Gevaarlijke pony!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Merlesophie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:42

Kijk eens hoe ze in de kudde doen! Daar krijgen ze echt een flinke trap
Als hij dat doet echt een dreun geven
Hij is nu de baas over jou
Zo kan je het t beste doen :)

Baya1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 14:51

Kentaro schreef:
Is er een mogelijkheid om hem tijdelijk ergens in een kudde te plaatsen??
Wij hebben vorig jaar een pony in ons bezit gekregen. Beestje heeft iets van 2 jaar alleen gelopen. Dit is het levende bewijs dat dat dus NIET goed is voor een pony/paard..... -O-
Compleet gestoord gedrag vertoonde ze! We hebben er zelfs een gedragstherapeute bij gehad!
Nu loopt ze sinds een aantal weken in de kudde. In het begin was het drama. De andere pony's accepteerde dat rare gedrag van haar niet. Maar nu zij zich beter aan gaat passen, gaat het aan alle kanten beter!! Niets en niemand kan een pony/paard zo goed opvoeden als soortgenoten!!
Echt zo fantastisch om te zien!!
Ze is er nog niet en het zal ook nooit een geschikte kinderpony worden, maar ben echt zo blij dat het toch eigenlijk best heel snel zo goed is gekomen!
En ja, ook ik was als volwassene bang voor een shet van nog geen meter....... (maar we hebben dan ook nog nooit in de 26 jaar van de pony's ZO'N pony mee gemaakt ;( )

In de 13 jaar ervaring die ik heb heb ik ook nog nooit zo'n pony gekent. Ben blij dat ik niet de enige ben die bang heeft/had van een shet. :)

Nens77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:51

Als je wilt dat hij je vertrouwt moet je je opstellen als zijn leider. En bij een leider mag je niet in zijn/haar persoonlijke ruimte komen, laat staan je slaande en schoppende.
Op dit moment is de Shet gewoon de baas en dat zal pas stoppen als je een manier vind om hem uit jou ruimte kunt houden en hij dus achteruit stapt als je op hem af loopt en met je stem laat weten dat achteruit of opzij moet.
En of je hier in het begin een zwaaiend halstertouw, je armen en stem of een zweep voor gebruikt dat is net wat je zelf wilt.
Op het moment dat JIJ degene bent die een stap terug doet heb je weer verloren, dat ga jij wederom uit zijn ruimte en is hij nog steeds de baas.
En of hij nou een slecht verleden heeft of niet, groot is of klein, op het moment dat je paard jou niet als leider ziet kan dit levensgevaarlijke situaties opleveren.

En ja, ook mijn Haf heeft in het begin recht voor me met zijn voorbeen staan maaien nadat hij een tik kreeg omdat hij steigerde.
Mijn eerste reactie was BAF, een schop vol tegen zijn borst en recht voor hem blijven staan.
Toen viel het kwartje bij hem, hij was me niet de baas en sindsdien ik wel de zijne :D

Succes !

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:57

Je bent 19 en bang van je eigen gecastreerde Shet (ruin dus)?

Je laat je de weide uitjagen door hem met als resultaat dat je niet bij je jaarling kan/mag komen?

Nu ja zeg, roep ERVAREN hulp in daarmee, want dit klinkt alsof het niet alleen al uit de hand is gelopen, maar, nu jij daadwerkelijk bang bent geworden, de Shet kan doen wat-ie wil, en jij dit tolereert (uit angst voor hem).

Op die manier wordt het van kwaad tot erger, vooral omdat de Shet doorheeft dat hij jou bang kan maken.

Heb zelf een Tink x Fries die dit soort grappen vroeger ook had, die viel mij zonder blikken of blozen aan in de weide, gelukkig ben ik nooit eeen centimeter voor hem geweken, anders had ik nooit meer in die wei hoeven komen. Pak je zelf bij mekaar, en neem het leiderschap over, of zoek hulp!
Er zijn meerdere topics (ook recente) waar men met dit probleem te maken heeft/heeft gehad.
Gebruik even de zoekfunctie, het kan echt anders!

