weven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:04

sofriet schreef:
Dat is het niet Troi. Het is, jullie zeggen weidegang enz is heel belangrijk in kuddeverband. Het enige waar ik momenteel niet over beschik is die kudde, maar over een maand staat een deel van de stal weer gevuld en dus zal daar vast een paard bij zitten wat bij Baron kan.
Ik ben het met iedereen eens dat een paard het beste in een kudde kan staan, absoluut, maar wanneer ik al een aantal keer duidelijk probeer te maken dat ik ervoor kan kiezen om hem volgende maand ergens anders te stallen waar meer paarden staan, wat hem ook stress bezorgt. Of op dezelfde plaats volgende maand misschien al een weidemaatje heb. Dan wacht ik liever op dat laatste. Maar misschien heb je gelijk en kan ik het topic beter sluiten, jullie menen nl dat ik niet naar jullie luister, maar blijkbaar lezen jullie ook niet alles even goed?
Ik heb nl ook al gezegd dat ik wacht of er volgende maand een leuk paard bij zit en anders kijk ik verder.
Bedankt voor de tips.

P.s. in mijn eerste zin van mijn topicstart staat 3/4 jaar ,waarmee ik niet bedoel 3 tot 4 jaar, maar 3 kwart jaar. Ik zal nooit mijn paard 4 jaar op 16m2 binnen houden.

Kun je hem niet voor een maand ergens bij andere paarden zetten, tot die andere pensiongasten er zijn? In de zomer zijn er veel boeren die weiland aanbieden waar je voor "vakantie" kan staan. Je houdt je huidige stal dan gewoon aan en kijkt als die pensiongasten erbij zijn of er andere paarden bij hem kunnen staan. ! maand alleen staan is lang en kan ervoor zorgen dat het weven zo is ingesleten dat je het er nooit meer uitkrijgt, met alle gevolgen van dien. Jij kunt bedenken dat er over een maand wat veranderd, een paard kan dat niet. Die leeft nu en is nu ongelukkig, en dat is het enige dat telt.

@masauri, zie dat jij tijdelijk verhuizen ook al heb geopperd.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: weven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 16:46

Arm paard... ga je van 24/7 buiten in de kudde opeens naar een isoleercel waar je elke dag 3 uurtjes uit mag om te luchten...
Want op het moment dat een paard er zo vaak zo lang in staat, dan vind ik persoonlijk een stal wel een beetje op een soort gevangenis lijken.
Vind je dat zelf niet TS?
Ga eens een beetje zoeken in je buurt, er is altijd wel een plekje te vinden, of iets te regelen, zodat het beter kan.
Als je stallen op gaat bellen, en zegt dat je paard bronchitis oid heeft en daardoor heel veel buiten moet zijn, zijn ze ook al eerder geneigd om mee te denken. Leugentje om eigen bestwil noem ik dat.

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 18:42

Bij de vorige eigenaar stond ie ook al niet in een kudde. En stond ie overdag buiten en 's-nachts binnen. Per 1 juni staat ie de hele dag op de wei en hij krijgt een maatje over 2 weken.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 09:02

Eerder schrijf je nog dat hij altijd buiten stond...
Ik hoop dat 'ie idd samen kan staan met dat nieuwe paard, anders kon hij wel eens letterlijk kapot gaan.

LoveWodan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 09:21

Mijn paard heeft hier helaas ook last van, maar heeft het weven helemaal niet nodig, we zijn het hem aan het afleren door wanneer hij het doet een spons te pakken en hem nat te gooien. Je moet je paard pshychologies kunnen door breken met zijn gedachte, op de wei hebben we hem al kunnen "genezen" en in de stal is het ook al een stuk minder aan het worden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:08

Lekker dan. Je paard ervaart blijkbaar stress, en neemt weven als noodgreep om "high" te worden en de stress even niet meer te voelen. Krijg je opeens een spons naar je kop. |o

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:20

@lovewodan, puur uit nieuwsgierigheid: waarom en wanneer heeft een paard wel of niet het weven nodig dan? Ik ben heel benieuwd hoe jij deze stalondeugd ziet.

LoveWodan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:33

@Gypsy mijn paard ervaart geen stress, Die spons gooi ik niet naar hem toe maar het water wat er af komt ;) (klinkt een beetje wazig maar je snapt het hopelijk wel) Eenmaal dat hij het ''weven'' heeft uitgevonden is het moeilijk om het afteleren. Dus moet je zijn gedachte ''doorbreken'' we kunnen brullen en doen wat we willen om hem te ''doorbreken'' mar dat drinkt niet tot hem door dus vandaar dat we hem ''zegenen met de spons''.

@troi, ik had er het anders neer moeten zetten maar ik bedoel dus, Hij heeft genoeg eten, hij krijgt 4 keer perdag hooi, 2 keer perdag een volle emmer eten, bij binnenkomst krijgt hij wat, op de wei krijgt hij ook nog wortelen zat dus daar kan hij de hele dag mee bezig zijn, ook heeft hij andere paarden om zich heen waar hij mee kan communiseren dus heeft dat geweef niet nodig, zo bedoel ik het ;)
Tevens is er hoogwaarschijnlijk beginende straalkanker bij hem gevonden dus heeft het een beetje spoed dat hij dit afleert om zijn benen te sparen ;)

@troi kom er net achter dat ik je vraag nog niet helemaal heb beantwoord, Ik zie dit bij mijn paard als zin door willen drijven.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:52

"lovewodan" ik denk dat jij niet echt begrijpt hoe paarden denken, je verzint dingen die eigenlijk voor een paard van niet veel tel zijn.
Het is niet het paard dat zijn wil wil doordrijven , maar het is jouw wil die je wil door drijven.
Een stal hoe mooi hij ook is, is eigenlijk nooit een goede oplossing, en ik vermoed dat je bezig bent je paard te veel krachtvoer te geven voor het werk dat hij moet doen.(2keer per dag een volle emmer)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 14:57

@lovewodan, dus jij ziet bij jouw paard het weven als een soort van gewoonte (verslaving?) waar ze ooit mee is begonnen (vanwege stress?) maar nu is die oorzaak weg maar de verslaving is gebleven dus is het tijd om haar hiervoor te straffen?

