Paard wat je meesleurt, af te leren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 21:21

Ik kan Luuk Teunissen van harte aanbevelen hij heeft ervaring met dergelijke paarden en komt aan huis.
Begint zeker niet met een eind hout in z'n hand, hij is Monty Roberts gecertificeerd.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 21:23

Miriam, Waar komt hij vandaan dan, hier uit de buurt?
Edit, heb even via Google gekeken, volgens mij zit hij in Duitsland?

Caira, ik zat ook al aan de beemster te denken, op de stal bij Cassidy.
Laatst bijgewerkt door cissy op 10-06-13 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 21:24

pillow schreef:
goed scherpe ketting rond de neus ( door de zijogen van het halster ) en een flinke ruk geven zodra hij druk geeft.

Bij het geinkonijn van ons niet eens nodig, die dacht zelf te rukken aan zijn halster, maar kwam bedrogen uit door de hengstenketting. Strafte zichzelf direct.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 21:29

Rijden de mensen van wie het paard is hem op NH manier?
Aditi Horses (Josien van der Poel) doet ook probleem paarden, vrienden zijn daar heen gegaan met een probleem paard en die waren super enthousiast!
Het is alleen wel een eindje rijden zie ik..
http://www.aditihorses.nl/

Citaat:
Veel voorkomende begeleiding door Aditi Horses is advies en training bij dramgedrag, extreem angstgedrag, steigeren, bokken, staken, onvoorspelbaar gedrag, mentale afsluiting, moeilijk te stoppen, scheefheid, kreupelheid en rug problemen.
Laatst bijgewerkt door minajtje op 10-06-13 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 21:30

cissy schreef:
Miriam, Waar komt hij vandaan dan, hier uit de buurt?

Caira, ik zat ook al aan de beemster te denken, op de stal bij Cassidy.

Ik weet niet meer waar hij nou vandaan kwam, maar hij werkt in Nederland, Duitsland en Zwitserland hij is hier ook geweest een hele leuke geduldige jongen.
Het paard kan ook daar op training.
http://www.luukteunissen.com/?page_id=32&lang=nl

cissy

Re: Paard wat je meesleurt, af te leren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 21:35

Die site kwam ik ook op terecht ja, heb je wat meer gegevens over kosten etc (mag via PB uiteraard)
Ik geef alles wat ik hier aan tips krijg door aan de eigenaren dus kom maar op met adressen :)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 21:38

ik heb het al doorgegeven via pb, ik weet zeker dat ze kunnen helpen!

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 21:39

cissy schreef:
Die site kwam ik ook op terecht ja, heb je wat meer gegevens over kosten etc (mag via PB uiteraard)
Ik geef alles wat ik hier aan tips krijg door aan de eigenaren dus kom maar op met adressen :)

Was dat voor 'mijn' site bedoeld?

nambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 21:44

Een verzorgpaard van mij deed het ook altijd (nu gelukkig al jaren niet meer!). Bij haar was het alleen uit de paddock naar stal. Ook uitbreken met longeren. Wat ze ook deed, was als we naar het bos gingen, draaide ze halverwege de weg om en renden naar stal (vrij gevaarlijk dus). Wij hebben het eigenlijk met veel geduld opgelost. Ik weet zeker dat als we haar een tik op de kont zouden verkopen om haar neus naar de onze te krijgen, ze alleen maar banger zou worden. Ze wilde niet voor niets terug naar haar veilige stalletje lijkt mij. Het uit te paddock halen hebben we opgelost door in de paddock met haar rondjes te lopen, net zolang tot ze ging ontspannen en netjes schuin achter ons liep. Iemand anders maakte dan het hekje open zodat je ten alle tijden voor haar bleef. Tijdens het uit de paddock halen goed opletten. Zodra je ziet dat ze zich gaat spannen en weg wil gaan, inderdaad haar neus naar jou toe draaien. Dit hebben we een half jaar vol gehouden en alle problemen zijn weg (ook omdraaien en rennen op de weg en het uitbreken met longeren)

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 21:56

Is hij wel te vervoeren in trailer? In augustus hebben we praktijkdagen en kunnen vast nog wel interessante gevallen gebruiken! Maarja, daar hebben ze op dit moment niets aan natuurlijk! Ik vind het wel SUPER interesant en een onwijze uitdaging, ik wil wel langskomen hoor!

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 22:06

Misschien is Bianca Boonakker ook wel wat, komt uit NB.

