Twenter wordt vervelend: Happerig

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 08:21

dit is redelijk normaal gedrag voor een jong paard(vooral voor hengsten maar dat is hij dus niet meer)
Hem geen gelegenheid geven te bijten.Mijn vriendin haar paard doet dit ook,dat is wel een hengst....vanaf zijn geboorte bijt hij in alles wat los en vast zit.
En die is echt gecorrigeerd maar gaat ook na vijf seconden gewoon weer door waar hij mee bezig was.
Bijten.

Klinkt vreemd maar blijf bij zijn hoofd weg,zodat hij je ook niet kan bijten.Word wat moeilijk met hem uit de wei halen enzo.
Het probleemn is dat als hij bijt hij gestraft word op zijn hoofd en daardoor dus kopschuw word en het niet werkt.
Dit is niet bij alle paarden zo...mijn hengst heeft mij 1x geprobeert te bijten,die heb ik een roei verkocht en nu na 19 jaar heeft hij nooit meer gebeten.

Maar jij hebt een harde ;)
Probeer eens een stuk tuinslang om je touw heen te doen waarmee je hem vastzet.Dan blijft dat heel.
Verder zijn dekens,peesbeschermers enzo ook niet veilig ;)

Batlow

Re: Twenter wordt vervelend: Happerig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 08:33

Niks is veilig.... Ik ben toch ook bang voor kopschuwheid dus als ik hem poets aai ik hem toch nog voorzichtig over zijn hele hoofd en dat is totaal geen probleem. Verder schrikt hij wel snel. Ik weet niet of hij schrikt maar hij reageert snel. Als ik bezig ben met poepscheppen zwaai ik wat met de stok en verhef mijn stem, hij blijft dan ook echt niet meer staan en ben van hem af. En als ik bij hem in de buurt ben en mijn handen iets te onverwacht beweeg of omhoog doe dan deinst hij gelijk terug, heeft hij ook altijd al gedaan..

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 08:55

Kopschuw...bij ons op stal is bijna 4jr geleden een veulen geboren,is zo nu en dan in de hand geweest (wel alleen met verzetten van weiland naar weiland ook op trailer ,stond dan los).
Hij is sinds vorig jaar op stal terug en kopschuw....het wordt langzamerhand beter maar hij heeft het nog altijd.
Hij is NOOIT afgeslagen of tegen zijn kop geslagen geweest door de mens...dus leg dat dan maar eens uit.
Hij heeft een speciaal karaktertje dat wel...welsh x nrps.
Daarom blijf ik erbij dat dat niet zomaar kan.(en niet alleen door dit geval)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 22:27

Misschien niet waar iedereen het mee eens is, maar heb hem vandaag weer los gegooid en laten lopen. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en heb de longeerlijn er aan geklikt.. Ik heb in totaal 3 min gelongeerd beide kanten. Nou ik stond met mijn mond vol tanden maar hij liep gewoon braaf zijn rondje... Na afloop hem nog los gelaten en ben ik op het hek gaat zitten. Hij was ontzettend braaf na afloop. Hij komt ook echt altijd naar je toe. Als hij wat te dicht bij kwam schoof ik wat opzij en dan kwam hij er weer bij. En dan ging hij gewoon rond kijken terwijl hij naast mij stond... Op het begin wat gehap in mijn been. Het is nogal verschillend, de ene keer doet hij met zijn lippen een beetje flappen en de andere keer komen zijn tanden tevoorschijn. Ik heb het goed geobserveerd en ben wel van mening dat er geen kwaad in zit. Ik heb dit op het begin stevig en goed gecorrigeerd en naarmate de tijd verstrekte deed hij het ook minder en was hij meer in de omgeving gaan kijken... Ik ben erg verbaasd over hem dat hij het zo goed doet en dat de goede en brave kant er makkelijk bij te halen is.

