ik weet niet meer wat ik er mee moet.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tabaluga12

Re: ik weet niet meer wat ik er mee moet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 00:21

MM lastig.. Wat is er nu anders omdat ie er eerst wel in ging?

laura57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 00:25

we dachten eerst dat het aan de manege lag, dat ie het te leuk vond om weg tegaan ofzo, maar nu wilt ie er thuis ook al niet/ niet normaal in... dus ik zou het niet weten hij is gewoon koppig, geen ziin ofso,

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 00:28

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 00:29

Moeilijk te beoordelen zo. Als ie echt een stout is kan een pak op z'n spreekwoordelijk broek helpen! Ik heb het idee dat er toch iets achter zit. is er niemand uit de buurt die kan helpen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 00:37

Weet wat het mooie is van het programma van Eddy Modde, Parelli en Clinton Anderson? Het werkt bij paarden die stout zijn, en ook bij paarden die bang zijn.

Er is genoeg GRATIS informatie te vinden op het internet, en er zijn wat tips hier gegeven.

Succes ermee.

laura57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 00:48

Tabaluga12 schreef:
Moeilijk te beoordelen zo. Als ie echt een stout is kan een pak op z'n spreekwoordelijk broek helpen! Ik heb het idee dat er toch iets achter zit. is er niemand uit de buurt die kan helpen?

iedereen die kon helpen heeft t gedaan van alles geprobeert pak opz'n kopo met een bezig erachter, alleen werkt alleen als je hem klem kan rijden, op de manege dus thuis niet, en ik wil dat gedoe niet hij moet er gewoon normaal op gaan, iedereen zegt hij is niet bang hij wilt gewoon niet.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 00:53

Het ergste zijn de mensen die om je heen staan en met alle goede bedoelingen om te helpen je paard met de bezem in zijn kont de trailer injagen. Dit gaat het probleem niet oplossen. Je hebt tips gekregen, er staan links naar filmpjes in dit topic, ga het e-book van Eddy Modde downloaden. De oplossing ligt hier op een presenteerblaadje, verdiep je erin zou ik zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 00:54

En wie weet is hij toch wel gewoon bang .. Niet elk bang paard staat snuivend rond te trippelen .. daar vergissen vele mensen zich in en is het al snel "ach, paard is niet bang".

Je zegt dat je geen geld hebt voor hulp, maar laat wel mensen met een bezem erachter aan zitten. Verder volg je volgens mij lessen en wil je wedstrijden rijden, dit kan je gratis doen allemaal? Als je nu een tijdje dat geld aan de kant zet en hiervan iemand laat komen die je verder helpt, dan kan je daarna vol plezier terug lessen en wedstrijden rijden. Wat zoals dit is het ook niks ...

En wil je dat toch echt niet, dan moet je het zelf doen .. en is Parelli een heel goede optie. Er is meer dan trailerladen alleen trouwens, wie weet zitten er ergens anders wel gaten in de verhoudingen waardoor het trailerladen niet gaat. Je zou niet de eerste zijn waarbij bepaalde problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen als er even tijd in een nieuwe, goede basis gestoken wordt. (en zelfs als je denkt dat alles perfect is zal je nog verschieten hoeveel er kan verbetert worden ;) ).

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 01:08

Het allereerste wat ik mij altijd afvraag bij een paard die de trailer niet op wil is: Hoe wordt er onderweg gereden?

9 van de 10 x zit daar het probleem :j

Als ik soms zie hoe paarden zich moeten houden in bochten als ik weer eens achter een trailer aanrijdt %)
en dan komen ze op de manege en dan zeggen ze: "Wij rijden nooit hard met de paarden"
Nee, maar wel heel beroerd in de bochten en dat vind een paard veel erger als op een recht stuk met 100km per uur.
Het gross zou ik persoonlijk in een trailer willen stoppen en dan laten voelen hoe het is om achterin te staan.

Zeker bij een paard wat steeds moeilijker te laden is, zit daar het probleem.
En je schiet er dus niks mee op als je je paard dan eindelijk geladen krijgt , als de rit daarna weer een ramp is.

Kwa trailerladen zijn er tips genoeg langs gekomen.
Modder in ieder geval niet langer zelf aan, daar schiet je niks mee op.
Sterkte! :(:)

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 01:29

spatter schreef:
Het gross zou ik persoonlijk in een trailer willen stoppen en dan laten voelen hoe het is om achterin te staan.

