met de hand opgevoede hengst valt verzorger aan...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 23:37

troi schreef:
Paard is naar deze man gestuurd als laatste kans. Niemand anders durfde het nog aan. Dier is hierna dus ook afgemaakt. Erg gevaarlijk!

https://www.youtube.com/watch?v=pY_rUEjfYSw

kijk hier maar bij 6 minuten en 30 seconden..

daar staat gewoon een man in de padock/stal en hij probeert steeds weer aan te vallen.

daar word ook gezegd hij is een roofdier of bijna een roofdier zover hij het kan zijn.

edit bij 8 minuut 15 zie je hem gewoon mensen door het hek aanvallen.. en volgens mij word die daarna gehalsterd en valt die man aan wat je in het eerste filmpje zag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 23:40

Haarbal schreef:
listiglistje schreef:
Ik zie geen bang paard in dat filmpje, wel een die nergens respect voor heeft....

Eens. Ik zie een paard dat vrij zeker is van zijn eigen zaak, imo geeft hij even aan dat hij niet niet zo leuk vindt, maar die kill-reactie is wel heel heftig als reactie! En uitlokken? Nee, als je telkens stopt als zo'n hengst het even niet meer prettig vindt, dan kom je nooit verder dan grasmaaien.

eens :j

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 23:47

Frederieke_ schreef:
Zelfde verhaal als dit, Orphan horse... paarden moeten met soortgenoten opgroeien anders gaan ze rare dingen doen...

[ Video ]

Ik moest hier ook meteen aan denken.
Heb de hele docu gezien en hier gaat nog meer aan vooraf dan alleen dit stukje (voor degene die t niet gezien hebben). Best heel sneu.

Haarbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 23:48

Christiene schreef:
troi schreef:
Paard is naar deze man gestuurd als laatste kans. Niemand anders durfde het nog aan. Dier is hierna dus ook afgemaakt. Erg gevaarlijk!

daar staat gewoon een man in de padock/stal en hij probeert steeds weer aan te vallen.

daar word ook gezegd hij is een roofdier of bijna een roofdier zover hij het kan zijn.

edit bij 8 minuut 15 zie je hem gewoon mensen door het hek aanvallen.. en volgens mij word die daarna gehalsterd en valt die man aan wat je in het eerste filmpje zag.

Hij is geen roofdier, hij is een hengst die zijn hele leven geen grenzen heeft gekend. Nooit door mama op zijn nummer gezet, nooit een knal van tante te pakken gehad. Hij weet dat hij "top of the foodchain" is en dat mensen bang voor hem zijn. Kortom, hij kent zijn eigen macht en kracht. En dat is HEEL gevaarlijk! Maar ja, als die mensen hem met de fles groot getrokken hebben en hij altijd bij ze in huis gewoond heeft verbaast het me niks dat hij zo is. Daar is niks "zuurstofgebrek bij de geboorte" aan... :(

edit: Dat hij niet waarschuwt heeft hij misschien nooit geleerd, als hij geen andere paarden kent spreekt hij geen "paards" en is datgene dat je ziet aal lichaamstaal instinctueel. Hij heeft gewoon nooit grenzen leren kennen, en dus ook niet de lichaamstaal die die grenzen aangeeft. Petje af dat die man er bij in durft! Ik had het niet gedaan als ik die voorgeschiedenis wist! -O-

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 00:01

ik versta de engels niet perfect, maar dan bedoelen ze inderdaad vast ook wat jij bedoeld.

wat ik ernu van versta, is dat hij zegt, hij is zo erg veranderd/gemaakt tot een roofdier als hij zou kunnen zijn. dat is bij 6 minuut nog wat.

in het volgende deel zegt die inderdaad dat bij de geboorte hij niet ademde en is gered door mensen. en daarna is het fout gegaan. hij had als een paard met een handicap anders op kunnen groeien als hij die kansen had gehad.

in elk geval die vrouw heeft het totaal verkeerd gedaan. waardoor deze met de hand opgevoede hengst is afgemaakt.. hij viel ook echt iedereen aan niet alleen de verzorger zoals in dit topic.
Laatst bijgewerkt door Christiene op 29-09-13 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 00:02

ydnew schreef:
IK weet niet waar ik dit moet plaatsen maar 't is paardengedrag.......maar dan net ff anders :-)
moest dit verhaal toch even delen omdat het toch wel wat bizar was....

