Als hij dat doet echt een dreun geven
Hij is nu de baas over jou
Zo kan je het t beste doen
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Kentaro schreef:Is er een mogelijkheid om hem tijdelijk ergens in een kudde te plaatsen??
Wij hebben vorig jaar een pony in ons bezit gekregen. Beestje heeft iets van 2 jaar alleen gelopen. Dit is het levende bewijs dat dat dus NIET goed is voor een pony/paard.....![]()
Compleet gestoord gedrag vertoonde ze! We hebben er zelfs een gedragstherapeute bij gehad!
Nu loopt ze sinds een aantal weken in de kudde. In het begin was het drama. De andere pony's accepteerde dat rare gedrag van haar niet. Maar nu zij zich beter aan gaat passen, gaat het aan alle kanten beter!! Niets en niemand kan een pony/paard zo goed opvoeden als soortgenoten!!
Echt zo fantastisch om te zien!!
Ze is er nog niet en het zal ook nooit een geschikte kinderpony worden, maar ben echt zo blij dat het toch eigenlijk best heel snel zo goed is gekomen!
En ja, ook ik was als volwassene bang voor een shet van nog geen meter....... (maar we hebben dan ook nog nooit in de 26 jaar van de pony's ZO'N pony mee gemaakt)
Baya1993 schreef:vanLotje schreef:mop, kijk eens naar hoe paarden onderling met elkaar omgaan. Wie zich niet gedraagt krijgt een mep.
ik ben zelf niet voor meppen en schoppen en best heel paardnatuurlijk bezig, maar wie mij aanvalt krijgt klappen, en stevig ook.
Het is wel de bedoeling dat hij me vertrouwt en dat ga ik niet bereiken door hem te schoppen.
Ik geef aanmijn jaarling ook al wel eens een tik zodat hij eens goed verschiet maar daarvoor krijg ik de kans niet eens bij de shet.
) gedrag. Ze heeft met de leeftijd vanaf een aantal maanden alleen gelopen. Kleine kinderen kwamen er wel bij. Als zij dan fout gedrag vertoonde en daar werd niet of verkeerd op gereageerd, is het het dier niet kwalijk te nemen dat ze er niets van snapt en het voor haar zelf in heeft gevuld. Baya1993 schreef:Mirranda schreef:Sorry, maar dacht je 12 jaar zou zijn ofzo.
Je klinkt als bang voor je shet en dat weet hij. Ik zou me door mijn paarden dus nooit de wei uit laten jagen.
Maar hoe lang heb je hem al? Was hij eerder wel hanteerbaar?
Is het een shet met slecht verleden?
Hoe stel jij je op (lichaamstaal)?
Ik heb 4 minies en die hebben echt respect voor mij, zonder enige vorm van angst. Maar bijt of schopgedrag wordt wel meteen en duidelijk afgestraft.
Ja ik ben bang van die shet idd. En daar is niets mis mee. Als je bij hem in de wei komt zal je wel weten wat ik bedoel. Afstraffen is GEEN optie! Mijn shet is heel zijn leven zwaar verwaarloosd en mishandelt geweest. Dus als je denkt volwassen te zijn reageer dan eens met goede raad ipv je reactie te beginnen met verwijten.
Kijk, het is niet te zeggen wat hier aan de hand is, maar als je de situatie zo hoort is het niet ondenkelijk dat het dier vanuit angst maar in de 'aanval' over gaat. Er zijn nog wel andere scenario's te bedenken natuurlijk, en juist daarom verbaast het mij keer op keer hoe makkelijk iedereen hier maar zijn paarden fysiek geweld aan doet wat kennelijk heel normaal is 'als het maar goed getimed is' zonder te kijken naar oorzaken of te zoeken naar alternatieven. Als er prettigere en zelfs duidelijkere manieren zouden kunnen zijn om zoiets op te lossen is dat toch iets waar je éérst naar kijkt, omdat je niet graag een dier slaat (neem ik aan, hoewel ik dat hier soms betwijfel
)?