Niet iedereen zijn/haar mening om een 2 jarig paard aan de longe te klikken maar ik was benieuwd hoe hij er in eerste instantie op zou reageren of hij het zo zou oppakken of dat het veel werk gaat kosten.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:52

Alle jonge diertjes hier proberen het wel. Is het gewoon wat proberen/proeven doe ik er niet teveel aan. Zo hapt elk paard wel eens in het halster of in het touw. Gebeurt het meer corrigeer ik het door hem ineens om te vragen of achteruit te zetten. dan is happen ipv leuk en ontspannend niet zo leuk meer want je moet hard aan het werk. Wel kijk ik ook een beetje naar de oorzaak, is het door stress, onderzoekend of zijn ze aan het wisselen, en daar houd ik dan natuurlijk wel iets rekening mee. Kauwen geeft nu eenmaal voldoening, dus corrigeer je het niet wordt het van kwaad tot erger.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 07:18

Batlow schreef:
Misschien niet waar iedereen het mee eens is, maar heb hem vandaag weer los gegooid en laten lopen. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en heb de longeerlijn er aan geklikt.. Ik heb in totaal 3 min gelongeerd beide kanten. Nou ik stond met mijn mond vol tanden maar hij liep gewoon braaf zijn rondje... Na afloop hem nog los gelaten en ben ik op het hek gaat zitten. Hij was ontzettend braaf na afloop. Hij komt ook echt altijd naar je toe. Als hij wat te dicht bij kwam schoof ik wat opzij en dan kwam hij er weer bij. En dan ging hij gewoon rond kijken terwijl hij naast mij stond... Op het begin wat gehap in mijn been. Het is nogal verschillend, de ene keer doet hij met zijn lippen een beetje flappen en de andere keer komen zijn tanden tevoorschijn. Ik heb het goed geobserveerd en ben wel van mening dat er geen kwaad in zit. Ik heb dit op het begin stevig en goed gecorrigeerd en naarmate de tijd verstrekte deed hij het ook minder en was hij meer in de omgeving gaan kijken... Ik ben erg verbaasd over hem dat hij het zo goed doet en dat de goede en brave kant er makkelijk bij te halen is.

Niet iedereen zijn/haar mening om een 2 jarig paard aan de longe te klikken maar ik was benieuwd hoe hij er in eerste instantie op zou reageren of hij het zo zou oppakken of dat het veel werk gaat kosten.

Een tweejarige voorzichtig aan het werk zetten helpt wel degelijk bij het verkrijgen van respect, en je zegt zelf dat je nu niets met hem doet. Zo te horen is je paard er wel aan toe om wat te gaan doen. Daag hem uit, ga grondwerk met hem doen. Van een paar keer een rondje linksom of rechtsom gaan ze op die leeftijd echt niet slijten. Hou de sessies kort en varieer. Staar je niet blind op die kalender, en hou niet te star van aan "dat Bokt vindt dat je er pas op 6 jarige leeftijd op moet gaan zitten". Als je je jonge dier een taak geeft, zul je meteen verandering zien (zag je nu al). Hoe later je met sommige dieren begint, hoe steviger ze in hun hoeven komen te staan. Aan je beschrijving van deze te oordelen zou ik met zadelmak maken iig niet te lang wachten.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 07:32

Mijn toenmalige 2 jarige ruin wilde ook alles vast pakken.
Maar ik ben bij elk paard, met de lipjes mag je frunniken om te kijken wat iets is de tanden gebruik je niet.
Of dat nu in een borstel een emmer of mijn arm is, daar maak ik geen verschil in.
Je ziet zelf wel wanneer die lipjes meer gaan willen en dan zeg ik al, pas op he vaak is dat al genoeg. Maar als ze dan toch happen krijgen ze een tik met een echt boze stem erbij.
Het eerste kopschuwe paard moet ik nog krijgen hoor.

Met de 2 al longeren ben ik geen voorstander van.
Ook niet weet ik hoe ver wandelen. Die paarden kunnen net als een kleuter zich concentreren voor 5 minuten. Braaf stilstaan met poetsen is dan al een hele opgave voor die kleuters.
Ga daar ook niet te lang mee door, dat ze gaan happen omdat ze zich vervelen.
En het met de 6 er op gaan zitten is het bij mij ook niet, maar met een 2 jarige echt dingen doen ook niet, ja borstelen en voetjes geven en van en naar de wei braaf lopen.

Grondwerk heb ik ook nog nooit gedaan, niet in die term tenminste.
Gewoon zelf duidelijk zijn, altijd dezelfde grenzen niet zelf telkens veranderen. En ja als ik op de grond ben en niet aan het rijden kun je dat grondwerk noemen, ik noem het gewoon leren luisteren. :)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 08:51

Cassidy schreef:
Batlow schreef:

Een tweejarige voorzichtig aan het werk zetten helpt wel degelijk bij het verkrijgen van respect, en je zegt zelf dat je nu niets met hem doet. Zo te horen is je paard er wel aan toe om wat te gaan doen. Daag hem uit, ga grondwerk met hem doen. Van een paar keer een rondje linksom of rechtsom gaan ze op die leeftijd echt niet slijten. Hou de sessies kort en varieer. Staar je niet blind op die kalender, en hou niet te star van aan "dat Bokt vindt dat je er pas op 6 jarige leeftijd op moet gaan zitten". Als je je jonge dier een taak geeft, zul je meteen verandering zien (zag je nu al). Hoe later je met sommige dieren begint, hoe steviger ze in hun hoeven komen te staan. Aan je beschrijving van deze te oordelen zou ik met zadelmak maken iig niet te lang wachten.

