Doorzetten of laten staan?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 10:42

ik zag je reactie nog, maar mijn pony mag dus niet binnen staan in verband met luchtwegproblemen
hij vind het binnen niet eens leuk op stal,dus geeft het ook niet

Marijke_Dub

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:52

Ben ik niet helemaal met je eens over dat als het een allergie is dat ze het ook in de wei doen als ze stilstaan. Mijn paard heeft wel duidelijk een allergie maar hij schud niet als hij op zijn gemak stilstaat in de wei. Zodra hij enige inspanning van hem wordt gevraagd wordt hij op een of andere manier getrikkerd (?) om te gaan schudden :(

Zo te zien heeft Appie er wel heel erg last van, sneu voor hem ! Maar verbaast me dan wel dat hij rond Juni al stopt met schudden. Wel fijn voor hem :) mijn paard schud meestal tot oktober.

Cowgirl schreef:
Citaat:
Gelukkig doet hij het niet in de weide en met stilstaan zoals Appie

Als het een echte allergie is dan ouden ze het toch ook moeten doen als ze stilstaan of op de wei.
Paard doet het dus vooral in beweging. Ik zie op je filmpje ook dat hij het in draf erger doet dan in stap.

Het filmpje is niet helemaal scherp genoeg om het goed te zien maar klopt het dat hij zijn binnen achterbeen naast zijn binnen voorbeen zet. Dus niet met de achterhoef in de afdruk van zijn voorhoef.
Als dat zo is is je paard al enig zins scheef en dan is het in de rijtechnische/lichamelijke sfeer zoeken denk ik niet zo'n gek idee.

Gelukkig is er op dat gebied tegenwoordig veel mogenlijk. succes ik ben benieuwd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 08:35

soms stopt appie eerder, ligt er maar net aan welke pollen ze allergisch voor zijn denk ik?
hij is meestal schudvrij van ju ni tot oktober, als de eikebomen vol zitten hefet hij soms nog een korte periode van schudden

Marijke_Dub

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:01

Ja verschillende soorten pollen zou natuurlijk ook nog kunnen. Maar mag ik vragen , schud appie in de winter dan ook? Of echt ook in het pollenseizoen met dan een stop tussendoor?

ellepel schreef:
soms stopt appie eerder, ligt er maar net aan welke pollen ze allergisch voor zijn denk ik?
hij is meestal schudvrij van ju ni tot oktober, als de eikebomen vol zitten hefet hij soms nog een korte periode van schudden

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 11:04

in de winter schud hij héél soms als het een strak blauwe lucht is en de zon een bepaalde stand heeft.
maar dat zie ik maar een 2x per winter.
maar veel schudders reageren ook op zonlicht :j
appie begint in maart ongeveer, soms eerder als de hazelaar bloeit en stopt er nu ongeveer weer mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 18:51

Even nog een update .. DA is vandaag geweest...

Ben eigenlijk wel blij .. Ik heb nu een verklaring voor het idee dat ik had dat hij niet 100% was, maar zoals ik ook dacht is het niet in die mate dat hij er erg last van heeft. Om een lang verhaal kort te houden zijn zijn knieën vanachter beetje 'versleten'. Waarschijnlijk heeft hij vroeger losse knieën gehad maar heeft hij zichzelf een bepaalde manier van lopen aangeleerd om dat te ontlasten en daarom loopt hij niet echt goed. Beetje Charlie Chaplin zeg maar. Zijn hoeven staan ook wat naar buiten enzo (wist ik al wel, maar wist niet waar het vandaan kwam). Hij had ook wat vocht in 1 knie maar niks ernstigs, dat been had hij iets moeite mee met de buigproef maar niet echt kreupel. Verder liep hij op het harde wat korter dan op het zachte maar ook allemaal niks verontrustends.

Dus ja, nu weet ik waar dat "moeilijke" lopen vandaan komt maar het is niks acuuts en niks ernstigs, gewoon iets om in je achterhoofd te houden moest hij ergens wat moeite mee hebben. Verklaart ook waarom hij 1 richting liever loopt dan de andere (omdat 1 knie wat erger is) en waarom hij moeite heeft met 1 been achteraan op te tillen (of ja, moeite is een groot woord, maar je merkt dat wel dat het zijn moeilijkste been is, maar dat is omdat dan zijn gewicht op zijn 'slechte' been komt). DA raad aan om op een bepaalde manier te laten bekappen om wat te corrigeren (zou toch aan te raden zijn om verdere slijtage te voorkomen) maar verder kan ik er gewoon mee doen wat ik altijd deed, en mag ik gewoon dressuurmatig werken en gaan springen enzo.. Natuurlijk blijf ik rustig aan doen en kijk ik goed naar de pony, maar het is niks wat echt problemen gaat geven, want dan zou hij al lang kreupel gelopen hebben enzo.. Verder was alles prima in orde (hij heeft werkelijk alles nagekeken, veel meer dan ik verwacht had), en hij heeft amper geschud tijdens het draven enzo!

Het verklaart veel maar is toch niks echt ernstig en ik kan er nu meer gericht naar kijken en rekening mee houden enzo.. :)
En dat schudden dat zien we dan wel .. hij lijkt er momenteel weinig last van te hebben in ieder geval ... :+