Niet alleen kunnen zijn, normaal gedrag of onopgevoed?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 16:24

Aurora schreef:
Hallo
ik ben dus de stalgenoot van Nikass.:-)
en we lossen het toe nu toe zo goed en kwaad als het kan allemaal op. maar...ik herken mijn paard niet meer. die ik overigens al 14 jaar heb en ik heb op wel -tig pensionstallen gestaan waar ik nog nooit geconfronteerd ben met een medepaard dat zo erg moeite heeft met alleen staan.

dwz,,,zelfs benen afspoelen uit het zicht is een drama,let wel...5 meter verderop van de stal maar uit het zicht. rijden is erg lastig omdat zowel mijn paard als haar paard erg onrustig worden terwijl ze elkaar zien!

nu stonden ze al paar maanden alleen met zijn 2 en en dat heeft het er niet natuurlijk niet makkelijker op gemaakt!!!!!dat is logisch!

gelukkig komt er een ruintje binnenkort en staan er wat meer merries..hopelijk gaat het vanaf nu beter.

ik heb dit nooit eerder meegemaakt in al die jaren en natuurlijk weet ik dat paarden kuddedieren zijn maar ik weet ook dat er -tig paarden zijn die rustig blijven als ze van de kudde weggehaald worden of bij hun maatje. er is natuurlijk een verschil tussen het niet prettig vinden om alleen te zijn of de hele tijd te hinniken en rondjes op stal te draaien of op het land en niet te accepteren dat jouw paard uit het zicht is terwijl er ook andere paarden staan. moet ook gewoon met mijn paard kunnen werken of uit het zicht dingen kunnen doen, me dunkt.

dus ik ben het er niet mee eens dat je het maar moet accepteren. er zijn zelfs methoden om je paard daarin te begeleiden en te steunen wat voor je paard zelf ook veel fijner is..uiteindelijk ben jij de leider. zo heb ik mijn paard ook geleerd om alleen naar het bos te gaan wat hij in het begin vreselijk vond. puur met vertrouwen en geduld.
amen.

Hey muts! Ik ken ook paarden die makkelijk alleen kunnen staan. Vraag is of het een gebrek aan opvoeding is als je het niet kan... Het ene paard heeft meer temperament dan het andere? Je weet dat ik met mijn paardje in mijn eentje naar het bos rij; drie kwartier dwars door de stad, over de trambaan en vierbaans autoweg... maar dan heeft zij mij... Helemaal alleen op stal of het land is moeilijker. Natuurlijk ben ik de leider, alleen ben ik er dan niet, dus wat heeft ze daar dan aan?
Ik vind het natuurlijk balen voor jou als je last hebt van het gedrag van mijn paardje, laatste wat ik wil is iemand tot last zijn, en ik zeg niet dat ik er helemaal niets aan zal proberen te doen. Alleen vind ik het normaal gedrag en geen gebrek aan opvoeding.

Ik vraag me af wat voor methoden er zijn om je paard te begeleiden als hij ALLEEN is, met afstandbesturing ofzo? :D

Aurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:31

deed ze dat ook maar als ik met mijn paard bezig ben hahahhahahha :-P

te verleidelijk om hier niet op te reageren !

gaat goed komen hoor nu er meer paarden komen!

ik ben het ook helemaal met Urielle eens.en eigenlijk doen we het nu goed..want ze staan nu gescheiden op het land en worden met andere paarden samengezet op het land. het is even wennen weer voor ze maar geduld is een schone zaak :-) en nu ga ik wat nuttigs doen en de zon schijnt ook weer !

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 16:32

Oja en Aurora... je weet dat je haar op stal mag zetten als je gaat werken en zolang ze zichzelf niet beschadigd stop je maar watjes in je oren tegen het gebler... :D Wellicht went ze inderdaad mettertijd wat meer aan het alleen staan :(:) Volgens mij is voor jou het vervelendste dat jouw paard zich ook onrustig gaat gedragen, zodat je bijna niet meer met hem kan werken, of begrijp ik dat verkeerd? Maar heeft dat dan te maken met de opvoeding van mijn paard of met die van jou...? ;)
(aangezien ik wel kan werken met mijn paardje...)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 16:33

En wie er nog een gezellige merrie in de aanbieding heeft om bij ons te stallen is welkom!!!

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:38

Nikass schreef:
Ja, ik (of mijn man) ben dan zelf wel bij het paard, als hij alleen is gaat ie helemaal over de zeik. Een paar maanden terug had hij een blessure aan zijn been en moest hij van de VA stalrust. De rest stond op de wei. We hebben 'm, om het te proberen, op stal gezet. Dat ging redelijk, maar smiddags werden we gebeld dat hij bijna zijn stal uitkwam en het zweet sijpelde in straaltjes van zijn lijf en hij draaide alleen maar rondjes, wat ook niet echt bevorderlijk was voor de genezing. Uiteindelijk hebben we er voor gekozen om tegen het doktersadvies in hem weer op de wei te zetten, met het risico dat dat hem fataal zou worden. Het was kiezen tussen twee kwaden. Gelukkig is het allemaal goed uitgepakt en loopt ie gewoon weer.
Ik begrijp idd. dat jij bedoelt om het te proberen zonder dat je er bij bent. Daar heb ik verder geen ervaring mee.

