Moderators: NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola, Essie73, Coby, Firelight, balance, Dyonne
hahaha
Robijntjah schreef:Als ik dat soort dingen ga forceren bij mijn paard, kom ik weer uit waar ik anderhalf jaar geleden was; een gestresst paard wat overal bang voor is. Dus dat is niet bij ieder paard nuttig
Robijntjah schreef:Als ik dat soort dingen ga forceren bij mijn paard, kom ik weer uit waar ik anderhalf jaar geleden was; een gestresst paard wat overal bang voor is. Dus dat is niet bij ieder paard nuttig

Robijntjah schreef:Ik vind het niet raar dat ik dat zeg
Waarom moet je per se een zweep kunnen gebruiken bij een paard?
Robijntjah schreef:Ik vind het niet raar dat ik dat zeg
Waarom moet je per se een zweep kunnen gebruiken bij een paard?

).
Dorus schreef:Heb je persee een zweep nodig bij dat paard? Als hij verder goed reageert op je stem en je lichaamstaal dan kan je de zweep vaak gewoon achterwege laten. Ik longeer mijn paard ook vaak zonder zweep en dan werkt ze net zo hard als met zweep.
Robijntjah schreef:Nee maar dat is het voor mijn paard wel. Waarom in godsnaam mijn paard over de zeik helpen als ik het ding toch niet nodig heb?
Bowen schreef:Robijntjah schreef:Nee maar dat is het voor mijn paard wel. Waarom in godsnaam mijn paard over de zeik helpen als ik het ding toch niet nodig heb?
In dat geval is het handig om je paard dapperder te maken, te leren dat enge dingen niet zo eng zijn. Zo werk je aan vertrouwen, nieuwschierigheid en dat soort dingen, wat maakt dat je paard ook makkelijker met andere dingen om kan gaan die anders als "eng" gezien worden.
Stel je bent lekker op een buitenrit en op het ruiterpad loopt een stel met kinderen, kinderen weten van niets en zijn lekker aan het zwaaien met een stok. Handig als je paard dan niet in paniek raakt omdat hij wat ziet zwaaien. Ik noem maar wat stoms, maar er zijn veel dingen te bedenken waarbij het handig is als je paard heeft geleerd dat hij niet bang hoeft te zijn, niet hoeft te vluchten, dat je paard dapperder en dapperder wordt en weet dat hij op jou kan vertrouwen, dat als jij zegt dat het goed is dat dat ook zo is.
Behalve met die zweep. Dus laat die zweep maar zitten, waarom haar pesten als dat niet nodig is.
Robijntjah schreef:Nee maar dat is het voor mijn paard wel. Waarom in godsnaam mijn paard over de zeik helpen als ik het ding toch niet nodig heb?
Robijntjah schreef:Dat vertrouwen zit met alles goedBehalve met die zweep. Dus laat die zweep maar zitten, waarom haar pesten als dat niet nodig is.
Echt, dit paard gaat voor mij door het vuur, dan ga ik haar niet een beetje lopen plagen
Robijntjah schreef:Ik vraag mij echt af, waarom, als het paard geen zweep nodig heeft, iedereen zegt: desensibiliseren.
Mijn merrie is ook als de dood voor zwepen, heb er anderhalf jaar over gedaan om er mee te kunnen rijden en longeren met zweep is totaal overbodig bij haar... Dus daar begin ik ook niet aan.