Maakt dit mij een slechte eigenaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bliver

Re: Maakt dit mij een slechte eigenaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:03

Voor de duidelijkheid je bent echt geen slechte eigenaar!!!

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:05

Ik heb niet alle reacties doorgelezen, maar heb je hem al eens een tijdje op de pijnstillers gehad? Op die manier kan je uitsluiten of het gedrag al dan niet uit pijn voort komt. En dan niet 1 dagje, maar minstens een week.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 19:15

xGwennn_94 schreef:
Misschien klinkt het hard, maar misschien voelt hij wel dat hij niet jou ''droompaard'' is wat Dorento wel is. Paarden zijn enorm slim. En misschien is afstand wel even goed.

Zo enorm slim zijn paarden niet. :n

Ze voelen een gemoedstoestand wel aan, en kunnen een reactie geven.

Maar bijten en een poging tot je schedel intrappen is geen reactie op een gemoedstoestand.

Je hebt je best gedaan, veel geprobeerd en veel uitgesloten.

Echter is een kronkel in de kop niet uit te sluiten, maar acht de kans heel groot dat dit paard een flinke kronkel heeft.

Verplaatsen?? Nee, dan breng je andere mensen in gevaar.

Kan je het gedrag nog veranderen? Nee, na 4 jaar proberen niet meer, je hebt echt je best gedaan(mening mens was al eerder gekapt)

Het plezier voor jou om met dit paard te werken is weg, en het paard heeft überhaupt nooit plezier gehad in het werken met mensen

Voor mij is er nog maar 1 oplossing:

En dat is de eeuwige jachtvelden.

LeenJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 21:31

Ok, ik ga mijn best doen om op iedereen zijn vragen te antwoorden.
Wie vragen heeft, stel ze gerust. Mag ook gerust via PB.

Voor ik hem kocht stond Denzil dag en nacht op stal = niks voor hem! Voor de rest weet ik niets van hem van voor ik hem kocht.
Toen ik hem kocht stond hij in de zomer dag en nacht buiten en in de winter 's nachts binnen, dit was samen met 5 andere paarden, waar hij laagste in rang was.
Na 2 jaar ben ik jammer genoeg moeten vertrekken op die stal vanwege die afstand en kwam hij samen met een oude pony op een grote ei waar hij dag en nacht buiten stond.
Nadien heeft hij een maand alleen moeten staan door omstandigheden, en hier was hij wel nog een beetje vies maar niet ze erg als in andere situaties.
Hierna is hij (weer) verhuist naar een weide (ook 24/7 buiten) samen met een ander paard waar hij ook de baas over was, en in april heb ik dan Dorento gekocht en stonden ze met 3 op de wei.
Gedurende al die tijd vertoonde het hetzelfde zure gedrag, behalve dan die ene maand toen hij alleen stond (het was niet helemaal weg maar wel al minder).

Ik heb al veel gedaan met Denzil, dressuur, western, grondwerk, vrijheidsdressuur en tot nu toe is springen het enige dat hij graag deed maar omdat hij slechte gewrichten heeft doe ik dit nu meer.
Wandelen doe ik wel graag, maar om de een of andere reden gaat Denzil niet alleen buiten, in groep is er geen probleem, maar als ik alleen naar buiten wil is het paniek ... En wandelmaatjes zoeken is niet altijd even makkelijk. Maar voor deze winter staat er toch al een wandeling gepland met Maestro :D
Eens hij onder het zadel is, is er geen probleem dan doet hij alles wat van hem gevraagd werd. Of toch ongeveer :p

Wat foto's van het rijden, misschien geven die wat meer duidelijkheid.
Denzil loopt inderdaad niet over de rug en fel op de voorhand, dit is een probleem waar ik jaaaaren mee bezig ben.
(dit zijn de foto's die het beste weergeven hoe Denzil loopt, mijn houding laat te wensen over)

Afbeelding

Afbeelding

Denzil is niet het jaloerse type, Dorento dan weer wel :D
Ik kan prima met Dorento bezig zijn en Denzil kijkt er niet naar om, omdat hij weet dat hij ook nog wel aandacht krijgt (of hij heeft er gewoon geen zin in, en reageert er daarom niet op). Maar als ik met Denzil bezig ben komt Dorento zich moeien, en dan nog wordt Denzil niet ambetant of jaloers, ik krijg er gewoon geen reactie van ...

