Nieuw paard blijft zeer onrustig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Re: Nieuw paard blijft zeer onrustig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 23:23

Ik hoop echt dat de verhuizing het paard ook meer rust gaat geven :j

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:30

Sneu dat je weer moet verhuizen met hem, maar hopelijk krijgt hij daar wel snel meer rust in zijn hood. Als staleigenaren er zenuwachtig van worden en zich eraan ergeren helpt dat onbewust ook niet bij het rustiger worden van een paard lijkt mij. De omgang kan dan wat 'geirriteerd' zijn wat absoluut niet helpt. Ook onbewust kan dat gebeuren. Hopelijk gaat de verhuizing voorspoedig en wordt hij snel rustiger.

Mijn paard heb ik vorig jaar verhuisd, en die was na 4 a 6 maanden pas terug zichzelf en in het begin enorm onrustig. En dan waren ik en mijn shetlander nog een bekend iets voor haar. Een nieuw paard krijgt helemaal alles nieuw voor zijn kiezen natuurlijk. Daar gaat bij sommigen wat tijd overheen....

Wanneer ga je weer verhuizen?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 10:40

Het allerbelangrijkste is een vaste routine. Als paarden kunnen anticiperen op wat er gaat komen, geeft dat innerlijke rust. Vooropgesteld dat alles dat komt ook min of meer aangenaam is of in elk geval niet de moeite ward om je druk over te maken.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:14

Kan er geen ander paard/dier bij je paard de wei in?
Een kleine pony of een geitje/ander dier?

Misschien helpt dat iets om de stress te boven te komen.
Je moet niet vergeten, stel jij wordt weggehaald bij alle mensen die je vertrouwd. Je komt in een bedje te liggen in een vreemde kamer met allemaal mensen om je heen die je niet kent. Denk dat je je een behoorlijk tijdje gedesorienteerd voelt en verdrietig bent. Een paard moet weldegelijk wennen aan zijn nieuwe omgeving en al die nieuwe indrukken. en vooral ook aan jou.

torgil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:38

Een plek waar een paard staat is heel belangrijk.Je kunt het zelf naar je zin hebben of denken dat het ergens goed is voor je paard maar als je goed naar je paard luistert en kijkt merk je al snel dat er iets niet klopt en pluis is als zijn gedrag veranderd. Ik had mijn nieuwe paard met mijn shetlander op een plek staan waar ik van dacht dat het wow was voor hen. Zelf moest ik mij in allerlei bochten wringen voor de lieve vrede...Ik liep maanden op mijn tenen .Helaas kon ik mijn shet op een gegeven moment niet meer pakken en veranderde hij in een angstig timide dier. Nu ik daar weg ben word hij weer helemaal zoals hij was vertoond zijn grappen en grollen weer en is weer gewoon te pakken zonder problemen...
Een paard ziet ook aan jou zelf of je ergens happy bent of niet en ergens staan omdat het de ideale situatie is voor de paarden is natuurlijk goed maar als je dan zelf niet gelukkig bent schiet je er geen r....mee op. Ze lezen jou ook dat is voor mij ten ene male weer bewezen! ik ga met respect om met mijn paardjes omdat ze mij zo blij maken. Wat je geeft krijg je ook terug!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-13 15:42

RoyceMack schreef:
Kan er geen ander paard/dier bij je paard de wei in?
Een kleine pony of een geitje/ander dier?

Misschien helpt dat iets om de stress te boven te komen.

Een vriendje is OOK nieuw. Niet elk dier staat elkaar maar meteen aan. Niet elk "vriendje" voldoet automatisch. Daar wordt veel te makkelijk over gedacht.
Ik had een merrie en een veulen ( niet van haar) gekocht die van dezelfde stal kwamen. Denk je die hebben wat aan elkaar in een vreemde omgeving. Nou de merrie gunde hem het licht in de ogen niet!
We zijn bijna twee jaar verder en ze pruimt hem nog niet.

Bij anderen klikt het meteen en dan heb je weet het probleem van uit elkaar halen om te gaan rijden. Is daar weer stress van...