Ik vind dat namelijk een best linke gedachtengang. Jij vind namelijk dat er geen reden is voor stress maar dat wil nog niet zeggen dat je paard dat ook vindt, sommige paarden kunnen niet tegen op stal staan al is het maar een uurtje en dan kun je dat als mens wel belachelijk vinden maar dat wil nog niet zeggen dat het paard hierdoor geen stress ondervind. Proberen je paard door straf hiervan te 'genezen' is vermoedelijk makkelijker dan een plek voor hem vinden waar hij wel 24/7 in een kudde buitenkomt maar of je het dier hiermee echt helpt.. Ik vrees vooral dat je paard hierdoor op zoek gaat naar andere manieren om de stress te uiten (als je het al afgeleerd krijgt want je staat er vast niet de hele dag en nacht naast met een emmer gok ik) die mogelijkerwijs nog veel schadelijker kan zijn..

LoveWodan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:08

Wij zien dit inderdaad als een verslaving, dit heeft hij in zijn jongere jaren op gedaan, hij gaat sochtends om half 10 naar buiten en savonds om half 9 weer binnen, wij zijn er achter gekomen dat hij dit doet wanneer wij er zijn. Omdat hij dus weet dat hij eten krijgt. Dus GEEN stress. Ojaa ook meer even uitleggen wat er in die emmer zit, half gevuld met wortelen, 3 handjes sportfit,3 handjes basisbrok en 1 pan zemelen, plus soms nog kruiden enalles voor zijn luchtwegen. Is dis vooral buikvulling wat hij krijgt. Hij weet nu ook goed dat hij het niet mag doen, en wil hij het wee even doen dan is aan kijken al voldoende, en dan hangt hij vervolgens uit de stal deur te slapen.

LoveWodan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:10

En verder leuk dat je lovewodan tussen haakjes zet met de bedoeling dat ik niet van hem houdt ;)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:16

Puur uit interesse, want het is oprecht niet bedoeling om je af te kraken, hoe weet je wat hij doet als er niemand is? Heb je camera's hangen? En stiekem om het hoekje gluren telt niet want paarden kunnen vreselijk goed horen..

Verder, heb je overwogen dat hij het doet voor het eten omdat hij dan maagzuur aanmaakt, automatisch als een pavlov reflex, en daar wellicht last van heeft? Of eten linkt aan stress (wellicht vroeger voor moeten vechten?) en daarom weeft?

Ik kan me namelijk niet zo goed voorstellen wat hij anders voor voordeel ervaart van het weven vlak voor het eten. Het is niet zo alsof jullie hem daarvoor extra belonen (dus extra aandacht geven) of zoiets lijkt me..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:19

Vol ongeloof lees ik hier.
Ook hier stond een wever op stal, maar nooit is de gedachte opgekomen hem te straffen.
Hij deed het ook als er voer kwam, voor hem wel een stress ervaring, want in zijn jonge jaren was er een gebrek aan.
Ook al was dat de laatste 10 jaar niet meer, ooit was dat wel zo. En je kunt als paard nooit weten of er misschien weer een dergelijke periode komt.

Ook net voor het naar buiten gaan werd er geweefd, ook weer eens stress moment voor hem, want ook in zijn jonge jaren was dit niet vanzelf sprekend geweest.

Stal ging steeds beter, maar waaide het bijvoorbeeld hard was hij bang en wilde hij eruit kunnen, dat betekende dus weven.

Voor ons is die wind een onzin reden, voor hem een belangrijke.
Wij denken nu eenmaal anders dan paarden.
Dat ga je niet afstraffen met natte sponzen!!!!!
Dit paard heeft overigens nu een loopstal gekregen, staat graag zijn hooi op stal te eten en weeft nooit meer, omdat hij weet dat hij eruit kan wanneer hij wil.
Dat zijn oplossingen, niet een paard straffen.

LoveWodan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:26

Oooh daar bedoelde ik wel mee stiekem om het hoekje kijken, maar ook weleens van veraf kunnen we hem zien en is hij gewoon rustig aan het grazen of spelen met de andere paarden, het klipt inderdaad dat hij er vroeger voor heeft moeten "vechten" en dat hij niet veel kreeg.

Ik had het beter uit moeten leggen sorry daar voor ! :$

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 15:29

Als hier het gras te hoog is maaien we het af of zetten een stukje af zodat ze in ieder geval lekker op de wei kunnen staan.
Dat is in ieder geval een optie zodat hij wel buiten kan blijven.
Verder veel bezighouden zodat hij zich niet verveeld.
Dan hoop ik dat je snel een nieuw maatje voor hem kan regelen.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 09:22

Kan die pony van de overkant niet even tijdelijk verhuizen of andersom :)