Mini kan niet kroelen met maxi.... ben ik een aansteller?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-13 18:24

Shirley schreef:
Dan moet je het gewoon niet doen :n

Lekker alles aan jezelf houden, dus dat betekent een eigen mini'tje erbij :D
Zijn genoeg diertjes die een fijn plekje zoeken voor weinig of voor niets, de aanschaf zal het probleem niet zijn en je kunt er ook eentje treffen die probleemloos 30 wordt.

Geloof me, die bestaan :j

haha, ja... ik had al 1 maandagochtendmodel, 1 opknapper, en de mini lijkt wat gevoelig op de luchtwegen ;-) Ik heb dus al wat lopen zusteren....
Probleemloos 30... hoe heerlijk?!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 12:16

Mijn merrie behandelt mini als veulen.... het is de vraag hoe blij zij zal zijn met een kaper op de kust.
Ben er nog niet helemaal over uit of ik de levensvreugde van de groep vergroot door de komst van nog een mini.......

Autumnn

Re: Mini kan niet kroelen met maxi.... ben ik een aansteller?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:21

Hou er ook rekening mee, dat als er eentje bij komt de kudde ook uit elkaar valt. Ze lopen nu (waarschijnlijk) lekker met zijn drieën, met 1tje erbij zullen het eerder 2 groepjes van 2 worden :)
En aan de andere kant.. je neemt dan een pensionner erbij, maar wat als die over een halfjaartje weggaat? Zit je met hetzelfde probleem :)
Ik denk dat voor jou het handiger is om er eentje bij te nemen. En ja het kost inderdaad als er wat mee gebeurt.. maar dat kan ook met deze paarden gebeuren :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 12:32

Lizzyy schreef:
Hou er ook rekening mee, dat als er eentje bij komt de kudde ook uit elkaar valt. Ze lopen nu (waarschijnlijk) lekker met zijn drieën, met 1tje erbij zullen het eerder 2 groepjes van 2 worden :)
En aan de andere kant.. je neemt dan een pensionner erbij, maar wat als die over een halfjaartje weggaat? Zit je met hetzelfde probleem :)
Ik denk dat voor jou het handiger is om er eentje bij te nemen. En ja het kost inderdaad als er wat mee gebeurt.. maar dat kan ook met deze paarden gebeuren :)

Tja, ergens lijkt de boel nu wel in balans.... ondanks dat het een oneven aantal is...
Het enige is dat kroelen. Maar als ik dan kijk hoe mijn merrie zich over hem ontfermt, en hoe hij rennend achter de billen van mijn ruin aan hapt.... Hij ziet er dan toch uitermate tevreden uit ;-)
Misschien maak ik het iets te dramatisch dat er niet gekroeld wordt ;-)

Iemand erbij heb ik liever niet idd... je eigen haard is goud waard ;-)

Ergens is het reuzeleuk, 2 van die mini's... jongetje & meisje <3 <3 prrrr!!!!
Maar ook mini moet naar de tandarts, ook mini zijn prikjes, ook mini naar de dokter wanneer er wat is.... en een portie liefde van de baas ;-)
Ik heb er al 3.... dus diep nadenken hierover.
Gelukkig kom ik op MP en Bokt Markt tot nu toe niet een mini dame tegen die me aanspreekt, dus dat scheelt ;-)

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:49

Ik vond het ook altijd zo sneu dat mijn pony niet kon kroelen. Och, verschrikkelijk. Maar gelukkig uiteindelijk een stal gevonden waar ik haar kroelend met andere pony's heb gezien. En dan kwam het niet omdat ze te klein was, maar omdat de andere paarden niet door haar kat uit de boom kijkende gedrag 'konden omgaan' en dan eerder voor een ander kroelvriendje kozen.

Overigens heb ik wel gezocht naar wat jij biedt. Een plekje voor langere tijd en dan zou ik best (een deel) van de dierenarts/hoefsmid op me willen nemen tegenover een gratis plekje waar ze het goed hebben. Uiteindelijk toch gekozen voor verkoop, omdat zo'n plekje niet te vinden was :j

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:00

Ik zie hier toch echt wel de meerwaarde van 2 kleintjes. Ik heb een groepje van 5, 3 fjorden en 2 shetten. Die shetten trekken echt naar elkaar toe, evenals de fjorden.