Staleigenaar waar ik een tijdje gewerkt heb heeft dat gedaan met z'n dochters. Handen op de rug, vasthouden mag niet. En dan 'gewoon' rijden want de meiden vonden pa maar een slome als hij met de trailer reed.
Meiden kwamen er groen en geel en bont en blauw uit en maanden pa in't vervolg bij elke trailerrit vooral rustig te doen in de bochten.
Gouden regel: In 1 rustig tempo door de bocht en pas optrekken als de trailer récht achter de auto hangt!
Mooie oefening: Ei of glas water op 't dashbord of in de trailer. Glas leeg of eitje stuk? Ga dan nog maar wat langer door met oefenen...

En wat laden betreft blijf ik fan van het verhaal van Petra van www.2moons.nl/‎ (als je er iemand bij haalt zou ik deze dame nemen!). Hoe zou jij je voelen als je zomaar zonder voorbereiding of uitleg bij kop en kont beet gepakt werd en in een auto geduwd terwijl je eigenlijk hartstikke bang bent.
Zou je dan de volgende keer dat die auto met open portier klaar staat zomaar vrijwillig en zonder angst instappen?
Vergeet niet dat paarden angst verschillend laten zien en dat geen énkel paard iets niet doet of fout doet om 'stout te wezen' of 'te klieren'. Paarden doen dingen ALTIJD met een rede.

laura57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 01:32

[***] schreef:
En wie weet is hij toch wel gewoon bang .. Niet elk bang paard staat snuivend rond te trippelen .. daar vergissen vele mensen zich in en is het al snel "ach, paard is niet bang".

Je zegt dat je geen geld hebt voor hulp, maar laat wel mensen met een bezem erachter aan zitten. Verder volg je volgens mij lessen en wil je wedstrijden rijden, dit kan je gratis doen allemaal? Als je nu een tijdje dat geld aan de kant zet en hiervan iemand laat komen die je verder helpt, dan kan je daarna vol plezier terug lessen en wedstrijden rijden. Wat zoals dit is het ook niks ...

En wil je dat toch echt niet, dan moet je het zelf doen .. en is Parelli een heel goede optie. Er is meer dan trailerladen alleen trouwens, wie weet zitten er ergens anders wel gaten in de verhoudingen waardoor het trailerladen niet gaat. Je zou niet de eerste zijn waarbij bepaalde problemen als sneeuw voor de zon verdwijnen als er even tijd in een nieuwe, goede basis gestoken wordt. (en zelfs als je denkt dat alles perfect is zal je nog verschieten hoeveel er kan verbetert worden ;) ).

Ik weet 100 procent zeker dat hij niet bang is, daar durf ik mn leve om te verwedden,ook doe ik niks fout, en dat met die bezem kon niet anders anders kwam die niet thuis, bovendien je moet alles proberen op z'n kop geven dwingen om sterker proberen te zijn en geduld en de eerste 2 werkte niet, en ja ik volg lessen, en nee dat ga ik niet opzeggen, want de manege is zo goed als vol bovendien wat heeft dat daarmee te maken, en wegstrijd rijden wil ik gaan doen en toe ik nog niet.

laura57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 01:36

Iedereen zegt telkens het paard is bang enz, enz, enz, maar dat is 110% onjuist, voor degene die het niet gelover kom maar een keer langs en kijke om het met eigen ogen te zien,
Wij rijden trouwens altijd rustig en als ie er eenmaal opstaat is er niks aan de had staat die gek gewooon door het raampje te kijken en hooi uit z'n hooinetje te knabbelen dus dat is het probleem niet.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 01:37

laura57 schreef:
Ik weet 100 procent zeker dat hij niet bang is, daar durf ik mn leve om te verwedden,ook doe ik niks fout.

Tja, dan zijn we uitgelu1d hé... Kennelijk kan niemand jou nog iets leren want 'jij doet niks fout'. Maar kennelijk doe je ook iets 'niet goed' anders stond je paard wel vlot in de trailer.
Dús... kennelijk doe je volgens je paard toch iets wat hij als 'fout' ervaart. Of als een bevestiging niet op de trailer op te gaan. Want 9 van de 10 keer ligt de 'fout' toch echt bij ons zelf. En een daarvan is '100% zeker weten dat hij niet bang is' (en bij 'bang' kun je ook 'weerstand tegen de trailer' of 'niet weg willen bij stal' of noem nog maar wat dingen. Een paard hoeft niet op z'n hoeven te staan rillen van angst om weerstand te ontwikkelen tegen de trailer. Ga er maar gewoon van uit dat hij het in ieder geval 'niet leuk' vindt).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 01:40