Wij hadden "onze" paardenarts hier van de week voor de tand behandeling van een merrie van ons... na dit te hebben gedaan raakten wij natuurlijk aan de praat over paarden, en vroegen nog aan hem, om zeker te weten dat wij het aan het rechte eind hadden, wanneer een veulen verantwoord bij de moeder weg kon. Hierbij vertelde hij een verhaal dat hij onlangs redelijk van dichtbij had mee gemaakt op een stal. Mensen hadden na het overlijden van een merrie het hengst veulen met de hand groot gebracht. Dit was gelukt, alleen het probleem was dat ze verder geen andere paarden hadden en het diertje dan ook alleen mensen kende. Hij staat inmiddels op een stal bij meerdere paarden maar kijkt niet naar soort genoten om. Het was een hengst maar inmiddels heeft deze arts daar een einde aan moeten maken omdat hij vrouwen als zijn eigen zag en levens gevaarlijk werd voor mannen.Bij vrouwen is hij, naar zeggen, heel makkelijk. Hij heeft de verzorger op de stal aangevallen, is er bovenop gedoken en heeft gebeten en geschopt. Hij lag met voorbenen op de borstkas van de man en het is dat er nog iemand aanwezig was om de hengst met een flinke mest schep van de verzorger af te slaan, anders had, naar zeggen van de DA, de beste man het niet overleefd.... 't is toch wat? de DA is niet iemand met grote verhalen dus geloof het wel......had dit nog niet eerder gehoord...ben benieuwd of een castratie helpt.....was even geschokt van het verhaal....hoe lang het paard zonder soortgenoten heeft geleefd weet ik niet.

Ik denk dat dit weinig met flessenveulen-zijn te maken heeft, maar heel veel met opvoeding, stellen van grenzen etc

Dat hij reageert op mannen en niet op vrouwen, heeft imo ook weinig te maken met flessenveulen-zijn. Hoe je het ook went of keert, een paard ziet een mens NIET als soortgenoot, hoogstens als maatje, vriend... Dat hij heftig reageert op mannen, kun je simpelweg verklaren op basis van het feit dat mannen van nature meer autoritaire houding hebben, dan de meeste vrouwen. Dat is gewoon natuur. Een paard wat slecht opgevoed is (aaaaaach, wat een zielig veulentje.......) heeft daar gewoonweg aversie tegen en zal zijn 'rang' met huid en haar verdedigen tegen die 'so called dominant man'.

Ik heb ook eens zo'n 'agressief flessenkind' getraind, zelfde verhaal, zelfde problematiek, tikkeltje linker. En toch, had ik weinig problemen met dit paard. 2 aanvaringen met hem gehad, omdat hij zich ernstig af 'Wie ik dan wel niet was om hem te vertellen hoe de wereld in elkaar stak', en daarna kon ik lezen en schrijven met dit paard, nooit enig probleem met hem gehad...

Natuurlijk, een veulen moet opgroeien bij zijn moeder, die is in staat om hem normen en waarden bij te brengen, regels waar je je als onderdeel van een kudde aan hebt te houden. Wij mensen zijn daar vele malen minder goed in. Wij vinden zo'n veulentje vooral heel schattig en heel zielig en de combinatie van beiden is een dodelijke in de opvoeding van het jonge paard. Met als gevolg dat het opgroeit tot een sociaal gestoorde kleuter... (apart gehouden, geen grenzen aangegeven etc, dus een voedingsbron voor afwijkend gedrag).

Dus ja, indirect is het flessenveulen-zijn wel de aanleiding, waar het afwijkende gedrag het gevolg van is. Maar het is niet de oorzaak. De oorzaak ligt echt bij de opvoeder in mijn optiek. En ja... een goede opvoeder weet ook dat paarden kuddedieren zijn en die zorgt ervoor dat het kan opgroeien tussen andere dieren. Inprincipe kan het met een paar maanden van de fles af, dus dan kun je het veulen gewoon in een groep houden (eerder ook al trouwens), maar ja... dat willen we dan weer niet, want we vinden het allemaal maar 'oh zo schattig'. En daar gaat het mis!

Wat helpt?