Ik wilde dit volgend jaar zomer doen. Dan is hij in ieder geval ruim 3 en is er genoeg tijd en het weer is goed omdat hier alleen een buitenbak aanwezig is.. Ik denk dat ik hem voortaan 2 a 3 keer per week eruit ga halen en dan kijk ik in verloop van tijd of hij daarin zelf veranderd. Ben benieuwd hoe hij dat gaat oppakken

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 08:55

little_king schreef:
Mijn toenmalige 2 jarige ruin wilde ook alles vast pakken.
Maar ik ben bij elk paard, met de lipjes mag je frunniken om te kijken wat iets is de tanden gebruik je niet.
Of dat nu in een borstel een emmer of mijn arm is, daar maak ik geen verschil in.
Je ziet zelf wel wanneer die lipjes meer gaan willen en dan zeg ik al, pas op he vaak is dat al genoeg. Maar als ze dan toch happen krijgen ze een tik met een echt boze stem erbij.
Het eerste kopschuwe paard moet ik nog krijgen hoor.

Met de 2 al longeren ben ik geen voorstander van.
Ook niet weet ik hoe ver wandelen. Die paarden kunnen net als een kleuter zich concentreren voor 5 minuten. Braaf stilstaan met poetsen is dan al een hele opgave voor die kleuters.
Ga daar ook niet te lang mee door, dat ze gaan happen omdat ze zich vervelen.
En het met de 6 er op gaan zitten is het bij mij ook niet, maar met een 2 jarige echt dingen doen ook niet, ja borstelen en voetjes geven en van en naar de wei braaf lopen.

Grondwerk heb ik ook nog nooit gedaan, niet in die term tenminste.
Gewoon zelf duidelijk zijn, altijd dezelfde grenzen niet zelf telkens veranderen. En ja als ik op de grond ben en niet aan het rijden kun je dat grondwerk noemen, ik noem het gewoon leren luisteren. :)

Ik wandel nog niet, omdat dit veel te spannend voor hem is. Hier moet een extra paard bij zijn voordat ik rustig en normaal het erf af kan maar dat komt ook straks. Ik weet dat de concentratie van een jong paard gering is en aandacht er lang bij moeten houden ook mentaal zwaar is, maar ik ga deels met cassidy mee en heb het idee dat ik wat meer met hem moet gaan doen om respect van hem te gaan krijgen. Die 20 min verdeeld in een week van 168 uur. Ik denk niet dat hem dat zal schaden.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 09:25

Om het bijten naar jou op te lossen zou ik voor nu een menzweep meenemen. Eerst even in de wei gaan lopen met het ding, je zwaait hem eens ontspannen naar voren op de grond, naar achteren op de grond, een keertje opzij. Dat is jouw ruimte. Staat je paard daarin dan kan hij zomaar de zweep tegen komen (zonder dat je gericht slaat, dat is niet het doel hiervan, doel is je eigen ruime innemen). Zo moet hij afstand houden en krijgt hij dus niet de kans om jou te bijten. Wil je ook de kruiwagen en de mestvork beschermen, dan neem je die gewoon op in je eigen ruimte.

Verder zou ik zoals Cassidy ook al zegt af en toe wat grondwerk met hem gaan doen. Ik heb een dominante merrie staan die zich als 2 jarige ook begon te laten gelden. Beetje grondwerk (eerste week 3x, 2e week 2x dan wat afbouwen, ik zat op 1x per 3/4 weken dat het verstandig was om even te doen om de verhouding duidelijk te houden) deed wonderen. Ik heb gewerkt met het freestylesysteem van emiel voest. Dit is in het begin lichamelijk niet te zwaar, maar geeft hem wel voer om over na te denken en dat was precies wat ik bereiken wilde. Hierdoor werd ze makkelijker te hanteren.