Mij en vele anderen is dat ook gelukt

Overigens herken ik ook wel wat uit de post van @Kentaro: B.J. heeft ook enige tijd alleen gestaan (nu ja, 24/7 op de wei, andere paarden/ponies rondom, dus mogelijkheid tot over draad beknabbelen etc.) maar dat is NIET hetzelfde als ECHT sociaal contact waarbij ook echt vrij fysiek contact (en dus ook afstraffing in de paarden social taal)mogelijk is... dus toen B.J. voor het eerst in een groep terecht kwam, van oudere Friese ruinen, daverde hij meteen enthousiast op de eerste de beste af.
Dat zijn natuurlijk geen manieren in de paardenwereld, dus die ruin gaf hem meteen een daverende klap... even inbinden jij, 3,5 jarig kereltje! Zei de 7 jarige ruin .
Jaopie schrok zich zodanig een hoedje dat-ie meteen twintig meter wegrende en verder het pispaaltje van de groep is gebleven... en zo leren ze het.

Jaopie heb ik al vanaf veulen, voordat hij elders op de weides mocht moest hij eerst gecastreerd, hij stond bij mij aan huis daarvoor, met een Shet.
Nu ja... de Shet had ik als gezelschap voor hem er bij genomen... maar die twee wilden totaal niet, Jaopie probeerde hem te vermoorden.
Shet weggehaald en op de weides gezet waar Jaopie ook zou komen.
Jaopie weer alleen.

Dom, stom, Jaopie heeft zijn vroege jeugd dus doorgebracht als "afzonderlijk" paard, na castratie mocht hij op de weides, pas bij belering toen hij 3 was kwam hij voor het eerst in een groep.
Zoals boven beschreven.
Het heeft hem altijd nog lange tijd moeite gekost om zich fatsoenlijk te gedragen, ook toen hij na belering weer naar huis kwam, en hij heeft in diverse groepjes gestaan daarna, o.a een Shettengroep met 1 Shethengst die hem volledig de baas was (hahaha, onderschat een Shetlander nooit!)
Ook naar mensen toe, was het een hele taak voor hem om respect op te vatten, hij had dat respect niet geleerd van mij of van andere paarden.

Nu is hij ruim 8 jaar, geen makkelijke jongen, maar de bakens van de grenzen over en weer staan er wel.
Ik begrijp dus volledig dat een Shet (met een verleden), waar weinig tot niets mee is gedaan, maar even voor zichzelf gaat beginnen. Die is nooit op gedrag gecorrigeerd.
Ook ik ben bang geweest voor mijn eigen Jaopie.
Maar als JIJ, TS , de Shet niet leert waar jouw grenzen zijn, zal de Shet doorgaan met dit wangedrag.

En ja, ik heb ook 2 Shetten, dus ik onderschat een boze Shet absoluut niet.

Goedkomen kan het, maar of je dat in je eentje op de juiste wijze kunt inschatten en aanpakken..... betwijfel ik.
Het is geen schande om hulp te vragen als je er zelf niet uitkomt.

TS
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 12-06-13 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:57

Baya1993 schreef:
vanLotje schreef:
mop, kijk eens naar hoe paarden onderling met elkaar omgaan. Wie zich niet gedraagt krijgt een mep.

ik ben zelf niet voor meppen en schoppen en best heel paardnatuurlijk bezig, maar wie mij aanvalt krijgt klappen, en stevig ook.

Het is wel de bedoeling dat hij me vertrouwt en dat ga ik niet bereiken door hem te schoppen.
Ik geef aanmijn jaarling ook al wel eens een tik zodat hij eens goed verschiet maar daarvoor krijg ik de kans niet eens bij de shet.

Vertrouwen moet samengaan met respect. En juist een mishandeld dier heeft echt consequente grenzen en regels nodig. Duidelijkheid = veiligheid, ook of zelfs juist als dat betekent dat bepaald gedrag een rotklap tot gevolg heeft.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:00

Een dier is helaas makkelijker verkloot, dan fout gedrag goed gecorrigeerd -O-
Als bijvoorbeeld een van onze pony's ineens soortgelijk gedrag zou gaan vertonen, zou je dat absoluut direct corrigeren. Maar bij de pony uit mijn voorbeeld, is het helaas aangeleerd (of juist niet aangeleerd gedrag :P ) gedrag. Ze heeft met de leeftijd vanaf een aantal maanden alleen gelopen. Kleine kinderen kwamen er wel bij. Als zij dan fout gedrag vertoonde en daar werd niet of verkeerd op gereageerd, is het het dier niet kwalijk te nemen dat ze er niets van snapt en het voor haar zelf in heeft gevuld.
Jouw pony is mishandeld geweest en wie weet wat er allemaal met het dier is gebeurd. Hij doet dit misschien juist wel uit zelf bescherming en als je het dan 'verkeerd' aan pakt, krijgen jullie nooit een vertrouwensband.
Maar dat er iets moet gebeuren, dat is wel zeker!
Ik weet niet waar je paardjes staan?? Een kennisje van ons is bezig met een opleiding gedragstherapeut bij paarden en zou ik anders eens kunnen vragen?!

