Puber of 'stout' ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lynaro

Re: Puber of 'stout' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 10:26

Met bovenstaande reactie ben ik het eens, hoe braaf een paard ook is; bokken doen ze wel eens. Het heeft er misschien mee te maken dat hij 48u binnen heeft gestaan en nu eigenlijk werd 'gedwongen' te lopen. Maar dat is je vraag niet.
Als hij gewoon sociaal is en met rijden braaf en makkelijk bv. uit de bak te halen/van de wei te halen, dan geloof ik nooit dat er een gemeen paard achter schuilt. Dan had je allang een keer een trap van hem gehad.

BAStable

Re: Puber of 'stout' ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 10:39

Hij liep gewoon los in de bak?
Ja als je dan je paardje een beetje 'opjaagt' door te klappen, dan kan zelfs het meest braafste/rustigste paard bokken.
Ohz zou ik me daar geen zorgen om maken hoor! (tenzij hij niet voldoende beweging krijgt en zijn energie opkropt, maargoed dat geldt voor ieder paard..)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 10:41

Dit klinkt vooral als een miscommunicatie tussen het paard en de mensen. Eerst staan die mensen lekker pal op ´m te kroelen met ´m en daarna moet ie blijkbaar ineens wegwezen en iets gaan doen? Zo te lezen was jullie manier van aanwijzingen geven niet optimaal, voeg daarbij een onverwacht geluid en hopla, paard geeft deze reactie.

Probeer voortaan voordat je wat met een paard wat wilt gaan doen al een duidelijk beeld te hebben van wat dat is en gedraag je ook zo. Een voorbeeld uit mijn eigen ervaring: mijn hafje is de goedheid zelve en doet braaf ik wat ik van haar vraag in de roundpen, zolang ik een duidelijk beeld heb van wat ik van haar wil en hoe ik dat wil bereiken. Als ik de roundpen in ga met haar en maar wat rondlummel wordt zij onzeker en kan het zo zijn dat zij op een gegeven moment hard galopperend op mij af komt, ondertussen alle kanten uit bokkend. Toen dat gebeurde schrok ik me de tandjes totdat ik me realiseerde dat het aan mij lag.

Verdiep je eens in paardentaal en grondwerk en je zult zien dat je hoogstwaarschijnlijk te maken hebt met een braaf paard. Maar ook een braaf paard, zoals ook de mijne, heeft af en toe de gekke 5 minuten en dan moet het er even uit.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 10:56

Ik zou me er niet zo'n zorgen om maken TS. Wij hebben hier super brave paarden om ons huis die altijd buiten staan. Maar als ik ze 's ochtends in de wei laat, ben ik extra voorzichtig hoor want van joligheid kan er ook wel eens een bok komen of naar elkaar zo in de trant van "dat stukje gras benne van mên". Ze zullen nooit gericht naar mij trappen maar het blijven dieren hé.
En ook hele flegmatieke paarden kunnen bokjes geven en zelfs de boel afbreken. Dus de volgende keer een beetje oppassen en duidelijker zijn met wat je wilt van je paard.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 11:59

Maflinger_S schreef:
Dit klinkt vooral als een miscommunicatie tussen het paard en de mensen. Eerst staan die mensen lekker pal op ´m te kroelen met ´m en daarna moet ie blijkbaar ineens wegwezen en iets gaan doen? Zo te lezen was jullie manier van aanwijzingen geven niet optimaal, voeg daarbij een onverwacht geluid en hopla, paard geeft deze reactie.

Probeer voortaan voordat je wat met een paard wat wilt gaan doen al een duidelijk beeld te hebben van wat dat is en gedraag je ook zo. Een voorbeeld uit mijn eigen ervaring: mijn hafje is de goedheid zelve en doet braaf ik wat ik van haar vraag in de roundpen, zolang ik een duidelijk beeld heb van wat ik van haar wil en hoe ik dat wil bereiken. Als ik de roundpen in ga met haar en maar wat rondlummel wordt zij onzeker en kan het zo zijn dat zij op een gegeven moment hard galopperend op mij af komt, ondertussen alle kanten uit bokkend. Toen dat gebeurde schrok ik me de tandjes totdat ik me realiseerde dat het aan mij lag.

Verdiep je eens in paardentaal en grondwerk en je zult zien dat je hoogstwaarschijnlijk te maken hebt met een braaf paard. Maar ook een braaf paard, zoals ook de mijne, heeft af en toe de gekke 5 minuten en dan moet het er even uit.

Dit bedoelde ik ook te zeggen ts, het paard komt "smeken" om aandacht dus dat geven jullie hem dan maar, dit betekend in de ogen van het paard dat hij de leider is, hij krijgt wat hij vraagt en komt daarbij opdringerig in jouw cirkel. Tot jullie er genoeg van hebben en hem wegsturen, dat zint hem niet want hij is in zijn ogen de leider dus kun je zo'n reactie verwachten. En dat bedoel ik met verdiepen in hoe paarden met elkaar omgaan en daar naar te handelen richting paard anders gaat het fout. Natuurlijk is knuffelen fijn maar wanneer, dat bepaalt de mens en niet het paard. En dat gebeurde bij jullie niet.