Dreigend veulen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxcait3

Re: Dreigend veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 20:34

Ik steek ook nooit me hand ineens onder de neus of iets, maar zodra mijn hand zichtbaar is em ze komt er zelf tegen aan met der neusje een aantal keer, ziet ze op een of andere manier niet in dat ze dat zelf doet maar ik en draait zich gelijk om klaar om aan te vallen.

Ik denk zeker om mijn eigen veiligheid, heb ook al een aantal keer met een bezempje haar geprobeerd aan te raken en na een klein gevecht liet ze zich aaien door de bezem en liet langzaam ook der hoofdje zakken.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:26

Ik vind het serieus gevaarlijk... een veulen 24-7 op stal... het is een recept voor gedragsstoornissen...

Ik denk dat jij de beste bedoelingen hebt met het dier ts... ik zeg dit dan ook niet als kritiek op jou maar,ben je niet bang dat je ondanks je goede bedoelingen en alle liefde die je voor dit dier hebt, je onbedoeld een heel naar systeem in stand houdt?
Een veulen van 4 maanden heeft veel energie, die moet hij kwijt kunnen, in een stal gaat dat niet lukken. Daarnaast moet een veulen opgevoed worden door andere paarden. Een mens kan deze functie niet vervullen, paarden die naast dit veulen in een stal staan kunnen ook niet opvoeden want ze komen simpelweg niet aanhet veulen. Dus sociaal contact is er nauwelijks... ik weet zeker dat met alle rust en liefde die je hebt je dit veulen handtam gemaakt krijgt, maar ik voorzie ook, dat dit paard geen respect zal hebben voor andere paarden en ook mensen. Dit om de reden dat het veulen niet van andere paadden geleerd krijgt wat wel en niet kan. Nogmaals handtam krijg je hem wel. Eventuele gedragsproblemen later, zullen in de volksmond later vast en zeker te wijten zijn aan het moeilijke karakter van het paard in kwestie. hiermee wek je naar de eigenaren de illusie dat het ok is om een veulen van 4 maanden van zijn moeder weg te halen en alleen in een stal te dumpen. Je houdt dus ondanks al je goede bedoelingen een heel verkeerde situatie in stand.

Nogmaals het is niet bedoeld als kritiek op jou... ik hoop dat je het zo ook niet opvat...

xxcait3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 21:35

Neon schreef:
Ik vind het serieus gevaarlijk... een veulen 24-7 op stal... het is een recept voor gedragsstoornissen...

Ik denk dat jij de beste bedoelingen hebt met het dier ts... ik zeg dit dan ook niet als kritiek op jou maar,ben je niet bang dat je ondanks je goede bedoelingen en alle liefde die je voor dit dier hebt, je onbedoeld een heel naar systeem in stand houdt?
Een veulen van 4 maanden heeft veel energie, die moet hij kwijt kunnen, in een stal gaat dat niet lukken. Daarnaast moet een veulen opgevoed worden door andere paarden. Een mens kan deze functie niet vervullen, paarden die naast dit veulen in een stal staan kunnen ook niet opvoeden want ze komen simpelweg niet aanhet veulen. Dus sociaal contact is er nauwelijks... ik weet zeker dat met alle rust en liefde die je hebt je dit veulen handtam gemaakt krijgt, maar ik voorzie ook, dat dit paard geen respect zal hebben voor andere paarden en ook mensen. Dit om de reden dat het veulen niet van andere paadden geleerd krijgt wat wel en niet kan. Nogmaals handtam krijg je hem wel. Eventuele gedragsproblemen later, zullen in de volksmond later vast en zeker te wijten zijn aan het moeilijke karakter van het paard in kwestie. hiermee wek je naar de eigenaren de illusie dat het ok is om een veulen van 4 maanden van zijn moeder weg te halen en alleen in een stal te dumpen. Je houdt dus ondanks al je goede bedoelingen een heel verkeerde situatie in stand.

Nogmaals het is niet bedoeld als kritiek op jou... ik hoop dat je het zo ook niet opvat...