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:01

zonder slaan schoppen bijten heeft het geen zin ,
dit dier moet weer op zijn plek gezet worden ,
en in de kudde gaat het hier ook hardhandig aan toe.

zolang je niet slaat zonder reden is er niets fout :D

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:05

volgens mij is hier 'medelijden' aan de hand:
paardje is mishandeld geweest, dus is het zielig om het paard hard op z'n plek te zetten...
zet je menselijke emoties aan de kant, zo kijkt een paard ook niet naar jou.

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:06

Er is inderdaad een verschil tussen een mep verkopen en afranselen. Er heeft niemand gezegd dat je hem moet blijven meppen en slaan tot hij door zijn benen gaat, maar je moet wel duidelijk maken dat jij de dominante leider bent en dat er naar jou geluisterd moet worden.
Kan me inbeelden dat je jaarling op een gegeven moment hetzelfde zal gaan doen want die ziet jou immers ook niet meer als leider..

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:07

Baya1993 schreef:
Mirranda schreef:
Sorry, maar dacht je 12 jaar zou zijn ofzo.

Je klinkt als bang voor je shet en dat weet hij. Ik zou me door mijn paarden dus nooit de wei uit laten jagen.

Maar hoe lang heb je hem al? Was hij eerder wel hanteerbaar?
Is het een shet met slecht verleden?
Hoe stel jij je op (lichaamstaal)?

Ik heb 4 minies en die hebben echt respect voor mij, zonder enige vorm van angst. Maar bijt of schopgedrag wordt wel meteen en duidelijk afgestraft.

Ja ik ben bang van die shet idd. En daar is niets mis mee. Als je bij hem in de wei komt zal je wel weten wat ik bedoel. Afstraffen is GEEN optie! Mijn shet is heel zijn leven zwaar verwaarloosd en mishandelt geweest. Dus als je denkt volwassen te zijn reageer dan eens met goede raad ipv je reactie te beginnen met verwijten.

Tja,
dan is er maar 1 optie. De eerstvolgende keer dat de shetlander aan komt rennen plat op de grond gaan liggen. Wachten tot hij klaar is met bijten en schoppen, dan opstaan, er heen lopen en hem een kusje op zijn neus geven.

Ik weet niet wat je met dit topic wilt bereiken. Als je de shetlander manieren wilt leren zonder te slaan, zul je hem op stal moeten zetten en middels grondwerk het op moeten lossen. Maar dan nog blijft het feit, dat als hij bijt of schopt, hij op 1 of andere manier moet leren, dat dit geen gewenst gedrag is! (en helaas, dat zul je niet leren met kusjes en knuffels).
Maar als jij je de wei uit laat jagen, dan zul je niet met hem aan het werk kunnen ,want daarvoor zul je toch wel bij hem in de buurt moeten kunnen komen hoor......

Tamadine

Re: Gevaarlijke pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:12

Ik heb hier een erg rillerige merrie merrie staan. Straffen op foute moment dan kan ze angstig worden en bang van je worden.
Maar, ook haar heb ik wel eens een ferme tik gegeven. Mishandeld of niet, als je een paard op precies het juiste moment corrigeerd, dan zal die daar niet bang van worden richting jou. En geloof me, ik doe alles middels loswerken, heb binnen de hekken nooit een halster of iets om, dus ben aardig natuurlijk bezig denk ik.

YamaSaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:12

Ik vraag me af...doet hij dit alleen bij jou, of bij iedereen die de wei in komt?
Ik kan me niet voorstellen dat iedereen voor hem wegrent.
Bij mij zou hij dit niet moeten proberen.

Trap tegen zn kont of borst is niets mis mee, hoppa op zn plek wijzen die snotaap.
Mishandeld, ja dat zal best, maar hij is er juist niet bang door geworden als ik het zo lees.
Hij is juist dominant geworden en heeft geleerd dat hij overal mee weg komt.

Ik kon ook zo een pony, nou reken maar niet dat ik voor hem weg ging rennen.
Hoe boos en gevaarlijk hij ook dacht te zijn.

