Help, ik zie het echt niet meer zitten.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 16:48

Dit is zowiezo geen normaal gedrag en waarschijnlijk is er echt iets aan de hand..Mijn vraag is ook wat voor tandarts heb je er bij gehad?Een gebitsverzorger of een tandarts die elektrisch werkt en meer doet dan enkel haken weg vijlen?Moeilijk doen met aansingelen kan duiden op een maagzweer of een niet fijne singel..En heb je ook de rug na laten kijken en het zadel en door wie?Het kan gewoon van alles zijn en het is aan jou om uit te zoeken wat er mis is..Het kan ook aan het rijden liggen,verkeerd,teveel of te lang natuurlijk ze is ook nog maar 5..

BMG_X

Re: Help, ik zie het echt niet meer zitten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 20:59

er zijn drie tandartsen geweest, en twee dierenartsen. ze mankeert niks. apart doen met het hoofdstel doet ze alleen bij mij, verder bij niemand. we zijn het vertrouwen in elkaar kwijt geraakt.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:19

Dan moet jij een manier gaan vinden om het vertrouwen weer te herstellen..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 01:19

BMG_X schreef:
er zijn drie tandartsen geweest, en twee dierenartsen. ze mankeert niks. apart doen met het hoofdstel doet ze alleen bij mij, verder bij niemand. we zijn het vertrouwen in elkaar kwijt geraakt.

Dan zou ik voor de zekerheid toch nog een osteopaat het hele lijf na laten kijken, het komt heel vaak voor dat de DA niks vindt en na onderzoek van een osteopaat het paard ergens een blokkade heeft.
Als ook daar niks uit komt, dan een goede trainer er bij halen die eerst met jou op de grond aan het werk gaat alvorens er weer op te stappen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 01:29

Mijne deed dit met opstappen/aan draven/voorwaarts rijden. Steigeren, staken, bokken. Fysio laten komen en ze zat vast in haar nek wat Door trok naar boven haar oog ( fysio drukte daar en paard flipte totaal)
Behandeld en oefeningengedaan en toen was het weer een ander paard!

Ander paard wat ik kende liet zich zelfs achter over vallen. Is menig maal in elkaar geramd (merrie streken, aanpakken! ) en bleek later een neurologisch probleem te hebben waar Door ze vreselijke zenuw pijnen had. Is ter plekke toen ingeslapen op de kliniek. Dat paard heeft zo vaak op haar donder gehad. . Zo vaak kei hard aangepakt. Ze kon het maar niet duidelijk maken!

Jouw paard deed eerst wel normaal, nu niet meer. Dus ze zal ergens goed last van hebben maar ze kan het jou niet duidelijk maken.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-13 09:16

Wat heb je allemaal al geprobeerd? Heb je haar al eens gruwelijk op haar donder gegeven als ze overeind komt?
Ik zeg niet dat je dat moet doen, want bovenstaande verhaal is natuurlijk diep triest. Maar hoe reageerde ze in dat geval?

Als alles uitgesloten is, zou ik toch een naar haar hormonen gaan kijken. Een tumor op de eierstokken kan veel bende veroorzaken, evenals in de hersenen.

Mootje1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-13 19:04

BMG_X schreef:

Ik heb ook een Arabische merrie en die is ook heel moeilijk als het met mij niet lekker gaat. Probeer dat vertrouwen en de lol weer een beetje terug te vinden in jullie samenwerking/samenzijn. Neem wat lesjes, misschien wat grondwerk. Ga lekker aan de hand erop uit. Doe leuke en gezellige dingen. Geniet weer een beetje en kijk eens hoe het dan gaat. Misschien heel stom... praat met je paard. Zeg maar gerust dat je je dag niet hebt en dat jullie niet gaan rijden maar een wandelingetje maken... Voor mijn gevoel komt dat aan.

Bloed laten trekken zou ik ook gedaan hebben voor de zekerheid. Misschien een Ostheopaat? Mijn osteopaat kwam er ook achter dat de lever van mijn paard wat onrustig was en heeft een aanpassing in het voer aangeraden. Daarvoor was ze erg gevoelig op haar lijf, dat werd beter.

BMG_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 14:49

hahaa, dat wandelen ja wat je zegt. dat gaat gewoon echt niet. ze is 100% verkeersmak maar gaat gewoon niet van het terrein af?

kmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 19:33

Ik heb 3 arabische merries waarvan bij 1 een hoop gelijkenissen heeft met die van jou.
Ze accepteerde de singel een lange tijd niet. (ze liet zich dan op de grond vallen).
Bij het hoofdstel indoen was het 1 en al paniek. En teugels over haar hoofd heen was naar haar idee het zelfde als wanneer de wereld zou vergaan.
Ook haar achterbenen oppakken was met gevaar voor eigen leven.

