Kan iemand me helpen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 23:41

Ibonn schreef:
Dit lijkt mij toch echt de omgekeerde wereld, de ruiter/mens moet afzien omdat het paard niet gecorrigeerd mag worden. Ik zeg niet dat er meteen stroom op die draad moet maar wel iets achter hem om het gedrag te doorbreken. Dus het is beter dat hij de longe door je handen trekt ipv dat hij een sprong naar voren maakt omdat hij schrikt :n :n

Compleet tegenstrijdig met het hier op Bokt zo populaire leiding nemen over je paard en al die andere goeroe praat, in dit geval neemt het paard de leiding en de ruiter is letterlijk het lijdend voorwerp ....
Dat je het jonge of onervaren paarden met een lang touw leert aangebonden te staan is niets mis mee maar verkeerd aangeleerd gedrag, en dat kan ook in paniek raken op de ploetsplaats zijn, kan je zo niet 1-2-3 doorbreken, dan moet je echt doordringen tijdens die actie en op dat moment corrigeren en niet laten trekken totdat ie uitgetrokken is want dan heeft hij niets geleerd en zal hij het al snel opnieuw proberen.
Klinkt misschien hard maar er is niet voor niets een uitspraak: Zachte heelmeesters ....

Mijn hengst schrok eens omdat hij de muur achter hem niet had gezien. Hij sprong daardoor naar voren. ik kwam onder hem terecht waar hij vervolgens zo van schrok dat hij zich afzette en met een sprong over me heen sprong, maar............................... hij stond niet op de grond met 1 achterbeen toen hij zich afzette daarmee: hij stond op mijn schaambeen.

ik kies voor de brandzalf :Y)

kiara_xxx

Re: Kan iemand me helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-13 23:54

ik ook :) ik denk als ik er een schrikdraad achter zou zetten hij hier gewoon doorheenloopt
en ik zie dit absoluut niet als een paard dat de leiding over me neemt ik merk wel het verschil tussen een paard dat er gebruik van maakt en een paard dat het echt niet gewend is vast te staan. en zelfs moest hij er gebruik van maken zou ik streng reageren maar niet direct een tik op zen kont of schrikdraad erachter

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 00:01

Hoe kan een paard dat in godsnaam associëren met het druk op zijn hoofd waar hij zo bang voor is??
Dat begrijp ik even niet. Want volgens mij was het probleem dat hij ging hangen als hij merkte dat zijn hoofd vast zit. Niet omdat hij het leuk vindt om achteruit te lopen en zijn zin door loopt te drammen. (paarden die dat dus wel doen vind ik een ander verhaal, dus begrijp me niet verkeerd)

Het is volgens mij ook niet de bedoeling dat t paard geen stap meer durft te zetten en daarbij is dat typisch een probleem ontwijken en niet een probleem oplossen. Een groot probleem in de dierenwereld volgens mij ...

Ik ben ook niet van knuffelgepraat en goeroe kontlikkerij maar een paard moet toch wel op een eerlijke manier behandeld worden

AUW ShamalArabs, brrr... -O-
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 05-11-13 00:09, in het totaal 1 keer bewerkt

kiara_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 00:08

ja hij is idd bang voor de druk op zijn hoofd, hij is echt in paniek dan je merkt dat hij het niet expres doet om weg te komen bv.

Nikkie_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 00:15

Al eens een rubber touw met elastiek in geprobeerd? Daar kunnen ze een aardig stuk mee naar achter lopen en ontspant als hij naar voren loopt..

kiara_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 00:20

Nikkie_sam schreef:
Al eens een rubber touw met elastiek in geprobeerd? Daar kunnen ze een aardig stuk mee naar achter lopen en ontspant als hij naar voren loopt..

nee heb ik nog niet geprobeerd, heb volgens mij ook geen elastiek liggen die ik hiervoor zou kunnen gebruiken
lijkt me wel handig :D

Nikkie_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 00:27

Je moet wel echt een goede van de paardenwinkel pakken die kunnen erg veel kilo's aan en de goede knappen ook niet krijg je zelfs garantie op.. Maar zo leert hij wel dat t geen zin heeft om door te lopen naar achter

kiara_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-13 19:33

zal eens zien als het niet verbeterd :)

kiara_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-13 21:55

de zwarte schoonheid in kwestie :D

Afbeelding

Hij blijft al super staan!! :p

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:42

Mooi paard!

kiara_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 00:14

Poiuytrewq schreef:
Mooi paard!

dankje :D

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 20:33

Indd, met een longeerlijn proberen. En anders met een rubberen touw? Deze geeft iets makkelijker mee :)

Mimsy125

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 23:09

Het dier heeft hier waarschijnlijk een nare ervaring mee op gedaan waardoor het dier nu angstig of gespannen raakt. Enkele paarden zullen dit gaan accepteren, ik adviseer grondwerk zodat het paard meer vertrouwen op kan doen in zijn of haar leider. Als dit niet werkt, raad ik u aan om het paard niet meer vast te zetten maar gewoon zelf vast te houden. Probeer te kijken waar de oorzaak licht bij het vast zetten of het opzadelen als hij pijn heeft zal hij het opzadelen afslaan.