Eerste Hulp Bij Opvoeden...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 00:06

Het ligt inderdaad niet aan die fles pers, maar aan de manier waarop.
Je moet het veulen geen aandacht geven bij het voeren, dat moet losgekoppeld blijven.
Daarnaast moet er in het dagelijks leven gewoon een ander paard bij.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 00:08

wat helpt is het flessenveulen zo snel mogelijk weer bij andere paard/paarden te houden. dan kun je ook nog gewoon de fles geven en later afbouwen na een emmer ofzo.

er was toch ook een goed opgevoed flessenveulen hier op bokt.. gered door een bokker na een oproep. die stond geloof ik ook bij een andere paard samen meteen al. en is later na een opfokstal gebracht.

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 00:11

Christiene schreef:
wat helpt is het flessenveulen zo snel mogelijk weer bij andere paard/paarden te houden. dan kun je ook nog gewoon de fles geven en later afbouwen na een emmer ofzo.

er was toch ook een flessenveulen hier op bokt.. gered door een bokker na een oproep. die stond geloof ik ook bij een andere paard samen meteen al. en is later na een opfokstal gebracht.

Dat doen wij met koeien en lammeren idd ook, afbouwen van fles naar emmer en dat gaat heel rap. Binnen een hele korte tijd hebben ze dat al door.

Ik ben er alleen van overtuigd dat de zogenaamde 'moedergevoelens' die opspelen bij menige Penny-mama de natuur het uit het beest halen door het dier onnodig lang aan de fles te houden...

Mensen zouden eens moeten gaan beseffen dat hij echt niet meer van je gaat houden als hij een flesje, een emmer of een brokje krijgt. Beest wilt gewoon vreten :') en hoe hij dat krijgt opgediend, zal hem letterlijk een worst wezen.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 00:14

inderdaad, :)

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-13 00:16

Suelza schreef:
ydnew schreef:
IK weet niet waar ik dit moet plaatsen maar 't is paardengedrag.......maar dan net ff anders :-)
moest dit verhaal toch even delen omdat het toch wel wat bizar was....

Wij hadden "onze" paardenarts hier van de week voor de tand behandeling van een merrie van ons... na dit te hebben gedaan raakten wij natuurlijk aan de praat over paarden, en vroegen nog aan hem, om zeker te weten dat wij het aan het rechte eind hadden, wanneer een veulen verantwoord bij de moeder weg kon. Hierbij vertelde hij een verhaal dat hij onlangs redelijk van dichtbij had mee gemaakt op een stal. Mensen hadden na het overlijden van een merrie het hengst veulen met de hand groot gebracht. Dit was gelukt, alleen het probleem was dat ze verder geen andere paarden hadden en het diertje dan ook alleen mensen kende. Hij staat inmiddels op een stal bij meerdere paarden maar kijkt niet naar soort genoten om. Het was een hengst maar inmiddels heeft deze arts daar een einde aan moeten maken omdat hij vrouwen als zijn eigen zag en levens gevaarlijk werd voor mannen.Bij vrouwen is hij, naar zeggen, heel makkelijk. Hij heeft de verzorger op de stal aangevallen, is er bovenop gedoken en heeft gebeten en geschopt. Hij lag met voorbenen op de borstkas van de man en het is dat er nog iemand aanwezig was om de hengst met een flinke mest schep van de verzorger af te slaan, anders had, naar zeggen van de DA, de beste man het niet overleefd.... 't is toch wat? de DA is niet iemand met grote verhalen dus geloof het wel......had dit nog niet eerder gehoord...ben benieuwd of een castratie helpt.....was even geschokt van het verhaal....hoe lang het paard zonder soortgenoten heeft geleefd weet ik niet.

Dus ja, indirect is het flessenveulen-zijn wel de aanleiding, waar het afwijkende gedrag het gevolg van is. Maar het is niet de oorzaak. De oorzaak ligt echt bij de opvoeder in mijn optiek. En ja... een goede opvoeder weet ook dat paarden kuddedieren zijn en die zorgt ervoor dat het kan opgroeien tussen andere dieren. Inprincipe kan het met een paar maanden van de fles af, dus dan kun je het veulen gewoon in een groep houden (eerder ook al trouwens), maar ja... dat willen we dan weer niet, want we vinden het allemaal maar 'oh zo schattig'. En daar gaat het mis!

Wat helpt?

Eerste Hulp Bij Opvoeden...