Ik las ook ergens iemand die vroeg wat de gedragstherapeut heeft vastgesteld: dominantie. En niets anders dan dat --' Dus wil ik heel graag nog eens iemand anders laten komen, maar daar zal ik onderaan wat meer over uitbreiden.

Hem op pijnstillers zetten kan ik idd wel eens proberen, maar is dit niet schadelijk voor het paard?

En zoals ik al zei, ik weet absoluut niks van Denzil van voor ik hem kocht, enkel dat hij bij de vorige eigenares (die hem maar 3 maand heeft gehad vanwege zijn gedrag) dit extreem gedrag vertoonde.

Ik weet niet of Denzil ook zo reageert tegen andere mensen, hij staat sinds 2 maand aan huis en dus doe ik al het werk :) Maar de persoon naar waar hij gaat is zeer capabel en weet waar ze mee bezig is, zij is de enige die ik blindelings vertrouw en is dus de enige die ik mijn paarden toevertrouw.

Ik wil graag nog proberen:
- overal foto's van laten maken
- paardenfluisteraar, zoals Bert Swennen, laten komen
- thermografiescan
- nog een aantal andere gedragstherapeuten laten komen
- en les nemen bij iemand dat op hoger niveau rijdt, wie weet. Het is misschien vergezocht, maar op dit moment wil ik alles proberen

Ik hoop dat ik op alles heb gereageerd, anders laat je het maar weten.

Ik heb dit topic met een klein hartje geopend uit schrik voor sommige reacties maar nu ben ik wel blij dat ik het gedaan heb :P

LeenJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 21:35

[/quote]
Voor mij is er nog maar 1 oplossing:

En dat is de eeuwige jachtvelden.[/quote]

Dit is voor mij geen optie, zolang hij geen inoperabele tumor heeft of iets anders waardoor hij continu pijn heeft is dit niet iets wat ik overweeg :)

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:37

Nee, dat vind ik ook cru. Maar ik denk dat het wel goed is om iemand voor haar te zoeken die eventueel met haar aan de slag kan gaan; iemand die haar aanpakt, dit gedrag niet pikt en die natural horsemanship beoefend op een hoog niveau. En dan bedoel ik niet verkopen, maar gewoon iemand die haar als het waar opnieuw opvoed.

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:37

Heb je een filmpje van zijn gedrag?

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:43

Ja, dat filmpje zou ik ook wel willen zien als die er is.
Schiet me net iets te binnen, vroeger in de indianen tijd temden ze ook hun paarden op een speciale manier. Ze zetten het paard vast aan een hek (vaak in de brandende zon), gaven het dier 1 of misschien 2 dagen geen water. En daarna probeerden ze het een emmer water te geven, als het paard dan nog schopte of agressief gedrag toonde, gaven ze het weer 1 of 2 dagen geen water, en zo ging dat door totdat het paard echt dorst kreeg en het water accepteerde van een mens. Zo laat je het paard weten dat je wil helpen, zolang het paard je hulp maar accepteert.

Maargoed, dit is niet mijn favoriete manier en zou het ook maar niet doen hier in nederland :+ Denk dat je dan de dierenbescherming op je dak hebt.

LeenJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 21:52

Ik heb vandaag een filmpje gemaakt (is aan het uploaden), hij had echt een goede dag! of toch in het begin, ik heb dus enkel de goede stukjes gefilmd. Naar het einde werd het wat er erger, hij heeft een paar keer uitgehaald en een keer naar men hoofd gebokt maar dit heb ik dus niet op film.

Friso_lover schreef:
Ja, dat filmpje zou ik ook wel willen zien als die er is.
Schiet me net iets te binnen, vroeger in de indianen tijd temden ze ook hun paarden op een speciale manier. Ze zetten het paard vast aan een hek (vaak in de brandende zon), gaven het dier 1 of misschien 2 dagen geen water. En daarna probeerden ze het een emmer water te geven, als het paard dan nog schopte of agressief gedrag toonde, gaven ze het weer 1 of 2 dagen geen water, en zo ging dat door totdat het paard echt dorst kreeg en het water accepteerde van een mens. Zo laat je het paard weten dat je wil helpen, zolang het paard je hulp maar accepteert.

