paard niet kunnen vangen in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: paard niet kunnen vangen in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-13 23:17

Ik vind het best verbazingwekkend hoe vaak dit gebeurt. Bij ons komen alle paarden naar het hek, zonder voer, verschillende eigenaren.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:15

Stoer :+.

Ik weet nu al dat mijn merrie er misbruik van gaat maken als ik haar laat staan wanneer ze geen zin heeft. Al weet ik, als ik haar heb gepakt, wel gauw te proeven of ze zin heeft om te werken of niet. (dus ook geen schema's voor mij :+)

Bij de een helpt het om er achteraan te blijven lopen en bij de ander om wat kleins te geven wat is dan het probleem.. Voer is een heel krachtige beloning/het motiveert, als je dat consequent gebruikt is daar niks mis mee. Dat hij weg loopt heeft niet per definitie te maken met wat er gedaan wordt met het paard.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 11:25

Die van mij komen ook altijd naar het hek en lopen me achterna in de wei. Maar ze hebben niet altijd zin om het halster om te krijgen. Maar ik heb ze altijd binnen 5 minuten als ze weer eens zo'n bui hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 14:51

Poiuytrewq schreef:
Stoer :+.

Ik weet nu al dat mijn merrie er misbruik van gaat maken als ik haar laat staan wanneer ze geen zin heeft. Al weet ik, als ik haar heb gepakt, wel gauw te proeven of ze zin heeft om te werken of niet. (dus ook geen schema's voor mij :+)

Bij de een helpt het om er achteraan te blijven lopen en bij de ander om wat kleins te geven wat is dan het probleem.. Voer is een heel krachtige beloning/het motiveert, als je dat consequent gebruikt is daar niks mis mee. Dat hij weg loopt heeft niet per definitie te maken met wat er gedaan wordt met het paard.

Waarom denk jij dan dat een paard zich niet wil laten vangen?

ecyoj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 15:02

O die van ons zijn liever lui dan moe daarom.
Blijven gewoon staan. Of dat nou in t begin van de wei is of heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeelemaal achteraan.
Heb ook wel is 5 keer de wei op en neer gelopen. De een steekt de ander aan met rennen.
Ach ja goed voor de lijn.
Maar wegrennen voor mensen doen ze niet.
Ik zou dan ook gaan denken waarom doe je dat? Waarom wil je niet mee. Wat doe ik fout.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 16:07

Geen idee Mindim. Ik ken het paard niet, noch zijn ruiter noch zn omgeving
Dat je niks anders kunt verzinnen dan "er zit geen afwiseling in het werk, of er wordt nooit mee getrut" oid betekend niet dat er geen andere redenen kunnen zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:00

Poiuytrewq schreef:
Geen idee Mindim. Ik ken het paard niet, noch zijn ruiter noch zn omgeving
Dat je niks anders kunt verzinnen dan "er zit geen afwiseling in het werk, of er wordt nooit mee getrut" oid betekend niet dat er geen andere redenen kunnen zijn

Ik kan wel wat anders verzinnen hoor, dit zijn maar een paar dingen die je gewoon vaak ziet. Veel paarden worden er uitgehaald om te gaan rijden en anders niet.

De vraag was ook niet op dit paard gericht hoor, maar in het algemeen. Maar als je vind dat ik niks kan verzinnen, verzin jij dan eens wat. Waarom komen sommige paarden niet zodra de eigenaar komt, waarom moet menig eigenaar achter zijn paard aan hollen in de wei.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 19:37

Hoezo verzin eens wat, ze vraagt om tips.
Er zijn tig redenen waarom een paard misschien niet gevangen wil worden. Weet jij veel of ze dat paard alleen voor het rijden eruit haalt.

Ik bedoelde ook niet persoonlijk dat je niks kunt verzinnen, nou ik zo lees komt het idd lomp over :+. Maar dat er zo veel redenen kunnen zijn waar alleen over gespeculeert kan worden en die wij niet zomaar kunnen weten vanaf een computerscherm.
Maar goed ik vind dat een paard niet weg hoort te rennen om wat voor reden dan ook dus mijn 'tip' is al gegeven. Wat bij mijn hielp :)

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 12:39

als je genoeg tijd heb helpt het volgende ook wel eens ,

ieder uur het land op lopen en een brokje brengen niet aanlijnen ofiets gewoon lekkers geven klopje op de hals en weer weg lopen na een tijdje snap hij/zij het en komt het dier al naar je toe als hij/zij je ziet..

maar je moet er dan wel even veel tijd in steken.. bv vakantie ??

doet het paard het alleen bij jou of ook bij andere mensen?

succes!

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 18:56

Ik rijd met Sirry dressuur of buiten of ik doe grondwerk en soms spring ik, afwisseling genoeg. Als ik achter haar aan loop bokt ze gewoon naar mij en begint ze te lopen, weg van mij. Eten helpt soms maar, niet altijd. En Sirry doet dat bij iedereen, ze staat alleen op een weiland, want het is nogal een bitch naar andere paarden, dus die trucjes met ander paarden gaat niet helpen.

kattaklopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:30

caboclo schreef:
als je genoeg tijd heb helpt het volgende ook wel eens ,

ieder uur het land op lopen en een brokje brengen niet aanlijnen ofiets gewoon lekkers geven klopje op de hals en weer weg lopen na een tijdje snap hij/zij het en komt het dier al naar je toe als hij/zij je ziet..

maar je moet er dan wel even veel tijd in steken.. bv vakantie ??

doet het paard het alleen bij jou of ook bij andere mensen?

succes!