Qua kosten kun je het voor jezelf ook wat eenvoudiger houden. Je kunt ervoor kiezen om je shetten 1x in de 5 jaar tegen tetanus te laten enten en verder niet. Als je zelf een goede bekapcursus gaat volgen bespaar je ook fors op hoefsmidkosten. En de tandarts? Als je zelf leert hoe je de kaken over elkaar heen moet schuiven om haken enz. op te merken kun je daar ook wat op besparen zodat je de tandarts alleen laat komen wanneer het nodig is.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:03

Als je de mogelijkheid hebt tot het kopen van nog een mini dan zou ik dat doen. Ik zie vaak shetlanders als vriendjes voor grote paarden maar eigenlijk werkt dat helemaal niet. Met spelen zijn ze niet gelijk en kroelen kan ook niet. Ik heb 6 mini's bij elkaar staan. Allen tussen de 90 en 110 cm in. Zij doen de hele dag niets anders dan met elkaar kloten, elkaar kriebelen, samen eten en slapen. Als ik er een groot paard bij zou zetten zou dat echt totaal anders zijn want daarmee wordt spelen veel lastiger.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 13:09

Hmmmmm als je beschikt over genoeg financiële middelen om er nog een mini bij te kopen dan lijkt me dat wel de ultieme paardendroom, 2 ijsjes en 2 mini's, dat wordt een leuke happy kudde. En wat zie je als paardeneigenaar nou liever dan een gezellige blije enthousiaste kudde paardjes :-). Je zou er eerst eentje op proef kunnen nemen om te kijken of het uberhaupt wel klikt, stel dat je mini er niets mee doet dan schiet het je doel voorbij maar als je mini er dolgelukkig van wordt dan ben jij dat ook !

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 15:25

fjordnina schreef:
Qua kosten kun je het voor jezelf ook wat eenvoudiger houden. Je kunt ervoor kiezen om je shetten 1x in de 5 jaar tegen tetanus te laten enten en verder niet. Als je zelf een goede bekapcursus gaat volgen bespaar je ook fors op hoefsmidkosten. En de tandarts? Als je zelf leert hoe je de kaken over elkaar heen moet schuiven om haken enz. op te merken kun je daar ook wat op besparen zodat je de tandarts alleen laat komen wanneer het nodig is.

Ik snap uiteraard echt wel wat je bedoelt hoor, maar ik vind het toch altijd een beetje 'ieks' wanneer er zulke tips gegeven worden om te besparen. Op onderhoud van een paard zou eigenlijk bij voorbaat niet bespaard mogen worden. En ik denk dat jij het ook zo niet bedoelt, en zowel ik als TS zien hier waarschijnlijk wel van in dat een gezelschapsshet net iets minder kost dan een rijpaard in training. Maar ik denk dan altijd 'wie leest er dit nog'. Straks loopt er een 13-jarig meisje naar haar ouders met de boodschap, 'zie je wel een shet moet niet naar de hoefsmid of tandarts, dat kan je allemaal zelf doen'.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:20

Het is wel sneu ja... maar of ze er ook echt wat aan missen? Geen idee eigenlijk.
Mijn mini kan ook niet kroelen... Mijn grote wilt het niet. Dat is geen kroeler, die wilt geen polonaise aan haar lijf. In de tijd dat ik ze beiden samen heb, 4 jaar, heb ik ze nog maar 1x zien kroelen, en dat was ook maar een poging tot. Mijn grote heeft dat eigenlijk nooit geleerd en lijkt het niet te kunnen (kan dat) en dus heeft mijn mini ook pech :(

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 12:18

Tja, heel lastig... nu heb ik 3... en ik kan precies met 3 paarden wandelen of ze ergens mee naartoe nemen zonder al teveel gedoe.
Gisteren deed mijn ruin even lelijk tegen hem en piepte mijn Penny-hart: "zie je wel, hij moet een eigen buddy"... whehehe!

Maar dan zie ik hoe mijn merrie alles bij elkaar gilt wanneer mini uit beeld is, en hoe ze hem met haar neus in een gewenste richting drukt als hij terug is... en denk ik: "mmm... hij hoort er wel echt bij".
Wanneer ik in het bos ga rijden, kan hij ook los mee.... huppelt de hele weg achter mijn merrie aan.

