Paard is als de dood voor zwepen, wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola, Essie73, Coby, Firelight, balance, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sissadora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:33

Als ik geen videos mag embedden, zeggen jullie het maar, dan laat ik alleen maar de YouTube-linkje achter.

Dit vind ik ook een hele fijne filmpje over desensibliseren van een paard die mens niet vertrouwdt. Prachtig om te zien!

Poiuytrewq

Re: Paard is als de dood voor zwepen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:36

mijn paard was er vroeger ook wat bang van. ik heb haar de eerste tijd zonder zweep gelongeerd, maar er na pakte ik de longeerzweep er wel bij. ik raakte haar overal aan ermee, totdat ze ontspande. volgende keer ging ik verder en 'sloeg' ik met de zweep het touw om haar hals, buik, billen en benen. pas gestopt als ze stond te relaxen. ze was er snel vanaf :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:39

Ik vraag mij echt af, waarom, als het paard geen zweep nodig heeft, iedereen zegt: desensibiliseren.

Mijn merrie is ook als de dood voor zwepen, heb er anderhalf jaar over gedaan om er mee te kunnen rijden en longeren met zweep is totaal overbodig bij haar... Dus daar begin ik ook niet aan.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:43

Een zweep kan altijd van pas komen en de een is de ander niet ... Dus ik vind het een beetje raar dat je dat zegt. Ik vind het een handig hulpmiddel :)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:44

Het paard wat ik rijd was in het begin ook doodsbenauwd voor zwepen. De 1e keer dat ik ging rijden raadden ze me ook een zweep aan (tot op de dag van vandaag nog niet begrepen, maar vorige verzorgster zei dit) en heb hem snel weg gegooid. Ging nog net niet letterlijk door het lint. Ook met de longeerzweep, precies hetzelfde.

Oplossing, gewoon niet gebruiken. Met het rijden sowieso niet nodig en met het longeren gooi ik het uiteinde van de longeerlijn naar haar toe, of ik stap ff op haar af. Maar de laatste tijd wordt ze hier lui voor, dus heb besloten dat ze haar angst voor zwepen maar op zij moest zetten. Los in de bak gezet, zweep in de hand en laat maar rondjes rennen (gewoon stil staan en al helemaal niets met je zweep doen). Op het moment dat ze rustiger ging lopen, zweep weggegooid, haar naar mij toe laten komen en belonen (gewoon een klopje op de hals en daarna uitstappen). Op een gegeven moment was ze zo ver, dat ik de zweep rustig van de grond kon pakken, zonder dat er paniek uit brak, dus tijd voor een stapje verder, haar aanraken met de zweep. Gewoon lekker overal kroelen. Ook dit werd steeds minder eng en tegenwoordig kan ik de longeerzweep zo goed als normaal gebruiken. Ik kan zelfs af en toe een klapper maken met de zweep, zonder dat ze in paniek raakt. Wel blijft ze er erg voorwaarts op (wat ook moet) maar er is geen sprake meer van paniek :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:45

Ik vind het niet raar dat ik dat zeg :')

Waarom moet je per se een zweep kunnen gebruiken bij een paard?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:46

Hoeft niet perse een zweep te zijn. Naast het feit dat een zweep altijd van pas kan komen en niet nutteloos is kan het ook een zeil zijn wat je er overheen gooit, of dat je bezig gaat met wapperende kranten. Totaal nutteloos want je gaat het niet gebruiken zo een krant .. Maar voor sommige mensen is het een soort uitdaging of zo.

"waarom, als het paard geen zweep nodig heeft"... ik las 'een zweep' :') hahaha :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:50

Als ik dat soort dingen ga forceren bij mijn paard, kom ik weer uit waar ik anderhalf jaar geleden was; een gestresst paard wat overal bang voor is. Dus dat is niet bij ieder paard nuttig ;)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:52

Robijntjah schreef:
Als ik dat soort dingen ga forceren bij mijn paard, kom ik weer uit waar ik anderhalf jaar geleden was; een gestresst paard wat overal bang voor is. Dus dat is niet bij ieder paard nuttig ;)

Net zoals het voor veel paarden wel nuttig zal zijn. Een zweep hoeft niet negatief te zijn, toch?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:52

Zeker robijntjah en zoals ik al zei de ene is de andere niet. Doe zelf ook alleen dingen die van pas komen maar voor sommige mensen ligt dat anders
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 06-08-13 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:53

Nee maar dat is het voor mijn paard wel. Waarom in godsnaam mijn paard over de zeik helpen als ik het ding toch niet nodig heb?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:56

Robijntjah schreef:

Dat laatste valt over te discussiëren ;)
Ik ben voorstander om mijn paarden aan alles te laten wennen, zelfs dingen die ik nooit gebruik .. puur omdat het kan en omdat het het vertrouwen van mijn paard in mij vergroot en hem minder bang maakt voor nieuwe dingen.

