ik word er zo moe van..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GUSTIxBILL

Re: ik word er zo moe van..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 21:21

Alle paarden uit het land halen
niet met voer (gras gaat ook niet lopen van een paard) maar juist met veel geduld
NIET achter hem aan gaan, maar hem juist van je weg jagen. Hij wilt niet komen? Dan moet hij maar ver weg gaan.
Als je hem eenmaal hebt een nekband omdoen (dan heb je altijd iets om hem te pakken moest ze zich omdraaien. Kan je gewoon omlaten en trekken ze niet af).
Poetsen, aaien, tuttellen, worteltje geven en terug weg wezen.

maar nooit achter hem aan gaan. Heeft toch geen nut

gita1501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 21:28

dankjewel voor de tip @GUSTIxBILL ik zal eraan denken!

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 21:40

Ik zou inderdaad ook proberen om regelmatig even te gaan zonder dat je iets van haar wil. Wat ook wel wil helpen is om het halster vaak aan en af te doen, en om een tijdje door de weide te lopen met het halster en niet in een rechte lijn naar het paard toe lopen om gelijk het halster om te doen. En wat sommigen hier aangeven helpt het vaak ook om de weidemaatjes aandacht te geven of zelfs het halster even bij ze om en af te doen. :D

Heb je met rijden of wat je anders voor werk met haar doet gemerkt dat ze anders reageerde? Of dat ze iets in het werk niet prettig of leuk vindt? Als ze bv met rijden ergens pijn zou hebben in haar lijf, en zij gaat altijd rijden als jij met het halster komt, zou dat ook nog een oorzaak kunnen zijn, dat ze probeert duidelijk te maken dat ze het niet wil. Maar is lastig te beoordelen natuurlijk, voor iemand die het paard en situatie niet goed kent, want het kan van alles zijn; van dominantie, tot verlatingsangst omdat ze bij de kudde weg moet, tot pijn of dat ze het werk niet leuk (genoeg) vindt. Altijd lastig te beoordelen, maar in al die gevallen helpt het m.i. sowieso om vaak het halster aan en af te doen, om gewoon zonder halster bij je paard te zijn of mét halster maar zonder dat je haar uit de weide meeneemt, of bv alleen even poetsen. Ik ben zelf ook wel van dat je het beste kan doorzetten als je eenmaal probeert haar te pakken om het gedrag te doorbreken, en als je ze dan eenmaal hebt iets leuks of korts te doen, of zelfs een paar minuutjes door de wei stappen en dan weer loslaten. Maar wat je verder het beste kan doen hangt ook erg van het paard en de oorzaak van het probleem af in mijn ervaring, dus daar kan ik weinig over zeggen.

Succes ermee :)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 21:49

als ze oefeningen doen wel leuk vind geef der dan eens een commando als ze in de buurt is, gewoon alsof je der al hebt gepoetst en aan het werk hebt gezet, neem beloningen mee, doet ze de oefening goed zal ze ws de beloning daarvoor op eisen, dit een paar keer doen en dan een touwtje om der hals hangen, wel met een knoop erin die niet zomaar los laat, weer wat oefeningen doen en dan aan het touw vast pakken langs der hals gaan naar hoofd en dan halster om doen alsof er nix aan de hand is, niet van te voren gaan denken moet het halster om krijgen etc. waar daar jaag je der dan mee weg.

mijn paard komt als ik hem voor roep als een hond, ga ik hem anders halen gaat ze er ook meestal vandoor.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 21:58

Oh ja, n.a.v. speurneus' comment bedacht ik me nog: Ben het ermee eens dat je wegjaagt als je teveel fixeert dat het móet lukken. Daarnaast kan je ook bv het halster meenemen, maar nieteens proberen het bij haar om te doen. Mijn pony had helemaal in het begin, toen hij nog niks gewend was, een korte periode dat hij niet wilde komen, toen hebben we hem ook een keer in een hoek moeten drijven om het halster om te krijgen. Daarna was hij nog een weekje wat rillerig, ik heb de eerste paar dagen hem alleen maar los zonder halster geaaid en gekriebeld en bij hem gestaan, en daarna met halster maar zonder deze om te doen. Pas toen ik 99% zeker wist dat ik het wel om zou krijgen heb ik het geprobeerd. Het is dus niet erg als je het niet omkrijgt, maar als je er al een slecht gevoel over hebt kan je het dan beter (nog) niet proberen en gewoon met het halster in de wei zijn, haar proberen te aaien en gewoon bij haar staan, desnoods op een klein afstandje. Als ze nieuwsgierig is aangelegd kan je ook in de wei gaan zitten, dan ben je sowieso al niet bedreigend dus komen ze vaak ook makkelijker (was bij mijne iig wel zo).

gita1501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 07:24

dankjewel voor het meedenken en de tips, hier heb ik zeker wat aan! @mews en @speurneusc

oja @mews nee ik heb niet iets gemerkt da ze pijn heeft ofzo, ze deed alles met dr oren naar voren en met helemaal niks was ze een probleem, land in en uit ging goed, buiten wandelen of rijden en in de bak, nergens maakte ze een probleem van daarom is dit ook zo raar.. Maar nu heb ik een paar hele goede tips gehad dus ik kan weer even verder
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 29-05-13 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, editknop gebruiken aub.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:01

Laatst had een andere bokker een soortgelijke vraag. Ik heb toen de volgende tips gegeven.

