Nieuw paard is groot probleem

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SiTer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 14:24

ceesje schreef:
Wat nogal eens wil helpen , is de beide dieren samen op een tweepaardstrailer trailer zetten , met goed tussenschot. Stuk gaan rijden. Daarna lossen , dan hebben ze een gereguleerde begrenste kennismaking , toch nabij maar wel afgeschermd.

Nee, dat paard bijt heel erg! Als we langs zijn stal lopen dan gaat ie al plat met de oren naar achter in de aanval. Hij bijt dan echt in de tralies van frustratie dat ie er niet bij kan. Dat durf ik echt niet aan, maar wel bedankt voor het meedenken iig!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:30

:wow: Jeetje dat is wel heel heftig gedrag. Ben eigenlijk heel nieuwsgierig waarom hij zo reageert!

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:32

TS jouw pony stond in een groep waar de rollen verdeeld waren, dat ging goed. Het ligt aan het nieuwe paard, die verstoord de rust omdat hij op zoek is naar zijn plek in de rangorden Als je jouw pony uit de groep haalt zal er opnieuw een slachtoffer vallen omdat hij op zoek is naar duidelijkheid . 1 op 1 paarden aan elkaar laten wennen is totaal nutteloos als je het nieuwe paard daarna in een groep doet want dan moet toch opnieuw de rangorde bepaald worden.

Als ik zo hoor moet dit paard gewoon alleen in een paddock want dit is niet normaal, de eigenaar en stalhouder snappen hopelijk zelf wel dat dit gevolgen gaat hebben !

Juuultjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:35

xMercury schreef:
:wow: Jeetje dat is wel heel heftig gedrag. Ben eigenlijk heel nieuwsgierig waarom hij zo reageert!

Ik eigenlijk ook wel.
Sterkte TS! :(:)

SiTer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 14:35

Ja xMercury, dat vraag ik me dus ook af. Waar komt dit gedrag richting mijn pony vandaan? Dat andere paard kan met de rest prima, de mijne heeft ook nooit problemen gehad met andere paarden. Maar deze twee samen bij elkaar is echt oorlog.

paintedblack: Denk jij dat er nu een ander paard "gevaar" loopt nu de mijne weg is? Want de week hiervoor ging dat prima met de rest. Ik zou het heel erg vinden als een ander paard nu de klos is.

xMercury

Re: Nieuw paard is groot probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:40

Klopt wat Paintedblack zegt, ik heb ook al eens eerder gehoord en gelezen dat je een paard het beste kan introduceren door hem eerst apart van de groep te zetten. Zodat hij kan neuzen met de groep en dan als dat goed gaat, hem dan in de grote groep zetten. Per tweetallen zorgt juist voor onrust! De weide moet natuurlijk wel groot genoeg zijn, zodat het nieuwe paard genoeg ruimte heeft om te vluchten.

Zit er hier geen gedragstherapeut op Bokt die dit gedrag kan uitleggen? :D

In ieder geval hele verstandige keuze om je pony apart te zetten TS :)

Grooms

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 14:41

Heel veel sterkte en succes met het probleem! Ben benieuwd hoe je gesprek met de stalhouder afloopt. Voor alle partijen lijkt mij dit een vervelende situatie.

SiTer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 14:51

Ja, ik ga vanavond naar stal en ga dan wel aankaarten dat ik de mijne morgen weer de wei in wil, maar dan met die nieuwe apart. Ben ook benieuwd of hij hiermee akkoord gaat, maar ik heb er wel vertrouwen in.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:35

Waarschijnlijk omdat jou pony zo sociaal is,is ze ook het slachtoffer.Lekker makkelijk voor die grote lubbes om de zwakste schakel uit de kudde te verbannen. -O-
Het nieuwe paard zal van nature de leider zijn denk ik en die duld waarschijnlijk geen "sulletjes" om zich heen. >;)

Jou pony is gewoon "het haasje" in die kudde met dat paard ik zou dat aankaarten en dat paard eruit laten halen want dit is niet eerlijk voor jullie en straks is er onomkeerbare schade aan je ponytje. :(:)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 15:45

Hier gaan vreemde paarden als het kan ook eerst in een aangrenzend stuk, daarna een hele dag op een grote wei en dan pas samen in de paddock.
Is de wei wel groot genoeg? Wanneer valt hij aan; als je pony bij het hooi of drinken wil komen bijvoorbeeld, of als je pony bij de groep wil komen?

Dit is inderdaad een probleem van de nieuwe eigenaar, het mag niet jouw probleem worden.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 16:41

Hier ook de vraag of de wei wel groot genoeg is. Als ze elkaar niet kunnen ontlopen heb je ook eerder kans op problemen. Het kan met de tijd wel bijtrekken, maar er is nooit een garantie dat het altijd goed komt. Soms liggen paarden elkaar niet zo. Soms heeft het wat langer de tijd nodig. Met genoeg ruimte heb je ook meer kans dat het goed komt, omdat ze elkaar dan de eerste tijd uit de weg gaan. De wei moet er wel groot genoeg voor zijn.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 17:27

Wat een vervelende situatie voor iedereen maar vooral voor jou pony natuurlijk!

Mag ik vragen hoe jullie groep eruit ziet ?
Hoeveel paarden ? Welke geslachten ?
En hoe groot is de wei waar ze in staan ?
( misschien heb je het wel al gezegd maar dan heb ik er overheen gelezen sorry)
En hoelang is het nieuwe paard er precies en hoelang duurde het voor de problemen
tussen hem en jou pony begonnen ?

Ik vind het nogal typisch dat de eigenaresse het gedrag van haar paard niet herkent,
Paarden kunnen zeker veranderen door een verhuizing en door een nieuwe groep paarden
om zich heen ,maar zo gemeen worden naar 1 pony is wel apart gedrag en moet toch vaak een reden
voor zijn of iets in het gedrag van jou pony wat hem triggert !

