Paniek in de trailer zodra de stang er achter gaat Update P4

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:42

Heb je een poetsplaats?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 14:48

Is het nou nog niet gelukt Amanda? Hij reageert inderdaad heel erg extreem, ik wist op een gegeven moment ook niet meer wat nu te doen. Maar als het zelfs Eddy niet lukt....

Annemarie en Petra gebruiken andere technieken dan Eddy, dus dat zou het proberen wel waard zijn. Annemarie heeft ook een grote trailer waarmee ze oefenen, als dat goed gaat dan kun je terug naar een kleinere trailer.

jgd

Re: Paniek in de trailer zodra de stang er achter gaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:02

en als je nu eens een tweepaards trailer probeerd? ik heb ook een pony die niet op de trailer wou totdat we een tweepaards trailer gebruikten zonder schot maat met gewoon 2 lange bomen. 1 voor en 1 achter. dan voelen ze zich niet zo opgesloten en kunnen zij bijvoorbeeld schuin gaan staan. doet die van mij ook altijd doordat hij altijd op een vrachtwagen heeft gestaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:20

Die quarter van mij wil er vaak niet op omdat ze dan alleen mee gaat. (Heeft soms nogal verlatingsangst) Leuk dat ik toen ging oefenen met laden, leuk dat ze er zo los op liep......maar mevrouw was een keer weer meegeweest en toen dacht zr jaaa maar dat was niet de afspraak! :') dus zou ik elke keer weer moeten oefenen tussendoor :+
Sommige paarden zien het gewoon niet zitten
..

speurneuscJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:34

nu is b vrachtwagentje huren bij jou in de regio veel simpeler dan hier, ik heb er hier in de regio nog geen 1 kunnen vinden, ook particulier niet.ik moet er een uurtje voor gaan rijden om er ergens 1 op te halen.

tegenwoordig is de prijs van een leuke 2e hands trailer nou niet echt de afweging om een veewagentje aan te schaffen

dus huur eens een vachtwagentje en kijk wat er dan gebeurt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:41

Ik stuurde jou een privé bericht maar je blijft hier op de rol maar zeggen dat dit en dat niet lukt.
Maar op het privé bericht heb je helemaal niet geantwoord, geloof je het niet dan ?????
Ieder paard kan leren om braaf in een trailer te staan, ieder paard, dus ook het jouwe.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 15:53

Petra Vlasblom of een leerling van haar.

En als je zelf gaat oefenen die stang hoeft niet dicht hoor voorlopig.
Altijd met 2 personen of meer oefenen tot je paard alle rust heeft om te blijven staan en de stang erachter kan.
Ik kan je een hele verhandeling geven hoe te doen en ik heb gezien hoe dit bij meerdere paniek paarden prima werkt, maar dat is een heel verhaal en niet in 1 week of 1 sessie klaar zeker niet als je paard zoveel paniek heeft.
Als je wil kan ik je het verhaal per PB sturen

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 17:07

Jeetje vervelend Amanda, hoe is hij met lijnen achter zijn billen? Kun je die kruisen achter zijn billen? En dan bedoel ik niet eens op de trailer, maar gewoon in de bak. Kun je hem met zijn billen tegen een muur parkeren? Gaat dat ok? Zet hem dan in de trailer, maak de 2 lijnen vast aan de voorstang en kruis de lijnen achter zijn billen. Grote voordeel is dat de release snel is, en je kunt oefenen zonder dat je paard of helpers beschadigd.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:13

Maya schreef:
Hoe hard moet het paard blijven schreeuwen dat ie het niet wilt? Het klinkt heel simpel, en dat is het ook, maar ik denk dat je gewoon oprecht op het punt moet komen dat je gaat accepteren dat hij dit gewoon niet wilt. Het is niet domweg klieren of vervelend zijn of wat dan ook. Hij wil niet. En vanuit een zeer gegronde angst, nl blinde paniek. Waarom? Weet ik niet, maar het lijkt me dat je al heel, heel erg veel geprobeerd hebt. En toch verandert het niet.