Nee ik mep geen paarden in elkaar, maar ren jij op mij af, wil jij mij bijten of trappen?
Sorry, dan krijg je echt dezelfde reactie terug.

Opvoeden die pony, en anders iemand erbij halen die het wel kan.
En de shet corrigeerd zoals een andere shet dat zou doen.
(en nee dat is niet door oortjes naar voren en alleen lief te kijken...)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:18

Een dier dat zo te horen uit angstagressie aanvalt een rotklap geven om te laten zien 'dat jij de baas bent'? Denk je echt? Of zou dat misschien de angst juist bevestigen en het gedrag verergeren... :)* Kijk, het is niet te zeggen wat hier aan de hand is, maar als je de situatie zo hoort is het niet ondenkelijk dat het dier vanuit angst maar in de 'aanval' over gaat. Er zijn nog wel andere scenario's te bedenken natuurlijk, en juist daarom verbaast het mij keer op keer hoe makkelijk iedereen hier maar zijn paarden fysiek geweld aan doet wat kennelijk heel normaal is 'als het maar goed getimed is' zonder te kijken naar oorzaken of te zoeken naar alternatieven. Als er prettigere en zelfs duidelijkere manieren zouden kunnen zijn om zoiets op te lossen is dat toch iets waar je éérst naar kijkt, omdat je niet graag een dier slaat (neem ik aan, hoewel ik dat hier soms betwijfel :+ )?

Ik denk dat je zoiets wat subtieler moet aanpakken dan iemand in het wilde weg te adviseren en paard een dreun of klap te geven of 'flink op de plek te zetten'. Ik vind het persoonlijk zelfs misselijkmakend, zulk advies, gebaseerd op één post en zonder verder te kijken dan je neus (of zweep :+ ) lang is. Het woord 'dominantie' en 'de baas' worden hier ook te pas en te onpas gebruikt, terwijl het niet eens bewezen is dat paarden een mens ook in hun kuddestructuur zien (en dus dominant over een mens willen of kunnen zijn). Vaak is het meer een stukje aangeleerd gedrag of gewoonte wat een rol speelt, en dat kan je ook anders oplossen dan maar inslaan op een levend wezen, gedver zeg.

Je kan meppen wat je wilt, maar dit is waarschijnlijk een veel meer structureel probleem, waarbij je meer naar de lange termijn moet kijken. Een paar goede klappen of schoppen verkopen als je maar hard en consequent genoeg mept, ja, dat drukt misschien wel het probleem de kop in. Maar als dit echt uit een verleden van mishandeling voortkomt, wordt het daarna wel erg lastig het paard te benaderen of er verder iets mee te doen, je hebt immers niets gedaan met de oorzaak van het gedrag. En zulk advies is niet geheel zonder risico als iemand dit zonder enige overtuiging of de juiste lichaamstaal probeert uit te voeren. Daarbij helpt het op de lange termijn niet als iemand zelf na het 'onderdanig meppen' in de lichaamstaal onduidelijk blijft of in de omgang inconsequent.

Zulke problemen kan je niet via internet oplossen, is er bij jou in de buurt geen hulp met verstand van paardengedrag en hoe paarden leren? Je lichaamstaal en structurele manier van omgaan met paarden kan al zoveel uitmaken. Natuurlijk moet je je eigen ruimte veilig houden en afbakenen om te laten zien dat het paard daarbuiten moet blijven met zijn agressieve gedrag, maar dat is iets anders dan een dier gericht een schop of klap verkopen waarmee je evt. angstagressie juist bevestigd en de situatie wellicht verergert.

Maargoed, gewoon mijn twee centen. Ik geloof direct dat ik nu half bokt over mij heen krijg als zijnde 'de penny die vast nog nooit een paard van dichtbij heeft gezien' (geloof me, zulke PB's krijg je als je niet met de stroom mee gaat :D ) maar als er maar één iemand is die wat verder nadenkt aan de hand hiervan dan is dat al fijn meegenomen.

crosmuller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:27

WildWings schreef:
Een dier dat zo te horen uit angstagressie aanvalt een rotklap geven om te laten zien 'dat jij de baas bent'? Denk je echt? Of zou dat misschien de angst juist bevestigen en het gedrag verergeren... :)* Kijk, het is niet te zeggen wat hier aan de hand is, maar als je de situatie zo hoort is het niet ondenkelijk dat het dier vanuit angst maar in de 'aanval' over gaat. Er zijn nog wel andere scenario's te bedenken natuurlijk, en juist daarom verbaast het mij keer op keer hoe makkelijk iedereen hier maar zijn paarden fysiek geweld aan doet wat kennelijk heel normaal is 'als het maar goed getimed is' zonder te kijken naar oorzaken of te zoeken naar alternatieven. Als er prettigere en zelfs duidelijkere manieren zouden kunnen zijn om zoiets op te lossen is dat toch iets waar je éérst naar kijkt, omdat je niet graag een dier slaat (neem ik aan, hoewel ik dat hier soms betwijfel :+ )?