Mijn paard is nooit onrustig als ik met haar bezig ben. Ik kan gewoon rijden, longeren, wat dan ook uit zicht van andere paarden.
Ze gedraagt zich dan prima.[/quote]

Ik geloof dat ik me niet duidelijk genoeg heb geformuleerd. Als wij bij hem zijn is hij hysterisch, als hij helemaal alleen is zonder ons, dan gaat ie pas echt over de zeik. Het is niet zo dat wij niks met hem kunnen doen, we nemen zijn gedrag er gewoon bij, proberen het zoveel mogelijk te negeren. We poetsen hem gewoon en gaan ook rijden. Meestal wordt het beter als we er op zitten.

Maar om terug te komen op jouw topic: Kan het niet zijn dat jij en je stalgenootje het ook over twee verschillende dingen hebben? Ik ben het met jou eens dat je helemaal geen invloed hebt op het gedrag van je paard als je er niet bij bent, dus dan zou het volgens mij kuddegedrag zijn, maar misschien bedoelt je stalgenootje wel hetzelfde als hoe ik in eerste instantie begon: een onrustig paard met het baasje er evengoed bij, want dat zou dan weer een minpuntje in de opvoeding zijn, als je dat zo mag zeggen, hoewel je misschien eerder kunt spreken dat het paard jou dus niet (compleet) als leider ziet.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 16:49

Nee Elsje123 ik heb totaal geen problemen met mijn paard als ik met haar bezig ben. Dus dat is niet wat mijn stalgenootje bedoeld.
Wij stonden met twee paarden. Dus als de een wil rijden staat het andere paard alleen. En wij zijn bijna nooit gelijktijdig op stal.
Dus als zij iets met haar paard wil doen en mijn paard gaat onrustig staan blaten (omdat ik er niet ben en ze dus helemaal alleen komt te staan) dan wordt haar paard óók onrustig en daar heeft zij dan last van.
Eerder stond zij met twee andere paarden die bij elkaar hoorden. Als zij dan iets met haar paard ging doen bleven die twee met elkaar en was er geen onrust.
Haar paard had dan ook niets om onrustig op te reageren.
Ik kan mijn paard op dat moment niet begeleiden bij het alleen zijn want ik ben er dan dus niet.
En ben ik er wel dan is mijn paard niet onrustig, want dan is ze met mij.
Dus hoe kan ik mijn paard begeleiden in haar alleen zijn als ik er niet bij ben?
Heeft toch niets met leiderschap te maken?

Elsje123

Re: Niet alleen kunnen zijn, normaal gedrag of onopgevoed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:52

Ben ik met je eens! (Maar dat gaf ik al aan!)

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:54

Zo te lezen is je paardje een echt kuddedier :)
Bij ons op stal staan een paardje met ""haar"" shet in dezelfde stal deze van elkaar scheiden gaat niet en als ze alle 2 vast staan ( naast elkaar ) op de poetsplaats en de eigenaresse gaat effe iets halen in haar kastje is er ookal paniek. Bij haar is het echt onopgevoed omdat ze echt alles toelaat. Je zou zeggen van niet omdat ze "" streng"" is maar dat is ze niet. Eerst nee zeggen en toch toegeven.
Deze 2 hebben toch al voor wat onrust gezorg op stl :(

Bij jou is het ech normaal gedrag ( vind ik persoonlijk )

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 16:58

Dank je, dat vind ik ook. Ze heeft wel voorkeur - vooral als ze hengstig is - voor welk paard ze ziet, maar in principe is een paard een paard. Als ze hengstig is gaat ze soms een beetje bleren omdat er 1 speciaal paard weggaat terwijl er dan nog een ander paard in zicht staat. Daar ga ik dan niet op in en dan kalmeert ze ook wel.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:10

Alleen achterblijven op bekend terrein is voor mij zeker een basisdeel van de opvoeding. Ik wil gewoon kunnen rijden zonder op de terugweg een achterblijver van de weg te moeten vangen of de hele wei/paddock omgeploegd aan te treffen bij terugkomst. En dat gaat hier ook gewoon eigenlijk vanaf het begin al goed. Zowel met als zonder hooi/gras. Af en toe een hinnik, maar verder rustig (nu mag pony die ik mee heb ook niet antwoorden, aandacht hoort bij mij en niet bij vriendje).

