Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
aeolusnr1 schreef:Hallo, ik heb hier op bokt al vele malen dit zelfde probleem tegen gekomen, je bent dus echt niet de enige met dit soort probleem.
Ieder paard kan leren om stil te staan dus ook jouw paard.
En het is ook vrij simpel, je maakt het ongewenste gedrag niet leuk (extra werk), en het gewenste gedrag wel leuk (even alle druk weg).
Ik durf er voor te wedden dat ook jouw paard stil blijft staan al bij de eerste training, zoek dus hulp die je dit kan tonen, hoe je dit echt klaar kan krijgen.
Het stil stan bij het opstijgen is echt basiswerk, en had dus eigenlijk al heel lang in orde moeten zijn, dit is echt gevaarlijk, er gebeuren heel veel ongelukken net door dit soort gedrag.
josien_m_ schreef:Dank aeolus, maar dat is geen antwoord op mijn vraag/zorg over werk zien als iets vervelends.
Ik kijk (als je collega) ook zeker anders aan tegen leiderschap een dominantie. Jazeker, paarden zijn vrij volgzaam. Ze kiezen de leider die ze willen volgen, ze volgen jou niet omdat je de leider wilt zijn.
In een paardenkudde wil de leidster de anderen niet iets leren, ze draagt verantwoordelijkheid en leidt de kudde naar veiligheid, gras of water. En bevalt dat een kuddelid niet of heerst er persoonlijke onenigheid, dan zal zo'n dier de kudde verlaten en sluit zich aan bij een andere groep. Dus in mijn ogen gaat die vergelijking toch niet op.
sturdyfellow schreef:@ TeSs2411: ja in een heok of tegen de muur opstappen gaat wel...maar ja dan nog loopt ie daarna of soms toch tijdens al weg....
als hij dat wilt doen.. iedere keer weer terug zetten op zijn plek. Op een gegeven moment wordt hij het beu.. en blijft hij stil staan.TeSs2411 schreef:RoyceMack schreef:Kun je niet gewoon snel opstappen zeg maar. dus eerst voet in de beugel. wachten tot ie rustig is(dus niet gaan hangen of wat dan ook, enkel voet in beugel) dan pak je het zadel en hijs je je snel omhoog, snel been eroverheen en zitten.
Geen ruimte geven om in paniek te raken.
Ik vind dat persoonlijk een staaltje.. ontkennen dat er een probleem is. Jij past je aan, aan het paard.. terwijl het paard zich hoort te gedragen en zich op dat moment juist aan jou hoort aan te passen.
Er zal vast wel een keer een moment komen dat je niet zo snel het zadel in komt of afgeleid wordt of weet ik veel wat.. Dan kan je ongelukken verwachten omdat het paard er nog altijd vandoor wilt gaan.
josien_m_ schreef:Dank aeolus, maar dat is geen antwoord op mijn vraag/zorg over werk zien als iets vervelends.
Ik kijk (als je collega) ook zeker anders aan tegen leiderschap een dominantie. Jazeker, paarden zijn vrij volgzaam. Ze kiezen de leider die ze willen volgen, ze volgen jou niet omdat je de leider wilt zijn.
In een paardenkudde wil de leidster de anderen niet iets leren, ze draagt verantwoordelijkheid en leidt de kudde naar veiligheid, gras of water. En bevalt dat een kuddelid niet of heerst er persoonlijke onenigheid, dan zal zo'n dier de kudde verlaten en sluit zich aan bij een andere groep. Dus in mijn ogen gaat die vergelijking toch niet op.
Thasja schreef:Je teugels goed strak, maar niet overdreven natuurlijk, vasthouden en hem in de hoek zetten. Ik rijd ook op zo'n probleem geval en als je hem dan goed plaatst in de hoek en een beetje snel bent wil het meestal goed lukken.
hoopt dat het je helpt!!!