Ik denk dat je zoiets wat subtieler moet aanpakken dan iemand in het wilde weg te adviseren en paard een dreun of klap te geven of 'flink op de plek te zetten'. Ik vind het persoonlijk zelfs misselijkmakend, zulk advies, gebaseerd op één post en zonder verder te kijken dan je neus (of zweep :+ ) lang is. Het woord 'dominantie' en 'de baas' worden hier ook te pas en te onpas gebruikt, terwijl het niet eens bewezen is dat paarden een mens ook in hun kuddestructuur zien (en dus dominant over een mens willen of kunnen zijn). Vaak is het meer een stukje aangeleerd gedrag of gewoonte wat een rol speelt, en dat kan je ook anders oplossen dan maar inslaan op een levend wezen, gedver zeg.

Je kan meppen wat je wilt, maar dit is waarschijnlijk een veel meer structureel probleem, waarbij je meer naar de lange termijn moet kijken. Een paar goede klappen of schoppen verkopen als je maar hard en consequent genoeg mept, ja, dat drukt misschien wel het probleem de kop in. Maar als dit echt uit een verleden van mishandeling voortkomt, wordt het daarna wel erg lastig het paard te benaderen of er verder iets mee te doen, je hebt immers niets gedaan met de oorzaak van het gedrag. En zulk advies is niet geheel zonder risico als iemand dit zonder enige overtuiging of de juiste lichaamstaal probeert uit te voeren. Daarbij helpt het op de lange termijn niet als iemand zelf na het 'onderdanig meppen' in de lichaamstaal onduidelijk blijft of in de omgang inconsequent.

Zulke problemen kan je niet via internet oplossen, is er bij jou in de buurt geen hulp met verstand van paardengedrag en hoe paarden leren? Je lichaamstaal en structurele manier van omgaan met paarden kan al zoveel uitmaken. Natuurlijk moet je je eigen ruimte veilig houden en afbakenen om te laten zien dat het paard daarbuiten moet blijven met zijn agressieve gedrag, maar dat is iets anders dan een dier gericht een schop of klap verkopen waarmee je evt. angstagressie juist bevestigd en de situatie wellicht verergert.

Maargoed, gewoon mijn twee centen. Ik geloof direct dat ik nu half bokt over mij heen krijg als zijnde 'de penny die vast nog nooit een paard van dichtbij heeft gezien' (geloof me, zulke PB's krijg je als je niet met de stroom mee gaat :D ) maar als er maar één iemand is die wat verder nadenkt aan de hand hiervan dan is dat al fijn meegenomen.

Mooi verwoord, ik sluit me hier 100% bij aan. TS ik zou ook hulp erbij halen van iemand met verstand van zaken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:28

Okee, totaal ander oplossing, alleen omdat je bij je jaarling moet kunnen komen:
Zet van buiten af een emmer voer in een hoek van de wei, liefst nog aan de buitenkant zodat hij er niet al te gemakkelijk bij kan, maar hij moet er wel uit kunnen eten met wat moeite...
Die zal hij opeisen en dat geeft jou de gelegenheid om snel je jaarling te pakken, hoewel je een hoog risico loopt tussen ponies te komen die vechten om het eten....
Het liefst altijd om dezelfde tijd, dan zal hij op een gegeven moment zelf al die hoek in willen voor zijn emmer.
Als hij een halster draagt zou je hem kunnen vastzetten op het moment dat hij gaat eten en dan kun je verder ook borstelen enzo (en rustiger met je jaarling bezig zijn).

Het gevaar is nu dat je jaarling het gedrag gaat overnemen, dus er moet wel iets gebeuren.