Ik heb hier hulp bij gekregen en al snel werd duidelijk dat dit puur een manier was om onder het werk uit te komen omdat ze mij niet vertrouwde.
Ik ga nu veel met haar wandelen en hardlopen en doe alles rustig aan maar ik ben wel heel duidelijk waar mijn grensen zijn.

Nu doet ze het super en vind ze alles prima wat ik doe. De tip is dus echt, neem de tijd om een goede band op te bouwen. En naar mijn idee is er sowieso iets mis met een paard dat het terrein totaal niet af wil. Probeer het vertrouwen te krijgen en ga lekker wandelen werkt echt super en is nog gezond ook.

BMG_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 14:20

kmo schreef:
Ik heb 3 arabische merries waarvan bij 1 een hoop gelijkenissen heeft met die van jou.
Ze accepteerde de singel een lange tijd niet. (ze liet zich dan op de grond vallen).
Bij het hoofdstel indoen was het 1 en al paniek. En teugels over haar hoofd heen was naar haar idee het zelfde als wanneer de wereld zou vergaan.
Ook haar achterbenen oppakken was met gevaar voor eigen leven.

Ik heb hier hulp bij gekregen en al snel werd duidelijk dat dit puur een manier was om onder het werk uit te komen omdat ze mij niet vertrouwde.
Ik ga nu veel met haar wandelen en hardlopen en doe alles rustig aan maar ik ben wel heel duidelijk waar mijn grensen zijn.

Nu doet ze het super en vind ze alles prima wat ik doe. De tip is dus echt, neem de tijd om een goede band op te bouwen. En naar mijn idee is er sowieso iets mis met een paard dat het terrein totaal niet af wil. Probeer het vertrouwen te krijgen en ga lekker wandelen werkt echt super en is nog gezond ook.

Ze wil het terrein wel af maar dan moet een van haar stalgenootjes mee. anders wil ze het liefst zo snel mogelijk terug de stal op.

BMG_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 14:20

Bedankt allemaal voor jullie tips. Ikheb hulp ingeschakeld en het gaat stukke beter.

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:27

BMG_X schreef:

Terug naar de basis, grond oefeningen en gewoon even rustig aan doen en iemand zoeken die hierbij kan helpen

BMG_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 14:30

Raimondlover schreef:
BMG_X schreef:

Terug naar de basis, grond oefeningen en gewoon even rustig aan doen en iemand zoeken die hierbij kan helpen

ik heb een paar dagen achter elkaar hoofdstel in hoofdstel uit gedaan en goed belonen als ze niks deed. Na een dag of vier deed ze helemaal niks meer.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:35

Wat goed! Misschien associeerde ze het hoofdstel met iets vervelends, bijvoorbeeld 'van het terrein af gaan'. Het klinkt alsof je een heel onzeker paard hebt. Ze vertrouwt nu op haar medepaarden, maar nog niet voldoende op jou.

Je zou het met het terrein afgaan ook zo kunnen doen. Drie stappen buiten het hek, even grazen, een aai of iets lekkers. Omdraaien en weer terug, gewoon aan het halster. Langzaam opbouwen zodat ze begrijpt dat ze altijd weer terugkomt. Ook even weggaan met de andere paardjes, zodat ze ook die ziet terugkomen.
Als dat allemaal goed gaat pas met het hoofdstel weer beginnen voor buitenritten... enzovoort

Succes!

thijs_1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 14:56

ligt het zadel wel goed? als ze hapt met aansingelen en bokt met rijden, dat kan het door het zadel kunnen komen.
verder lijkt het me een jong paard, die kunnen nog uitgroeien, waardoor ze uit het zadel kunnen groeien.
verder zou ik les met haar nemen, je leert er veel van en het is een goede basis voor je paard! succes :)

BMG_X

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-13 15:05

Hevonen schreef:
Wat goed! Misschien associeerde ze het hoofdstel met iets vervelends, bijvoorbeeld 'van het terrein af gaan'. Het klinkt alsof je een heel onzeker paard hebt. Ze vertrouwt nu op haar medepaarden, maar nog niet voldoende op jou.

Je zou het met het terrein afgaan ook zo kunnen doen. Drie stappen buiten het hek, even grazen, een aai of iets lekkers. Omdraaien en weer terug, gewoon aan het halster. Langzaam opbouwen zodat ze begrijpt dat ze altijd weer terugkomt. Ook even weggaan met de andere paardjes, zodat ze ook die ziet terugkomen.
Als dat allemaal goed gaat pas met het hoofdstel weer beginnen voor buitenritten... enzovoort

Succes!

Dankjewel, ja een erg onzeker paardje. Heeft al best een hele hoop mee gemaakt.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 23:07

Ga lekker spelen met je paard!! Ik heb ook een merrie die gevoelig is.
Spelen met zeiltjes, paraplu, voetballen. terug naar de basis. lekker longeren en als je wilt rijden..
Rustig aan. wees wel duidelijk wat wel en niet mag. jij bent en blijft de baas