) lang is. Het woord 'dominantie' en 'de baas' worden hier ook te pas en te onpas gebruikt, terwijl het niet eens bewezen is dat paarden een mens ook in hun kuddestructuur zien (en dus dominant over een mens willen of kunnen zijn). Vaak is het meer een stukje aangeleerd gedrag of gewoonte wat een rol speelt, en dat kan je ook anders oplossen dan maar inslaan op een levend wezen, gedver zeg.
) maar als er maar één iemand is die wat verder nadenkt aan de hand hiervan dan is dat al fijn meegenomen. WildWings schreef:Een dier dat zo te horen uit angstagressie aanvalt een rotklap geven om te laten zien 'dat jij de baas bent'? Denk je echt? Of zou dat misschien de angst juist bevestigen en het gedrag verergeren...Kijk, het is niet te zeggen wat hier aan de hand is, maar als je de situatie zo hoort is het niet ondenkelijk dat het dier vanuit angst maar in de 'aanval' over gaat. Er zijn nog wel andere scenario's te bedenken natuurlijk, en juist daarom verbaast het mij keer op keer hoe makkelijk iedereen hier maar zijn paarden fysiek geweld aan doet wat kennelijk heel normaal is 'als het maar goed getimed is' zonder te kijken naar oorzaken of te zoeken naar alternatieven. Als er prettigere en zelfs duidelijkere manieren zouden kunnen zijn om zoiets op te lossen is dat toch iets waar je éérst naar kijkt, omdat je niet graag een dier slaat (neem ik aan, hoewel ik dat hier soms betwijfel
)?
Ik denk dat je zoiets wat subtieler moet aanpakken dan iemand in het wilde weg te adviseren en paard een dreun of klap te geven of 'flink op de plek te zetten'. Ik vind het persoonlijk zelfs misselijkmakend, zulk advies, gebaseerd op één post en zonder verder te kijken dan je neus (of zweep) lang is. Het woord 'dominantie' en 'de baas' worden hier ook te pas en te onpas gebruikt, terwijl het niet eens bewezen is dat paarden een mens ook in hun kuddestructuur zien (en dus dominant over een mens willen of kunnen zijn). Vaak is het meer een stukje aangeleerd gedrag of gewoonte wat een rol speelt, en dat kan je ook anders oplossen dan maar inslaan op een levend wezen, gedver zeg.
Je kan meppen wat je wilt, maar dit is waarschijnlijk een veel meer structureel probleem, waarbij je meer naar de lange termijn moet kijken. Een paar goede klappen of schoppen verkopen als je maar hard en consequent genoeg mept, ja, dat drukt misschien wel het probleem de kop in. Maar als dit echt uit een verleden van mishandeling voortkomt, wordt het daarna wel erg lastig het paard te benaderen of er verder iets mee te doen, je hebt immers niets gedaan met de oorzaak van het gedrag. En zulk advies is niet geheel zonder risico als iemand dit zonder enige overtuiging of de juiste lichaamstaal probeert uit te voeren. Daarbij helpt het op de lange termijn niet als iemand zelf na het 'onderdanig meppen' in de lichaamstaal onduidelijk blijft of in de omgang inconsequent.
Zulke problemen kan je niet via internet oplossen, is er bij jou in de buurt geen hulp met verstand van paardengedrag en hoe paarden leren? Je lichaamstaal en structurele manier van omgaan met paarden kan al zoveel uitmaken. Natuurlijk moet je je eigen ruimte veilig houden en afbakenen om te laten zien dat het paard daarbuiten moet blijven met zijn agressieve gedrag, maar dat is iets anders dan een dier gericht een schop of klap verkopen waarmee je evt. angstagressie juist bevestigd en de situatie wellicht verergert.
Maargoed, gewoon mijn twee centen. Ik geloof direct dat ik nu half bokt over mij heen krijg als zijnde 'de penny die vast nog nooit een paard van dichtbij heeft gezien' (geloof me, zulke PB's krijg je als je niet met de stroom mee gaat) maar als er maar één iemand is die wat verder nadenkt aan de hand hiervan dan is dat al fijn meegenomen.
