Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
lot189 schreef:lieve bokkers,
dit is een paard gewoon af te leren zonder bit kettingen pijn of wat dan ook!
je moet je paard leren te stoppen als jij je bv, omdraait.( kan ook een andere lichaamsbeweging zijn)
maar omdraaien is het makkelijkst omdat je dan met een open lichaam naar het paard toe staat wat voor het paard in dit geval betekent, stoppen (wegsturen)
als je dit je paard in de bak hebt geleerd ( 25 min werk) tip! verdeel dit in 2 sessie's
kun je naar buiten om het daar te oefenen!
kwestie van tijd, maar het geeft je profijt!
lissie_zigor schreef:Hahaha "doe een ketting" "doe een bit in" "een touwhalster" haha wat wil je doen tegen gemiddeld 600 kiilo?! Ik ben het eens met eerst in de bak grondwerk te doen. Uiteindelijk moet je zonder halster bit touw kunnen lopen... Is gewoon leiderschap.. Als je wilt weten hoe je dat oefent en respect verdiend van je paard. Dan kun je me pb"en.
Ik heb een dominante eigenwijze fjord die mij vroeger ook wel regelmatig zand_skie les gaf, maar na oefenen met leiderschap, kan ik nu ook zonder iets rijden dmv lichaamstaal.
PaardjesFan1 schreef:wandel met je hoofdstel in of doe een stang-trens bit aan halster en laat weten dat JIJ de baas bent

Cassidy schreef:Ik vind het diep triest dat er naar allerlei hulpmiddelen gegrepen wordt als bitten, hengstenkettingen enz. In mijn ogen dien je dit thuis op te lossen, in een bak, door grondwerk mee te nemen. En pas dan er weer aan gaan denken dat je het erf af kunt gaan, bij voorkeur met een ouder paard die echt verkeersmak is waar je paard op kan steunen. Alle andere oplossingen zijn quick fixes en lossen het probleem niet op. Een paard gaat echt geen vertrouwen in je krijgen als schrikreacties of jolige reacties (moeilijk te beoordelen van achter een computer) met pijn geassocieerd worden.