Ik snap heel goed wat je bedoelt, heb zelf een jaar een opleiding gedaan die zich ook bezighield met het gedrag van paarden en de ontwikkeling van een paard! Ik wil haar ook snel mogelijk die stal uit kunnen hebben zodat ze lekker kan rennen en gek doen, ook omdat ik weet wat er kan gebeuren wanneer een veulen zoveel traumatische dingen meemaakt. Ik zal van de week is overleggen met een van de staleigenaren of er nog iets te verzinnen valt om haar los te kunnen zetten en dat ik mijn paard daarvoor wil "opofferen", de enige vraag is dan alleen nog: hoe krijg ik haar der stal uit en later weer te pakken?

Ik ben in ieder geval heel blij met zoveel reacties! :)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:45

Kun je het veulen niet met behulp van een ander paard lokken?

xxcait3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-13 21:47

Ik heb dit al een keer geprobeerd, ze wilde wel graag mee maar vond de stenen ontzettend raar en stond alleen maar erover heen te schrapen en te gillen naar mijn paard, maar ik zal t nog eens proberen.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:52

Probeer haar eens een paar dagen in de deuropening te voeren. Vandaar uit kun je de emmer steeds iets verder naar buiten richting gang zetten. Zorg er eventueel voor dat, als jouw paard daar stabiel genoeg voor is ,op een veilige afstand jouw paard onder begeleiding van een ander persoon op de gang staat met voer. Vervolgens als beiden het voer op hebben, kijk je eens of het veulen jouw paard naar buiten wil volgen. Doet ze het niet? Geen probleem... volgende keer beter... het handigstezou het zijn als er dan geen andere paarden in het zicht staan.. het veulen zal dan isntinctief graag bij een aoortgenoot zijn en dus jouw paard volgen... (maar een lege gang is wellicht niet haalbaar) succes in iede re geval

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-13 21:54

Gewoon tussen de paarden gooien en vanuit daar aan de slag. De anderen zullen vanzelf naar je toe komen en het veulen laten zien dat er niets in de hand is. Laat het in de stal staan zonder adequate basis opvoeding (enkel mogelijk door paarden) en je zult een verschrikkelijk kreng creëren of nog erger een gevaarlijk paard.

xxcait3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 10:31

Heb nu een half uur met haar stal deur wagenwijd gezeten met me paard erbij die hooi zat te eten. Ze is heel erg aan t smakken ( onderdanigheid dacht ik) en me paard kan der gewoon poetsen en dan doet ze niks behalve dat smakken dus.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 11:05

Ik ga hier helemaal mee in wat "troi" reeds aanraade, dit dier moet niet in een stal staan maar echt naar buiten en liefst met meerdere paarden bij elkaar.
Wij als mensen kunnen dit onderdeel van de training niet vervangen, en het is eigenlijk een deel noodzaak dat een paardenveulen dit leert.
Wat het handmak halstermak maken betreft, tjaaaa ook dat is belangrijk , en ik zou dit heel anders aanpakken dan jij nu bezig bent, meer nog ik vind dat je het probleem aan het groter maken bent.
Ik begrijp heel goed dat jij het leuk vind deze uitdaging aan te gaan, maar je hebt eigenlijk niet de ervaring om dit te doen, en juist nu bij die basis aanleren is dat eigenlijk heel belangrijk.
Ik zou dus zeggen blijf uit de buurt van dit veulen, of indien je het echt toch wel zou willen opleren , doe het dan samen met een ervaren trainer die gewend is met heel jonge dieren te werken.
succes

xxcait3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 11:32

De staleigenaren weten gelukkig wat ze aan me hebben. Alle pensionklanten mogen ook niet bij paarden de stal in en vragen ook maar een aantal, waaronder ik dus, om met hun paarden te werken.

Dat ik op deze manier om hulp vraag wil dus niet zeggen dat ik niet weet waar ik mee bezig ben, maar ik wilde graag weten hoe andere dit zouden aanpakken.

En zoals ik nu al vaker gezegd heb zodra ik der zonder stress zelf kan pakken gaat ze lis met mijn paard, want nu durft ze der stal nog niet eens uit!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 14:46

Ik denk dat het beste is dat het veulen buiten kan staan en dan kan je vanaf daaruit verder werken aan vertrouwen.
Fijn dat je jou paard als voorbeeld kan geven, het mooist zou zijn als het veulen met andere soortgenoten buiten kan staan zodat het daar een voorbeeld aan kan hebben.
Zelf heb ik soortgelijke situatie gehad, veulen was ontzettend schuw maar stond dag en nacht buiten met soortgenoten die wel tam waren, het veulen kan zo zien dat er niks is om bang voor te zijn en zal uiteindelijk toenadering zoeken.