Dit ja :)

In het begin zou je zelfs kunnen beginnen door eerst met een boekje & wat te drinken in de wei (of achter het draadje als dit veiliger is) te gaan zitten en haar volkomen te negeren. Dus geen oogcontact maken en lekker relaxed je eigen ding doen. Op een gegeven moment sta je op en ga je weg. Als ze nieuwsgierig wordt kan je dan eens naar haar toe lopen en haar wat lekkers, of een aaitje als ze daar beter op reageert, geven. Vervolgens loop je weer weg.
Uiteindelijk neem je eens een halster mee, ga je naar haar toe, beloon haar als je bij haar kan komen en ga je weer weg. Je kan het halster zelfs even om doen, belonen, afhalen en weggaan. Als ze zich uiteindelijk braaf het halster om laat doen en mee loopt, beloon je haar uitvoerig en ga je iets doen wat zij erg leuk vindt.
Het punt is dat het paard gaat leren dat mensen in de wei of uit het land komen niet standaard werken betekent. Het is dan wel handig om de oefening te blijven herhalen ook al komt ze braaf. succes :)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:46

Lastig. Mijn verzorgpony deed het niet omdat ze eenkennig was en graag spelletjes speelde met mij. Wie hield er het langste vol? Ja ik dus :').
Beste vriendin uit de wei gehaald, in de bak gezet en even met haar wezen knuffelen. Nu na 5,5 jaar staan ze bij t hek als ik ze roep, en weglopen? Doen ze allebei niet, ook mijn overleden pony deed het niet, en mijn paard komt nog net niet op t hek zitten als je eraan komt :').

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:52

Die van mij reageert het beste op drijven, ik laat hem gewoon op mijn commando van richting veranderen, tempo veranderen en pas ik dat wil mag hij bij mij komen (dus ik keer het om). Dat werkt hier erg goed.

Komt niet vaak voor, maar met bv hele harde wind krijgt ie het wel eens in zijn bol :') Dan wacht hij eerst braaf bij het hek, totdat hem het halster wil omdoen haha.

Hij heeft wel een periode gehad dat hij zich echt niet liet pakken en je letterlijk uit het land verjoeg... Achteraf bleek er al een tijdje een pijnlijke tumor te sluimeren dus hij wou absoluut niet mee lopen want lopen deed zeer :(:)
(Heeft ook lang geduurd voordat hij weer vertrouwen had in mensen)

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 19:53

elisedcl schreef:
Ik rijd met Sirry dressuur of buiten of ik doe grondwerk en soms spring ik, afwisseling genoeg.

Hoe vaak? Ik weet nog van vroeger dat we de ponies echt moesten vangen als we maar eens per week of minder reden. Bij 4-5x in de week rijden hoefden we maar te fluiten en ze kwamen gewoon naar ons toe!

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-13 19:54

Jah, ik rijd meestal alleen op zaterdag. Het is al een oude pony en het is het beste dat ze dan niet teveel meer word gereden, maar op woensdag doe ik er grondwerk mee

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-13 22:23

Het belangrijkste vind ik de reden van het weglopen.Je kunt allerlei trucjes verzinnen,maar als ie niet naar je toe wil komen is alles van korte duur.Is het angst,dominantie,weglopen voor het werk?
Als je dat weet,kiun je er op de juiste manier aan werken.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 09:41

elisedcl schreef:
Jah, ik rijd meestal alleen op zaterdag. Het is al een oude pony en het is het beste dat ze dan niet teveel meer word gereden, maar op woensdag doe ik er grondwerk mee

Persoonlijk denk ik dat het juist voor een oude(re) pony belangrijk is dat er vaker mee gewerkt wordt. Niet intensief maar wel regelmatig. Beter 3x 20 minuten dan 1x een uur zeg maar. En rustig losrijden, oudere spieren hebben meer tijd nodig om op temperatuur te komen dan jong vlees ;)

Deatasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 11:55

Zoals hier al eerder genoemd is, werkte het bij mij heel goed om voordat ik
mijn paardje echt uit de wei haalde, de wei in te aan en gewoon een knuffel en een brokje te geven.
Vervolgens weer terug, 10 minuten a kwartiertje wachten en dan weer de wei in.
Als de neiging om weg te rennen bij jouw pony al erg vergevorderd is, zou je dit
misschien een aantal keer moeten doen voordat je hem echt pakt.
Zo leert het paard dat wanneer jij de wei in komt dat niet per se 'aan het werk'
betekent, maar ook aandacht en iets lekkers kan zijn.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 12:18

Het paard loopt van je weg en bokt ook nog eens naar je. Dan zou de oorzaak heel goed een combinatie kunnen zijn van een samenwerkingsprobleem en een leiderschapsprobleem.