Ivm de zweep .. stel je gebruikt zelf geen zweep, je paard is er bang van. Je paard staat op de poetsplaats, je staat fijn te poetsen en iemand anders wandelt voorbij, met een zweep in zijn/haar handen.. Je paard ziet dit en gaat over de rooie ... Is toch ook niet handig?

En als je je paard over de zeik helpt met zo'n klein iets is het misschien toch wel handig om daarmee bezig te gaan, dan zit er toch ergens iets niet goed ;)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:57

Robijntjah schreef:

Een zweep kan een heel handig middel zijn, het is dan een verlengstuk van je arm waarmee je heel specifiek dingen kan aanwijzen, heel specifiek kan begeleiden.
Je bent langer en hoger door dat verlengstuk waardoor je reikwijdte enorm toeneemt. Je kan bv bij het hoofd van je paard lopen en het achterbeen aanwijzen/aanraken om daar iets te vragen.
Ook onder het zadel geld dit, door dat verlengstuk kan je delen van je paard aanraken en zeggen doe eens dit of dat met dat deel. Dat kan gaan van he, zet die motor(achterhand) eens in beweging tot breng dat been er verder onder.

Dat allemaal zonder te "slaan".

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:57

Robijntjah schreef:

Omdat ik zelf een zweep zie als een verlening van mezelf en ik vind niet dat een paard daar bang voor moet zijn. Het is gewoon handig om bij de hand te hebben in verschillende situatie om net dat beetje extra te kunnen doen waar je arm te kort voor is. Ik wil niet dat een paard een zweep of stok als iets negatiefs ervaart. Maar accepteert waarvoor het nodig is in die situatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 11:59

Er zat ook ergens iets niet goed, heb een zwaar getraumatiseerd paard :+

Als er iemand mee voorbij loopt is er overigens ook niets aan de hand, met een gewone korte rijzweep ook niet meer. Die longeerzweep blijft alleen spannend. Stilstaand kan ik er alles mee, longeren is dan alleen paniek. Dus dat vraag ik gewoon niet van haar. Ons vertrouwen in elkaar is overigens groter dan ooit ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:00

Ach, die heb ik ook .. dus in dat opzicht ... ;)
(en neen, het gaat nog niet allemaal goed, verre van, maar dat houdt me niet tegen om ermee te werken .. en oh ja, hij is ook nog eens blind.. :+ ).

Maar ieder doet met zijn eigen paarden wat die wil natuurlijk .. Zoals gezegd ben ik voorstander van zoveel mogelijk doen en je paard aan zoveel mogelijk te laten wennen, dus ik zou zeker die zweep in het geval van TS niet achterwege laten, maar er juist mee aan de slag gaan :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:01

Dorus schreef:
Heb je persee een zweep nodig bij dat paard? Als hij verder goed reageert op je stem en je lichaamstaal dan kan je de zweep vaak gewoon achterwege laten. Ik longeer mijn paard ook vaak zonder zweep en dan werkt ze net zo hard als met zweep.

Lijkt me ook.

Zweep is vaak overbodig.

Dus waarom toch de zweep erbij als hij er duidelijk bang voor is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:02

Gelukkig is mijn paard zo gevoelig dat ik dat deel van haar lijf wat ik wil bereiken met longeren met een knik van mijn hoofd kan activeren :D

Bowen

Robijntjah schreef:
Nee maar dat is het voor mijn paard wel. Waarom in godsnaam mijn paard over de zeik helpen als ik het ding toch niet nodig heb?

In dat geval is het handig om je paard dapperder te maken, te leren dat enge dingen niet zo eng zijn. Zo werk je aan vertrouwen, nieuwschierigheid en dat soort dingen, wat maakt dat je paard ook makkelijker met andere dingen om kan gaan die anders als "eng" gezien worden.