Ik vind dat je het moet accepteren en denk gewoon anders. Jij wilt leuke dingen doen? Nou, dan zorg je voor een manier waarop dat wel gaat. Ik ga ook graag naar het strand rijden met mijn ene merrie, is niet te voet te doen vanaf huis. Maar wel als ik eerst naar een camping rij, daar paarden op een wei zet, en vanaf daar naar strand ga. Zelfde voor bos, dan moet ik dat gewoon in trektocht-style doen als ik dat graag zou willen. Van de ene naar de andere verblijf locatie rijden. Ik heb gewoon mijn wensen aangepast. Het is het mij namelijk niet waard om constant dat paard waar ik op gesteld ben, constant in die nachtmerrie te dwingen omdat ík zonodig 'leuke' dingen moet gaan doen. Ik vind dat niet fair tegenover haar.

Laatste keer dat ze op de trailer stond was van 2008, verdoving, met longeerlijnen erop gelierd, we waren thuis en thats it. Heb geen zin meer om te verongelukken, of zij, of anderen te laten verongelukken. Dat is het domweg niet waard. Ik heb mijn doelen aangepast. Ik doe al die leuke dingen met mijn andere paard. Nu heb ik die luxe van drie rijpaarden te bezitten, dus voor mij is het wellicht simpel om dat te zeggen vanuit jouw optiek. Echter, als het jou zo stoort dat je niet die leuke dingen kan doen, dan kun je hem ook verkopen en een ander paard kopen waar je dat wel mee kan doen. Wil je dat niet? Dan zul je je paard moeten accepteren met zijn pluspunten en zijn tekortkomingen.

Ik zou me serieus afvragen of het zin heeft om weer de zoveelste goedbedoelde expert erbij te halen... Wat je ook doet, dus. Succes met alles te overwegen en te overdenken... :)

Wie helpt me uit mijn verwondering door te zeggen dat dit een geintje is???? Meen je dit serieus?? Een trailer is niet eng als de eigenaar/bestuurder er goed en verstandig mee omgaat. Alleen moeten sommige paarden daar even van overtuigd worden. Elk paard kan rustig op de trailer staan. Net zoals je ze eigenlijk alles kunt leren. Je moet alleen even de gebruiksaanwijzing vinden. Voor sommigen is dit simpel, voor anderen, zoals die van ts is die gebruiksaanwijzing geschreven in een taal die wij nog niet kennen. Leer de taal en je paard kan in de trailer ;)

Ik ben nog steeds van het idee dat het niet perse een trailer probleem is, maar een paniek probleem door de kleine ruimte en het opgesloten gevoel. Paardje moet leren om niet in paniek te raken en dat hij de hele wereld wel aankan. Dan kan hij het hebben om in de trailer te staan. Iets roept angst op waardoor hij vluchtgedrag vertoont. Daarvoor denk ik nog steeds dat desensibilatie een goede kan zijn.

Mag ik vragen wat jij doet als je paard plotseling naar de kliniek moet? laat je hem dan doodgaan of inslapen omdat meneer niet de trailer in wil? Sorry voor mijn bekrompenheid maar hier kan ik met mn kop niet bij...

Daarbij, aan wie ga je een paard verkopen dat de trailer niet in wil? ellende voorgeprogrammeerd lijkt me. :j

Lotje199

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:19

Zet de trailer eens in de bak/weiland.
Geef hem eten op de klep, en zo steeds verder zodat hij zeld de trailer in loopt.
Heeft bij ons bij een paard heel goed geholpen!

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 19:38

Lotje199 schreef:
Zet de trailer eens in de bak/weiland.
Geef hem eten op de klep, en zo steeds verder zodat hij zeld de trailer in loopt.
Heeft bij ons bij een paard heel goed geholpen!

