hoe zinvol is boos worden in het leerproces van een paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:23

little_king schreef:
Dat heb ik nog nooit meegemaakt als mijn correctie passend was naar de mate van "stout" zijn van het paard.
Dus bij een paard een keer tandenflossen maar direct! loslaten bij reactie heb ik dat nog nooit gehad. Ook niet bij bloedkikkers en nerveuze paarden. En ook niet bij brutale.
Wel als de reactie niet passend is, dan krijg je bij een karaktervol paard direct lik op stuk terug. Heerlijk!!
Dat zouden ze allemaal moeten doen.
Daar leer je van.

Tanden flossen, alleen het woord al laat rillingen over mijn rug lopen om eerlijk te zijn.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:26

"Je kan ook heel kalm en zonder boosheid corrigeren"

dit vind ik dus niet kloppen zoals ik al eerder aangaf.
Een correctie is een vorm van straf van boosheid.
Hier ga je niet vrolijk bij praten en je houding is ook niet van joepie wat leuk.
Dus correctie = boos.

Hoe groot de correctie is ligt aan wat het paard doet.
Dat kan een UH! zijn, tot een tik tot een flinke mep.
Van een UH! tot een ophouding, tot een even terug werkende hand, tot een groot terug werkende hand.
Met direct daarna ontspanning van lichaam.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:27

Geeft mij ook rillingen, maar geeft wel duidelijkheid in wat er gebeurd, ik kan spreken over een zeer harde ophouding, dan weet je nog niets.
Maar kun je verder ook iets inhoudelijks zeggen over dat bericht? Waarom ik dat nooit ervaren heb bij een passende correctie.
Laatst bijgewerkt door little_king op 22-06-13 20:31, in het totaal 1 keer bewerkt

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:30

liekec schreef:
Gini schreef:
Boos worden werkt wel in de opvoeding wanneer het als straf gebruikt wordt.
Paard doet iets fout = boos reageren, die link kan een paard echt wel leggen.

In het artikel gaat het over boos worden uit frustratie (bv. omdat iets niet lukt).
Als het paard maar drie passen wijkt ipv van 6, dan werkt het idd niet om boos in de mond te rukken of met de zweep te slaan.

Maar bij slecht gedrag, jawel hoor, dan weet een paard goed genoeg waarom je boos bent.

Hier ben ik het nou echt mee eens.

Ook eens.
Je mag niet blijvend boos zijn, dat begrijpt een paard niet want ondertussen is hij al braaf.
Je mag niet iets verlangen wat hij nog niet begrijpt of niet lichamelijk vol kan houden.
En wordt je dan boos omdat hij het niet doet, ja dan ben je heel fout bezig.

Maar daar is iedereen het toch wel over eens? Daar hoeft geen topic over geopend te worden.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:30

een paard leert wel van boos worden hoor !
bij mijn verzorgpony : toen ik hem de 1e keer reed
stond hij stil en wilde niet meer voorruit.
nadat ik boos ben geworden heeft hij het nooit meer gedaan , hij
heeft er dus wel degelijk van geleerd :j

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:34

little_king schreef:
"Je kan ook heel kalm en zonder boosheid corrigeren"

dit vind ik dus niet kloppen zoals ik al eerder aangaf.
Een correctie is een vorm van straf van boosheid.
Hier ga je niet vrolijk bij praten en je houding is ook niet van joepie wat leuk.
Dus correctie = boos.

Hoe groot de correctie is ligt aan wat het paard doet.
Dat kan een UH! zijn, tot een tik tot een flinke mep.
Van een UH! tot een ophouding, tot een even terug werkende hand, tot een groot terug werkende hand.
Met direct daarna ontspanning van lichaam.

Dat klopt wel, ik heb dat mezelf aangeleerd bij de heropvoeding van honden en het werken met verwilderde katten. Altijd kalm zijn, nooit boos zijn.
Correctie is zonder boosheid, is het met boosheid dan is het straf en aan straffen doe ik niet. Finke gerichte mep doe ik ook niet aan, wel zeer onpersoonlijk uit mijn ruimte houden als het moet.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:38

little_king schreef:
Geeft mij ook rillingen, maar geeft wel duidelijkheid in wat er gebeurd, ik kan spreken over een zeer harde ophouding, dan weet je nog niets.
Maar kun je verder ook iets inhoudelijks zeggen over dat bericht? Waarom ik dat nooit ervaren heb bij een passende correctie.

Ik heb toch gezegd dat ik dat wel heb zien gebeuren, dat er geen moment van een wel juiste reactie was, dat een vluchtreactie gevolgt werd door een hele harde ophouding en het paard nog verder in paniek raakte. Dat dat bij jou nog nooit gebeurd is ben ik blij om, maar dat betekend niet dat het niet kan gebeuren, zeker niet bij iemand wiens emotie's ook verkeerd zitten op dat moment(boosheid/angst/frustratie).
In de meeste gevallen heb ik gezien wat jij beschrijft, maar bij een enkele toch echt een averechtse reactie.