Ik heb niet echt geweldige foto's van alle drie, maar om even een indruk te geven van die smurf :-)

Afbeelding

Afbeelding

[url=http://s171.photobucket.com/user/Ninx666/media/IMG_3139_zps870a77d6.jpg.html]
Afbeelding[/url]

Afbeelding

Afbeelding

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:30

Wat een lekker ding <3

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 12:31

Shirley schreef:
Wat een lekker ding <3

Ja, het is echt een tijger :-) Toppaard, kan niet anders zeggen /3 <3 <3 <3

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:43

Mijn hengst heeft een 2jarige shettenhengstvriend.
Kunnen normaal gezien niet normaal kroelen maar daar hebben de heren wat op gevonden.
de grote gaat er gewoon lekker bij liggen et voila!! Dan zijn ze op dezelfde hoogte :D

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 12:47

Gini schreef:
fjordnina schreef:

Ik snap uiteraard echt wel wat je bedoelt hoor, maar ik vind het toch altijd een beetje 'ieks' wanneer er zulke tips gegeven worden om te besparen. Op onderhoud van een paard zou eigenlijk bij voorbaat niet bespaard mogen worden. En ik denk dat jij het ook zo niet bedoelt, en zowel ik als TS zien hier waarschijnlijk wel van in dat een gezelschapsshet net iets minder kost dan een rijpaard in training. Maar ik denk dan altijd 'wie leest er dit nog'. Straks loopt er een 13-jarig meisje naar haar ouders met de boodschap, 'zie je wel een shet moet niet naar de hoefsmid of tandarts, dat kan je allemaal zelf doen'.

Beide posts zo waar!! Nu moet ik zeggen dat ik mijn shet ook ong. Zo hou als hierboven beschreven.. gaat 1 keer in t half jaar naar de smid en hou het zelf bij.. moet er wel bijzeggen dat hij echt rechte makkelijke voeten heeft en dat ik heel goed weet wat ik doe.
verder, mocht hij ziek worden of een wond oplopen is hij net zo duur als mn grote paard!! ;) in die zin, onvoorziene kosten kun je ook bij ern shet hebben

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:15

Zou ik miss. mogen weten waar je woont?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:24

Ik ga jou eens een pb'tje doen TS, ik heb zomaar eens een ondeugend ideetje.....
Vriendlief gaat me wat aandoen maar goed... :=

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 14:25

Zo te zien hoort je kleintje er wel helemaal bij, wat een schatje zeg! Ziet er niet uit alsof hij er niet bijhoort moet ik zegen. Er is toch een soort evenwicht denk ik. behalve dat kriebelen dan maar het ziet er verder wel uit als een eenheid zeg maar.
Mijn kleintje en twenter kriebelen trouwens ook gewoon hoor, mijn kleintje staat als enige tussen 3 grote paarden, mijn merrie is zijn grote vriendin, in mijn profiel kun je zien ergens onderaan dat ze elkaar echt opzoeken om te kriebelen. Het is wel zo dat met gelijke hoogte het wat makkelijker gaat denk ik maar waar een wil is is een weg he;)

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:31

Gypsy schreef:
Ik ga jou eens een pb'tje doen TS, ik heb zomaar eens een ondeugend ideetje.....

en dat is :+

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 15:34

Het lijkt idd wel een eenheid.... dat vind ik zelf ook, dat voelt ook zo.
Maar als er een sheet of mini voorbij komt gaat hij wel meerennen, hij herkent daar wel degelijk iets in.
Ik heb 1x even een sheet een paar uurtjes op visite gehad van de buren, en zij en mijn mini hebben alleen maar samen lopen crossen <3

Ik zit in de buurt van Hilversum.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:52

NaomiJouke schreef:
Gypsy schreef:

en dat is :+

Ik ben ook wel benieuwd nu!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 16:57

Hihi, autocorrectie maakt van 'shet' 'sheet'
;-)

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 17:04

Ninx schreef:
Hihi, autocorrectie maakt van 'shet' 'sheet'
;-)

:')

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-13 17:20

Maw: ik ga er vanuit dat men begrijpt wat ik bedoel ;-)

Bellaxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-13 12:17

mijn shet staat ook tussen alleen maar grote paarden. zijn kroelt de grote paarden op hun schouders en de grote paarden haar op de boven kant van haar rug of kont. ze kroelt heel wat af met ze.