Ik denk even hardop mee hoor Cissy ik weet dat jij veel ervaring heb met paarden en als jij om hulp vraag dan moet het niet zomaar iemand zijn, maar echt iemand met veel ervaring anders had je het zelf wel gered.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 04:59

In die regio weet ik niet Cissy. Als Nieuw Vennep een optie zou zijn, zou ik Jan van Beerendonk aanbevelen. "Altijd zo vriendelijk als het kan, maar zo hard als het moet", is zijn motto in dergelijke gevallen. Fijne vent, doet het erg goed.

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 10:56

Is het niet gewoon onwijs energie teveel. Die van mij deed het ook. Niet perse weg rennen maar wel lekker vechten als het m uit kwam. Toen ik het echt zat was nadat ik tegenover een stijgerend maaiend gevaarte kwam te staan heb ik hem toch de longeerbak in gesleurd en ben ik tekeer gegaan net zo lang tot ie luisterde naar mijn aanwijzingen. Hij heeft het nooit meer gedaan maar hij is nu lekker aan het werk. Hij is ook 4.

Heb ook een tijdje terug een Belg beleerd en bij dit soort paarden is het echt wel dat het grondwerk er in moet zitten. Hij reageerde ook niet totdat ik er een zweepje bij ben gaan pakken.
Later is hij alsnog weg gegaan omdat de eigenaren iedereen er mee lieten slepen en hij veel te weinig deed waardoor er alleen maar energie explosies kwamen. Toen heb ik mn handen er vanaf getrokken.
staat nu te verpieteren op het land :(

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 14:29

Ik lees even mee, ik heb nu een puber, als ze geen respect voor je heeft (een vreemde, of als ik een tijdje niet ben geweest en ze test me opnieuw uit) trekt ze zich los en rent ze weg.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 14:36

minajtje schreef:
cissy schreef:

Was dat voor 'mijn' site bedoeld?

Nee, van Mnkortleve, maar wat ik verder typte geldt voor iedereen :) ik geef alle tips door en dan moeten ze zelf maar beslissen wat ze willen gaan doen.

Flo123 schreef:
Is hij wel te vervoeren in trailer? In augustus hebben we praktijkdagen en kunnen vast nog wel interessante gevallen gebruiken! Maarja, daar hebben ze op dit moment niets aan natuurlijk! Ik vind het wel SUPER interesant en een onwijze uitdaging, ik wil wel langskomen hoor!
Het zou een hele goeie zijn voor de praktijkdagen! (of voor een projectje voor school)
Hij is wel redelijk te laden maar dendert als hij de trailer uit is gelijk met je het hele erf over, zo is hij ook gekomen een paar maanden geleden.... Ik denk alleen niet dat ze willen wachten tot augustus. Als ze m nog zouden willen verkopen moeten ze dat nu doen en niet wachten tot straks weer het stalseizoen begint.
Kom anders gewoon eerst eens buurten als je in de buurt bent, koppie koffie, even bijkletsen hahaha!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 14:52

jwl schreef:
Is het niet gewoon onwijs energie teveel. Die van mij deed het ook. Niet perse weg rennen maar wel lekker vechten als het m uit kwam. Toen ik het echt zat was nadat ik tegenover een stijgerend maaiend gevaarte kwam te staan heb ik hem toch de longeerbak in gesleurd en ben ik tekeer gegaan net zo lang tot ie luisterde naar mijn aanwijzingen. Hij heeft het nooit meer gedaan maar hij is nu lekker aan het werk. Hij is ook 4.

Heb ook een tijdje terug een Belg beleerd en bij dit soort paarden is het echt wel dat het grondwerk er in moet zitten. Hij reageerde ook niet totdat ik er een zweepje bij ben gaan pakken.
Later is hij alsnog weg gegaan omdat de eigenaren iedereen er mee lieten slepen en hij veel te weinig deed waardoor er alleen maar energie explosies kwamen. Toen heb ik mn handen er vanaf getrokken.
staat nu te verpieteren op het land :(

Dat zou heel goed kunnen dat hij energie teveel heeft want ze durven er niks meer mee te doen ondertussen.... Af en toe longeren ze hem en best wel stevig (veel draven en galopperen) en dan zadelen ze daarna op en rijden een paar rondjes in de paddock. In de rijbak komt hij niet meer want daar peert ie m.

Het grondwerk zit er nog lang niet in, we zijn er mee bezig maar niet constructief genoeg omdat er te weinig mensen op stal rondlopen die weten hoe je dat op de juiste manier moet doen. Ik ben de meest ervaren persoon op stal, maar kan m ook niet baas. Daarnaast ben ik lichamelijk beperkt en en geen zin om te verongelukken.

BvanhetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 14:53

http://www.tinley.nl

Waarom niet gewoon een gedragstherapeut voor paarden inschakelen? Die zijn er niet alleen voor de extreem grote problemen, maar voor alles waar je met je paard tegenaan loopt. Je krijgt inzicht in hoe het probleem is ontstaan en waardoor het aanhoudt/erger wordt. Hierdoor krijg je ook meer inzicht in hoe het paard eigenlijk leert en wordt je dus in staat gesteld zelf het probleem op te lossen.

Omdat je op je eigen stal er zelf mee gaat werken leer je het goede gedrag ook te onderhouden en dus in de toekomst problemen te voorkomen. Wegbrengen voor training schiet je in dit soort situaties weinig mee op, omdat je zelf ook wat zal moeten veranderen om dit in goede banen te leiden. Het is dus ook nog eens super leerzaam!

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:00

Monya en John hadden vroeger samen 't Balingehof (misschien wel bekend voor je) en zijn nu apart verder gegaan. John in Emmer-Compascuum (equine-improvement.nl) en Monya in Zaandam (paardenluisteraar.nl). Allebei erg aan te raden wat mij betreft.

Ik zou niet zelf gaan klooien met bovenstaande tips, maar gewoon iemand erbij halen, die het hele plaatje in het echt kan zien (en niet alleen uit verhalen).

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:06

Op 15 minuten afstand zit Zefanja Vermeulen. Zij kan dit gedrag doorbreken. Ze heeft veel kwaliteiten die ze in kan zetten om zowel paard als eigenaar te helpen. www.zefanjacoaching.nl

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:14

Ik rij een fries met een iets mindere mate van jou probleem TS, maar die loopt ook niet normaal mee.
Ik neem altijd een zweep mee, sleurt ze me mee naar het gras krijgt ze gewoon een klap op haar kont.
Als ze aan de hand gaat draven dan trek ik haar om zodat ze weer stapt, net zo lang tot ze het door heeft. En ze moet achter me lopen, dus heb de zweep altijd in mijn "overgebleven" hand, maar zorg dat die wel voor de fries is. Als ze dan me voorbij wilt krijgt ze ook een tik.
Inmiddels heeft ze al redelijk door wat ik wil en loopt ze vaker braaf mee.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-13 15:15

Imitador: Balingehof is mij welbekend ja :) Beiden zitten een pietsie te ver weg.....
Klooien doe ik niet hoor, ben niet helemaal een beginner meer.

Zoals ik al zei is het de bedoeling iemand erbij te halen of paard weg te brengen voor training, maar dan moet je wel iemand hebben die ervaring heeft met dit soort problemen. Hij is mij te sterk, ik kan heel veel zelf maar dit dus niet.
Ik zou wel de eigenaren kunnen ondersteunen als paard in training is geweest en weer een beetje fatsoenlijk heeft leren luisteren. Dan kan ik m wel weer overpakken en hun assisteren, maar om dit gedrag te doorbreken hebben we hulp nodig.

BvanhetB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 15:44

Zoals al zei, de gedragstherapeuten van Tinley zitten door het hele land en komen bij je paard :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 12:01

fjordnina schreef:
Op 15 minuten afstand zit Zefanja Vermeulen. Zij kan dit gedrag doorbreken. Ze heeft veel kwaliteiten die ze in kan zetten om zowel paard als eigenaar te helpen. http://www.zefanjacoaching.nl

Ze zit wel lekker dichtbij maar of zij de persoon is die kan helpen? Als ik de website zo bekijk is het mij teveel op coaching gericht en niet op gedragsproblemen. Maar ook deze geef ik weer door.

iamsam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 12:35

Als ik mij niet vergis hebben wij in Nederland een gecertificeerde Monty Roberts leerling.

ik heb al Roberts zijn boeken gelezen en geloof dat zijn methode een heel eerlijke en veilige manier is.

als je Monty Roberts googled dan kom je vanzelf bij die Nederlandse terecht.

ik hoop zo dat jullie het redden met dit paardje !

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 12:46

cissy schreef:
fjordnina schreef:
Op 15 minuten afstand zit Zefanja Vermeulen. Zij kan dit gedrag doorbreken. Ze heeft veel kwaliteiten die ze in kan zetten om zowel paard als eigenaar te helpen. http://www.zefanjacoaching.nl

Ze zit wel lekker dichtbij maar of zij de persoon is die kan helpen? Als ik de website zo bekijk is het mij teveel op coaching gericht en niet op gedragsproblemen. Maar ook deze geef ik weer door.

Ik had een aantal problemen waar ze goed bij heeft kunnen helpen. Ik had ook een ongeleid projectiel lopen die dwars door je heen denderde. Ze weet er echt wel raad mee. Persoonlijk zou ik er een belletje aan wagen, baat het niet dan schaadt het niet.