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:29

Wildwings hoe zou jij het dan aanpakken? Neem de volgende situatie: je komt de wei op en pony komt op je afgestormd en maakt duidelijk tot de aanval te willen over gaan.
Ik zou denken, ik moet me groot (groter) maken en duidelijk maken dat ik niet wijk, maar wat als de pony dan effectief voor je staat en een hap neemt?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:42

Het uitdelen van een rotklap of -schop lijkt me in zo'n geval zonder meer gevaarlijk. Daarvoor moet je zo dicht in het mepbereik van de pony komen dat die jou ook even verrot kan schoppen.

Voor zweep had mijn B.J ook nul respect. Tik op borst? Welke zweep, Hij heeft ze in 2 stukken gebroken. Longeerzweep (ben je iets verder weg van paard), werd hij woedend van, draaide acuut om en ging achter de zweep aan. Op hem richten? Hij liep er gewoon rechtstandig met zijn borst op, dus KNAP zei de zweep, en stond B.J. tien centimeter voor mijn neus. Klap voor z'n kop? Bliksemsnel wegdraaien en naar mij schoppen. Ik heb er heel wat angstzweetdruppels opzitten, maar het is allemaal goedgekomen.

Dat is niet de oplossing, meppen en schoppen.

Terug naar het allereerste begin: eerst vertrouwen winnen, en niets van "willen".Met een Shet met een verleden is dit zeer moeilijk, maar daarom niet onmogelijk.

Baya1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 15:46

Kentaro schreef:
Een dier is helaas makkelijker verkloot, dan fout gedrag goed gecorrigeerd -O-
Als bijvoorbeeld een van onze pony's ineens soortgelijk gedrag zou gaan vertonen, zou je dat absoluut direct corrigeren. Maar bij de pony uit mijn voorbeeld, is het helaas aangeleerd (of juist niet aangeleerd gedrag :P ) gedrag. Ze heeft met de leeftijd vanaf een aantal maanden alleen gelopen. Kleine kinderen kwamen er wel bij. Als zij dan fout gedrag vertoonde en daar werd niet of verkeerd op gereageerd, is het het dier niet kwalijk te nemen dat ze er niets van snapt en het voor haar zelf in heeft gevuld.
Jouw pony is mishandeld geweest en wie weet wat er allemaal met het dier is gebeurd. Hij doet dit misschien juist wel uit zelf bescherming en als je het dan 'verkeerd' aan pakt, krijgen jullie nooit een vertrouwensband.
Maar dat er iets moet gebeuren, dat is wel zeker!
Ik weet niet waar je paardjes staan?? Een kennisje van ons is bezig met een opleiding gedragstherapeut bij paarden en zou ik anders eens kunnen vragen?!

Ze staan in waasmunster. Ik ken wel een ervaren gedragstherapeut maar die woont in mol. Hij komt vanavond eens langs en ik hoop dat hij er wat med kan. Helaas is het natuurlijk voor die mens niet goedkoop om continue over en weer te komen.

LovingTweety

Re: Gevaarlijke pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:51

Ik heb er zelf 1, anderhalf jaar terug was ze levensgevaarlijk, vooral haar snel draaiende billen en achterbenen. Na een jaar consequent maar vriendelijk zijn en heeeeeeel veel tijd in de wei doorbrengen begint ze nu te leren dat wij als mensen niet eng zijn. Alleen mannen is ze niet zo gek op.

Zij heeft 11 jaar alleen gestaan (pony was ook 11) en had, nav haar reactie op mannen, een heel slecht verleden. Een kinderpony zal het nooit worden. Hier kan ze helaas niet blijven staan, eigenlijk zoek ik er een plekje bij andere shetjes of paard met pensioen voor. Maar tot die tijd staat ze hier best.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:51

Het aanvallen in de wei?
Breek me de bek niet open, tot 7 keer toe (tegelijk, dus niet verdeeld over dagen) in 1 keer.
Armengezwaai, meneer rent weg, op dertig meter omdraaien en dan zie je dat hij zich opmaakt voor de volgende aanval, die dan ook komt, met platte oren in volle (ren)galop op je af.
De laatste poging ben ik schreeuwend met een lege emmer op HEM afgerend, toen zag ik hem in verwarring raken.
Na nog een halfslachtige poging van zijn kant, toen ik expres in slow motion naar het uitgangshek van de weide ging, en ik VOELDE dat hioj toch weer achter me aankwam, meteen omgedraaid en weer op hem ingerend.
Opnieuw stopte hij verbaasd.
Daarna was het afgelopen.
Nooit meer gebeurd.