Zo zeg ... Je doet niks fout en weet alles zeker. Waarom dit topic dan? Lijkt me ook wel overbodig...
Je weet niet meer wat je ermee moet, diverse mensen zeggen wat je "moet" en niks is goed ...
Tja, succes ermee dan maar :wave:

laura57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 01:45

Ik vraag alleen of mensen iets weten om een paard wat geen zin heeft om op de trailer te gaan erop te krijgen niet of zij denkendat hij bang ik want als jy denkt dat ik het totaal fout doe of hij bang is kom je gerust kijken en eens zien dat t niet zo is, boven dien is het fjord wels die zijn eigenwijs maar niet bang en als ze dat zijn merk je t meteen, ik ken mijn paard goed en merk aan hem als hij bang is. Bovendien bange paarden zijn onderweg ook onrustig en eten niet door stress etc. Mijn is rustig onder weg staat nieuwsgierig met oortjes naarvooren door het raampje onm zich heen te turen en eet zijn buikje rond , en dat doe je niet als je bang bent ;)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 01:49

Sommige paarden zijn stront eigenwijs maar waarom start je een topic en ga je niet aan de slag met de aangeboden hulp?

In al die jaren heb ik nooit trailerlaad problemen gehad maar het paard/pony van mijn dochter gooit soms de kont tegen de krib. Dat is geen angst, ligt niet aan de manier van rijden maar dat zit in het dier zelf. De ene keer loopt hij er zo op, de andere keer kost het wat meer moeite. Dit is notabene het enige paard wat een trailer training gehad heeft.

Laat je vooral niet gek maken door aangeboden hulp in de praktijk. Soms is dat welkom maar soms ook absoluut niet.

laura57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 01:52

Ow en [***] als je alleen maar neerkijkend opmij over me kunt praten en negatief kun zijn hou je comentaar dan voor je alsof jij 'much better' ben als je zo over mensen praat alsof het totaal obze schuld is als onze pony niet luistert, tegenwoordig hebt je oo eigenwijze koppige en sstoute paardenjes wat niet schuld van de mensen is gewoon karakter en ras pony verder heb je niks gezien en weet je niet of ik het fout doe en of hij bang is dus niet oorderlen, alsof je het 100% bij het juiste eind hebt want je weet het niet je hebt het niet gezien of watdan ook. En misschien is dat omdat sommige dingen te ver weg zijn en reiskosten ook betaald moeten wordn enz enz enz en je dan als gouw om zon 100 euro per keer komt ;) en dat voor niemand zowat te behapen is, en ik andere dingen al heb geprobeer of het is om bange paarden op trailer te krijgen, wat hij niet is, want een paar weten terug stapte die er gewoon op en nu doet ie ineens moeilijk terwijl er niks raars gebeurt is.
Laatst bijgewerkt door laura57 op 02-07-13 01:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 01:54

laura57 schreef:
Bovendien bange paarden zijn onderweg ook onrustig en eten niet door stress etc.

kijk, en daar ga je al gigantisch de mist in.
Mijn merrie heeft héél veel moeite met laden, wil echt niet graag op de trailer en de laatste verhuizing duurde het toch al snel 3 kwartier voor we haar er op hadden. Eenmaal op de trailer staat ze als een huis, eet d'r hapjes hooi en komt volledig droog van de trailer, zelfs na een rit van 1,5 uur.
Probleem bij deze merrie is het 'afscheid van stal'. Ze wil niet weg want weg = afscheid van vrienden en dat is een issue voor haar doordat ze in het verleden als jong paard gescheiden is van het paard waar ze een heel sterke band mee had.
Nee, ze is niet bang voor de trailer an sich maar heeft wel een verd0md goede rede om er niet op te willen en ga ik dit met dwangmiddelen 'oplossen' dan weet ik zeker dat ze er over een paar pogingen helemaal niet meer op gaat.

En zo zie je maar dat je nog best het een en ander kunt leren als je jezelf er voor open stelt want de uitspraken die je doet kloppen écht niet.
Maar ja, wat weet ik er van... ik zit pas 35 jaar in de paarden ;)

laura57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 02:02

Francis schreef:
laura57 schreef:
Bovendien bange paarden zijn onderweg ook onrustig en eten niet door stress etc.

kijk, en daar ga je al gigantisch de mist in.
Mijn merrie heeft héél veel moeite met laden, wil echt niet graag op de trailer en de laatste verhuizing duurde het toch al snel 3 kwartier voor we haar er op hadden. Eenmaal op de trailer staat ze als een huis, eet d'r hapjes hooi en komt volledig droog van de trailer, zelfs na een rit van 1,5 uur.
Probleem bij deze merrie is het 'afscheid van stal'. Ze wil niet weg want weg = afscheid van vrienden en dat is een issue voor haar doordat ze in het verleden als jong paard gescheiden is van het paard waar ze een heel sterke band mee had.
Nee, ze is niet bang voor de trailer an sich maar heeft wel een verd0md goede rede om er niet op te willen en ga ik dit met dwangmiddelen 'oplossen' dan weet ik zeker dat ze er over een paar pogingen helemaal niet meer op gaat.