Anoniem567

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-13 23:27

Mooi paard, op de foto ziet hij er best ontspannen uit! Hoe gaat het nu met het vastzetten?

kiara_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 23:52

Mimsy125 schreef:
Het dier heeft hier waarschijnlijk een nare ervaring mee op gedaan waardoor het dier nu angstig of gespannen raakt. Enkele paarden zullen dit gaan accepteren, ik adviseer grondwerk zodat het paard meer vertrouwen op kan doen in zijn of haar leider. Als dit niet werkt, raad ik u aan om het paard niet meer vast te zetten maar gewoon zelf vast te houden. Probeer te kijken waar de oorzaak licht bij het vast zetten of het opzadelen als hij pijn heeft zal hij het opzadelen afslaan.

zou goed kunnen, dat weet ik niet :s en ben direct begonnen met grondwerk en hij doet het goed :D Ik merk echt dat zijn vertrouwen groeit en hij had al vanaf het begin heel veel respect. :)
dankje voor je tips :)

kiara_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-13 23:54

CarlitaR schreef:
Mooi paard, op de foto ziet hij er best ontspannen uit! Hoe gaat het nu met het vastzetten?

ja hij was inderdaad ontspannen :) het gaat heel goed al durf ik er nog geen vaste knoop in te doen :p als hij het touw voelt loopt hij niet meer naar achter maar schud gewoon even met zijn hoofd en ontspant dan vrij snel.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:50

snog een tipje trotouw uitpluizen en allemaal lussenmaken van verschillende grootes, daar je halstertouw door doen. waneer hij gaat hangen knapt het eerste touwtje maar staat hij nog vast aan de 2e ect

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-13 15:55

je zou ook een aussie tie ring kunnen nemen, kan hij wel vaststaan maar op een veilige manier.
google maar even of zoek even op bokt, zijn wel topics over.

kiara_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-13 18:02

nog nooit van gehoord maar ziet er inderdaad wel handig uit. Moest hij echt niet verbeteren en blijven trekken zal ik het zeker overwegen. :)

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 16:33

mijn verzorgpaard deed hetzelfde.
Meestal liet ik haar los in haar stal staan terwijl ik poetste en zadelde.
Dan deed ze niets.
Een andere manier die ook wel werkte was om haar terwijl ze aan een lang touw vaststond hooi te geven.
Zo was zij met eten bezig en stond ze rustig stil

kiara_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-13 21:24

ja dat werkt ook bij hem maar is niet altijd handig vind ik :s zijn stal is nogal donker omdat er geen licht is en wil hem niet altijd hooi geven als ik hem borstel ofzo :s

Black_Devil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 22:15

wauw echt mooi! ik zou inderdaad dat wat in 'bit' stond proberen!

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-13 21:59

kiara_xxx schreef:
Ibonn schreef:
Heel simpel, draadje erachter, tik om weer voorwaarts te gaan, evt zelfs met stroom op draadje. Probleem zo opgelost.
Ze moeten leren dat het niet de bedoeling is om achteruit te gaan en als ik de hele tijd moet opletten met een longe in mijn ene hand, bepaalt mijn paard mijn acties ipv andersom. Korte pijn maar wel met effect :D

nee sorry ben niet zo voor deze methode xs ik wil dat hij het leuk vind vast te staan niet dat hij angst heeft om een schok te krijgen !

Ben het helemaal eens met de methode van de longeerlijn het gaat om het leren en beseffen dat stilstaan wordt beloond maar met stroom geven leer je alleen maar aan dat het eng is en dat het moet vluchten en dus nog harden moet trekken dus juist averechts.
geen agressie en geweld maar in het paard zijn eigen taal uitleggen wat je wilt

en uit de reacties is er gelukkig al heel snel succes met de longeerlijn omdat dit gewoon goed werkt.. ga zo door!!

kiara_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 22:16

ja dat vind ik ook :) en dankje ;D

kiara_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-13 22:16

Black_Devil schreef:
wauw echt mooi! ik zou inderdaad dat wat in 'bit' stond proberen!

tnx :) en ja vindt ik ook een goeie methode :D