Wat betreft het happen, ze zijn nu ook aan het wisselen, daar kunnen ze tijdelijk happeriger van worden. Mijn merrie onderzoekt ook veel met haar mond, maar begint altijd met haar lippen, pas daarna onderzoekt ze met haar tanden en tong. Het snelle happen is m.i. geen onderzoeken.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 10:42

Herken het wel. Mijn (net) twenter New Forest merrie is aan het groeien en haar karakter verandert van een knuffelpony naar een zelfbewuste dame. Staat jouw ruin wel in een groep waar hij gecorrigeerd wordt door de anderen?

Ik zag mijn dametje gisteren happen in één van de volwassen paarden waar ze mee staat, maar ze werd meteen afgestraft. Ze is ook erg aan het onderzoeken, ruikt aan alle lichaamsdelen totdat ze de grenzen overschrijdt en dan wordt ze weer op haar plek gezet. Verder is ze prima in de omgang maar ik merk dat de kudde waarin ze staat nu echt meerwaarde heeft en haar aan het opvoeden is. Ze leert nu enorm veel paardentaal merk ik. Ik zet haar ook bewust bij het dominantste paard wat ik heb, want het is gewoon nodig.

Ruinen onderzoeken vaak meer met hun mond. Je kan eens proberen om een flinke (wilgen)tak bij hem in de paddock te leggen. Als hij aan het wisselen is, dan heeft hij iets om op te kauwen en wilgen zijn pijnstillend.

Krijgt hij ook krachtvoer? Misschien kun je overwegen om hem wat minder te geven.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 07:22

Helaas zojuist iets minder meegemaakt. Ik ging de paarden in een andere wei zetten (staan 's nachts op een andere wei dan overdag)

Ik wilde het achterste draadje openzetten zodat ze heel het weiland hadden. Mijn twenter bleef vooraan staan bij mijn ouders maar kwam even later richting mij rennen, dus ik wilde mezelf veilig stellen en klapte een paar keer zodat hij niet recht op mij zou komen. Hij stopte en steigerde richting mij. Dit is volledig nieuw en dit heeft hij nog niet gedaan. Vervolgens toen ik naar voor liep kwam hij mee maar ik negeerde hem. En vervolgens deed hij het weer. Ik maakte wel een zwaardere stem en werd boos maar ik kon hem niet goed corrigeren omdat hij gelijk afstand nam.

Mijn moeder denkt dat het komt omdat hij op dit punt geen regelmaat meer heeft. Ze zijn even geleden van 'snachts op stal over dag buiten naar 24/7 buiten gegaan. En daarbij worden ze in de avond en ochtend van wei verplaatst. Hij krijgt verder zeker geen eten omdat hij genoeg energie heeft. Alleen wat pulp om wat dikker te worden maar dat is ook heel weinig.

Ik schrok hier wel erg van en dit wil ik dan direct ook afleren/zorgen dat het niet nog een keer gebeurd. Helaas begint hij nu ook te stijgen in rangorde in de kudde viel mij op vanochtend.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 07:35

Steigeren in de kudde is het probleem niet, steigeren naar jou wel. En als een paard of je afkomt, ga niet schreeuwen of in je handen klappen, maak jezelf groot, steek je handen in de lucht, zwaai met je armen. Als je dit nu weet kun je de volgende keer met een zweep (of het liefste een grondwerkstok want die veert niet door op momenten dat jij dat niet wilt) het land in gaan en als hij naar je steigert hem raken waar je maar raken kunt. Dergelijk gedrag dient beantwoord te worden met wegjagen. En niet heel even, maar blijf achter hem aangaan in dat land. Niet boos worden, niet agressief, maar loop op hem af en ga op de plek staan waar hij op dat moment staat. Doe dit voor een uurtje of zo (en hoeft niet altijd op momenten dat hij op je afkomt). Doe aan "landje pik". Een in rang hogerstaand paard zal van een paard dat lager in rang is eisen dat hij voor hem opzij gaat. Dus ga hetzelfde doen. Eis van je paard dat hij voor je opzij gaat als jij aankomt. Zaak is wel dat je je kunt verdedigen als hij in discussie gaat. Dus mocht hij zich omdraaien en wel naar je uithalen, dat je hem kunt raken met die zweep zonder dat jij geraakt kunt worden.

Het voordeel van grondwerk is dat je dit doet aan een halstertouw. Bij grondwerk kun je namelijk het hoofd naar je toehalen als hij zich echt mocht omdraaien om te trappen. Als je het hoofd naar je toehaalt kan hij je met zijn achterbenen niet raken. Als je hem vrij mocht longeren, vraag dan van hem dat hij binnendoor draait. Als hij je met twee ogen aankijkt heb je respect van hem.