En zo zie je maar dat je nog best het een en ander kunt leren als je jezelf er voor open stelt want de uitspraken die je doet kloppen écht niet.
Maar ja, wat weet ik er van... ik zit pas 35 jaar in de paarden ;)

Het lijkt me strek als dat het is omdat ie er 2 weken geleden normaal op liep en het probleem begon met dat ie eenmaal op de manege er niet op wou hij is altijd als lastig geweest soms ging het beter en dan niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 02:07

De enige die het bij het juiste eind heeft ben jij uiteraard ;)
Wil best komen kijken hoor, alleen is het best een eindje en mijn auto rijdt ook niet op lucht .. dus dan zit je weer met kosten en die wil je net niet hebben dus dat is dan een vlieger die niet op gaat.

Enige wat ik probeer is aan te halen dat niet altijd alles is zoals het lijkt, en dat het best kan zijn dat hij niet bang lijkt maar dat niet wil zeggen dat hij ook niet bang is. Als jij er 100% zeker van bent dat hij niet bang is en je zelf niks mis doet dan zie ik ook niet in waarom dit topic nodig is. Tips heb je genoeg gehad, aan jou om er al dan niet iets mee te doen.

Nogmaals succes.

(mij moet je trouwens niks vertellen over dominante, eigenwijze, koppige dieren.. heb hier een plaatje staan.. mag je best eens mee komen werken hoor ;) ).

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 02:09

Sparen en toch goed begeleiding erbij halen ... dan maar iets langer niet reizen..

laura57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 02:12

Er is teveel negatief gedoe door mensen die vinden en sws denken dat ze 'much better' zijn daarom stop ik dit topic, en lees en beantwoord enz. Ik dit topic niet meer. Ik weet genoeg, en ik los het zelf wel op bedankt mensen die normaal reageerde en duidelijk goed gelezen hadden bij het vraagstuk dat het totaal geen bang paard is en me goede tips hebben gegeven waar ik wat aan had ik heb uit eindelijk als een besluit gemaakt en ben bezig met tommie modde methode voor eigenwijze paarden die niet op de trailer willen!!! vanavond stiekem even als uitgewprobeert werkte super aan de lange lijn zonder zweepje en met een snoepje hij stond er al zo goed als helemaal op alleen stang niet achter dicht gehad en achterklep niet dicht. Verder negatieve personen zullen er niet komen omdat ze alleen maar kritiek kunnen geven ontvangen veel minder daar is gwn bewijs voor w8 maar af!! En mensen gaan zich vanzelf afzetten. Toedeledoki

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 02:17

Dan was dit dus een compleet overdreven topic. Had er net zo goed niet kunnen zijn. Waarom een topic starten als dat compleet zinloos is?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 02:23

laura57 schreef:
Het lijkt me strek als dat het is omdat ie er 2 weken geleden normaal op liep en het probleem begon met dat ie eenmaal op de manege er niet op wou hij is altijd als lastig geweest soms ging het beter en dan niet.

Je begrijpt m'n punt niet, jij stelt dat een paard wat bang is en daardoor niet wil laden ook onrustig op de trailer is en ik geef aan dat dát dus niet zo is. Hij kan hartstikke rustig op de trailer zijn maar toch moeilijk te laden omdat er iets is waardoor hij niet weg wil of de trailer niet op wil. Zolang jij niet met je paard kunt communiceren kun jij niet weten wat er in dat hoofd om gaat en kun jij never nooit '100% zeker weten'...

laura57

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-13 02:24

Percy Dat zeg ik niet, ik zegt togh bedank voor geven die goede tips gaven waar ikl wat aan had weenie wta jy verstaat onder compleet zinloos, en mag ik niet zelf bepalen wat ik wel of niet doe zoals wel of niet topic open , en dat bedoel ik als bewijs jy bent negatief. Wanthet voelde bij jou als kritiek dus ga je ook kritiek op mij geven, en nu is dit topic echt over.