Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Mieke_Cunna schreef:Roween, ik snap wat je bedoeld. Ik loop hier ook tegenaan. Daarom ben ik blij dat ik een fijne middenweg heb gevonden in de klassieke rijkunst door te gaan recht richten.
Aartje, voor de goede orde met mijn eerste fjord was ik volledig NH bezig. Kwam geen zweep of spoor in de buurt. Alles moest met string en stick en leadrope en touwhalster opgelost kunnen worden. Ik heb een hoop geleerd van die periode maar ook dat dit niet is wat volledig bij mij past. Mijn fjord is er goed uitgekomen en ik kreeg een kans het opnieuw te doen. Ga nu leren recht richten en heb daar enorm zin in, lekker gymen met mijn pony.
Een trap van 600kg is de natuur, en een tik met je hand is opeens niet NH.. Waar heb ik wat misgelopen?

Roweentje89 schreef:Mieke_Cunna: Zo een verhalen bedoel ik inderdaad.Bedankt voor je reactie.
Ik herken mijn eigen haflinger erin! Daarom dat ik nu ook terug voor de overstap naar 'traditioneel gekozen heb'.
Jette: Ook heel herkenbaar jou verhaal. Natuurlijk zijn er verschillende paarden die hier geen misbruik van gaan maken, maar ik ken er inderdaad ook die zo zijn zoals jij verteld.
Op zo een verhalen doelde ik dus! Dank ervoor.
Cowgirl: Het gaat niet zozeer om het boomloze zadel, maar op dressuur, spring en westernwedstrijden kom je ze niet tegen, dus ook niet in de serieuze trainingen daar naartoe, vandaar dat ik dat zadel meer bij de NH kant zet. Natuurlijk als jij als dressuur of westernruiter lekker als afwisseling naar buiten gaat en dan lekkerder zit in een boomloos zadel is dat helemaal toppie en niks mis mee!

Roweentje89 schreef:Maar niemand heeft hier gezegd dat het nooit werkt.
Dit is een goed voorbeeld dat het voor bepaalde paarden wel kan werken, zeker, ben ik overtuigd van!
Er zijn gewoon ook paarden die van zo een touwtjesgeslinger niet warm of koud worden.
Caira schreef:Roweentje89 schreef:Maar niemand heeft hier gezegd dat het nooit werkt.
Dit is een goed voorbeeld dat het voor bepaalde paarden wel kan werken, zeker, ben ik overtuigd van!
Er zijn gewoon ook paarden die van zo een touwtjesgeslinger niet warm of koud worden.
je maakt mij gewoon niet wijs dat jouw paard zou blijven staan
Toen wist ik nog niet wat ik nu weet 
Caira schreef:ik ben zo arrogant om te denken dat iemand die daadwerkelijk de essentie snapt geen reden heeft om terug te gaan. Als je zonder hulpmiddelen kunt dansen en zonder iets kunt buitenrijden waarom wil je dan anders?
(ik ben nog niet zo ver dat ik met de neckrope kan, daar ben ik hard mee bezig
)

Een paard hoeft maar te zien dat het jouw ruimte is en uiteindelijk blijft hij er wel uit en is slaan totaal niet nodig