Van NH terug naar 'Traditioneel'.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:35

dat is geen kenmerk van NH, hoewel je met een touwtje heel fijn duidelijk kunt zijn, als ze doordrammen lopen ze tegen het touwtje aan en dat doet au... ook raak ik ze best wel eens hoor, mijn ruimte is van mij, en wie niet luistert is van mij.Jullie doen net of nh koeteldekoetel is en dat is het juist niet. Het gaat over grenzen aangeven en vertrouwen

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:37

Mieke_Cunna schreef:
Roween, ik snap wat je bedoeld. Ik loop hier ook tegenaan. Daarom ben ik blij dat ik een fijne middenweg heb gevonden in de klassieke rijkunst door te gaan recht richten.

Aartje, voor de goede orde met mijn eerste fjord was ik volledig NH bezig. Kwam geen zweep of spoor in de buurt. Alles moest met string en stick en leadrope en touwhalster opgelost kunnen worden. Ik heb een hoop geleerd van die periode maar ook dat dit niet is wat volledig bij mij past. Mijn fjord is er goed uitgekomen en ik kreeg een kans het opnieuw te doen. Ga nu leren recht richten en heb daar enorm zin in, lekker gymen met mijn pony.

Een trap van 600kg is de natuur, en een tik met je hand is opeens niet NH.. Waar heb ik wat misgelopen? :+

Je moet niet alle 'NH mensen' over één kam scheren, want er zijn genoeg die juist net zo streng zijn, paarden gewoon op hun plek zetten met een tik enz. :j
Niet alle NH mensen zijn tegen bitten, zwepen, slaan. Er zijn mensen die een beetje 'doorslaan' en waar je geen 'geweld' meer bij mag gebruiken .. Maar dat is lang niet bij iedereen zo.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:41

Roweentje89 schreef:
Mieke_Cunna: Zo een verhalen bedoel ik inderdaad. :) Bedankt voor je reactie.
Ik herken mijn eigen haflinger erin! Daarom dat ik nu ook terug voor de overstap naar 'traditioneel gekozen heb'.

Jette: Ook heel herkenbaar jou verhaal. Natuurlijk zijn er verschillende paarden die hier geen misbruik van gaan maken, maar ik ken er inderdaad ook die zo zijn zoals jij verteld.

Op zo een verhalen doelde ik dus! Dank ervoor.

Cowgirl: Het gaat niet zozeer om het boomloze zadel, maar op dressuur, spring en westernwedstrijden kom je ze niet tegen, dus ook niet in de serieuze trainingen daar naartoe, vandaar dat ik dat zadel meer bij de NH kant zet. Natuurlijk als jij als dressuur of westernruiter lekker als afwisseling naar buiten gaat en dan lekkerder zit in een boomloos zadel is dat helemaal toppie en niks mis mee!

Op westernwedstrijden zie je wel degelijk boomloze zadels... .. Dat het je niet meteen opvalt is wat anders ;)

Ik zelf combineer het liefst.... Rijd gewoon met zadel hoofdstuk en sporen, maar ik doe ook NH toepassingen

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 17:44

Het is zeker een feit dat het gaat over grenzen aangeven en vertrouwen.

Ik neem als voorbeeld die van mij toen ik hem net had gekocht was hij 1 jaar en stond hij op een NH bedrijf.
Hier heb ik grondwerklessen met hem gevolgd en ik mocht hem ook enkel maar corrigeren met een touwtje dat ik voor hem moest laten ronddraaien zodat hij er zelf tegenaan zou lopen.
De 1e keer schrok hij een beetje, de 2e keer was hij al niet meer onder de indruk. Ik mocht niks anders doen dan sneller gaan draaien zodat hij een correctie van het touw zou krijgen, alleen dit deed hem echt niks, hij deed dan gewoon zijn hoofd opzij en duwde dan alsnog met zijn borst (lees: volle gewicht) tegen mij. Achteruit zetten was de volgende correctie, maar hij bleef maar doorgaan, dit waren dus geen goede correcties voor hem.
Meerdere mensen hebben langere tijd met hem gewerkt en bij iedereen deed hij het.
Uiteindelijk was ik het zo beu dat ik hem gewoon een ouderwetse mep heb gegeven (aangezien hij mij weer eens tussen hem en de muur duwde) en daar reageerde hij wel op. Alleen toen kreeg ik dus van alle mensen daar flink op mijn kop omdat ik hem een mep met mijn hand op zijn hals en schouder had gegeven.

Maar als ik het dus goed begrijp zijn er wel veel NH mensen die toch gewoon hun paard corrigeren dmw een mep?