Maargoed, dit is niet mijn favoriete manier en zou het ook maar niet doen hier in nederland :+ Denk dat je dan de dierenbescherming op je dak hebt.

Dit is toch ook niet de eerste methode die ik zou toepassen :p
ik ken(de) iemand die het zo deed ...

Ik wil heel graag eens zo'n week naar 2lazy7ranch gaan! Weet eigenlijk niet waarom ik dit nog niet gedaan heb :+

Maar wat ik wel nog wel zeggen, ik heb het beste voor met mijn paarden maar ik ben student. ik moet alles zelf bekostigen, mijn paarden komen niets te kort, liever een dierenartsbezoek te veel dan te weinig. Maar na al die 'behandelingen/probeersels' met Denzil heb ik een beetje een haat-relatie met mijn portefeuille. ik zit momenteel dan ook even tussen twee jobs ... Mijn paarden krijgen alles wat ze nodig hebben, en er is nog zoveel dat ik wil proberen maar mijn portefeuille moet het ook toelaten natuurlijk :j

LeenJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 21:56

Dit is wat Denzil doet als hij zich goed voelt; hij legt zen hoofd heel rustig tegen mijn buik na mijn toelating en wacht dan braafjes op knuffels :D

Afbeelding

Maestroox3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 21:59

mooie foto's heb ik genomen , vind ik zelf :D

LeenJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 22:03

Kan ook niet anders e, hij heeft misschien wel een 'lelijk' karakter, maar o zo'n mooi hoofdje en een o zo mooie kleur :D En met mij erbij is het gewoon helemaal af :P

Maestroox3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 22:07

tzal zijn dadde :D

LeenJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 22:09

de filmpjes:

Deze zet ik er bij om Denzil zijn enthousiasme te laten zien :D
Dorento komt er aan gelopen en Denzil komt er aan gesukkeld een halve kilometer erachter
http://www.youtube.com/watch?v=GkbUJz_9 ... e=youtu.be

http://www.youtube.com/watch?v=U0TxcKK_ ... e=youtu.be

http://www.youtube.com/watch?v=QMPm8n-I ... e=youtu.be

http://www.youtube.com/watch?v=Y38zBl-7 ... e=youtu.be

Dit zijn dus de filmpjes van de goede momenten, bij de "slechte" momenten had ik mijn handen vol ...

Voor diegenen die het zich afvragen: ik ben wel degelijk 20 :+
Ik praat gewoon heel belachelijk tegen mijn paarden, zeker als ik net toekom

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 22:12

Een tijdje op pijnstillers is onschadelijk hoor. Je moet hem natuurlijk niet de rest van zijn leven op pijnstillers zetten, maar een week om te zien of zijn gedrag verandert kan heel verhelderend zijn. Heb je dan ineens een blij paard dan weet je dus zeker dat hij ergens pijn heeft. Maakt het in zijn gedrag geen verschil dan is pijn niet de oorzaak van zijn gedrag. Je kan dan ook gerichter gaan zoeken.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 22:34

Ik zou em ook op de pijnstillers zetten voor bepaalde periode :j . Respect voor je dat je dit zo lang volhoudt _/-\o_

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 22:52

Op een paar vragen heb ik nog geen antwoord gelezen: hoe reageert hij als je hem opzadelt en hoe reageert hij op de singel?
En heb je er weleens een dierenarts bijgehad en wat heeft die concreet gedaan/gezegd?

Dan nog een paar aanvullende vragen: hoe benader jij hem in de wei? Laat je hem zelf naar je toe komen of loop je op hem af? En wat doet ie dan?

Wanneer, op welk moment bokt hij richting je hoofd?

