Shetlander accepteert box niet??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Re: Shetlander accepteert box niet??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:40

Het wel of niet beter buiten staan van de shet doet niet ter zaken.
TS wil of moet de shet 's nachts op stal hebben.
beter kunnen we bekijken of er een oplossing is die dat makkelijker maakt

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:46

Oftewel: symptoom bestrijding ipv de oorzaak. Nee geweldig. Oke ik snap het als de shet anders 24 uur alleen buiten komt te staan. Maar als dit alleen s nachts is, zie ik het probleem niet zo is iig een vooruitgan op de stal, daar staat die ook alleen, maar ook in een krap hok.

Mijn paarden staan 24/7 buiten, gebruiken de inloopstal zelden. Eigenlijk alleen als er hooi in wordt gevoerd. Verder met regen of sneeuw, altijd buiten. Zelfs als t met bakken naar beneden komt. Paarden zijn geen mensen.

Traiectum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:52

Maartje1990 schreef:
Oftewel: symptoom bestrijding ipv de oorzaak. Nee geweldig. Oke ik snap het als de shet anders 24 uur alleen buiten komt te staan. Maar als dit alleen s nachts is, zie ik het probleem niet zo is iig een vooruitgan op de stal, daar staat die ook alleen, maar ook in een krap hok.

Dat probleem zie jij misschien niet, maar genoeg mensen (en paarden!) die dat probleem absoluut wél zien. Ik hoef het echt niet te proberen om mijn merrie in haar eentje buiten te laten als de rest naar binnen gaat. Draadwonden en een gestressed paard, nee, dát is geweldig.

TS: geef je merrie nog wat tijd. Een verhuizing kan heel heftig zijn voor een gewoontedier. Je zou ook kunnen proberen om haar in een andere box te zetten, misschien vindt ze de plaats te druk? Sommige paarden staan graag in het midden van de rij, terwijl anderen liever een rustig hoekje hebben. Of misschien vindt ze haar buren niet leuk?

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:55

De plaats kan inderdaad een verschil maken.

Maartje1990 waarom moet je zo nodig iedereen bekeren tot 24-7 buiten?
Wie zegt dat deze shet dat zo prettig vindt?
Op de vorige stal stond ze rustig binnen 's nachts.
Daar had ze zich dan toch ook misdragen als ze zo nodig zelf buiten wil.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 18:57

maar als jouw pony het veulen van de merrie wil afpakken kan jouw pony dan niet met andere pony's staan zodat ze zich niet zo richt op het veulen? Mischien wil ze daarom niet graag op stal.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 21:33

Ben je al eens eerder verhuist met de shet?

Ik zou voorlopig de shet gewoon met rust laten in de box, ze voelt zich waarschijnlijk niet helemaal veilig na de verhuizing en dan is zo'n krappe box best eng (je kunt nergens heen als er gevaar dreigt). Paarden zijn van nature claustrofobisch, die 'fobie' steekt de kop soms weer op na een verhuizing omdat ze niet weten waar het gevaar zit op de nieuwe plek.

Dus uitmesten, poetsen e.d. even allemaal buiten de box doen. Als je merkt dat ze opgegeven moment wat gekalmeerd is en rustig wacht tot ze de box uit mag ipv zsm eruit willen kun je dit langzaamaan weer in de box doen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 23:13

ponyparadijs schreef:

Omdat een paard niet in zo'n klein hok hoort. Een paard heeft geendag en nachtritme zoals wij mensen. Op vele vlakken, zowel lichamelijk als geestelijk is op stal staan schadelijk voor een paard. zelfs al staan ze overdag de gehele dag buiten, staan de meeste paarden toch nog minstens een uur of 10 a 12 op de stal, maar meestal veel meer.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 00:55

Sassol schreef:
Ben je al eens eerder verhuist met de shet?

