Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Bowen schreef:Ik ben niet zo van dat maar op 1 plaats, het probleem daarmee is dat als je een keer ergens anders moet lopen, of dat wil doen omdat je een doel hebt je zomaar stevig in de problemen kan komen. Ik wil altijd respect, vertrouwen en een prima reactie op wat ik vraag, waar ik ook sta of loop.
. Hier moet je natuurlijk wel naartoe werken. Startpunt is paard schuin achter. Dit verder uitbouwen naar verschillende plekken en ook aan beide kanten.
)
Koper schreef:JudithO schreef:Sowieso niet naast de schouder gaan lopen. Paard kan dan zijn volle gewicht erin gooien mocht hij een sprintje willen trekken, en dat ga je niet houden!
Wel als je 'm omtrekt: je elleboog als hefboom gebruiken en daarmee in z'n hals prikken, en trekken aan je halstertouw terwijl je een pas achteruit zet. Maar je paard hoort niet weg te willen sprinten, hij hoort met z'n aandacht bij jou te zijn.
Of je voor, naast of achter je paard loopt terwijl je hem leidt is onder andere afhankelijk van het karakter van je paard. Uiteindelijk is het doel natuurlijk dat je in alle posities je paard kunt leiden, zowel met als zonder halstertouw of teugels.

Tigra_ schreef:Mijn paard loopt gewoon waar ik haar op dat moment wil hebben. Dat kan achter zijn, schuin achter, schouder aan schouder of schouder en hoofd. Ze moet wel "verplaatsbaar" zijn. Zo wil ik ook dat ze bv voor mij uit loopt als ik haar uit de weide haal.
Het liefst heb ik ze gewoon schouder aan schouder. Omdat je dan goed ziet wat een paard op dat moment doet. Als ze achter je lopen heb je totaal geen zicht op wat er bij het paard afspeelt bv iets engs en dan is je paard je al voorbij voor je er erg in hebt. En een paard op me hielen zit ik eigenlijk ook niet op te wachten en dat kan altijd gebeuren blijven paarden.
Bowen schreef:Mijn paard moet lopen waar ik hem wil hebben
Waar verschilt dus. Zo heb ik erg veel gehad aan in zone 3 lopen(op dezelfde hoogte als de plaats waar het zadel ligt), daarmee kon ik checken of het paard wel ok was zo alleen daarvoor, kon hij gewend raken aan ik die daar aanwijzingen gaf, veel aan gehad voor het rijden.
Met de merrie loop ik veel in zone 5(achter haar dus), zij is mijn menpony, dus is het erg fijn dat zij gewend is aan mij achter zich en dan ook nog goed reageert.
Ik ben niet zo van dat maar op 1 plaats, het probleem daarmee is dat als je een keer ergens anders moet lopen, of dat wil doen omdat je een doel hebt je zomaar stevig in de problemen kan komen. Ik wil altijd respect, vertrouwen en een prima reactie op wat ik vraag, waar ik ook sta of loop.