Baya1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 15:53

Lusitana schreef:
Okee, totaal ander oplossing, alleen omdat je bij je jaarling moet kunnen komen:
Zet van buiten af een emmer voer in een hoek van de wei, liefst nog aan de buitenkant zodat hij er niet al te gemakkelijk bij kan, maar hij moet er wel uit kunnen eten met wat moeite...
Die zal hij opeisen en dat geeft jou de gelegenheid om snel je jaarling te pakken, hoewel je een hoog risico loopt tussen ponies te komen die vechten om het eten....
Het liefst altijd om dezelfde tijd, dan zal hij op een gegeven moment zelf al die hoek in willen voor zijn emmer.
Als hij een halster draagt zou je hem kunnen vastzetten op het moment dat hij gaat eten en dan kun je verder ook borstelen enzo (en rustiger met je jaarling bezig zijn).

Het gevaar is nu dat je jaarling het gedrag gaat overnemen, dus er moet wel iets gebeuren.

Ben idd ook bang dat mijn jaarling dit gedrag overneemt en hij is wel een pak groter dan de shet, alhoewel hij echt een teddybeer is. Hele leuke tip ga ik zeker uit proberen. Bedankt!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:54

Ik wens je hoe dan ook succes en hoor graag wat er bij jouw werkt, lijkt me namelijk reuze leerzaam!

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:55

Baya1993 schreef:
Ze staan in waasmunster. Ik ken wel een ervaren gedragstherapeut maar die woont in mol. Hij komt vanavond eens langs en ik hoop dat hij er wat med kan. Helaas is het natuurlijk voor die mens niet goedkoop om continue over en weer te komen.

Goede beslissing, als het een goede, ervaren therapeut is die weet waar hij mee bezig, zal hij misschien/hopelijk niet veel werk hebben en zal het dus wel "meevallen" qua kostprijs. En ja, een peut laten komen kost altijd wat geld, maar als het probleem uiteindelijk opgelost is, is het dat geld meer dan waard, niet?

Baya1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 15:56

YamaSaki schreef:
Ik vraag me af...doet hij dit alleen bij jou, of bij iedereen die de wei in komt?
Ik kan me niet voorstellen dat iedereen voor hem wegrent.
Bij mij zou hij dit niet moeten proberen.

Trap tegen zn kont of borst is niets mis mee, hoppa op zn plek wijzen die snotaap.
Mishandeld, ja dat zal best, maar hij is er juist niet bang door geworden als ik het zo lees.
Hij is juist dominant geworden en heeft geleerd dat hij overal mee weg komt.

Ik kon ook zo een pony, nou reken maar niet dat ik voor hem weg ging rennen.
Hoe boos en gevaarlijk hij ook dacht te zijn.

Nee ik mep geen paarden in elkaar, maar ren jij op mij af, wil jij mij bijten of trappen?
Sorry, dan krijg je echt dezelfde reactie terug.

Opvoeden die pony, en anders iemand erbij halen die het wel kan.
En de shet corrigeerd zoals een andere shet dat zou doen.
(en nee dat is niet door oortjes naar voren en alleen lief te kijken...)

Doet hij bij iedereen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:59

catzkillz schreef:
Wildwings hoe zou jij het dan aanpakken? Neem de volgende situatie: je komt de wei op en pony komt op je afgestormd en maakt duidelijk tot de aanval te willen over gaan.
Ik zou denken, ik moet me groot (groter) maken en duidelijk maken dat ik niet wijk, maar wat als de pony dan effectief voor je staat en een hap neemt?

Het verschil zit hem (nogmaals, puur en alleen mijn mening en ervaring hoor) ook in het fysiek willen afstraffen van dit gedrag versus het willen verdedigen van je eigen ruimte waardoor het paard leert dat zijn gedrag geen effect heeft.

