Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
kappiegirl schreef:Kun je niet je eigen paard en een ander paard mee nemen naar de uitgang en dan hem naar buiten halen en het andere paard weer terug los laten zodat het weer terug kan naar de kudde? Mijn shetlander neem ik ook mee aan het touwtje de veulens lopen er braaf achter gras en dan doe ik de hekken dicht en zet de shetlander een landje verder in de wei er naast en zo ga ik ook weer terug. Als ik de shet vast heb is er niets aan de hand als ik haar los laat word het herrie.
Misschien kun je op deze manier jou paard ook foppen tot de uitgang. En is het misschien makkelijker om hem weer uit de wei te halen.
Iets anders kan ik nu ook niet meer verzinnen...
Wat jammer dat hij niet meer bereden kan worden dat had een goede oplossing kunnen zijn...
felintje schreef:hallo bokkers !
Ik zal even de situatie schetsen.
Mijn paard staat sinds dit voorjaar in een kudde van 7 In het begin werd hij niet helemaal geaccepteerd. Hij stond altijd aan de rand te grazen was laagste in rang en had geen 'vriendje'. Er stond op dat moment 1 merrie maar die is weg gegaan. Na verloop van tijd werd de kudde nog kleiner en stonden ze met 4 ruinen 2 witte, de leider (bruin) en de mijne. Hij was de nieuwe kudde onderhand al gewent geraakt maar was de laagste in rang. Toen kwam er een nieuw jong paard bij. Mijn paard reageerde heel dominant naar de nieuwkomer. Ik denk dat hij niet meer de laagste in rang wou zijn. Hij liet hem niet toe in zijn buurt en verjaagde hem als de nieuwe contact kwam zoeken. Uiteindelijk zijn ze vriendjes geworden, ze stonden altijd bij elkaar hoofd aan hoofd te grazen. Ze stonden elkaar te knabbelen, ik genoot er echt van dat hij eindelijk een vriendje had. Nu 2 weken geleden is er tijdelijk een nieuwe merrie in de kudde gekomen. Ze wist haar draai niet en stond vaak aan de hele andere kant bij het hek. In mijn ogen vreemd maar de kuddeleider kwam haar af en toe 'vergezellen'. Ondertussen is ze geïntegreerd in de kudde. Nu komt het geen wat ik niet begrijp. De kudde lijkt gesplitst. De 2 witte pony's staan vaak samen heel alleen aan de andere kant van de wei. De anderen aan de andere kant. Ik heb mijn paard en z'n vriendje niet meer zien knabbelen aan elkaar. Ze eten niet meer hoofd aan hoofd. Z'n vriendje eet nu hoofd aan hoofd met de merrie en mijn paard staat wat verderop. Maar als mijn paard komt dan komt de merrie achter, en ook gaat hij heel vaak zachtjes naar haar hinniken als ze in zijn buurt is. Als mijn paard z'n vriendje aan de merrie snuffelt dan gilt ze maar toch eten ze hoofd aan hoofd. Nu 'valt' mij paard z'n 'vriendje' aan, mijn paard legt oren in nek, ontbloot tanden en gallopeerd op hem af en bijt. Dan stuurt hij de merrie de andere kant op, ( zijn lichaamstaal: hoofd lager dan normaal en oren in nek). De leider van de kudde bemoeit zich soms ook en dan eindigd het 'vriendje' van mijn paard alleen aan de rand van de kudde. maar na 5 minuten staat dat vriendje weer met die merrie te eten en staat mijn paard weer alleen. Ik hoop dat het duidelijk is zo... Ik heb geen idee aan wie of wat die merrie nu toebehoort wie de baas is over wie ? Hopelijk hebben jullie hier wat meer inzicht in...
Martinedd schreef:als je hem niet kan vangen dan op je dooie gemak net zo lang achter hem aanlopen tot hij niet meer wil/kan.
En als hij in de ankers gaat, volhouden!
Desnoods achterstevoren het weiland uit... het lost niks op als je een ander paard meeneemt, dat is een tijdelijke oplossing.
Wat lady62 zegt klopt, de kudde is niet in verhouding.