Nerveus paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 09:42

Sassol schreef:
pmarena schreef:
Helemaal mee eens, op het ophalen van het paard na dan :)

In principe ben ik het ook daar mee eens, maar die van mij is zo erg dat als ze het idee heeft dat het bvb. wel eens tijd zou kunnen zijn voor een wormenspuit ofzo, dat ze dan niet komt en dan ga ik haar toch echt halen :P

Uiteraard willen sommige paarden niet komen. Dan zorg ik er dus voor dat niet komen, minder relaxed is als wel komen. Dit doe ik dus door het paard van zijn plek af te sturen. Gras eten en water drinken laat ik dan ook niet toe. Paard heeft dan dus een keuze: rond blijven lopen/rennen in de wei, of bij mij komen en een kriebel krijgen.
Doe dat een paar keer consequent en dan hebben ze echt wel door dat komen de beste optie is. Overigens ga ik hierbij zelf niet rennen en elke keer als het paard de aandacht voor mij heeft, zet ik een stap achteruit om uit te nodigen. Is de aandacht weer weg, dan mogen ze weer aan het werk.

Dat is bij mij de volgende stap, als ze niet alleen niet zelf komt, maar ik haar dan vervolgens ook niet gewoon zelf het halster om mag doen omdat ze op de loop gaat :P

Dan heb ik zoiets van: wil je weglopen? Prima, lopen dan maar jij ~~}> Werkt inderdaad wel prima om ze te leren dat al dat getrut geen zin heeft :j

Maar daar heb ik ook niet altijd zin in, we hebben een wei van 160 meter lang en 30 breed, en nog 1 van 160 meter lang en 12/13 breed...dus dan is het simpeler om haar gewoon in de val weg te laten lopen zodat ze niet verder kan en ik die ouwe boef kan pakken :P

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 11:16

Grondwerken kan er wel voor zorgen dat ze je als leider gaat zien -> zich veilig voelt -> zich gedraagt. :)

yentl2010

Re: Nerveus paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 06:57

Mijn dochter is gisteren weer eens aan de slag gegaan met Parelli ,ze werd al uit de wei gehaald door een stalgenootje ,omdat ze ons aan zag komen
Haar pony heeft dus t zelfde hij is die ruin die de leider is van de merrie`s ,ze vertelde me gisteren dat alle paarden die onrust hebben ,ook haar oudje is opeens drukker als ze alleen uit de wei is

Maar goed aan de slag met Parelli ,,nou dat boeit haar dus allemaal voor geen meter ,met een plastic zakje aan de zweep al wapperend boven haar hoofd ,aanraken op der hele lichaam ,niks is eng
Toen zijn we een stuk gaan wandelen ,in het begin wel steeds om kijken van help ik ga weg en alles was spannend want we liepen een andere route ,alles ging goed ,alleen terug dan wilt ze gaan rennen Maar ze bleef wel netjes na een paar correctie`s achter me dochter
Dus ik denk dat het vertrouwen er wel is ,alleen dat kudde gedrag maar hoorde gisteren dus dat ze er allemaal last van hebben

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 07:20

Ok, zo te lezen is jullie begin goed. :) Alleen tijd om een stapje verder te gaan. De pony accepteert de gekkigheden die je bedenkt, alleen geeft zich niet volledig over aan je leiderschap. Het lastige is om eerst de subtiele signalen te zien, en daar correct op te reageren. Dan kan je pony zeg maar 100 procent met de gedachte bij jou zijn, en kalm worden.