Ibonn schreef:Dit lijkt mij toch echt de omgekeerde wereld, de ruiter/mens moet afzien omdat het paard niet gecorrigeerd mag worden. Ik zeg niet dat er meteen stroom op die draad moet maar wel iets achter hem om het gedrag te doorbreken. Dus het is beter dat hij de longe door je handen trekt ipv dat hij een sprong naar voren maakt omdat hij schrikt![]()
![]()
Compleet tegenstrijdig met het hier op Bokt zo populaire leiding nemen over je paard en al die andere goeroe praat, in dit geval neemt het paard de leiding en de ruiter is letterlijk het lijdend voorwerp ....
Dat je het jonge of onervaren paarden met een lang touw leert aangebonden te staan is niets mis mee maar verkeerd aangeleerd gedrag, en dat kan ook in paniek raken op de ploetsplaats zijn, kan je zo niet 1-2-3 doorbreken, dan moet je echt doordringen tijdens die actie en op dat moment corrigeren en niet laten trekken totdat ie uitgetrokken is want dan heeft hij niets geleerd en zal hij het al snel opnieuw proberen.
Klinkt misschien hard maar er is niet voor niets een uitspraak: Zachte heelmeesters ....
Mijn hengst schrok eens omdat hij de muur achter hem niet had gezien. Hij sprong daardoor naar voren. ik kwam onder hem terecht waar hij vervolgens zo van schrok dat hij zich afzette en met een sprong over me heen sprong, maar............................... hij stond niet op de grond met 1 achterbeen toen hij zich afzette daarmee: hij stond op mijn schaambeen.
ik kies voor de brandzalf

ik denk als ik er een schrikdraad achter zou zetten hij hier gewoon doorheenloopt