moeilijk met opstappen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_Gerdien_

Re: moeilijk met opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 11:47

Ik heb dit ook gehad met m'n jonge pony. Bij haar was het gewoonweg ongeduld. Tijdens het rijden vaker op en af stappen heeft geholpen. Wanneer ze haar energie al wat kwijt was en ze bleef keurig staan, dan uitgebreid belonen. Nu staat ze altijd stil. Soms een stapje voor haar balans, verder niet.
Succes!

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 11:57

aeolusnr1 schreef:
Hallo, ik heb hier op bokt al vele malen dit zelfde probleem tegen gekomen, je bent dus echt niet de enige met dit soort probleem.
Ieder paard kan leren om stil te staan dus ook jouw paard.
En het is ook vrij simpel, je maakt het ongewenste gedrag niet leuk (extra werk), en het gewenste gedrag wel leuk (even alle druk weg).
Ik durf er voor te wedden dat ook jouw paard stil blijft staan al bij de eerste training, zoek dus hulp die je dit kan tonen, hoe je dit echt klaar kan krijgen.
Het stil stan bij het opstijgen is echt basiswerk, en had dus eigenlijk al heel lang in orde moeten zijn, dit is echt gevaarlijk, er gebeuren heel veel ongelukken net door dit soort gedrag.

Ik snap de gedachte van belonen of zelf laten kiezen wat het je als paard oplevert als je het gewenste gedrag toont.
Toch zie ik ook iets wat m ongewenst lijkt. Namelijk "extra aan het werk zetten" alsof je daarmee het paard leert dat werken (rijden?of andere oefeningen) niet leuk is. Hoe denk je daarover als ik vragen mag?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 12:13

"josien" nee je begrijpt nog niet echt wat ik bedoel.
Paarden zijn van nature uit vrij volgzaam van instelling, bij sommigen is dat mssn niet altijd zo duidelijk omdat ze net iets heviger zijn maar dit geeft hen toch de rust en het vertrouwd gevoel.
Het is nooit tegen je paard in te werken maar het samen werken met je paard.
Het principe de leider bepaalt wat, waar, en hoe. Deze regel moet je heel letterlijk nemen, jij als leider vraagt het paard iets (actie) , het paard moet daar dus op reageren (reactie).
Het paard maakt wat dat betreft nooit een fout, alles is dus goed, maar jij als leider blijft de vraag herhalen tot het juiste antwoord uit de bus komt, dan plots alle druk weg. Heel simpel dus.
Maar om dit ook klaar te krijgen moet je het paard ook kunnen lezen, je moet zien hoe het paard reageert, je moet het paard stimuleren om te zoeken naar het juiste antwoord, je moet het hem als het ware bijna aanbieden op een zilveren plaatje, maar het paard moet het idéé krijgen ik heb het zelf gevonden.
En of dat nu bij het aanleren van het stilstaan is , of bij het aanleren van een net iets moeilijkere dressuur oefening of bij het grondwerken , eigenlijk is het systeem van werken steeds hetzelfde.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 13:59

Dank aeolus, maar dat is geen antwoord op mijn vraag/zorg over werk zien als iets vervelends.
Ik kijk (als je collega) ook zeker anders aan tegen leiderschap een dominantie. Jazeker, paarden zijn vrij volgzaam. Ze kiezen de leider die ze willen volgen, ze volgen jou niet omdat je de leider wilt zijn.
In een paardenkudde wil de leidster de anderen niet iets leren, ze draagt verantwoordelijkheid en leidt de kudde naar veiligheid, gras of water. En bevalt dat een kuddelid niet of heerst er persoonlijke onenigheid, dan zal zo'n dier de kudde verlaten en sluit zich aan bij een andere groep. Dus in mijn ogen gaat die vergelijking toch niet op.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 15:54

In zeker mate ben ik het met je eens en toch ook weer niet.
Een paard kiest idd zijn leider maar is ook afhankelijk van zijn leider, het is niet zoals jij het zegt hij kiest zelf en indien hij niet tevreden is dan verlaat hij gewoon de kudde en zoekt een andere groep, zo simpel is het in de natuur echt niet, een paard dat de kudde verlaat is in de meeste gevallen een paard dat ten dode is opgeschreven, dat zal echt maar heel zelden voorvallen.
En binnen de kudde is de leider, leidende merrie niet iemand die zomaar ten overvloede opdrachten zal geven, nee idd niet, maar als er bv gevraagd wordt plaats te maken en de ander gaat hier tegen in verzet dan zal er even toch wel opgetreden worden, dus ook echt wel fysiek.
Als mens is het natuurlijk niet de bedoeling gewoon af te wachten of het paard jou ook zou uitkiezen als mogelijke leider, daar kan je echt wel aan werken dat gewoon het paard het zowiezo zal aanvaarden, ik werk vooral met probleempaarden, mensen die dus al heel lang problemen ondervinden met hun paard en soms is dat al na enkele minuten duidelijk dat ik toch zeggenschap krijg over dat bewuste paard, ik ben het dus niet eens dat het paard zomaar die keuze heeft.
Uiteraard zijn er wel eens paarden waar dat niet bij zal lukken maar dat zijn echt uitzonderingen, sommigen blijken net een maatje te groot voor je kennis en kunde en hetgeen je kan uitstralen.