En hoewel het niet alleen willen zijn inderdaad natuurlijk is, is het niet meteen in paniek schieten bij alleen zijn iets wat voor mij bij de basis van een goed gebruikspaard hoort.

mooihoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 17:16

ik kan ook prima alleen op pad met mijn paard ik kan ook gewoon alles doen. maar als meneer alleen op stal moet staan dan komt hij gerust over de stal heen. ik kan echt alles met hem doen, maar hij wil gewoon niet alleen staan. ik heb hem nu al 14 jaar en heb van alles geprobeerd niks werkt. maar anderen paarden kunnen rustig eerst naar binnen gebracht worden want dat vind hij weer niet zo ramp dan staat hij gewoon te wachten bij het hek.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 17:16

Tamary, ben ik nog steeds benieuwd hoe je je paard dat leert?

En als je paard wèl antwoord, wat doe je dan?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 17:18

mooihoofd schreef:
ik kan ook prima alleen op pad met mijn paard ik kan ook gewoon alles doen. maar als meneer alleen op stal moet staan dan komt hij gerust over de stal heen. ik kan echt alles met hem doen, maar hij wil gewoon niet alleen staan. ik heb hem nu al 14 jaar en heb van alles geprobeerd niks werkt. maar anderen paarden kunnen rustig eerst naar binnen gebracht worden want dat vind hij weer niet zo ramp dan staat hij gewoon te wachten bij het hek.

Ik kan me daar iets bij voorstellen: hij is alleen en kan ook niets aan de situatie veranderen zo achter slot en grendel. Wellicht voelt hij buiten iets meer de vrijheid :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:41

Nikass schreef:

Ik schijn makkelijke pony's uit te kiezen :? Want ik doe het gewoon en het gaat goed.

Terug hinniken door pony die ik bij me heb kap ik af. 1e aanzet meteen corrigeren en ze snapten het meteen. Ik moet ook zeggen dat ik een heleboel dingen gewoon normaal vindt en het ook niet zielig vindt om een pony even alleen achter te laten of alleen mee te nemen. Dat zijn dingen die gewoon zo horen en die ze ook kunnen, anders vraag ik het niet van ze. Nu hebben ze ook respect voor de omheining (goede klap stroom), wat helpt, maar toch voor mij is dit normaal en zo gedraag ik me ook.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:49

Nikass schreef:

Ik denk de tijd geven om te leren. Een veulen waar je de moeder weghaalt begint ook te roepen en tegen de tralies te springen. Dat begrip moet je imo ook voor volwassen paarden hebben. Maar leren doen ze het uiteindelijk wel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 18:50

Sonja schreef:
Milena heeft het er nooit moeilijk mee gehad, maar nu ze ouder wordt en al een paar jaar met pensioen is, wordt het lastiger. Ze kan tegenwoordig nog maar slecht alleen zijn.

Wat zou jij daar mee/aan doen Urielle?

Heb je een idee waarom ze nu moeilijker alleen blijft dan toen ze jonger was?

mooihoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:04

tijd geven...nou ik ben er mee gestopt na 14 jaar hij staat zo wie zo nu niet meer alleen op stal want hij staat in een box van zes bij zes met een mini shet..staat s nachts binnen. ik kan wel rustig mijn shetlander weg halen als anderen paarden ook binnen staan daar heeft hij niks van. maar zodra hij alleen komt op stal dan word meneer onrustig. ik weet dat hij de eerste 11 jaar op een hele grote stal heeft gestaan. daarna is hij naar mij gekomen ik ben de tweede eigenaar.en hier staat hij met vier anderen paarden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 20:11

Urielle schreef:
Ik denk de tijd geven om te leren. Een veulen waar je de moeder weghaalt begint ook te roepen en tegen de tralies te springen. Dat begrip moet je imo ook voor volwassen paarden hebben. Maar leren doen ze het uiteindelijk wel.

hmm, probleem bij een groot paard vind ik dat ze zichzelf wel makkelijk kunnen blesseren...
Heb met veulen gemerkt dat het redelijk snel op houd en in een box waar ze niet tussen de spijlen of balken vast kunnen komen, vind ik het risico dus klein.

Heb zelf moeilijke en makkelijke paarden gehad/gezien waarbij ik niet geloof dat het aan de opvoeding ligt, misschien wel uit de veulentijd, daar kan ik niks over zeggen. Maar heb niet het idee dat je het af kan leren.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 20:58

Urielle schreef:
Nikass schreef:

Tijd geven, prima, maar ik hoor nog steeds niet hoe je het een paard leert? Gewoon alleen laten en wachten tot er ongelukken gebeuren?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 21:02

Citaat:
]
[Ik schijn makkelijke pony's uit te kiezen :? Want ik doe het gewoon en het gaat goed. [/quote]
Wat doe je dan?