SiTer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 18:01

De groep is heel gevarieerd. 9 merries en ruinen door elkaar. Het land waar ze op staan is 4 hectare. Dus groot zat lijkt mij. Ik vraag me ook af of dit gedrag indd nieuw is, want het is heel vreemd. Dit paard is er ruim een week. Hij heeft 1 dag op stal gestaan en de dag daarna hebben wij hem in de paddock aan alle paarden voorgesteld. Dat ging zo goed dat hij de dag erna de wei opgegaan is. In eerste instantie niks aan de hand, maar de dag erna kwam mijn pony en nog een andere met lichte bijtplekken eruit. Ik dacht er toen niks van, omdat de rangorde toch even bepaald moet worden. Vanaf toen ging het van kwaad naar erger. Mijn pony mag niet bij het kuil, niet bij de waterbak en liefst ook niet bij de groep. De nieuwe zit haar voortdurend op te jagen, trapt naar dr en bijt zo hard dat de huid stuk gaat. Gister haalde ze mijn pony uit het land en toen is ze in het gangpad klem gezet door die nieuwe en zo hard gebeten en geslagen. Het was dikke paniek, alle paarden in de stress. Dus ik heb toen besloten met de staleigenaar dat ze voorlopig apart gaat. Maar na alle reacties hier zie ik nu ook in hoe krom dat is. Mijn lieve schat heeft soort van straf terwijl zij niks gedaan heeft.

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 18:13

Inderdaad de nieuwe apart en jou pony lekker bij de kude.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:12

Joolien schreef:
Dat is de verantwoordelijkheid van diegene met het nieuwe paard is mijn idee. Ik zou aandringen dat het nieuwe paard uit de kudde wordt gehaald zodat jij er bij kan en dan moet de nieuwe zelf maar uitzoeken hoe zij dat aanpakken. Lijkt me niet jouw probleem en verantwoording.

Ben ik mee eens.

Ze lossen het probleem maar op.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:20

het nieuwe paard moet apart.. en voortaan nieuwe paarden eerst met een draad ertussen apart zetten , niet 1 voor een voorstellen !
dit paard een week of 2 minstens naast de kudde zetten, met een draadje ertussen, en dan kijken of hij er nog tussen kan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:23

1 voor 1 voorstellen in de paddock, daar heb ik ook nog nooit van gehoord. Soort speeddaten voor paarden? :=
Ik vind dat de nieuwe erg snel de groep in is gegooid. Waarom niet eerst met draad ertussen in de wei, vraag ik me dan af.

SiTer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-13 19:28

Sonja schreef:
1 voor 1 voorstellen in de paddock, daar heb ik ook nog nooit van gehoord. Soort speeddaten voor paarden? :=
Ik vind dat de nieuwe erg snel de groep in is gegooid. Waarom niet eerst met draad ertussen in de wei, vraag ik me dan af.

Tja, ik ook niet, maar zo doet de eigenaar het altijd en is ook eigenlijk altijd goed gegaan. Ik heb over een half uur overleg met de stalbaas dus ben benieuwd wat daar uit komt!

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 19:29

Gister haalde ze mijn pony uit het land en toen is ze in het gangpad klem gezet door die nieuwe en zo hard gebeten en geslagen. Het was dikke paniek, alle paarden in de stress. Dus ik heb toen besloten met de staleigenaar dat ze voorlopig apart gaat. Maar na alle reacties hier zie ik nu ook in hoe krom dat is. Mijn lieve schat heeft soort van straf terwijl zij niks gedaan heeft.[/quote]

als ie dat bij de mijne had gedaan, had ik toch een bezem gepakt en zo hard aan gepakt dat ie toch ff alle hoeken van de stal zag. zo'n ene moet mee op zijn plek gezet worden, en als ie blijft slaan dan moeten de mensen maar ingrijpen. of apart en niet meer bij dde kudde.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:13

Ik ben ook benieuwd naar de uitkomst van het gesprek.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:18

Het lijkt mij ook dat het nieuwe paard uit de kudde gehaald mag, vind dat zowel stalhouder als eigenaar van het andere paard daar verantwoordelijkheid voor moeten nemen. Soms gaat het niet altijd gelijk van een leien dakje natuurlijk, maar wellicht kan het andere paard eerst naast de kudde apart in een weiland lopen?

Ik ben zelf ooit eigenaar geweest van een soortgelijk monster, ik kocht haar en zette het paard op een nieuwe pensionstal neer. De eerste de beste dag ging het daar flink verkeerd en heeft ze een ander paard de knie behoorlijk vertrapt. Ik kan je wel vertellen dat ik het ontzettend vervelend vond!! Voor mij helemaal geen punt dat ze haar uit de kudde haalden en eerst ergens alleen hebben geplaatst.

_Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 20:28

Hier hetzelfde probleem!
Mijn pony werd de allereerste keer op de wei bij haar nieuwe stal in een hoek gedreven en gebeten... Daarna nog een paar keer geprobeerd maar dat paard bleef het doen.. Toen hebben we de groep gesplitst en nu staan de ruinen bij elkaar en de merries bij elkaar. Gaat super.

Misschien dat er bij jou op stal ook zoiets mogelijk is, en anders zou ik inderdaad de nieuwe apart zetten!!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:30

En, hoe is het gegaan TS? :)

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:39

Pfoe, echt wel heftig gedrag zeg. En alleen op die van jou!

Ben benieuwd wat er uit het gesprek is gekomen!

RachelMeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 08:40

die nieuwe van het land af gooien!!
jou pony stond er eerst en jou pony moet er voor opdraaien dat dat paard erbij komt!!