Helemaal mee eens..... dan kom ik weer bij ons Bram. als het "mis"gaat is als hij niet op zijn plek wordt gewezen.... dit wordt hij wel in de groep, daar zorgt onze fjord (chris) wel voor. Bram hoeft niet in zijn hoofd te halen hem op zijn nummer te zetten want dan heeft hij een opdonder te pakken....maar wij moeten hem ook elke dag weer laten weten hoe het zit...doen wij dit niet dan pakt hij je hele hand en kun je weer een heel eind van voren af aan beginnen met hem. Nu kun je weer aan zijn oren zitten, een zadel opleggen er gewoon opstappen...maar zodra meneer even een tijdje niet echt wordt gebruikt...(als wij even naar nl zijn bv) dan doet hij alsof een zadel het ergste op de wereld is, je kunt echt niet normaal opstappen, hij schiet alle kanten op, je kunt geen halster normaal om krijgen, aan zijn oren zitten al helemaal niet, in de stal stappen om hem te pakken is link tenzij mijn man het doet en heel zeker op hem afstapt al met al is het een pannenkoek 1e klas..maar wel een leuke... :-) en daarna is weer alles goed en kan een kind hem opzadelen.....raaaaaarrrrrrr

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 00:40

Christiene schreef:
troi schreef:

Het enige verontrustende wat ik zie gebeurt bij 8 minuut 15.
Op stal zie ik het paard niet aanvallen, wel dat hij zit te flapperen met zijn zeiltje en dat het paard tegen dat zeiltje in verzet gaat, wat niet gek is want hij kan ook geen kant op.
En houd je dan in je achterhoofd dat het een hengst is dan is het niet vreemd dat die eerder zal aanvallen dan wegrennen bij vreemde dingen.
Op het laatst vergeet die man even dat hij te maken heeft met een hengst, desensibiliseren is prima, maar een hengst gaat toch echt sneller in de aanval en op het moment dat het mis gaat heeft hij hem al een tijdje zitten 'pesten' met die deken en nadert hem vervolgens frontaal van voren met deken omhoog, je ziet het paard een stap achteruit doen en dan besluiten in de aanval te gaan. Publiek heeft hier meer verstand dan de man in de ring want die waarschuwen al voor hij echt aanvalt.
Vind het verder niet heel bijzonder hengstengedrag, dit zou je ook zien bij een hengst die uit het wild wordt gehaald of gewoon bij een brutale.

En het gekke aan het hele verhaal; de paarden die erin het filmpje bij zijn heeft hij totaal geen moeite mee... Hoezo niet sociaal dan? Ik zie hier een paard wat nooit grenzen en respect heeft geleerd, hij is gewoon veel te veel geknuffeld en nooit op zijn plek gezet. Dat icm met het feit dat hij hengst is is gewoon wachten tot de bom gaat barsten.

anneliesdj

Re: met de hand opgevoede hengst valt verzorger aan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 00:41

Vind trouwens dat de man wel heel mooi de spijker op de kop tikt in zijn commentaar richting mevrouw.
Erg mooi dat hij ook gewoon durft te zeggen wat hij ervan vind. Want zij is hier de hele veroorzaker van het probleem.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 00:58

Christiene schreef:
troi schreef:

de korte versie kende ik en leek me ook nog mogelijk dat paard op dat moment 'gewoon' niet de juiste aanpak kreeg... Maar zo in context....pfft. :oo Levensgevaarlijk idd. In de korte versie wordt ie nog getriggerd en dat kun je op meerdere manieren interpreteren maar in dit filmpje zie je idd veel momenten waarop hij uit het niets aanvalt..

Tsja. Een slecht opgevoed paard is al link zat. Laat staan een slecht opgevoede hengst. En zeker veulens zijn vaak ohhhh zo schattig en mensen vergeten nogal eens dat t lieve veulentje ook groter wordt (iets waar paarden dus géén last van hebben). Zelf altijd geleerd dat wat niet leuk is op volwassen leeftijd, ook niet leuk is als veulen/puppy...

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 01:07

amyz schreef:
Christiene schreef:

de korte versie kende ik en leek me ook nog mogelijk dat paard op dat moment 'gewoon' niet de juiste aanpak kreeg... Maar zo in context....pfft. :oo Levensgevaarlijk idd. In de korte versie wordt ie nog getriggerd en dat kun je op meerdere manieren interpreteren maar in dit filmpje zie je idd veel momenten waarop hij uit het niets aanvalt..