En nogmaals, daarom heb ik de one rein stop getraint, zodat ik geen tanden hoef te flossen in een noodsituatie en zo de kans op (zelfs blijvende) schade in de mond minimaliseer. Nu rij ik buiten nooit met bit, dus dit is redelijk hypothetisch, maar ok.

badass

Re: hoe zinvol is boos worden in het leerproces van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:44

In de kudde corrigeren paarden elkaar toch ook d.m.v. van boos worden, als mijn pony mij bijt reageer ik zelfs nog milder dan ze in de kudde zouden doen. Je kan beter een keer boos zijn dan het na 10 keer pas het er hebben uitgekregen

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:45

Je kan niet zeggen dat je paard ervan heeft geleerd omdat je boos bent geworden. Het gaat erom wat je doet tijdens het boos zijn. Dáár leert het van.

Verder lees ik hier dat corrigeren boos worden is? Je kan een paard prima corrigeren zonder daarbij emoties te vertonen of uberhaupt boos te worden.. Corrigeren is niet hetzelfde als straffen. Je corrigeert het gedrag. Dat is niet zozeer een vorm van straf maar het paard iets duidelijk maken, zodat het veranderd in zijn gedrag.

Het paard hoeft ook niet iets te doen waar jij boos van wordt, om gecorrigeerd te moeten worden. Corrigeren is veel meer dan een paard boos een klap geven omdat hij je bijt.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:52

badass schreef:
In de kudde corrigeren paarden elkaar toch ook d.m.v. van boos worden, als mijn pony mij bijt reageer ik zelfs nog milder dan ze in de kudde zouden doen. Je kan beter een keer boos zijn dan het na 10 keer pas het er hebben uitgekregen

Zijn de enige mogelijkheden dan boos worden of lafjes handelen waardoor je het er pas na 10 keer uit hebt?

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:53

Bowen schreef:
badass schreef:

Zijn de enige mogelijkheden dan boos worden of lafjes handelen waardoor je het er pas na 10 keer uit hebt?

Ja.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:56

Bowen schreef:
badass schreef:

noem jij dan nog eens ander mogelijkheden ...!

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:57

badass schreef:
Ja.

Aha, tja...Ik slik maar in wat ik daarop wilde zeggen, ook met mensen is het beter om niet uit frustratie te handelen ;)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:58

romyloverrr schreef:

Zonder boosheid corrigeren? Weten wat je moet doen, genoeg pijlen in je koker hebben om gedrag aan te pakken? Kortom, jezelf zoveel mogelijk verdiepen in het wezen paard en hoe je juist moet handelen?

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:00

Bowen schreef:
badass schreef:
Ja.

Aha, tja...Ik slik maar in wat ik daarop wilde zeggen, ook met mensen is het beter om niet uit frustratie te handelen ;)

Tja als ik me irriteer ga ik me niet op kroppen, want dan wordt ik alleen maar bozer.
En je mag heus wel zeggen wat je wou zeggen hoor

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:02

romyloverrr schreef:
Bowen schreef:

Is dit serieus? Ga je eens verdiepen in de omgang met paarden.

Waar blijft Simpelman nou????? :D

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:05

badass schreef:
Tja als ik me irriteer ga ik me niet op kroppen, want dan wordt ik alleen maar bozer.
En je mag heus wel zeggen wat je wou zeggen hoor

Ik krop niets op, laat het gewoon los, heb geen last van nog bozer worden, als ik dat wel zou hebben zou ik dat een woedeprobleem noemen en daar heel hard aan gaan werken.

Maar zie de reactie eronder, daar staat wat nog andere mogelijkheden zijn, die ik als veel beter beschouw.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:06

Corrigeren is een vorm van boosheid
Je roept niet Pas op! met een vrolijke toon.
Dus zolang jij correctie niet als boos ziet en boos al negatief is de discussie zinloos.

En al jij paarden hebt gezien die te heftig reageren op die pijnprikkkel was de prikkel te groot en niet juist gedoseerd/ getimed.
Maar dat is juist weer durven kijken naar de ruiterfout.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:09

Geryon schreef:

Dan noem een concreet voorbeeld van vriendelijk corrigeren.

Mijn paard staat naast je, bijt je gericht in je arm, wat doe je?

little_king

Re: hoe zinvol is boos worden in het leerproces van een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:12

Met een grote vriendelijke toon en grote glimlach Foei roepen. Want boos zijn mag niet :+
Dus ook geen boze toon in je stem en een tik is wel heel erg je boosheid laten zien.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:13

little_king schreef:
Dus zolang jij correctie niet als boos ziet en boos al negatief is de discussie zinloos.