Dat heeft ze al gedaan en dan eet hij niet. Heeft ze ergens in een post gezet :P

Mimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-13 20:06

en een paardentrailer met een deur ipv een stang. (dus niet de oplaadklep) zou dat een idee zijn?
Worden vaak voor koeien gebruikt

Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 22:06

Maya: Ik snap goed wat je bedoelt. En ook dat spookt door mijn hoofd. Maar als ik kijk naar de afgelopen 5 jaar met Jim, dan was er veel meer waar hij in paniek raakte. En ook dat hebben we overwonnen. Als ik zo bij alles zou denken, zouden we nu niet buiten rijden, zouden we geen ander terrein opzoeken voor een leuke schriktraining, zouden we niet eens rijden. Maar ook daarin hebben we stappen gezet. En heb ik hem ook echt wel behoorlijk moeten overtuigen dat auto's geen paarden eten. En kijk nu, hij is doodsbraaf buiten, we rijden alleen buiten, hij schrikt nog wel, maar vloeit weer af (in plaats van in de paniek stand weg te rennen). Daarom kan ik dit ook niet zomaar opgeven. Want wie weet komt hij ook hier overheen...
Waar is die grens?

Simpelman: zo moet het inderdaad gaan gebeuren. Kleine stapjes elke keer weer. Zo heb ik het al opgebouwd van wegrennen zodra hij een trailer zag, naar er helemaal instaan. Alleen dat laatste stukje (stang en klep er achter) lukte mij zelf niet. Daarom heb ik professionals ingeschakeld, omdat kleine stukje te doen. Om mij ook te leren waar het fout gaat en hoe ik het op kan lossen. Alleen dat is nog niemand gelukt helaas. Ik heb gelukkig geen haast en zit niet op een schopstoel. Al moet het nog 10 jaar duren. Al lukt het nooit... Ik weet het niet.

Ceriadwen: ja, maar niet 1 die aan de zijkanten gesloten is.

cissy: nee, helaas. Na jouw bezoek ben ik wel verder gegaan en liep hij er uiteindelijk wel in. Maar dat laatste stukje... Dat wil nog niet.

jgd: ik heb zowel een 2 paards als een 1,5 paards gebruikt. Zie openingspost ;)

aeolusnr1: excuses dat ik niet meteen op een privébericht reageer :roll:
Je was niet de enige die een bericht stuurde en ik heb niet heel de dag de tijd om achter bokt te zitten om meteen alle berichten te beantwoorden. Ik ga zo weer verder waar ik vrijdag gebleven ben.

Caira: Ja, dat kan allemaal. Hebben we met de trailer ook gedaan, maar ook dan dendert hij er achteruit uit. Hij weet heel goed dat hij de kracht heeft om er doorheen te breken, en gebruikt dat. Hij heeft een escape gevonden en gebruikt deze bij voorbaat al. Hij moet eigenlijk doorkrijgen dat hij geen escape heeft en dan een soort van in móeten zien dat het niet eng is. Nu probeert hij dat niet eens te zien, want hij kan er toch uit. Ook dat maakt het lastig :j

pluisje88: maar hoe zie jij het desensibiliseren dan voor je? Want dat was eigenlijk wat Eddy Modde ook deed. De wereld buiten de trailer tot hel maken en binnen de rust bieden. Hij heeft hem alleen niet kunnen overtuigen :n
En ik moet ook zeggen dat dit ook niet mijn manier is :n :o

Mimo: dat ken ik niet. Maar klinkt als een interessant systeem. Ik zal het eens vragen aan de stalhouder. Hij heeft een bedrijf in speciaalbouw van trailers en aanhangers, dus hij zal het vast wel weten :j

Bedankt voor alle pb's, tips, enz. Echt 'fijn' om te weten dat er meer probleempaarden zijn en dat het bij veel opgelost is. Ook het meedenken en meeleven is echt top!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 22:10

Je moet het omdraaien Amanda, je moet zorgen dat hij zelf bedenkt dat zijn escape niet nodig is. Heb je wel eens met clickertraining gewerkt?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-13 22:18

Ja, maar dat was niet ons/zijn ding. Maar hoe ga ik zorgen dat de escape niet nodig is?
Zelfs met voer is de trailer echt niet leuk genoeg om te blijven staan (en dat wil wat zeggen voor een haflinger :)) ).