Ik zou voorlopig de shet gewoon met rust laten in de box, ze voelt zich waarschijnlijk niet helemaal veilig na de verhuizing en dan is zo'n krappe box best eng (je kunt nergens heen als er gevaar dreigt). Paarden zijn van nature claustrofobisch, die 'fobie' steekt de kop soms weer op na een verhuizing omdat ze niet weten waar het gevaar zit op de nieuwe plek.

Dus uitmesten, poetsen e.d. even allemaal buiten de box doen. Als je merkt dat ze opgegeven moment wat gekalmeerd is en rustig wacht tot ze de box uit mag ipv zsm eruit willen kun je dit langzaamaan weer in de box doen.

Edit: uitmesten kan uiteraard niet buiten de box, ik bedoelde uitmesten als het paard niet in de box staat :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 01:03

TS, kan je merrie de merrie met het veulen ook zien vanuit haar box? Als je denkt dat het veulen de oorzaak is wordt ze er misschien rustiger van als ze naast de merrie met het veulen staat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 01:29

Maartje1990 schreef:
ponyparadijs schreef:

Omdat een paard niet in zo'n klein hok hoort. Een paard heeft geendag en nachtritme zoals wij mensen. Op vele vlakken, zowel lichamelijk als geestelijk is op stal staan schadelijk voor een paard. zelfs al staan ze overdag de gehele dag buiten, staan de meeste paarden toch nog minstens een uur of 10 a 12 op de stal, maar meestal veel meer.

Joh, hadden we allemaal maar een winterweide tot onze beschikking, dan was de wereld een stuk mooier :roll: In veel gemeentes mag je helemaal geen schuilstal bouwen en dan nog, deze pony stond in de nachten altijd op stal zonder problemen naar ik begrijp. Dus daar zal het niet aan liggen. En niet alle paarden vinden de stal onprettig, die van mij staat er spontaan in, als je haar haar gang laat gaan.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 01:31

Beestje was eerder toch altijd tevreden met s'nachts op stal staan? Altijd dat gepreek over 24/7 buiten....
Ja, veel paarden zullen zich er prettiger bij voelen, maar een heel groot gedeelte staat écht graag op stal s'nachts. De paarden die ik ken zijn over het algemeen helemaal content met hun combi binnen/buiten leventje. Ik ken er zelfs die door de hekken heen komen op een gegeven moment omdat ze naar stal terug willen. Als deze shet nou eerst 24/7 buiten stond en nu ineens s'nachts op stal dan zeg ik "Jaaaa, daar zit wat in". Maar nu ben ik net als TS overtuigd dat dit gedrag een andere oorzaak heeft. En ik denk dan ook aan dat veulentje. Misschien eens proberen of t scheelt als ze die beter of juist minder kan zien?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 01:33

Die van mij staat in de herfst/ winter te brullen bij het hek en een uur te ijsberen. Je kan haar stal ook open laten staan, even snuffelen overal en dan weer naar binnen :roll: Buiten even rollen en hup de stal weer in :D Dat hebben we eens uitgeprobeerd.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 02:01

Weet je sowieso zeker dat er niks gebeurt is in deze stal? Misschien is ze erg geschrokken van iets? Is de stal goed schoongemaakt? Misschien heeft een paardje voor haar daar iets ''gehad'' en ruikt ze dat?

Gedoe om een veulen kan wel, maar ik zou toch proberen dit gedrag te doorbreken. Zelf op stal zetten en pas als ze ontspannen is, weglopen. Als ze onrustig is wachten tot ze even wel ontspant en dat proberen te belonen. OOk met eruit halen wachten tot ze rustig is als het even kan en dan pas meenemen.
Als ze nu eruit gehaald wordt wanneer ze onrustig is, wordt dat gewoonte.

Qua 24/7 buiten zou ik dat ook niet doen als ze dat niet gewend is en alleen komt te staan. Natuurijk is het super voor paarden, amar de meesten zijn het helaas niet gewend en dan alleen zetten neem je uist risico's mee.