josien_m_ schreef:
Dank aeolus, maar dat is geen antwoord op mijn vraag/zorg over werk zien als iets vervelends.
Ik kijk (als je collega) ook zeker anders aan tegen leiderschap een dominantie. Jazeker, paarden zijn vrij volgzaam. Ze kiezen de leider die ze willen volgen, ze volgen jou niet omdat je de leider wilt zijn.
In een paardenkudde wil de leidster de anderen niet iets leren, ze draagt verantwoordelijkheid en leidt de kudde naar veiligheid, gras of water. En bevalt dat een kuddelid niet of heerst er persoonlijke onenigheid, dan zal zo'n dier de kudde verlaten en sluit zich aan bij een andere groep. Dus in mijn ogen gaat die vergelijking toch niet op.

sturdyfellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 17:34

@ TeSs2411: ja in een heok of tegen de muur opstappen gaat wel...maar ja dan nog loopt ie daarna of soms toch tijdens al weg....

ik ga morgen de truc met krukje proberen en dan ok het snoepje, en dat ga ik ffies volhouden... hopen dat er verbetering in komt, heb er geen haast mee, maar moet wel wat verbetering in zittten

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 14:24

sturdyfellow schreef:
@ TeSs2411: ja in een heok of tegen de muur opstappen gaat wel...maar ja dan nog loopt ie daarna of soms toch tijdens al weg....

Daarom dat ik ook erbij zei dat geduld een schone zaak is ;) als hij dat wilt doen.. iedere keer weer terug zetten op zijn plek. Op een gegeven moment wordt hij het beu.. en blijft hij stil staan.

Met het krukje is het precies zo. Geduld en geduld en geduld.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:11

TeSs2411 schreef:
RoyceMack schreef:
Kun je niet gewoon snel opstappen zeg maar. dus eerst voet in de beugel. wachten tot ie rustig is(dus niet gaan hangen of wat dan ook, enkel voet in beugel) dan pak je het zadel en hijs je je snel omhoog, snel been eroverheen en zitten.
Geen ruimte geven om in paniek te raken.

Ik vind dat persoonlijk een staaltje.. ontkennen dat er een probleem is. Jij past je aan, aan het paard.. terwijl het paard zich hoort te gedragen en zich op dat moment juist aan jou hoort aan te passen.

Er zal vast wel een keer een moment komen dat je niet zo snel het zadel in komt of afgeleid wordt of weet ik veel wat.. Dan kan je ongelukken verwachten omdat het paard er nog altijd vandoor wilt gaan.

ik zie het meer als uitproberen wat er mis is. Mocht het paard hier ook niet goed op reageren, dan weet je dat er meer aan de hand is.
Misschien vindt hij enkel en alleen het hangen aan 1 kant heel vervelend. Dan is het passender als je sneller opstapt om het evenwicht weer te herstellen. Aangezien het paard tijdens het rijden geen pas verkeerd doet, dacht ik meteen hieraan.

Als hij ook raar doet bij snel opstappen weet je dat er iets loos is en kun je verder zoeken. Ik ben niet zoon dierenarts/osteopaat etc. loper, dus ik zou eerst zelf proberen in kaart te krijgen wanneer hij zich raar gedraagt en daar mee proberen. Voor hetzelfde geldt is het iets doodssimpels en kun je het heel makkelijk zelf oplossen. zonde om dan de osteopaat keer op keer te laten komen of de dierenarts te vragen terwijl die personen altijd nog langs kunnen komen als er toch meer aan de hand is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 15:59

josien_m_ schreef:

Paarden kiezen niet hun leider.
Ze worden keihard ingelijfd bij de kudde door de dominante hengst of er uit gezet.

Binnen de kudde bevindt zich de dominante leidmerrie zij heerst, bepaald en voedt wel degelijk op.
Ze draagt geen enkele verantwoordelijkheid, alles dat ze doet is in haar eigen belang.

Minderen in rangorde bevinden zich het liefst zo dicht mogelijk bij de leidmerrie omdat het daar het veiligst is, zij is het centrum van macht van de kudde, zwakkere dieren en dus potentiële prooien worden naar buiten gedrukt.
Dit is rangorde.
Het dicht bij de leidmerrie blijven is een kwestie van overleven.