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:05

Hij krijgt vanzelf een keer honger :+

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:32

Amanda schreef:
pluisje88: maar hoe zie jij het desensibiliseren dan voor je? Want dat was eigenlijk wat Eddy Modde ook deed. De wereld buiten de trailer tot hel maken en binnen de rust bieden. Hij heeft hem alleen niet kunnen overtuigen :n
En ik moet ook zeggen dat dit ook niet mijn manier is :n :o

Nee! Dat bedoel ik helemaal niet! En als je mij vraagt is dat inderdaad absoluut niet de methode die je wilt gebruiken. Heb je al eens een training van Annemarie van den toorn gezien? (Bijvoorbeeld op horse event)? Ik denk dat zij heel geschikt is voor het probleem van je paard. Zij heeft een heel doeltreffende trainingsmethoden die ik persoonlijk heel vriendelijk vind. Zij werkt met het toedienen van druk met iets wat hij eng vind en neemt het weer weg. Steeds weer tot de reactie steeds minder heftig wordt. Eigenlijk Leers zij het paard dat hij niet bang hoeft te zijn en de hele wereld aankan. Bij wijze van.. Ik denk echt oprecht dat zij jouw probleem kan oplossen :j

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-13 23:53

Ik weet niet of het hier al tussen staat, heb niet alles door gelezen,
Maar heb je al geprobeerd met stangen achter zijn achterhand? D
Dus gewoon beginnen zonder iets waar hij in staat maar gewoon een balk/stang achter hem. Is dit oké, doe je dit in een meer gesloten omgeving. En zo verder.

Helpt dat niet, dan, misschien vind hij de trailer te eng/donker. Laad je hem altijd met 2 deuren open vooraan?
Dan, als hij in de trailer staat, zelf bij zijn hoofd blijven, niets doen, persoon balk achter hem laten houden, niet tegen de billen maar een eindje ervan. Balk weg, paard belonen, uitde trailer en klaar. Volgende dag opnieuw en balk iets dichter en zo voort.

Dat is wat ik nu kan bedenken.
Nu, ik moet toegeven, mijn paard had ook laad problemen tot we de nieuwe trailer hadden.
Een Fautras, waarbij ze dus zonder laadklep instappen omdat die dingen zo laag zijn en waarbij de "laadklep" 2deuren zijn die je apart kunt dicht doen.
Hij is trouwens wit en ik zet de deuren vooraan altijd open omdat mijn paard dat nodig heeft.

Overigens, er zijn trauma's die niet te verwerken zijn, paarden kunnen namelijk niet praten en dat maakt het moeilijk

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 14:17

Helaas een herkenbaar probleem, echter vergis je niet in een verdoving als laatste redmiddel. Mijn merrie is zelfs met verdoving echt niet te laden.

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:22

Mijn paard heeft dat ook, als iemand achter haar staat (bij de trailer) is er een soort pasop! in werking.
Ze is van nature een onderdanig paard, je moet haar overtuigen, met stang in de trailer is dus ook echt eng. Heb haar weten te overtuigen dat het moet, maar blijft bij ons ook een probleem.
Ik denk ook dat bij haar de parelli methode niet werkt, wordt ze alleen maar banger en een gegeven moment weet ze niet en gaat dan staken.
Misschien een keer een clinic organiseren met Annemarie

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:39

Amanda ik volg even want ik heb het zelfde probleem als jij.Ik heb er twee profs bijgehad.Het is ook een beetje een kwestie van er niet Failliet op te gaan van de hulp van alle profs.
.De laatste werkte onder nog cure no pay en helaas het was no pay voor mij.Aan de ander was ik best wat geld kwijt en uit eindelijk ging ze op de trailer na welgeteld 2,5 uur.Alleen dat is 1x en dan doet ze het niet meer.
Uiteindelijk zelf aan de slag gegaan en nu gaat ze er prima op alleen,van zodra de stang er achter gaat Paniek ,grote paniek.
Dus ik hoop ook nog op de gouden tip.