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 22:19

We zijn zaterdag verhuisd, en ...het gaat GOED! Ze snappen er op de nieuwe stal niets van dat we weg moesten omdat hij zo onrustig was, want hij is gewoon weer rustig, zoals toen ik hem kocht. Dus wat het geweest kan zijn...ik weet het niet precies, een combinatie van factoren denk ik. Hij staat nu weer op stro, hiervoor op zaagsel. De mensen accepteren hem (heb de oude stalbaas hem ook nooit een aai zien geven, of enige andere vorm van contact), en dat scheelt ook, en de sfeer is relaxter waar we nu zijn. Hij heeft minder ruimte in zijn stal, hij gaat minder lang op de wei, maar hij voelt zich duidelijk happier! We zijn vandaag voor het eerst het bos in geweest en ik was heel trots op hem: zo braaf in weer een nieuwe omgeving!

de nieuwe stal, hij kan de haf naast hem prima bereiken en iedereen die op stal komt moet langs hem heen= aandacht :j :
Afbeelding

op de wei:
Afbeelding

met het toekomstige weidemaatje, nu nog even over de draad
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Annemarievzr op 15-08-13 22:24, in het totaal 1 keer bewerkt

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:24

Fijn dat jullie het naar je zin hebben op de nieuwe stal. Wat kun je toch blij worden van een gelukkig paard, merkte ik gisteren nog toen mijn paard me even voor de gek hield. :D

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-13 22:25

ja he! ik zit nog met een big smile!

xjessie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:32

Wat fijn dat t op de nwe stal zo goed gaat! Leuk paardje ook! Wel jammer dat op de vorige stal niet ging. Veel succes op je nieuwe plekkie.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 22:41

Annemarievzr schreef:
Heb net een jolly bal aangeschaft. Zimon is nl. altijd erg bezig met zijn mond, wil alles vastpakken en voelen (ruimt graag de poetskist leeg als je niet oppast). Andere tips om mijn paardje door zijn gewennings-periode te helpen zijn welkom!

Himalaya mineralen blok oid :)
dat vinden de meeste ponys en paarden wel lekker

edit: lees nu de verhuizing :) fijn dat ie nu wel op zn plek is

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 23:30

Leuk dat je paard het goed heeft en niet meer gestresst is!!
Hij lijkt ook erg gelukkig op de foto's :D Leuk koppie

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 23:58

Wat een mooi verhaal!
Paard gaf goed aan, en jij luisterde en dacht met hem mee.
En uiteindelijk zijn jullie er beide beter door!

Zo zie je maar, wat stemming en contact kan doen.
En dat dat voor een paard, zo dicht bij gevoelens staande, zo belangrijk is!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 00:12

He gelukkig dat het zo goed is afgelopen , maar vreemd dat hij zich daar zo gedroeg. Misschien wel een geur of geluid op de oude stal, je weet het nooit.

zusterlotjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 04:20

Vaak zijn de paniek/stress reacties op dingen die wij niet zien of horen. Kan vaak in de kleinste dingen zitten (denk bakkabouters). Mijn (leen)paard was afgelopen week ook helemaal hypernerveus, draaien in haar stal... Bleek het de combine te zijn die ze 6 huizen verderop aan het gebruiken waren... Tja... Het kan maar vervelend zijn...

Ook kan het weer vaak invloed hebben, de energie van andere paarden om hem heen en zelfs van stalgenoten/eigenaar...

Ik ben iig erg blij dat je paardje zijn rust weer heeft gevonden en geniet van alle aandacht!

bumblebijtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-13 20:56

gelukkig dat jullie nu wel een leuke stal gevonden hebben. en dat alles goed met hem gaat.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 08:07

Wat fijn dat de verhuizing zoveel goed heeft gedaan en hij al zo snel op zijn gemak is! Die sandere stal was het blijkbaar echt niet voor hem. Misschien moet je nu dan wat meer inleveren op andere dingen, maar dat hij zoveel meer op zijn gemak is is veel meer waard :)

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-13 08:20

Fijn dat je naar je paard hebt geluisterd!
Hij gaf duidelijk aan niet op zijn gemak te zijn op de vorige stal.
Je weet vaak niet wat het is dat hem zo onrustig maak. Kan liggen aan geluiden, de paarden, geuren enz.

Fijn dat hij zich goed voelt op de nieuwe plek.
Hij mag wel een beetje aankomen, dit zal goed komen nu hij meer rust heeft.
Veel plezier samen.