Ik vind het namelijk heel belangrijk dat het paard mijn ruimte respecteerd (doet hij nu wel, omdat ik ook mijn eigen methode ben gaan ontwikkelen met hem)

Ik gebruik ook nog steeds dingen van beide die ik goed vind werken bij mijn paard.

minajtje

Re: Van NH terug naar 'Traditioneel'.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:51

Er zijn zeker NH mensen die hun paard gewoon een mep geven hoor, ik ken er genoeg. Ik zelf ook, ik ben erg duidelijk voor mn paard en wanneer hij door me heen loopt dan krijgt hij dat te weten ook.
Ik ken zo nog wel wat mensen die zelfs paarden 'opvoeden', die dat soort gevallen krijgt als jou paard. (drammerig, door je heen lopen) Stichting PmP bijvoorbeeld, die vang probleem paarden op, daar komen de lastigste gevallen die als brave paarden weer doorgeplaatst kunnen worden. En dat zijn echte (duidelijke) NH mensen :j

Ik ken inderdaad ook mensen die alles oplossen met touwtje, waar een zweep 'verboden' is enz..

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:52

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:54

Waarom die grote grens? Of vriendelijk of niet vriendelijk?
Ik rij mijn paard gewoon, met bit (simpel dubbelgebroken bustrens), met boomzadel. Wel geen zweep en sporen. Hij staat bijna altijd buiten maar wel met deken in de winter omdat hij ouder is en dus moeite met wintervacht aanmaken en verharen.
Mijn paard kan achteruit als ik hem dat vraag zonder dat ik aan hem komt, wijs ik en zeg ik een gang dan gaat hij die kant op in de gang dat ik vroeg, hij kan stilstaan zolang ik zeg dat hij moet blijven staan en dan kan ik ook werkelijk gaan picknicken en terugkomen. Maar ik longeer ook met pessoa, bijzetteugels ed. om zijn ruggebruik te stimuleren.
Waarom moet alles in vakjes gestoken worden? Gewoon op een rechtvaardige manier met je paard om gaan en daar je eigen interpretatie aan geven. Wat past voor jou en voor je paard. Boomloos, bitloos,... is ook allemaal lang niet. Ook dit kan je verkeerd gebruiken, maar als je een stille hand hebt, je paard niet stoort dan kan je prima met bit rijden. Heb je geen stille hand dan moet je gewoon zonder teugels rijden oid. Want dan is bitloos ook verre van aangenaam voor het paard.

Ik krijg iets van mensen die er zo ver in gaan, je paard nooit corrigeren (dan heb ik het over een tik op de neus oid, met zwepen slaan is voor mij ook not done) paardje moet altijd op de wei, paardje mag geen bit, paardje mag dit niet, dit niet, zet ze dan terug in het wild he. Of koop je een pluche paard.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 17:57

Maar niemand heeft hier gezegd dat het nooit werkt.
Dit is een goed voorbeeld dat het voor bepaalde paarden wel kan werken, zeker, ben ik overtuigd van!

Er zijn gewoon ook paarden die van zo een touwtjesgeslinger niet warm of koud worden.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:58

Roweentje89 schreef:
Dit is een goed voorbeeld dat het voor bepaalde paarden wel kan werken, zeker, ben ik overtuigd van!

Er zijn gewoon ook paarden die van zo een touwtjesgeslinger niet warm of koud worden.

je maakt mij gewoon niet wijs dat jouw paard zou blijven staan

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 17:59

Caira schreef:
Roweentje89 schreef:

je maakt mij gewoon niet wijs dat jouw paard zou blijven staan

Dan denk ik ook dat je zelf daar niet krachtig genoeg stond, en dat dat paard geen klap van dat touw gehad heeft.
Want een flinke klap van zo'n touw, is niet (veel) minder pijnlijk dan een zweep!

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 18:00

Je hebt zeker gelijk Leen.

Ik zou het ook liever zien dat mensen niks meer in hokjes stoppen. Maar er is zo een groot verschil nu aan het ontstaan dat dat wel aan het gebeuren is.

Gewoon lekker met je paard omgaan zoals voor beide prettig is, welke manieren je ook gebruikt.

Caira: Ik zal kijken of ik eens een filmpje kan maken, hij staat nu wel in de weide zonder paddock, maar daar moet het ook geen probleem zijn, hij blijft inderdaad staan voor touw gezwiep.
Wil ik wel even aan toevoegen, als ik met 1 vinger naar hem wijs hij opzij en achteruit gaat, zonder aanraking.
Laatst bijgewerkt door Roweentje89 op 13-08-13 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:01

hoe hard je hem ook raakt?

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 18:02

Dat is het net, ik mocht hem nooit raken met zo een touw en in dat filmpje zie je haar ook niet dat paard raken, dan kan je net zo goed een zweep pakken en hem een flinke mep op zijn kont geven, dan zal hij inderdaad wel gaan lopen, van de pijn.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:03

Nee je ziet haar dat paard niet raken, maar wanneer dat paard in haar ruimte was gekomen zou ze door zwiepen en zou hij klappen krijgen.
Zo werk ik ook met mijn touwtje, ik zwiep in mijn ruimte. als hij daar binnen komt krijgt hij dus een klap. Na 1 klap weten ze dat en komen ze ook echt je ruimte niet meer in.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 18:06

Klopt!