En dat ritme (of het ontbreken ervan) is het probleem niet. Het probleem is wel dat je nu niets met hem doet en hij de grenzen continu aan het verleggen is en daar nog in slaagt ook.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 29-05-13 07:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 07:37

Ik klapte en zwaaide idd en hij stopte daarbij ook abrupt ongeveer 3 meter voor me. Daarna stijgerde hij dus richting mij. Ik ga nu snel op zoek naar een grondwerk instructeur want er is echt meer respect nodig... Toevallig nog een goede omgeving breda?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 07:43

Ik weet eentje die op ieder moment van de dag, 7 dagen in de week, 24h per dag voor je klaarstaat, op momenten dat jij dat wilt. Zijn naam is Pat Parelli. Er is heel veel informatie over hem te vinden. Verdiep je eens in de theorie achter de methode, hij heeft een boek, een Youtube kanaal en heel veel instructie in NL rondlopen. Zijn website is www.parelli.nl

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 07:44

Daar heb ik eerder van gehoord ja, dan werk je toch met levels etc? Ik zal is gaan kijken. Ik zou ook eventueel dan dus zelf aan de slag kunnen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 07:45

Je kunt er niet omheen om je te laten controleren, maar je kunt al een begin maken met de 7 games ja.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 07:51

Ik heb zojuist een instructeur in omgeving breda gemaild die speciaal parelli doet via de parelli site. Ben benieuwd en zal maar gewoon met haar aan de slag gaan. Bedankt voor je hulp cassidy!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 08:19

Graag gedaan hoor! Mocht je tussendoor nog wat info over Parelli willen hebben, hier wat interviews over zijn programma en zijn filosofie erachter.

Get started:
http://www.youtube.com/watch?v=wZQ-RZjBOdA
http://www.youtube.com/watch?v=QTWM6lAPM14
http://www.youtube.com/watch?v=W2dMGwmI ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=Yrxh9pbd ... re=related

Interview over level 1/2

http://www.youtube.com/watch?v=1PM56J5W ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=um16l83Xlpc&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=ewmEbq9IVJ0&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=fEAt-6yOyg4&NR=1

Level 3

http://www.youtube.com/watch?v=K1NFucU8Bdg
http://www.youtube.com/watch?v=h5NYImHy ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=nuaze3tHG4g&NR=1

Level 4

http://www.youtube.com/watch?v=ufO1dBKN ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=hK__hB2HwJw&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=wzApqoNC ... re=related

Filmpjes van het oude Parelli 7 games pakket (helaas met Duitse Voice-over)

http://www.youtube.com/watch?v=xMpweMV31o0

http://www.youtube.com/watch?v=k_JEN1mO ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=NfifTXji ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=MziUPffH ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=2fk9FqHd ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=h7pAKYvL ... re=related

Zijn boek:

http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... t_overview

En je kunt ook lid worden van Parelli Connect, daar staat heel veel info op. Eerste maand is gratis!

http://www.parelliconnect.com

En zijn Youtube kanaal:

http://www.youtube.com/user/ParelliTube

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 08:43

Elk jong paard steigert wel eens. Soms is het genoeg om het te negeren en een ander moet je eens een keer zijn zwakke plek vertellen, namelijk zijn buik. Een pets met touw en zweepje geeft vaak wel duidelijkheid. Gebeurt het vaker, doet wat cassidy zegt. Ik zie hier ook de leiders niet meteen een uur achter een ander aanrennen als ze een keer steigeren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 08:52

Leiders in de kudde hebben andere manieren om een paard duidelijk te maken dat ze van dergelijk gedrag niet gediend zijn. Dat kan van een heel subtiel lelijk gezicht tot een serieuze aanvaring gaan. Gezien de omschrijving van het gedrag van de tweejarige is er al veel te veel ongewenst gedrag genegeerd, en dient ts in mijn ogen een keer door te grijpen. Als je het goed doet, hoeft het namelijk maar een keer. En tot een aanvaring hoeft het helemaal niet te komen, als je gaandeweg, heel subtiel, je leiderschapspositie gaat terugveroveren en dan ook weet te behouden. En daar kan Parelli je mee op weg helpen.

Parelli over respect:

http://www.youtube.com/watch?v=WbSGKNzc8FA