Tsja. Een slecht opgevoed paard is al link zat. Laat staan een slecht opgevoede hengst. En zeker veulens zijn vaak ohhhh zo schattig en mensen vergeten nogal eens dat t lieve veulentje ook groter wordt (iets waar paarden dus géén last van hebben). Zelf altijd geleerd dat wat niet leuk is op volwassen leeftijd, ook niet leuk is als veulen/puppy...

Jup, daar gaat het fout.
Och zo'n lief schattig klein veulentje..die hoeft alleen maar vertroeteld te worden....tegen de tijd dat ze gaan beseffen dat hij misschien toch wat manieren moet gaan leren, tja dan ben je te laat.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 17:11

Een weesveulen is niet altijd gelijk aan een solitair gehouden paard. Ook weesveulens kunnen gewoon met de groep mee, alleen de melk krijgen ze dan uit mensenhanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 17:27

anneliesdj schreef:
Vind trouwens dat de man wel heel mooi de spijker op de kop tikt in zijn commentaar richting mevrouw.
Erg mooi dat hij ook gewoon durft te zeggen wat hij ervan vind. Want zij is hier de hele veroorzaker van het probleem.

Vind ik ook mooi. Ook dat hij zegt 'when I see this horse I know how you are' of iets in die trant. Ja veel te lief dus.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 19:37

Eigenlijk is het een soort film die iedere paardenverzorger in detail zou moeten gezien hebben, ook met er dan nog een deel verklarende tekst bij.
Dit is niet een situatie die je heel vaak tegenkomt, maar het bestaat in mindere vorm dan echt overal.
Voorzichtigheid en inzicht leren krijgen hoe paarden reageren is heel belangrijk, en is basis om ongevallen tot een minimum te herleiden.
En iedere trainer zal af en toe wel eens een foutje maken, daar ontkom je echt niet aan, maar toch vind ik het spijtig dat er nu hier op dit forum toch weer mensen zijn die opmerkingen maken van hij dot net iets te veel dit en hij is eigenlijk het dier een beetje aan het pesten en zo van dat soort commentaar.
Wij hebben nu het filmpje helemaal bekeken en weten nu hoe het dier hem aanviel, na de feiten weet idd die trainer ook wel dat hij net niet op de juiste plek stond, dat hij beter dit of dat had gedaan, het kan altijd beter.
Maar vergeet niet , er zullen er maar heel weinigen hem dit kunnen nadoen, als je op wereldvlak een top 10 van de beste paardentrainers zou opmaken dan zou deze trainer "Buck Brannaman" er heel zeker bij staan, dit is echt één van de beste trainers ter wereld, en bovendien staat deze man heel zeker bekend als heel zachte en paardvriendelijke man.
.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 23:07

aeolusnr1 schreef:
Eigenlijk is het een soort film die iedere paardenverzorger in detail zou moeten gezien hebben, ook met er dan nog een deel verklarende tekst bij.
Dit is niet een situatie die je heel vaak tegenkomt, maar het bestaat in mindere vorm dan echt overal.
Voorzichtigheid en inzicht leren krijgen hoe paarden reageren is heel belangrijk, en is basis om ongevallen tot een minimum te herleiden.
En iedere trainer zal af en toe wel eens een foutje maken, daar ontkom je echt niet aan, maar toch vind ik het spijtig dat er nu hier op dit forum toch weer mensen zijn die opmerkingen maken van hij dot net iets te veel dit en hij is eigenlijk het dier een beetje aan het pesten en zo van dat soort commentaar.
Wij hebben nu het filmpje helemaal bekeken en weten nu hoe het dier hem aanviel, na de feiten weet idd die trainer ook wel dat hij net niet op de juiste plek stond, dat hij beter dit of dat had gedaan, het kan altijd beter.
Maar vergeet niet , er zullen er maar heel weinigen hem dit kunnen nadoen, als je op wereldvlak een top 10 van de beste paardentrainers zou opmaken dan zou deze trainer "Buck Brannaman" er heel zeker bij staan, dit is echt één van de beste trainers ter wereld, en bovendien staat deze man heel zeker bekend als heel zachte en paardvriendelijke man.
.