paardgek1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:54

Werkt het ook niet als je gewoon doorzet dus bijvoorbeeld je zet hem er in en probeer dan hem er niet helemaal in te zetten maar bijvoorbeeld eerst een paar stapjes op de klep en dan zet JIJ hem achteruit ipv dat hij het zelf doet. Gaat dit goed dan probeer je 1 stapje meer, en dan oefen je de dag erop weer en dan weer een stapje verder net zolang totdat hij weet dat het niet spannend is en dat hij niet zo paniekerig hoeft te doen..dit duirt misschien langer maar misschien helpt het?

paardgek1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:57

En vind ze normaal ook eng als ze iets achter zich voelt of is dit echt alleen in de trailer? Je zou namelijk druk met een raar voorwerp op de grond kunnen trainen dat iemand je paard vast houd en jij bijv iets achter haar kont houd of kraakt met iets?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 15:58

Ik zou denk ik beginnen met de trailer ok maken.

Stang opbergen en gewoon rustig laden. Snoepje voeren en er weer uit. Wat al eerder werd gezegd; alles is een prestatie en de kleinste poging tot meewerken vanuit je paard is al goed. Als de klep op lopen al heel wat is, dan begin daar mee.
Niks eisen, niks verwachten, maar je einddoel is dat hij rustig in de (open!) trailer kan blijven staan om wat lekkers in ontvangst te nemen. Trek daar gerust weken, zo niet maanden voor uit. De trailer moet een ok plaats worden. Desnoods bombardeer je het tot nieuwe poetsplaats :P

Van daaruit zou ik werken met (zoals ook al ergens gezegd) balken of gewoon de stang zelf onder andere omstandigheden rustig weer introduceren.

En als dat allemaal geen enkele stress meer oplevert eens kijken wat er gebeurt als je de trailer en de stang combineert. Misschien alleen even kort mee aanraken en meteen weer weg met dat ding, te kort eigenlijk om hem ervan te laten stressen. Dat uitbouwen.

Haal alle druk eraf, ook voor jezelf en gewoon stapje voor stapje..

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-13 16:03

Ik heb zelf ook een paard die niet te laden was, al zijn hele leven niet. Ja onder grote dwang en dan gauw met 5 man de klep dicht en rijden maar, trailer op en neer zo in paniek en dan aankomen op plaats van bestemming en de hele trailer aan gort en paard gewond...

Uiteindelijk zijn we nu zover dat hij de trailer in loopt en er ook in blijft staan, ben iedere dag bezig geweest om gewoon een uur op de klep te zitten, aaien, brokjes laten eten, trailer op gras gezet dus er omheen laten grazen. Na een aantal dagen zette hij zomaar het voetje op de klep dus beloond en snel weer terug in de wei. Dag daarna 2 voetjes op de klep (al vrij snel naar een kwartier ongeveer) en zelfs drang om verder te lopen maar gewoon goed beloond en weer terug de wei in. Zo steeds verder uitgebouwd en ik steeds verder in de trailer gaan zitten. Uiteindelijk kwam hij iedere keer naar mij toe, gaf hem wat te eten en hij keek weer om zich heen, in het begin ging hij nog wel eens achteruit maar op ten duur ging hij lekker hooi eten. Tussenschot later recht gezet en zelfs toen ging hij er in, stang er achter kon ook zonder problemen, bleef gewoon dooreten.
Ben er nog niet mee de weg op geweest want ben daar nog niet aan toegekomen. Maar heb het laden nu 'leuk' gemaakt, lekker hooi erbij en in alle rust welk paard vindt dat nu niet leuk :)
Maarja dan moet je wel wat vrije uren op offeren door gewoon domweg te gaan zitten. In de zomer vond ik dat niet erg, nu heb ik het al een tijdje niet meer gedaan maar wil van de zomer wel een keer gaan rijden met de trailer samen. Misschien blijf ik er dan zelf wel bij in de trailer, al is het maar 3 meter want zodra de auto rijdt raakte hij al direct in paniek.

Dit paard is overigens al 25 en heeft al zijn hele leven trailerangst. De angst voor de trailer is nu weg alleen de angst voor het trailer rijden, daar moeten we nog even aan werken.
Soms moet je gewoon de tijd nemen die het nodig heeft en dat is voor ieder paard anders.