Bij mij heeft het een halfjaar geduurd voordat ik hem een halstertje om kon doen en uit de wei kon halen, maar je geduld word beloond als het vertrouwen er is, inmiddels is dit paardje verkocht en die mensen zijn er helemaal gek op en vinden dat hij zo lekker aanhankelijk en makkelijk is.
Zal soms moeilijk zijn maar geduld is het belangrijkste en zal uiteindelijk beloond worden.

xxcait3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-13 14:52

Halstertje is er gelijk om gedaan door de eigenaren, gelukkig krijgen we haar wel uiteindelijk te pakken voor het te strak gaat zitten. Heb net weer even voor der stal gezeten met mijn paard en ze wou er bijna uitlopen. Ik wilde haar tegen houden maar deinsde helemaal biet terug van mijn aanraking en bleef gewoon staan, kon der helemaal aaien en ook het halstertje vast houden zonder dat ze in paniek raakte!

lyanne_sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-13 18:00

Wauw! Goede vooruitgang dus :) ga zo door!

xxcait3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-13 16:38

Even een allerlaatste update. Sinds mijn vorige stap, ben ik de dag erna weer gaan zitten en kwam ze vrijwel gelijk naar me toe vond t een beetje spannend toen ik me hand uitreikte om haar te pakken maar kon der wel gewoon pakken. Ze is eerst een aantal dagen alleen los geweest en toen kwamen de jaarlingen terug van het land, waaronder een merrie die vorig jaar precies als dit veulen was. En daar staat ze nu elke dag even mee los!

Ik ben erg blij met al jullie reacties!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 00:19

Hi ts... hoe is het nu met het veulen?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 00:27

gedraagd ze zich nu nog wel goed?
er zijn namelijk genoeg voorbeelden van veulens opgegroeit zonder paarden die ze opvoeden, en hoe mis dat gaat....

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 00:33

En met jouw paard naar buiten of op stal kan dat?of is jouw paard daar niet van gediend? Wat zielig dat arme kleine ding en voor hetzelfde geld verknallen de eigenaren het zo weer.

lotje5lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 22:43

dat probleem heb ik ook met mijn veulentje ze is niet bang helemaal niet zelfs maar ze valt je gwn aan al loop ik in de wei en gaat ook bokken en steigeren ze heb me daarmee biijna geraakt :(
tips?

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-13 01:49

een erg lastig probleem ik zeg ermee gaan trainen in de omgang dus zeer duidelijk zijnals ze lelijk doet op de wei bij je. weg jagen als ze je aanvalt desnoods met een zweep want jij bent de baas en dat moeten ze zo snel mogelijk leren. De situtie van ts is net weer even anders

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:38

Je kunt een 8-rope maken van een lang touw: deze doe je om de achterhand, twist over de rug en dan bij de boeg bij elkaar pakken. Met de ene hand het halster pakken en met de andere hand lichte druk op de 8-rope zetten. Zodra er ook maar iets beweging komt, meteen de druk eraf halen. Op deze manier kun je haar voorzichtig uit de stal zien te krijgen. Doe ze een stap naar achter, dan blijft de druk op de 8-rope staan. Het is - zoals al eerder is genoemd - heel erg belangrijk dat ze naar buiten komt. Eventueel met een oudere merrie in een grotere stal zetten, zodat ze in ieder geval niet alleen staat. 4 Maanden is nog veel te jong om alleen te zijn, maar dat vind je zelf ook. Ik hoop dat deze manier je mag helpen! ;)

lot68

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 13:48

als je het veulen weer een keer te pakken hebt, is het misschien ook een idee om een stukje touw aan haar halster vast te maken, dus zoals een halstertouw, maar dan een stuk korter. Als je haar dan wil pakken, hoef je niet direct aan het halster te zitten. Gaat vaak makkelijker.
en idd heeeeel veel geduld hebben

waldfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 14:11

hoi volgens mij ben je echt goed bezig en ik ken je probleem !
idd veel gewoon in de stal zitten en het veulen laten doen zodanig dat het zijn eigen angst moet over winnen en als het dan komt nog steeds laten doen pas als hij dan op zijn gemak is een stapje verder gaan . eventueel natural horsemanship ;)

nog heel veel succes !!!! ;)