Ben niet van het meppen, nergens voor nodig toch?
Negeren werkt voor mij het best, word een paard opdringerig? Correctie in achteruit zetten.
Dreigt een paard? Stemcorrectie.
Pas wanneer een paard fysiek wil gaan ga ik fysiek....
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

dan doe ik altijd gewoon 'Eh' en elk stapje dat ze zet zet ik haar weer terug. Tot ik zeg dat ze mag (op stem en lichaamscommando)
ik gebruik voornaamlijk "Eh" en stapjes terug, uit mijn ruimte, negeren etc.
Enige keer dat ik wel een tik oid geef is als ik al meerdere keren heb aangegeven dat ik iets niet wil, en ze doet het wel, dan volgt er soms wel een tik/zwaaiend touwtje oid.
Maar de meeste van jullie geven dus 1 waarschuwing en dan gelijk een tik ?
ilseloveyou schreef:Misschien een beetje een rare vraag, maar waar of hoe schop je een paard? Ik kan me daar niks bij voorstellen namelijk![]()
Niet dat ik dat ooit nodig heb hoor, de paarden op de manege misdragen zich eigenlijk nooit, eentje wil nog wel eens bijten of proberen te bijten, ik waarschuw ze dan eerst altijd en als ze er dan nog een keer probeert een tik

Gaat ze toch eens over de schreef, dan kom ik er ook heeeeel hard aanlopen! Meestal dreig ik dan alleen nog maar, omdat een echte straf dan verkeerd voelt omdat er teveel tijd tussen zit.
Weet hij precies waar hij aan toe is. Het is een heerlijk opgevoed dier
houdt keurig rekening met je ruimte. Dus echt straffen gebeurt zelden, is niet nodig
hooguit wat kleine correcties maar hij corrigeert zichzelf al snel door bv snel een stap achteruit te zetten als hij even sneller loopt dan ik dat doe. Hoef dan zelf niet te doen 

Als ik de mijne een tik geef, dan schopt/bijt hij gewoon harder terug dan waar hij mee begon. Kan ik wel harder slaan, maar uiteindelijk wint hij dat spelletje. Hij is de sterkste, ik ben de slimste. Prima taakverdeling, maar ik zorg dus wel dat ik geen krachtspelletjes met hem ga doen. EskeGirl schreef:LicentioFide schreef:Gewoon nee zeggen? Geen tikken en alles
Als een paard gericht trapt of steigert naar je (niet uit angst) heeft het geen zin om nee te zeggen. Dan moet je direct heel duidelijk zijn en grenzen stellen.