Ik heb een d-pony en shet dag en nacht samen staan. Overdag buiten en 's nachts binnen. Ze krijgen buiten en binnen eten. Als het regent staan ze echt bij het hek.
Daarnaast stond vorige week hun stal 's avonds per ongeluk open en de gote deur naar buiten ook. Ze zijn gewoon voor hun stal blijven staan en zijn niet aan de wandel gegaan.

Onze shet is weleens ontsnapt uit de wei/paddock en die loopt dan in 1 rechte lijn naar stal. Op onze vorige stal stonden de staldeuren open en hij kon ontsnappen uit de paddock eerst. Stal was hem kwijt en wist daarna dus dat hij dan in de stal stond met de deur open. En dan lag er nog geen eten in.

Gewoonte? Ja! Maar ook bij een eigen keus, kiezen paarden NU vaak nog wel voor stal. Net als dat ze ook ons op hun rug accepteren, eten wat wij ze voeren en ze onze aandacht weten te waarderen in de meeste gevallen.

24/7 kan en wil niet iedereen. Dat wil niet zeggen dat paarden het meteen heel slecht hebben als mensen hun best doen.
Dit paardje heeft duidelijk een reden om deze stal niet oke te vinden. Dan moet je in dit geval de oorzaak wegnemen. Dit paardje heeft altijd 's nachts op stal gestaan, dus kent geen 24/7 buiten en kan ook niet zelf nu denken dat ze dat opeens wel zou willen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 09:19

Maartje1990 schreef:

Inmiddels zijn onze paarden zover gedomesticeerd dat er menig paard is die buiten 24-7 echt niet gelukkig worden hoor.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 09:23

Zitten er misschien muizen of ratten in de stal? Sommige paarden vinden dat echt vreselijk.

emily68

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 09:24

Misschien proberen om van box te wisselen met een ander paard?

Pegaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 09:27

Je vertelt dat ze zo gek is op veulens. Is ze niet schijnzwanger geworden? Dat kan ook een gedragsverandering geven. Kun je zien aan haar uier. Die is dan opgezet en er komt vaak flink melk uit als je erin knijpt.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 10:46

Bedankt allemaal

Ik ga proberen iedereen antwoord te geven!
Ze kan de andere shet met veulen niet zien die staat 2 boxen verder in dezelfde rij!
Buren vind ze niet erg want dat is alleen mijn andere pony ze kan wel de overburen bekijken, zelf staat zij in een hoek box en een echte shet box van plek verwisselen zou kunnen maar dan moet ik haar ruilen met me andere pony en dat betekent dat mijn andere pony in een te kleine box komt te staan en dan staat ze naast de shet met veulen!
Muizen en ratten geen idee of die er zijn, van de zomer hebben ze daar wel ratten gehad.
De box is schoon wel is de merrie met veulen in die box bevallen maar goed de box is wel schoongemaakt.
Geschrokken van iets ook geen idee zou natuurlijk heel goed kunnen!
Ik heb deze shet pas weer terug gekocht, vorige jaar oktober heb ik haar verkocht en ze is vorige maand weer terug gekomen, ze heeft een aantal weken op de oude stalling gestaan en nu is dit de eerste keer dat ik haar verhuis.
Overdag staat ze ook niet samen met de shet met veulen alleen de eerste dag, maar omdat dat niet goed ging hebben we dat niet meer gedaan
Ik krijg echt het idee dat mijn shet vreselijk ongelukkig is, pffff dat doet wat met je!

Schijnzwanger ga meteen kijken straks

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:53

Ik zou haar even de tijd geven. Verhuizen heeft een hele impact op paarden.
Ik heb ooit wel eens gelezen dat het tot 6 maanden kan duren voordat ze zich thuis voelen.