Citaat:
Terug hinniken door pony die ik bij me heb kap ik af. 1e aanzet meteen corrigeren en ze snapten het meteen. Ik moet ook zeggen dat ik een heleboel dingen gewoon normaal vindt en het ook niet zielig vindt om een pony even alleen achter te laten of alleen mee te nemen. Dat zijn dingen die gewoon zo horen en die ze ook kunnen, anders vraag ik het niet van ze. Nu hebben ze ook respect voor de omheining (goede klap stroom), wat helpt, maar toch voor mij is dit normaal en zo gedraag ik me ook.
[/quote]

Hoe dan? Hoe corrigeer je dat? Ik lees nog niets concreets.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 21:05

Weet je wat ik wel grappig vind aan het hele verhaal,
tussen alle topics hier op bokt over paardenwelzijn, 24/7 buiten enz
is het blijkbaar heel normaal om je paard, al dan niet door straf, te leren om zijn instinct te onderdrukken omdat het baasje dat zo lastig vindt (hoe paardvriendelijk)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:13

Nikass schreef:
Tijd geven, prima, maar ik hoor nog steeds niet hoe je het een paard leert? Gewoon alleen laten en wachten tot er ongelukken gebeuren?

Waarom ongelukken? Buiten zou ik niet doen, dikke kans dat ze door de draden vliegen als ze het echt menen, maar wat wil een paard in een veilige box nou doen? Het ergste wat ik ooit heb zien doen is een paard wat zich tegen de houten wand opgooide, dat hebben ze snel bekeken hoor, levert ze niks op.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 21:41

Nikass schreef:
Weet je wat ik wel grappig vind aan het hele verhaal,
tussen alle topics hier op bokt over paardenwelzijn, 24/7 buiten enz
is het blijkbaar heel normaal om je paard, al dan niet door straf, te leren om zijn instinct te onderdrukken omdat het baasje dat zo lastig vindt (hoe paardvriendelijk)

Instinct laten gebruiken, helemaal in een dichtbevolkt land als nederland is recept voor dooien. Paard dat op instinct reageert is een ongeleid projectiel. Buiten de wei/kudde is het een mensenmaatschappij, mens snapt die beter en moet dus de beslissingen nemen.

Afkappen : corrigeren van het ongewenste gedrag, wat werkt hangt van je paard af. Bij mij was stem en rukje aan touw zat, maar dat is dan ook meteen al ingrijpen bij de aanzet tot. Niet wachten totdat pony al volop staat te loeien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:02

Urielle schreef:
Sonja schreef:
Milena heeft het er nooit moeilijk mee gehad, maar nu ze ouder wordt en al een paar jaar met pensioen is, wordt het lastiger. Ze kan tegenwoordig nog maar slecht alleen zijn.

Wat zou jij daar mee/aan doen Urielle?

Heb je een idee waarom ze nu moeilijker alleen blijft dan toen ze jonger was?

Nee, geen idee.
Verder is ze qua opvoeding zeg maar ook nog gewoon netjes op niveau; daar zit echt afstandsbediening op. Maar ik merk echt een gedragverandering. Alleen op de wei blijven terwijl de anderen een rit gaan maken, lukt niet meer. Dan gaat ze rennen. Terwijl er in de wei naast haar paarden staan he. Was nooit een probleem, ze vrat gewoon door.
Ik ga over twee weken verhuizen met ze, en ik weet nu bv dat ik eerst de andere twee weg moet brengen (die gaan onder het zadel) en daarna haar pas op moet halen met een trailer. Als ik haar eerst wegbreng en dan twee uur later pas met de anderen kom, zal ze helemaal in paniek zijn. (Als ik zelf bij haar zou blijven, zou het trouwens ook goed zijn hoor)
Terwijl deze pony heel vaak op concours is geweest, op locatie op training etc, en daar nooit moeite mee gehad heeft.

Ik denk echt dat het met het ouder worden te maken heeft. Maar als iemand tips of trucs heeft hoe ik het haar makkelijker kan maken; graag!

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 22:10

Mijn pony gaat ook al heel wat jaren mee op concours, clinics op locatie etc. Staat dan ook alleen op de trailer. Dat gaat prima. Buitenrijden alleen gaat ook goed.
Ik kap hinniken ook altijd direct af, ook omdat ik geen hinnikend paard in een proef wil hebben.
Ik heb al die jaren niet moeilijk gedaan om haar alleen te laten staan in de wei als de andere paarden gingen rijden, maar toch blijft ze dat niet leuk vinden. Ze blijft onrustig (rennen, later lopen) en hinniken.
Als ik in de wei blijf zelf, is ze rustig, maar zodra is wegga begint ze onrustig te worden.
Dus ja,... ik denk dat het per paard verschilt en er dus ook paarden zijn die altijd wel onrustig blijven in sommige situaties alleen.