Stel je bent lekker op een buitenrit en op het ruiterpad loopt een stel met kinderen, kinderen weten van niets en zijn lekker aan het zwaaien met een stok. Handig als je paard dan niet in paniek raakt omdat hij wat ziet zwaaien. Ik noem maar wat stoms, maar er zijn veel dingen te bedenken waarbij het handig is als je paard heeft geleerd dat hij niet bang hoeft te zijn, niet hoeft te vluchten, dat je paard dapperder en dapperder wordt en weet dat hij op jou kan vertrouwen, dat als jij zegt dat het goed is dat dat ook zo is.

Anoniem

Daar gaat het helemaal niet over Robijntjah ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:03

Bowen schreef:
Robijntjah schreef:

In dat geval is het handig om je paard dapperder te maken, te leren dat enge dingen niet zo eng zijn. Zo werk je aan vertrouwen, nieuwschierigheid en dat soort dingen, wat maakt dat je paard ook makkelijker met andere dingen om kan gaan die anders als "eng" gezien worden.

Stel je bent lekker op een buitenrit en op het ruiterpad loopt een stel met kinderen, kinderen weten van niets en zijn lekker aan het zwaaien met een stok. Handig als je paard dan niet in paniek raakt omdat hij wat ziet zwaaien. Ik noem maar wat stoms, maar er zijn veel dingen te bedenken waarbij het handig is als je paard heeft geleerd dat hij niet bang hoeft te zijn, niet hoeft te vluchten, dat je paard dapperder en dapperder wordt en weet dat hij op jou kan vertrouwen, dat als jij zegt dat het goed is dat dat ook zo is.

Dat vertrouwen zit met alles goed :+ Behalve met die zweep. Dus laat die zweep maar zitten, waarom haar pesten als dat niet nodig is.
Echt, dit paard gaat voor mij door het vuur, dan ga ik haar niet een beetje lopen plagen :)

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:04

Robijntjah schreef:

Maar we hebben het niet over jouw paard specifiek. En een zweep zal voor jou misschien niet handig zijn, maar stel je voor, jouw paard is als de dood voor dat ding. Jij gebruikt hem niet, maar je wilt bijvoorbeeld wel wedstrijden (oid) gaan rijden. Daar zal ongetwijfeld iemand zijn die een zweep (mis)gebruikt. Dan zou ik het toch verdomde handig vinden als mijn paard daar niet op zou reageren. Weer een stukje veiligheid. Niet alleen voor jezelf, maar ook voor omstanders. (Om maar even een voorbeeld te noemen waarom je paard niet bang hoeft te zijn voor een zweep).

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:06

Robijntjah schreef:
Dat vertrouwen zit met alles goed :+ Behalve met die zweep. Dus laat die zweep maar zitten, waarom haar pesten als dat niet nodig is.
Echt, dit paard gaat voor mij door het vuur, dan ga ik haar niet een beetje lopen plagen :)

Als die zweep niet kan zit er toch nog een gat in dat vertrouwen, dat is dan minder goed dan je denkt. Ze vertrouwt je tot een bepaald punt.
En als je het rustig aan pakt komt je nooit bij je paard een beetje plagen, de bedoeling is juist het opbouwen zonder dat je paard dik in de stress schiet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:07

Robijntjah schreef:
Ik vraag mij echt af, waarom, als het paard geen zweep nodig heeft, iedereen zegt: desensibiliseren.

Mijn merrie is ook als de dood voor zwepen, heb er anderhalf jaar over gedaan om er mee te kunnen rijden en longeren met zweep is totaal overbodig bij haar... Dus daar begin ik ook niet aan.

Omdat een zweep in de paardenwereld een heel alledaags iets is waar een paard dikwijls mee te maken krijgt. Je kan de zweep dan wel bij je paard weglaten, maar wat als je in een bak rijdt waar net iemand zijn paard aan het longeren is. Wat als je paard een ander paard moet kruisen die wel met zweep gereden wordt. Wat als je je paard uit de wei/paddock/bak wilt halen en je ziet opeens een verdwaalde zweep liggen die je even mee naar stal wil nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 12:14

Dat is dus allemaal geen probleem :+
Gat in het vertrouwen zou ik het bij lange na niet noemen, dan mag je een keer bij ons komen kijken :')