fjordnina schreef:Qua kosten kun je het voor jezelf ook wat eenvoudiger houden. Je kunt ervoor kiezen om je shetten 1x in de 5 jaar tegen tetanus te laten enten en verder niet. Als je zelf een goede bekapcursus gaat volgen bespaar je ook fors op hoefsmidkosten. En de tandarts? Als je zelf leert hoe je de kaken over elkaar heen moet schuiven om haken enz. op te merken kun je daar ook wat op besparen zodat je de tandarts alleen laat komen wanneer het nodig is.
Ik snap uiteraard echt wel wat je bedoelt hoor, maar ik vind het toch altijd een beetje 'ieks' wanneer er zulke tips gegeven worden om te besparen. Op onderhoud van een paard zou eigenlijk bij voorbaat niet bespaard mogen worden. En ik denk dat jij het ook zo niet bedoelt, en zowel ik als TS zien hier waarschijnlijk wel van in dat een gezelschapsshet net iets minder kost dan een rijpaard in training. Maar ik denk dan altijd 'wie leest er dit nog'. Straks loopt er een 13-jarig meisje naar haar ouders met de boodschap, 'zie je wel een shet moet niet naar de hoefsmid of tandarts, dat kan je allemaal zelf doen'.