Mijn pony is ook pas verhuist en was de eerste 2 weken ook totaal niet zichzelf. Ik heb hem lekker met rust gelaten en enkel wat gevoerd en gepoetst. Na een maand is hij aardig gewend, maar nog niet 100% de rustige pony die hij altijd was. Hij moet behoorlijk wennen aan zijn nieuwe kudde.
Geef haar de tijd, laat haar zoveel mogelijk met rust en voorlopig geen vreemde mensen laten aaien/in de box.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 11:14

denk ook aan de temperatuur op stal.

mijn shet vind het verschrikkelijk om deze tijd van het jaar op stal te staan, aangezien het daar veels te warm is voor hem.
Daarom heb ik hem de laatste jaren 24/7 buiten, omdat hij het zo snel warm heeft. :D

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 12:00

Bij ons staan ze meer in buiten boxen dus waait continu door!
Maar zou ook nog kunnen bedankt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:11

ponyparadijs schreef:
Maartje1990 schreef:

Inmiddels zijn onze paarden zover gedomesticeerd dat er menig paard is die buiten 24-7 echt niet gelukkig worden hoor.

Verander dat gedomesticeerd maar in VERPEST.

Toch gek dat die dieren zover gedomesticeerd zijn dat ze nog steeds vluchtgedrag hebben.
Ach het is maar wat de mens er van maakt.

Als paarden dan toch zo graag op stal staan zet ze dan maar weer op stand, veel makkelijker en goedkoper.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:14

Maartje1990 schreef:

Mijn paarden staan 24/7 buiten, gebruiken de inloopstal zelden. Eigenlijk alleen als er hooi in wordt gevoerd. Verder met regen of sneeuw, altijd buiten. Zelfs als t met bakken naar beneden komt. Paarden zijn geen mensen.

Die van mij staan ook 24/7 buiten. En 's nachts hebben ze de mogelijkheid de inloopstal in te gaan.
Maar ze staan wel met z'n 4e.
Als wij er 3 weg halen dan raakt het paard dat alleen blijft staan toch aardig gestresst.

Je laat een paard niet helemaal in z'n eentje staan, het zijn kuddedieren!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:23

Dat vluchtgedrag valt ook enorm mee. Onze shet hebbenw e 13 jr en schrikt werkelijk nooit. Zal ook nooit wegsprinten. Onze d-pony hooguit een bibber door zijn lijf.
Onze quarter schrikt en het is over.

Op stal staan is geen ramp, maar het ligt aan de combinatie met de rest van de dag. Onze paarden staan in een groepje en in Nederland is een wei of paddock meestal niet mega groot en alleen ene vierkante opppervlakte. Dus het is ook niet gek dat paarden graag even in hun ''eigen'' ruimte als in de vorm van een stal willen staan.
Groepen zijn ook niet zo samengeteld als het in de natuur zou zijn met een goede leider etc. Paarden moeten verplicht bij elkaar. Als ze kroelen is dat leuk, maar vaak is er niet een duidelijke leider dan. Bij een te kleine groep hangt er een paard bij. Of bij een grote groep blijven 2 paarden het leiderschap uitvechten en veroorzaken onrust.
Wij mensen zien het vaak anders dan het is en op de kleine oppervlaktes kan ik me voorstellen dat veel paarden niet 24/7 zo willen staan.

Die van ons vinden hun eigen ruimte erg fijn als ze uit een groep komen waar geen ''vriendjes'' tussen zitten. Die van ons vechten niet en gaan opzij.

Op stallen is ook veel wisseling, dus een goede groep krijg je niet vaak. En wij zien het anders, maar ook niet 24/7 wat er speelt.

Op stand is totaal wat anders dan een ruime frisse box met uitzicht waar paarden zich veilig kunnen voelen en nog wat zien. Ik bedoel. die van ons staan buiten stil en kijken om zich heen en gebruiken ook niet meer dan 1 stal ruimte waar ze de hele dag zo een beetje staan.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 12:26

Heb je de mogelijkheid om een keer van box te wisselen? kijk eens of hij dit gedrag dan nog steeds laat zien. Misschien ligt het puur aan de box zelf.

Je had het ook over een buitenstal, is er een deur naar buiten voor hem? Kun je niet een klein (verhard?) paddockje voor hem maken. Zodat hij zelf kan kiezen om in de stal te gaan staan of binnen. Geeft hem misschien een gevoel dat ie wat makkelijker kan kiezen / iets meer ruimte.