Pijnstillers vind ik ook helemaal zo gek nog niet. Dan sluit je wel weer iets uit (of niet en kun je gerichter gaan zoeken)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 23:04

Leen je bent geen slechte eigenaar. Wel een met een groot probleem. Tip van pijnstiller vind ik een goede. Ik zou niet weten hoe je probleem op te lossen. Paard hoort gewoon braaf te zijn en lief en ik vind het eigenlijk voor jullie beiden heel naar deze situatie. Ik vind het gevaarlijk.
Uit huis plaatsing kan een goed idee zijn, kom je even bij, maar alleen als hij echt naar paarden mensen gaat die ervaring hebben met dit soort paarden. Morgen ga ik je filmpjes kijken want dat kan niet op deze computer.
Wel hikte ik even op je opmerking " na mijn toelating en wacht dan braafjes op knuffels ". Mijn brave paardjes mogen gewoon altijd komen voor een knuffel, zodra ze me zien, komen ze ook al blij om die te halen en ik ben blij om hem te geven. Als jij dan zo'n moeilijk paardje hebt zou ik daar nooit moeilijk over doen als hij gewoon lief een kroel komt halen.

Mabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 23:18

mijn oude pony was bij zijn vorige eigenaar ook zo erg. die wisten niet wat ze er mee aan moesten. vanaf dag 1 dat ik hem zag en hij mij was het geweldig, ik heb hem gekocht en hij is nooit meer zuur geweest. zelfs mensen die hem van vroeger nog konden die konden niet geloven dat het de zelfde pony was. ik kon er alles mee en hun 0,0.
Waar het aan lag? geen idee! misschien kiest het paard zijn baas uit? of misschien de werkwijze... ik zou het echt niet weten want ik moet eerlijk zeggen dat ik nou niet zo`n talentje ben zoals sommige andere mensen met hun paarden.

LeenJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-13 23:44

maikeltje schreef:
hoe reageert hij als je hem opzadelt en hoe reageert hij op de singel?
En heb je er weleens een dierenarts bijgehad en wat heeft die concreet gedaan/gezegd?

Dan nog een paar aanvullende vragen: hoe benader jij hem in de wei? Laat je hem zelf naar je toe komen of loop je op hem af? En wat doet ie dan?

Wanneer, op welk moment bokt hij richting je hoofd?

Bij het opzadelen blijft hij gewoon rustig staan, dan geeft hij geen kik.
Ik heb al een aantal dierenartsen laten komen, en die zeggen allemaal dat hij kerngezond is, hij zou wat meer moeten drinken maar voor de rest is er niks mis met hem. Volgens hen is het dominantie, of zit hij gewoon slecht in zijn vel. Ik heb ook al een aantal keer gehoord dat ik het probleem er gewoon moet "uit rijden". Dus meer focussen op het rijden en daar meer doelen stellen.

Als ik toekom op de wei komt hij naar me toe samen met Dorento, voor de rest blijft hij gewoon staan. Hij gaat niet gaan lopen ofzo. Eerst kijkt hij gewoon naar mij en van zodra ik in zijn buurt kom begint het dreigen.

Hij bokt naar als ik hem straf voor het bijten of happen, maar soms ook gewoon als hij weggaat van mij.

pien_2010 schreef:
Wel hikte ik even op je opmerking " na mijn toelating en wacht dan braafjes op knuffels ". Mijn brave paardjes mogen gewoon altijd komen voor een knuffel, zodra ze me zien, komen ze ook al blij om die te halen en ik ben blij om hem te geven. Als jij dan zo'n moeilijk paardje hebt zou ik daar nooit moeilijk over doen als hij gewoon lief een kroel komt halen.

Wel bij Dorento laat ik het ook gewoon toe, maar bij Denzil ben ik er heel voorzichtig mee geworden. Bij mij is het 1. uit mijn ruimte 2. niet opdringen 3. ... Allemaal heel duidelijke lijnen en heel consequent
Wie weet wat hij doet als ik hem gewoon zou laten doen, ik laat hem natuurlijk geen 15min wachten, meestal direct als hij zijn hoofd tegen mij legt. Maar stel nu dat ik hem laat doen, dan kan het goed zijn dat zijn dominante kant weer naar boven komt en mij omver duwt voor aandacht of aandacht vraagt op de verkeerde manier. Zoals nu bijvoorbeeld dat dreigen enz.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 00:09

ook paarden hebben een persoonlijke ruimte, net als mensen. Ik krijg de indruk dat zijn persoonlijke ruimte vrij groot is en dat hij het niet accepteert als je daar zomaar in gaat staan. Wie weet wat hij heeft meegemaakt vroeger.