Ik heb ook wel gewerkt met paarden die wat 'lastiger' waren (subtiel gezegd) of je zelfs wilde 'aanvallen' tijdens het grondwerk of longeren bijvoorbeeld, dus niet per se vanuit angst. Die op je af kwamen rennen, of op achterbenen of zelfs op de voorbenen al achteruit trappend steeds dichterbij. En toch ben ik nog nooit gericht op één afgelopen om hem te slaan als straf voor zijn gedrag. De achterliggende reden lijkt mij vooral ook van belang voor de aanpak. Een dier wat bijv. tijdens het longeren tegenstrijdige signalen heeft gehad, daar fel op reageert en daarbij de begeleider angstig maakt en die dus de druk eraf haalt (=beloning), kan al gauw uitmonden tot een dier wat steigert of zelfs op je af komt, als hij geleerd heeft dat dit alle druk weg haalt. Dat is niet omdat hij dominant is, of dwars is, of trucjes verzint- dat is puur wat hij heeft aangeleerd, tenslotte heeft het steeds geleidt tot een beloning (want de begeleider ging bijv naar achteren, stopte met drijven, of ging zelfs de longeerbak uit). Dan kan je zeggen 'geef hem gauw wat klappen met de longeerzweep, hij moet leren wie de baas is'. Zal best kunnen, vraag is of dat op de lange termijn het probleem 100% oplost omdat je de oorzaak niet aanpakt. Je kan ook zeggen 'baken je eigen ruimte af door duidelijk te zijn in je lichaamstaal en met behulp van een touw of zweep' (door om je heen te slaan, in het zand, op de bakrand- in plaats van gericht naar je paard te mikken) en eventueel het paard duidelijk van je af te drijven. Daarnaast moet iemand toch ook leren hoe voortaan duidelijk en consequent te zijn in instructies om herhaling te voorkomen. En ook bij een ongewenste reactie (er van uitgaande dat je geen tegenstrijdige signalen geeft) de instructie juist te herhalen of druk te vergroten in plaats van weg halen (en dat kan zelfs al een kleine terugdeinzing zijn of een stap achteruit).

Puur hypothetisch, want je kan zo weinig zeggen over hoe een bepaalde situatie precies in elkaar steekt, maar als antwoord op 'Wat zou jij dan doen?'. In het geval van een dier wat ik verdenk van angstagressie zou ik misschien wel van buiten het weiland af beginnen met puur en alleen bezig zijn zonder iets van hem te willen. Gewoon te zijn. Als hij toch agressie toont hoef ik niet terug te deinzen (ik sta veilig buiten het hek en geef door te blijven staan ook niet de door hem verwachte beloning) maar ook niet af te straffen (want ik sta veilig en wil de angst niet bevestigen).

Het is in de situatie van de TS natuurlijk lastiger omdat de jaarling kennelijk wel de wei uit moet (?). Maar ook dit valt evt van buitenaf aan te leren op commando (naar het hek toe komen) desnoods. Als ik om wat voor reden ook het land in zou moeten zou de shet absoluut niet mijn aandacht krijgen om zich niet bedreigd te voelen. Mocht hij 'aanvallen' dan is mijn reactie niet om hem te straffen daarvoor, maar puur en alleen om mijn eigen ruimte te verdedigen met bijv een lang halstertouw. (Daarmee kan je verdomde veel indruk maken, nogmaals, op de grond slaan, op het hek naast je, rondom je- niet gericht op of naar het paard- maar puur om jezelf te verdedigen en daar een duidelijke indruk mee te maken dat jou aanvallen niet langer een belonende optie is). Op die manier leer je langzaam of soms héél snel het aangeleerde gedrag af: normaal komt iemand het weiland in (= 'druk geven'), de shet zou kunnen aanvallen en daarop deinst de persoon terug (=druk weg, dus een vorm van beloning). Maar in plaats van zich terug te trekken, blijft die persoon nu ineens staan en verdedigt alleen zijn eigen ruimte (= de druk gaat niet weg, maar er wordt ook geen angst bevestigd door aanval van de persoon op de shet). Dit verdedigen zou ik zelf doorzetten totdat de shet zelf, al is het maar voor een seconde, de aanval zou staken (bijv. stil zou staan of om zou keren). Dan houdt het verdedigen van de ruimte direct op zo snel als dat je begonnen bent en wandel je rustig verder richting iets anders (dus niet de shet alsnog benaderen). Mocht hij alsnog weer 'aanvallen' dan begint de werkwijze weer opnieuw. Maar dit is geen advies, alleen wat ik denk dat ik zou doen.

Ik geloof (dus geen waarheid maar wat ik vind/denk/ervaar) dat je op die manier het dier laat blijken dat je geen kwaad in de zin hebt maar ook hem niet langer beloont door een terugdeinzende reactie. Daarna is het een kwestie van dit uitbouwen tot je hem wel rustig kan benaderen, stukje voor stukje, en te laten zien dat je geen aanvaller of roofdier bent (maar ook dat over jou heen lopen of je aanvallen geen optie is).