Een paard verlaat alleen de kudde als het naar buiten gedreven wordt en zich niet meer veilig voelt.

sturdyfellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 18:23

Meneer wilde niet naarlst krukje staan haha dus hij wist al wat r komen ging..maar na even proberen stond ie redelijk stil met snel opstappen. ..ff blijven volhouden. .dan komt t vast goed

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 18:57

Over paarden, leiding en kuddegedrag zijn gelukkig allemaal nieuwe gedragsstudies gedaan. Deze maken helder dat er een veel ingewikkelder systeem heerst binnen de kudde dan een simpele pikorde.
Maar je kunt pas iets zien als je er echt naar kijkt. Lukt je dat dan zie je dat de alfamerrie soms hardhoevig is en soms heel meegaand. dat kan afhankelijk zijn van hoe belangrijk iets is voor het andere paard. Als goede leidster weet ze dat het goed in de kudde gaat als alle paarden zich goed voelen. Dat betekent dus dat en paard op anderen let, rekening houdt met ieders gevoelens en zo een aangename sfeer weet te behouden en dat is inderdaad goed voor de overleving van alle dieren. Het is moeilijk dit te onderzoeken natuurlijk omdat er weinig vrij en natuurlijk gedrag te zien valt door gebrek aan vrijheid voor de paarden. Daar waar onnatuurlijke situaties bestaan, zie je waarschijnlijk geen stabiele kuddes. (zoals in Nederland b.v.)
Ze voedt ook op en stelt de grenzen.
Een merrie kan de kudde verlaten als zij dat wil. dat doen ze soms om een andere hengst te zoeken als de kuddehengst of haar vader is of haar niet bevalt. Soms komt ze na de dekking terug in de kudde, soms wordt ze opgenomen in de nieuwe kudde. Er is natuurlijk ook een grote verscheidenheid en de ene kudde is de andere niet. Maar kuddes waar harmonie heerst hebben een beter kans op overleving. Deze eigenschap zo precies de stemming van de ander te lezen en daarmee in harmonie te willen komen, maakt het voor ons als mens mogelijk ze te domesticeren en te trainen.
Maar sorry, dit is niet het topic!

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:59

Wat doe je met opstappen? Heb je de teugels loshangen, heb je ze vast? Zoja, hoe strak? Als je er dan op zit, wat doe je dan. Blijf je even staan of rijd je gelijk weg?

Laat de teugels lekker hangen, als je ze namelijk strak houdt geef je druk in de mond van het paard. Als je dan gelijk daarna wegstapt en de teugels los(ser) laat, beloon je hem voor het weglopen. Stilstaan is namelijk vervelend (door die druk) en weglopen is fijn, want dan gaat de druk er af. Dus zullen paarden er eerder voor kiezen om gelijk weg te lopen, om van die druk af te komen.
Als je gelijk wegrijdt kan een paard ook voor je gaan denken. 'Oh, ze stapt op, dus moet ik lopen. Laat ik vast beginnen, dat is vast goed!'. Dat wil je ook niet hebben.

Wat ik bij mijn bijrijdpaard deed toen ze niet stil wilde staan was voet in de beugel (dan bleef ze staan, zette ze een pas naar voren haalde ik mijn voet uit de beugel en zette haar een eind naar achteren). Dan omhoog hijsen. Als ze dan begon te lopen bleef ik hangen en gaf ik het commando om te stoppen. Bleef ze dan staan ging ik zitten en was de druk ook gelijk van de teugels af. En pas beginnen met lopen als ik dat zeg. Als ik eerst een kwartier stil ging staan om te kletsen moest ze gewoon een kwartier wachten.

Denk dat je wel iets aan dit filmpje hebt: http://www.youtube.com/watch?v=hhD8ZN_ML7M

sturdyfellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 23:43

K heb ze in een licht boogje zodat r idd geen druk op staat maar wel O dat t geen waslijnen zijn...verder gaat ie meteen lopen dua veel keus heb k daar nog niet in gehad maar t plan s dat ie ff moet wachten op t sein te gaan lopen

lissie_zigor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-13 18:52

Wegrennen bij opstappen: vlucht gedrag
Hoofd omhoog: rug aanspannen gevolg: hoofd omhoog.

Wel degelijk pijn dus.

Thasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 22:35

Je teugels goed strak, maar niet overdreven natuurlijk, vasthouden en hem in de hoek zetten. Ik rijd ook op zo'n probleem geval en als je hem dan goed plaatst in de hoek en een beetje snel bent wil het meestal goed lukken.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 23:08

Je moet helemaal niet snel willen zijn.
Je moet je paard gewoon leren om stil te blijven staan, en liefst zelfs gewoon in het midden van de piste dus zeker niet ergens in een hoek.
ieder paard kan dit leren, dus ook dit paard.