Allereerst wil ik even zeggen dat mijn commentaar niet als kritiek bedoeld was richting hem, elke trainer overkomt het weleens een fout te maken. Dat hij het paard 'pest' bedoel ik niet negatief naar hem toe, het is echter wel hoe het paard dat ervaart en als trainer moet je je daar wel van bewust zijn. Enkel vind ik het 'jammer' dat hij een dergelijke fout maakt bij dit paard nadat hij de hele voorgeschiedenis al heeft gezien/gehoord, dit heeft niet alleen invloed op hem maar veel meer nog op het paard. Het zou fijn zijn geweest als dit voorkomen zou zijn.
Maar nogmaals; een fout overkomt elke trainer weleens.

Als je hem een van de beste 10 paardentrainers ter wereld noemt, bedoel je dan in NH? In western? Of alle takken van paardensport bij elkaar? En welke man bedoel je, de oude man die je eerst met het paard aan het werk ziet, of de man die later aangevallen wordt?
En leg mij even dat zachte en diervriendelijke uit, want dat komt niet heel erg naar voren in het eerste deel van het filmpje. (hoewel mn de uitleg die hij erbij geeft me wel aanstaat)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-13 23:35

Suelza schreef:
Ik denk dat dit weinig met flessenveulen-zijn te maken heeft, maar heel veel met opvoeding, stellen van grenzen etc

Dat hij reageert op mannen en niet op vrouwen, heeft imo ook weinig te maken met flessenveulen-zijn. Hoe je het ook went of keert, een paard ziet een mens NIET als soortgenoot, hoogstens als maatje, vriend...

Als dit paard echt al vanaf geboorte nooit bij een ander paard is geweest en alleen maar tussen de mensen, lijkt het mij juist dat hij de mens wél als soortgenoot is gaan zien, hij is er immers tussenin opgegroeid? Het doet mij denken aan de 'wolfskinderen', mensenkinderen die door wolven zijn grootgebracht en zich dus ook precies als wolven gedragen, en geen enkel menselijk gedrag meer vertoonden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 00:22

troi schreef:

Ik heb andere verhalen gehoord, dat hij verkocht zou zijn en door een ander zou zijn getraind en het daar goed ging?

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 00:43

Erg vervelend dit, maar ik heb een geweldig paard. En die heb ik met de fles groot gebracht.
Nooit gebeten of getrapt of wat dan ook.
Kwestie van opvoeden en toch wel bij soort genoten zetten zodat hij een soort van jeugd tussen de paarden heeft gehad.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 19:17

Heb ook ooit een flesveulen (haflinger hengst) groot gebracht. Maar wel in de kudde met ooms en tantes. Bij ons drinken.. De rest daar. Was voor de Duvel niet bang. Met 8 maanden naar de opfok... 2,5 jr opgehaald gecastreerd en wederom kudde in. 1 maal ontploft met inrijden... Daarna super.

Is een brave man geworden.. Staat al jaren bij zijn huidige baasje. Hij kan wel nog steeds je flesje limonade jatten :')

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 19:21

Paarden zijn kudde dieren en dat zullen ze ook altijd blijven vroeger waren ze wild en dat zal er nooit helemaal uitgaan ik heb ook een kat maar die kan ik ook vaak genoeg een tijger noemen

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-13 12:03

Heb nog even de video's gekeken... bijzonder. Hij heeft een bijzonder groot overlevingsinstinct, dus het instinct gedeelte is hij zeker niet kwijt. Wat hij wel echt inderdaad totaal mist is paardentaal.
Het hele verhaal is natuurlijk een klassiek voorbeeld van een overdaad aan 'liefde' die het buiten zijn perken gaat. Ze noemt het in het begin al een relatie. Niet een kind, nee een relatie. Waarin ze al aangeeft dat ze hem gelijkwaardig beschouwd. Hij is zijn moeder verloren, zij haar stal. Met de fles groot gebracht in een woning. Drie jaar niets mee gedaan, niet gecastreerd en een hormoonbom van hier tot aan Jeruzalem.

Kortom dit is meer dan een 'gewoon flesveulen'.

Mijn persoonlijke mening is dat geen enkele humane trainer hieraan wat toe te voegen heeft. De enige manier om van deze jongen nog iets paards te maken is hem uit te zetten bij een wilde kudde in moeilijke omstandigheden. Paardentaal leer je van paarden, niet van mensen.

Zo niet, dan zou ik zeggen spuit erin (als die erbij komt) want er komt een moment dat het nog fouter gaat.