En al jij paarden hebt gezien die te heftig reageren op die pijnprikkkel was de prikkel te groot en niet juist gedoseerd/ getimed.

Corrigeren is geen vorm van boosheid, boosheid is een emotie, een negatieve emotie. Als die emotie ontbreekt bij het corrigeren is het dus geen boosheid.

En ja, je hebt gelijk, die heftig reagerende paarden kregen geen correcte correctie, daar werd even aan tanden flossen gedaan terwijl ze al erg bang waren waardoor ze er vandoor wilde, het waren ook verder erg groene paarden die dus helaas reageerde met heel fiks tegen die druk ingaan omdat ze nog niet goed genoeg was geleerd om op die druk te reageren. Maar dat waren wel echte noodsituatie's waarbij er direct een nog ergere paniekreactie ontstond door de met boosheid toegepaste straf.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:14

Ik heb hier veel aan gehad! soms kan ik zo boos worden, heb ik het gevoel dat ze het je expres flikken maar dat is natuurlijk nooit zo en dan baal ik achteraf weer dat ik geen steek verder ben gekomen :+ er aan werken dus pfffff

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:19

Bowen schreef:
little_king schreef:

Corrigeren is geen vorm van boosheid, boosheid is een emotie, een negatieve emotie. Als die emotie ontbreekt bij het corrigeren is het dus geen boosheid.

En ja, je hebt gelijk, die heftig reagerende paarden kregen geen correcte correctie, daar werd even aan tanden flossen gedaan terwijl ze al erg bang waren waardoor ze er vandoor wilde, het waren ook verder erg groene paarden die dus helaas reageerde met heel fiks tegen die druk ingaan omdat ze nog niet goed genoeg was geleerd om op die druk te reageren. Maar dat waren wel echte noodsituatie's waarbij er direct een nog ergere paniekreactie ontstond door de met boosheid toegepaste straf.

Dan kijken we erg verschillend tegen boosheid aan.

Een jong paard mag nooit in de mond getrokken worden, wat er ook gebeurd.
Dat heeft zeker geen zin omdat die nog niet weten wat een bit is. wat een ophouding is.
Een groen paard is ook in de bak en echt gevaar is er dan toch niet.
Kun je dat als ruiter niet, dan geen groen paard rijden :)

Maar een paard dat weet wat rem betekend, en op een normale ophouding vind dat reageren niet hoeft die keer, daar mag van mij zeker grover ingekomen worden. Zo grof als op dat moment nodig is.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:20

little_king schreef:

Corrigeren is geen straffen. Andersom is straffen wel corrigeren. Tenzij je een of andere mishandelaar bent die alleen uit is op wraak.

Ik denk dat je een verkeerd beeld hebt van corrigeren. Corrigeren doe je niet alleen als het paard bijt oid. Dan doe je ook als het paard bijv iets te snel naast je loopt oid. Iets verbeteren.

Een paard doet niet bewust dingen verkeerd, maar neemt gewoon de ruimte doe je hem geeft. Fout van het baasje dus. Boosheid is dan ook gewoon ontzettend ongepast.

xSlvna schreef:
Geryon schreef:

Dan noem een concreet voorbeeld van vriendelijk corrigeren.

Mijn paard staat naast je, bijt je gericht in je arm, wat doe je?

Ten eerste, wat voor opvoeding (of niet-opvoeding) heeft dat paard gehad waardoor het gaat bijten?! Ten tweede ga ik andermans paard niet straffen als ik die niet in training oid heb. Op het moment dat het mij bijt voel ik wel een beetje boosheid. Dat ervaar ik vaak als iets/iemand mij pijn doet.

Maar dit is maar een kleine vorm van corrigeren. Net die vorm waar (bij mij) wel vaak boosheid bij komt kijken.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:20

loveidefix schreef:
Ik heb hier veel aan gehad! soms kan ik zo boos worden, heb ik het gevoel dat ze het je expres flikken maar dat is natuurlijk nooit zo en dan baal ik achteraf weer dat ik geen steek verder ben gekomen :+ er aan werken dus pfffff

Een paard zal, wanneer jij iets vraagt, dit WILLEN uitvoeren (uitzonderingen daargelaten, maar ga er maar van uit dat die van jou het wel goed wilt doen), als die dan net niet snapt wat je bedoeld, doet die dit niet extra, dan heb jij misschien een verkeerde uitstraling die dag (slecht geslapen, vermoeid, boos door...) waardoor het paard zich niet op zijn gemak voelt, misschien vind die zijn omgeving te druk of de wind de koud, de zon te warm. Het paard pest je dus niet (al ken ik je probleem, geef mijne ook vaak genoeg een lel omdat die iets niet doet wat die 9 van de 10 keer wel gewoon zonder aarzelen doet) maar 'snapt' je niet.

Is natuurlijk wat anders als die je begint te bijten/trappen, dan is die fout bezig en weet die dat zelf ook.