Mijn fjorden willen heel graag met mij samenwerken, ik hoef ze dan ook zeker niet te vangen en ze steken bijv. ook zelf hun hoofd in het halster, ze volgen me vaak en zijn zeer geïnteresseerd in wat ik doe.

Jaren geleden was dat anders. Ik ken ook de periode nog wel dat ik (toen met nog maar 1 fjord) er achteraan kon gaan vangen en als je haar dan eindelijk had was ze ook in staat om zich los te rukken en begon het weer opnieuw.

Het opdrijven naar een hoek, lokken met brokjes, van je wegjagen om de rollen om te draaien enz. heb ik ook allemaal geprobeerd. Ja, het werkte, voor even... In de basis zat het nog steeds niet goed. Op een gegeven moment ben ik anders gaan denken:
-Wat levert het haar op als ze naar me toekomt?
-Wat heeft zij er vervolgens aan om met mij mee te lopen?
- Wat heeft zij van mij nodig?

Ik ben heel benieuwd of je deze vragen kunt beantwoorden in de situatie zoals het nu is en zoals je graag wilt dat het zal zijn.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-13 17:25

De laatste twee dagen is ze vanzelf naar mij toegekomen :D was super blij :D

Kimmutjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 17:43

Ik kan helaas niet heel goed over dit topic meepraten, want mijn paard kan ik altijd vangen. Hij is altijd nieuwsgierig wat we nu weer gaan doen :P

Maar ik heb vorig jaar een sessie bij een equitherapeute uit Nijmegen (therapie met paarden en paardrijden) gevolgd als onderdeel van mijn afstudeerproject, en daar moesten we eerst een paard uit de wei halen. Het paard dat een studiegenootje en ik uit de wei wilden halen kwam maar niet!! Echt super irritant en frustrerend! En ik moet eerlijk zeggen dat ik daar ook niet het geduld voor heb. Maar goed, die therapeute gaf aan dat wanneer een paard dit doet, het je iets wilt duidelijk maken of ergens een beroep op doet, bijv. leidersinstinct of zelfvertrouwen of een geloof in jezelf dat je iets kan. We vonden het op dat moment heel lastig om iets met die info te doen, maar aan de andere kant is het ergens ook heel logisch. Een paard is een vluchtdier en leest lichaamstaal. Aan de hand daarvan besluit hij of er gevaar is of niet. Stel dat jij heel erg slecht in je vel zit of dat er, vlak voordat je je paard uit de wei wilt gaan halen, iets is voorgevallen en je loopt de wei in met een "hé vriendje, ga je mee?", dan klopt de situatie voor een paard al niet meer, Jouw stem en intonatie komen niet overeen met het gevoel dat hij van jou krijgt, en dus zal hij zich van je afkeren en weglopen. Klinkt logisch, maar goed... wat ga je eraan doen? Ligt het probleem wel echt bij het paard en niet gewoon bij jezelf? Dit vraagt een denkmomentje... ;)

ElineMeike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 22:29

Ik heb een paard die net alsof doet dat ze wegloopt maar dan toch naar je toegelopen komt. Af en toe denk ik dan dat ze dat gaat doen, maar dan loopt ze dus echt weg.
Vaak genoeg heb ik gehad dat ik naar haar toe liep en ze naar de uitgang van de wei rende, en als ik daar dan eindelijk weer aangekomen was, rende ze weer naar achteren. Zo was ik dus wel even een tijdje bezig met haar eruit halen.
Al vanaf dat ik haar ben gaan verzorgen heeft haar eigenaresse gezegd dat ik een snoepje moet geven als ze haar halster om heeft, dit doe ik nu ook altijd en meestal werkt het ook gewoon. Dit vind ik ook niet gek want je beloond hem/haar dan.
Ik hoop dat jouw paardje hier ook naar luistert!

Tobiaspruim

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-13 22:34

ik heb zon boek van monty roberts en daarin zegt hij: jij moet het paard niet vangen maar het paard moet jou vangen. zelf snap ik eigenlijk ook niet goed wat hij daarmee bedoelt maar ik denk dat hij naar jou toe moet komen en dat hij het leuk vind om met jou mee te gaan en dat jij de leider bent, want dan loopt ie niet weg.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:01

elisedcl schreef:
De laatste twee dagen is ze vanzelf naar mij toegekomen :D was super blij :D

Heb je eindelijk door hoe je het geluid van een wortel na moet doen? :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-13 12:06

elisedcl schreef:
Ik rijd met Sirry dressuur of buiten of ik doe grondwerk en soms spring ik, afwisseling genoeg. Als ik achter haar aan loop bokt ze gewoon naar mij en begint ze te lopen, weg van mij. Eten helpt soms maar, niet altijd. En Sirry doet dat bij iedereen, ze staat alleen op een weiland, want het is nogal een bitch naar andere paarden, dus die trucjes met ander paarden gaat niet helpen.

Misschien helpt het om haar er eens uit te halen en niet aan het werk te gaan, welke vorm dan ook?