Kentaro schreef:Een dier is helaas makkelijker verkloot, dan fout gedrag goed gecorrigeerd![]()
Als bijvoorbeeld een van onze pony's ineens soortgelijk gedrag zou gaan vertonen, zou je dat absoluut direct corrigeren. Maar bij de pony uit mijn voorbeeld, is het helaas aangeleerd (of juist niet aangeleerd gedrag) gedrag. Ze heeft met de leeftijd vanaf een aantal maanden alleen gelopen. Kleine kinderen kwamen er wel bij. Als zij dan fout gedrag vertoonde en daar werd niet of verkeerd op gereageerd, is het het dier niet kwalijk te nemen dat ze er niets van snapt en het voor haar zelf in heeft gevuld.
Jouw pony is mishandeld geweest en wie weet wat er allemaal met het dier is gebeurd. Hij doet dit misschien juist wel uit zelf bescherming en als je het dan 'verkeerd' aan pakt, krijgen jullie nooit een vertrouwensband.
Maar dat er iets moet gebeuren, dat is wel zeker!
Ik weet niet waar je paardjes staan?? Een kennisje van ons is bezig met een opleiding gedragstherapeut bij paarden en zou ik anders eens kunnen vragen?!
Lusitana schreef:Okee, totaal ander oplossing, alleen omdat je bij je jaarling moet kunnen komen:
Zet van buiten af een emmer voer in een hoek van de wei, liefst nog aan de buitenkant zodat hij er niet al te gemakkelijk bij kan, maar hij moet er wel uit kunnen eten met wat moeite...
Die zal hij opeisen en dat geeft jou de gelegenheid om snel je jaarling te pakken, hoewel je een hoog risico loopt tussen ponies te komen die vechten om het eten....
Het liefst altijd om dezelfde tijd, dan zal hij op een gegeven moment zelf al die hoek in willen voor zijn emmer.
Als hij een halster draagt zou je hem kunnen vastzetten op het moment dat hij gaat eten en dan kun je verder ook borstelen enzo (en rustiger met je jaarling bezig zijn).
Het gevaar is nu dat je jaarling het gedrag gaat overnemen, dus er moet wel iets gebeuren.
Baya1993 schreef:Ze staan in waasmunster. Ik ken wel een ervaren gedragstherapeut maar die woont in mol. Hij komt vanavond eens langs en ik hoop dat hij er wat med kan. Helaas is het natuurlijk voor die mens niet goedkoop om continue over en weer te komen.
YamaSaki schreef:Ik vraag me af...doet hij dit alleen bij jou, of bij iedereen die de wei in komt?
Ik kan me niet voorstellen dat iedereen voor hem wegrent.
Bij mij zou hij dit niet moeten proberen.
Trap tegen zn kont of borst is niets mis mee, hoppa op zn plek wijzen die snotaap.
Mishandeld, ja dat zal best, maar hij is er juist niet bang door geworden als ik het zo lees.
Hij is juist dominant geworden en heeft geleerd dat hij overal mee weg komt.
Ik kon ook zo een pony, nou reken maar niet dat ik voor hem weg ging rennen.
Hoe boos en gevaarlijk hij ook dacht te zijn.
Nee ik mep geen paarden in elkaar, maar ren jij op mij af, wil jij mij bijten of trappen?
Sorry, dan krijg je echt dezelfde reactie terug.
Opvoeden die pony, en anders iemand erbij halen die het wel kan.
En de shet corrigeerd zoals een andere shet dat zou doen.
(en nee dat is niet door oortjes naar voren en alleen lief te kijken...)
catzkillz schreef:Wildwings hoe zou jij het dan aanpakken? Neem de volgende situatie: je komt de wei op en pony komt op je afgestormd en maakt duidelijk tot de aanval te willen over gaan.
Ik zou denken, ik moet me groot (groter) maken en duidelijk maken dat ik niet wijk, maar wat als de pony dan effectief voor je staat en een hap neemt?