Hij heeft trouwens wel heel vieze ogen.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 00:09

Moeilijk hoor...als ik de filmpjes bekijk zie ik ook dat hij dreigt. Maar het valt me ook op dat je denzil anders benaderd dan je andere paard. Hij lijkt ook wat onzeker te reageren op je terechtwijzingen. Hij lijkt het ook niet prettig te vinden, die aandacht. Alsof hij geen flauw idee heeft wat ie ermee moet.

Heb je weleens geprobeerd hem met rust te laten buiten dat je hem ergens voor komt halen? Dus alleen functionele aandacht geven?

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 00:10

Moeilijk om te beoordelen van deze filmpjes, ik zie alleen het hoofd en niet de manier waarop hij staat of wat hij met zijn staart doet.
Wat ik wel zo ongeveer kan beoordelen;
Het paard lijkt jou niet te vertrouwen, ik zie wantrouwen wanneer jij hem wil aanhalen. Waar woon je? Ik zou het paard best eens met eigen ogen willen zien (wil er niet half nederland voor afreizen :+ ).
Heb je wel eens een join - up met hem gedaan? Moet je trouwens alleen doen als je je goed verdiept hebt hier in en veel afweet qua paardengedrag en tekens waar je op moet letten.

Maar wat ik zei, moeilijk te beoordelen zo vanaf mijn pc. Kan iemand je niet eens filmen als je met hem bezig bent? Zou makkelijker zijn als ik kon zien wat jij doet en wat hij doet in reactie daar op.

LeenJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 00:29

maikeltje schreef:
Moeilijk hoor...als ik de filmpjes bekijk zie ik ook dat hij dreigt. Maar het valt me ook op dat je denzil anders benaderd dan je andere paard. Hij lijkt ook wat onzeker te reageren op je terechtwijzingen. Hij lijkt het ook niet prettig te vinden, die aandacht. Alsof hij geen flauw idee heeft wat ie ermee moet.

Heb je weleens geprobeerd hem met rust te laten buiten dat je hem ergens voor komt halen? Dus alleen functionele aandacht geven?

Ik heb nu de tip gekregen om niet meer zo te knuffelen en prutsten, of toch niet aan Denzil. Gewoon doen wat ik moet doen met hem en terug de wei, geen kriebels meer of kusjes of wat dan ook.

Maar kan je misschien uitleggen hoe je ziet dat ik Denzil ander benader?

Friso_lover schreef:
Maar wat ik zei, moeilijk te beoordelen zo vanaf mijn pc. Kan iemand je niet eens filmen als je met hem bezig bent? Zou makkelijker zijn als ik kon zien wat jij doet en wat hij doet in reactie daar op.

Ik kan eens proberen de camera op de paal te zetten zodat je ons volledig ziet.

Oonax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 00:38

Sommige paarden zijn nu eenmaal wat 'zuurder'. Een van de merries die ik rijd is ook allesbehalve een knuffelkont, komt weinig aandacht zoeken uit zichzelf en vind het gewoon echt niet fijn wanneer er teveel in haar persoonlijke ruimte gekomen wordt. Wanneer ik opzadel en aan het werk ben met haar moet zij zich gedragen en dat doet ze dan ook, maar voor de rest laat ik haar gewoon 'paard' zijn. Gaan knuffelen op de wei bv, daar houdt ze niet van. Zij geeft dit dan ook duidelijk aan, wanneer ik dan zou blijven frutselen en knuffelen, dan gaat zij ook gerust eens dreigen met happen. Ik weet dit en respecteer dit. In omgang ga ik ook wat rustiger met haar om en vooral, no nonsens.. Dit werkt, geen problemen met haar. Ze is gewoon wat asocialer en voelt zich daar goed bij.

Misschien moet je niet te ver denken? Een karakter is een karakter, misschien houdt je paardje gewoon niet van teveel aandacht en is hij wél gelukkig, zolang hij maar 'zichzelf' kan zijn?