Maar we zijn een beetje offtopic aan het raken. Hihi.
Niet erg, goed gevoerde, respectabele discussies zijn goed om eens te voeren, maar daar gaat dit topic eigenlijk niet om. :)

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:13

Minajtje, ook dat weet ik en ik weet ook dat dit zeker zo is! Die zin was ook niet bedoeld als een bepaalde groep over 1 kam scheren maar meer als zijnde waar ben ik iets mis gelopen. Waar in het hele process is het mis gegaan en is iemand gaan denken dat een tik met de platte hand "fout" "verkeerd" "zielig" is. Die 600kg in het wild is dan toch veel zieliger alleen daar hoor ik niemand over. Snap je?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:17

Ik doe het eigenlijk allebei. Paard maakt er tot nu toe geen misbruik van maar als het eens een keertje niet goed gaat zonder hoofdstel doe ik hem gewoon om. Maar andersom ook en het bevalt me prima :j

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:18

ik ben zo arrogant om te denken dat iemand die daadwerkelijk de essentie snapt geen reden heeft om terug te gaan }> . Als je zonder hulpmiddelen kunt dansen en zonder iets kunt buitenrijden waarom wil je dan anders?

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:18

NH en traditoneel kan perfect samen staan. Het bewijs staat bij mij op stal.

Een meisje bij mij op stal werkt regelmatig met een wortel stok, leadrope en rijdt regelmatig bareback.
Ze lest effectief eens per maand in grondwerk gevolg door rijles, recht richten en de klassieke dressuur. Zo rijdt zij makkelijk Z oefeningen maar gaat ook op buiten rit.

Haar paard is positief veranderd door deze aanpak en ze gaan nog steeds met sprongn vooruit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:20

Ik doe sinds een tijdje aan NH (voor zover je dat zo kan noemen), ik werk volgens Parelli en ben nog nooit zo consequent en streng en duidelijk geweest als nu .. Dus al degene die aan NH doen waarbij ponylief doet waar die zelf zin in heeft: sorry, maar dat ligt aan jullie, niet aan NH of de methode. Ben zelf ook zo geweest hoor, dacht ik goed voor mijn pony te zijn maar hij deed wat hij wilde, en ik dacht aan NH te doen dus NH was niks :7 Toen wist ik nog niet wat ik nu weet ;)

(overigens hier in de zomer ijzers .. en een deken .. en een bit gaat er ook weer komen .. Maar dat heeft niks te maken met traditioneel denken, maar kijken naar wat het paard nodig heeft).

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:20

Caira schreef:
ik ben zo arrogant om te denken dat iemand die daadwerkelijk de essentie snapt geen reden heeft om terug te gaan }> . Als je zonder hulpmiddelen kunt dansen en zonder iets kunt buitenrijden waarom wil je dan anders?

Ik zou ook nooit meer terug willen, niks beter dan zonder zadel buiten rijden op je bitloos hoofdstel <3 (ik ben nog niet zo ver dat ik met de neckrope kan, daar ben ik hard mee bezig :P )

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:26

Ik doe al jaren aan NH, mijn paard is ook zo opgevoed, zal ik maar zeggen. Het is een toppaard geworden. :j
Maar we doen ook aan recht richten, ik krijg elke twee weken les (ernaast en er op) van een geweldige instructrice die haar opleiding bij Marijke de Jong heeft gedaan. En dat is heel paardvriendelijk, kan ik uit ervaring zeggen. Mijn paard is bitloos (en boomloos) ingereden, is gewend aan grondwerk en we gaan ook de lange lijnen cursus doen (Emiel Voest/freestyle/lange lijnen), omdat ik dat leuk vind om te doen ter afwisseling. Het gaat mij voornamelijk om mijn paard paard te laten zijn, als de manier waarop je hem houdt en hoe je een paard benaderd. Terug naar het traditionele? Nee, nooit meer!!! Denk eigenlijk dat ik daar sowieso van nature al nooit van geweest ben. :D

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-13 18:28

Als je opgegroeid bent met NH kun je ook niet terug naar het traditionele.

Leuk om mensen hun reacties en ervaringen te lezen, maar zouden we het topic on-topic kunnen houden voordat een mod het zometeen komt sluiten?
Zou zonde zijn.

Ik ben dus echt opzoek naar reacties van mensen die wel van NH geswiched zijn naar zogenoemd traditioneel. :)
Vindt het als neutraal persoon gewoon interessant om de verhalen van die mensen te horen! :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:32

Ik vraag me af of ze er zijn...... :)

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-13 18:32

Ik vond het filmpje van Astor valt aan echt geweldig! Zo hoor je je ruimte te verdedigen: vrij bewegen, staat er een paard, heeft hij pech en krijgt hij alsnog een mep! Echt, petje af :j Een paard hoeft maar te zien dat het jouw ruimte is en uiteindelijk blijft hij er wel uit en is slaan totaal niet nodig :Y)