Thasja schreef:
Je teugels goed strak, maar niet overdreven natuurlijk, vasthouden en hem in de hoek zetten. Ik rijd ook op zo'n probleem geval en als je hem dan goed plaatst in de hoek en een beetje snel bent wil het meestal goed lukken.

Thasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 23:10

Hmm, dat kan ook eigenlijk wel kloppen, klinkt ook zo logisch... Ik heb het alleen altijd zo gedaan, want het is niet mijn eigen paard maar van de manege, dus echt tijd om hem iets goed te leren heb ik jammer genoeg niet.... Maar verder is het gelukkig wel een lieverd hoor! :D

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-13 23:18

Wat doet je paard als je aan de andere kant opstijgt?
Ik stap altijd met een krukje op en mijn paard draait er dan met zn kont bij weg als ik in de buurt van het zadel kom. Als ik hem omdraai en rechts opstap doet hij dat niet en blijft hij rustig staan. Geen idee waarom, maar soms heb ik er even geen zin in om 3 uur te pielen met rechtzetten en weer opnieuw proberen.
Trouwens: rechts opstappen is in het begin echt lastig. Bij mij wilde mijn linkerbeen niet zo hoog en schopte ik mijn paard. Je zou eens rechts af kunnen stijgen om te kijken hoe je paard reageert en hoe flexibel je zelf bent.

sturdyfellow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-13 02:04

ik zal t eens proberen om het rechts te proberen....t lijkt soms wel beter te gaan en dan de dag erna lukt t weer erg lastig...hij maakte er van de wk zo'n punt van dattie ging draaien en lopen dat ie bijna omviel....

ga t eens proberen met snoepje erin alssie stilstaat....

Axivoca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 02:37

had ik ook met mijn schat, maar wat ik heb gedaan is; ik heb elke keer voordat ik ging opstappen zijn nek laten buigen en strekken door hem zijn zadel laten kussen, links en rechts. en terwijl ik hem links liet buigen stapte ik op, dan kan hij alleen maar rondjes draaien in plaats van op hol slaan.. hij realiseerde later dat bewegen tijdens het opstappen geen nut heeft XD nu is hij een brave makkert en blijft stil staan!! het heeft wel wat tijd geduurt hoor!! :) :D hoopt dat het je helpt!!! :)

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 14:26

Mijn paard staat ook niet stil... als ik zonder krukje opstap. Hij vind het gehang, al is het maar even (ben niet super lenig en paard is wel super groot) niet fijn, en loopt dan gewoon aan. Als ik een krukje (of hek, trailerband, ton, ladder, bankje ect.) gebruik blijft hij aan een los teugeltje staan.
Misschien vind jouw paard het ook wel fijner als je direct zonder hangen kan opstappen?

livelovelife

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 15:28

Geef een snoepje als je je voet in de beugel gaat doen, en een als je erop zit. Mijn jonge paarden vallen en staan met snoepjes (ik heb aardig wat ervaring). Zo richten ze zich op jou en leren ze wachten. Hierna kun je het weer afbouwen, maar dan zit de basis er alvast in! Beter dan te blijven morren...

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:28

Beetje voorzichtig doen met snoepjes, daar gaan ze snel van happen. Ik heb ook een tijdje gedacht dat dat een goede oplossing was, maar die van mij ging na een tijdje flink happen als hij iets wilde hebben. (is ook wel een dominante ruin, maartoch).

wph1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 16:44

Je kan het doen met snoepies,strakke teugel enz enz.
Maar de basis is het belangrijkste ,het heeft met respect te maken en daar kunnen geen snoepies,stakke teugel tegen op.

We oefenen toch ook altijd een figuur een paar keer als het niet lukt.
Dus het opstappen wordt een oefening.
Bij stal opstappen en in de bak er weer vanaf en er weer op ( niet denken ik zit eindelijk).
Daarna rijden en dan weer er af en erop stappen.

Laat anders iemand ervoor staan (indien mogelijk) en breid dat uit met steeds een stap verder.
Ik weet hier moet je geduld en tijd voor hebben/maken maar werkt wel zonder dat er al een toon gezet is met strakke teugels.
Zo hebben wij het ook gedaan met de pony van onze dochter en het gaat super.
Hij begon gewoon te rennen als je voet in de beugel zat ongeacht waar je hem voor of tegen zetten.
Hij is zelfs een keer over een hoge boomstronk heen gegaan waar hij volgens ons niet overheen kon in stap.
Dit was ook tijdens het opstappen....

livelovelife

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-13 22:49

niet "oversnoepen" natuurlijk. En afstraffen als hij ernaar gaat happen, het gaat juist om geduld.