Bij mijn vorige bijrijdpaard had ik dit probleem ook (=paard rent weg). Ik heb het als volgt opgelost. Ik nam prikpaaltjes en lijn mee. Ik bakende het gebied rond hem af en zette hem aan het werk. Dat wil zeggen: grondwerk. Hem laten draven, keren, stilstaan, etc. Na vijf tot tien minuten was hij gefocused op mij en kon ik hem zonder problemen pakken. Deze oefening heb ik een aantal keren moeten herhalen, daarna wist hij dat het geen zin had om voor mij weg te rennen. Toen heb ik de prikpaaltje niet meer hoeven te gebruiken.

Bij mijn huidige eigen paard heb ik het direct goed aangepakt. Ik heb haar geleerd om op mijn fluitje te komen. Door simpelweg de eerste keren van dichtbij te fluiten en zodra ze reageerde een beloning te geven. In eerste instantie was alleen opkijken al voldoende, daarna moest ze een stapje naar me toe zetten. De weken tot maanden erop vergrootte ik de afstand. Tot nu, nu komt ze gewoon al naar het hek lopen als ik eraan kom.

Paarden zijn net zoals mensen gewoontedieren en leren associatief. Jouw paardje heeft spontaan bedacht van je weg te rennen. Dit moet je doorbreken. Je kunt ook een vriend(in) vragen je te helpen met insluiten. Je paardje moet niet meer automatisch wegrennen, maar onbewust weten: rennen heeft geen zin. En overigens, het blijft altijd moeilijk voor een paardje om naar je toe te komen bij de eerste zonnestralen en mals gras. Uitzonderingen blijven gebeuren!

gita1501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 06:43

dankjewel voor de tips @EvelienKiss, ik ga morgen nog een keer proberen en zal de prikpaaltjes even uitproberen!

Jolien0808

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:36

EvelienKiss: beloon jij je paard met een clicker? of gewoon wat voer ofzo.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 21:41

Misschien is er iets gebeurd dat daarom ook het halster af is.
Paard kan misschien pijn aan het hoofd hebben en wil daarom niet vastgepakt worden.
Ik zou het gewoon even helemaal met rust laten en enkel iets lekkers brengen en weer weg gaan,na een weekje zal je paard wel zijn bijgedraaid en toch weer komen.

gita1501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 08:25

ik heb haar weer tepakken gekregen met hulp van iemand op de manege en heel veel geduld.
Bedankt bokt!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 08:39

Wij doen het wel met voer. Onze paarden mogen elke dag twee uur op een volle wei van 1 HA hier 500 meter vandaan, dan gaan ze naar een kale wei rond het huis en 's avonds weer naar de paddock. Altijd heb ik een wortel bij me (of appeltje, of stukje brood) en zodra ik fluit als ik aankom, galopperen ze naar het hek. Hek open, halsters omdoen, kroelen en de wortel wordt eerlijk verdeeld tussen beiden. Voordeel is dat ze dus ook niet het hek uit zullen schieten maar geduldig wachten tot halster o.m is want ze weten dat ze pas als ik ze goed vast heb het lekkers krijgen. Als er een traag doet met komen begin ik al met het geven van de wortel aan de ander. Vinden ze niet leuk natuurlijk }> :+ .
Op ons dode gemak lopen we dan terug naar ons huis waar ze ook nog iets krijgen voordat ik ze los klik. Als ik voer vergeet is er niet zoveel aan de hand. Dan wordt het even kroelen klaar is kees. Ik ga er echt niet achteraan lopen hoor op zo'n grote wei want vangen is geen optie. Die ene keer dat ze niet komen jaag ik ze van me af net zolang tot ze wel komen, maar dat gebeurd maar zelden en is gelukkig nog nooit gebeurd op die grote wei.
Als ze van het gras af moeten loopt mijn man met voerschepje (symbolische hoeveelheid) voor ze uit naar de paddock. Zo ook in de trailer waar ze invliegen krijgen ze ook altijd een appeltje of zo. Ik zelf loop als ze aarzelen paar pasjes naar ze toe, maar de laatste pasjes moeten ze uit hun zelf naar me toe lopen. Altijd. Ik hou graag het overwicht. Omdat jouw paard bij andere in de kudde staan, zou ik de wortel geven in het begin gelijk maar later als je de wei achter je dicht heb gedaan zodat de andere er niet bij kunnen. Wij halen paarden pas van het gras om te rijden als ze minstens een uur erop hebben gestaan zodat ze geen honger meer hebben.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 13:31

@Jolien, ik beloon haar met voer, nadat ik het woord 'snoepje' heb gezegd. Ze bedelt niet, ze weet dat ze moet wachten op mijn commando :-). Mijn aanpak is hetzelfde als pien_2010, hierboven.

gita1501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 14:13

dankjewel nog voor je tips @pien_2010 ik zal het onthouden. Waarschijnlijk was ze me aan het uittesten ofzo. Geen problemen meer gehad en ze is weer zoals vroeger. Geen idee wat nou haar probleem is maar het schijnt verholpen te zijn. Heel erg bedankt voor alle reacties en hulp!

Nikki_Haya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:25

Ik heb precies hetzelfde probleem gehad. Ik had mijn paardje ook 24/7 in de wei staan, waar ze (Zonder dat we het wisten) moest vechten voor haar eten, en inelkaar getrapt werd door andere paarden. Mijn paard wou dus ook niet meer komen, maar dat deed ze alleen om te laten zien dat ze niet goed in haar vel zat. Misschien probeerd jou paard je ook gewoon iets duidelijk te maken?

gita1501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 19:44

nikki_haya jaa dat zou kunnen, maar ze staat met allemaal paarden kleiner dan haar en die zijn bang voor haar inplaatsvan andersom. Ze heeft wel ongeveer 3 paardjes waar ze het goed mee kan vinden maar ze krijgt altijd voorrang met eten en ze is zover als ik weet nog nooit weggejaagd.

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 20:13