Paard trekt zichzelf los

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ess98

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 23:25

een trailertouw is helemaal niet moeilijk stuk te trekken. Het lukt mijn pony ook binnen 3 seconde.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 23:28

Helaas heb ik hier ook het probleem gehad toen ik mijn paard kocht. Vooral in het begin had hij dat hij zomaar zijn hoofd omhoog deed met een ruk. En voor je het wist had hij weer een touw gesloopt of een halster...
Wat bij mij heeft geholpen, is door hem niet meer zozeer vast te zetten met een knoop. Wat ik nu doe (en dat lukt, omdat hij aan een hek staat), is het halstertouw niet met een knoop aan het hek vast te maken, maar er gewoon drie keer omheen te slaan. Als hij nu met een ruk zijn hoofd omhoog doet, dan geeft het touw mee. Sindsdien is er niks meer stuk gegaan en hij staat een stuk rustiger nu ook!

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 00:24

Mijn pony heeft het probleem ook gehad.
Wat bij ons dé oplossing was dat was om een binnenband (ja, zo'n fietsband) tussen het touw en het halster te knopen.

Zo kon mijn merrie hangen wat ze wou maar kwam ze niet los.. na 2x hangen zonder los te komen had ze het spelletje door en ging ze niet meer hangen :)
Ze had namelijk door gekregen dat als je maar hard genoeg trok, je los kwam. Met een binnenband ertussen kon ze trekken wat er wou maar ging er niks kapot, ze stond echt te kijken van; 'huh? dat is niet leuk -O- '

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 04:51

Laurahh schreef:
Mijn pony heeft het probleem ook gehad.
Wat bij ons dé oplossing was dat was om een binnenband (ja, zo'n fietsband) tussen het touw en het halster te knopen.

Zo kon mijn merrie hangen wat ze wou maar kwam ze niet los.. na 2x hangen zonder los te komen had ze het spelletje door en ging ze niet meer hangen :)
Ze had namelijk door gekregen dat als je maar hard genoeg trok, je los kwam. Met een binnenband ertussen kon ze trekken wat er wou maar ging er niks kapot, ze stond echt te kijken van; 'huh? dat is niet leuk -O- '

Je dient toch echt verschil te maken tussen een paard dat in paniek raakt en een paard dat geleerd heeft om los te komen. En aangezien niet iedereen dat verschil kan maken en ook een prof nog weleens moeite heeft met het herkennen van aangeleerde patronen, zou ik het risico niet lopen.

Ook een binnenband van een fiets kan stuk. Ook een halstertouw met elastiek erin kan stuk. Als je paard daar met volledig gewicht aan gaat hangen, en hij breekt, kan je paard achterover klappen en in het ergste geval zijn nek of rug breken. Breekt het touw of die binnenband niet, dan kan het paard zich ook in die situatie ophangen.

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:03

Ik snap dat er van die trucjes zijn van die fietsband, maar dat is toch hartstikke gevaarlijk? paard kan zo zijn nek breken

Bernoe

Re: Paard trekt zichzelf los

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:08

Mijne deed dat ook. Eerste tijd los gepoetst, daarna rustig an begonnen met fietsband, m.i. niet gevaarlijker dan gewoon touw. Mijne raakte een stuk minder paniekerig als ze ging hangen omdat het rekte. Je hebt ook van die 'rubberen' lijnen waarmee je ze vast kan zetten, ook een goede oplossing. Inmiddels knup ik mn peerd overal vast. Geen probleem meer.

xRuitertjeX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 10:50

JustMyZtje schreef:
je paard gaat dus eigenlijk hangen?
mijn paard heeft dit ook gedaan. we hebben gewoon de zweep erbij gehaalt..

ze schrikt vaak ergens van, waarvan weet ik niet maar ze springt naar achter en geeft dan van schrik een ruk aan het halstertouw. soms gaat deze meteen kapot maar soms niet waardoor ze er aan blijft hangen. zweep is geen optie. word ze alleen maar gekker van en ben bang dat het daar juist erger van word. ( het schrikken en trekken)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:53

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:55

femo schreef:
Cassidy schreef:
Er zijn paarden die zich daardoor heel erg kunnen bezeren, met name paarden die in paniek raken. Het paard moet leren te wijken voor druk. Een stap naar voren te zetten op die druk. Een paard dat niet vast kan staan en dat nog moet leren, of zich losrukt uit paniek, die gaat deze "wijken voor druk" reactie initieel niet tonen. Hij raakt in paniek omdat hij niet weg kan komen. Een touw achter de oren dat niet meegeeft als het gaat hangen bewijst een paard niet dat hij weg kan komen. De Aussie Tie Ring of de Safe Clip geven altijd mee. Paard leert dat hij weg kan komen. Een paard met nekblessure of dat komt te overlijden omdat hij zich in paniek ophangt hoeft niet meer voor te komen!

En als bewijs hoe dat werkt:

http://www.youtube.com/watch?v=XeguCqS4YiY

vanaf 5.35 min.

jeetje, wat irritant die kerel die dat paard juist gaat opjagen. :(

Wat is de reden dat je dit irritant vindt? Om iets te demonstreren vind ik dat je het effect van een schrikreactie mag gebruiken. Paard krijgt daar echt geen trauma van. Hij zou pas een trauma krijgen als hij niet weg kon komen.
Schriktraining is overigens ook niets anders dan op een gecontroleerde manier het paard met dingen te confronteren....daar al eens aan gedacht?

JustMyZtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:56

xRuitertjeX schreef:
JustMyZtje schreef:
je paard gaat dus eigenlijk hangen?
mijn paard heeft dit ook gedaan. we hebben gewoon de zweep erbij gehaalt..

ze schrikt vaak ergens van, waarvan weet ik niet maar ze springt naar achter en geeft dan van schrik een ruk aan het halstertouw. soms gaat deze meteen kapot maar soms niet waardoor ze er aan blijft hangen. zweep is geen optie. word ze alleen maar gekker van en ben bang dat het daar juist erger van word. ( het schrikken en trekken)

als ze vaak ergens van schrikt, betwijfel ik of ze het niet expres doet om los te komen.

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 10:56

wij hadden dit probleem eerst ook, maar wij hebben een touw dat niet kapot kan het is lastig uit te leggen
maar ik denk dat je het beste haar los kan laten staan, of met een touw om een hek dat ze gewoon los kan trekken, succes!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:01

Strotouwtje klein plukje van nemen zodat touwtje dunner wordt. Meerdere lussen van maken van verschillende grootte. Dit het paard hieraan vast zetten. Als ze dan gaat hangen knap het strotouwtje. Maar de grotere lus erna is dan nog heel en staat ze nog steeds vast. Je kan DAB ook zoveel lussen gebruiken als je nodig denkt te heben

toppony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:06

Als ze door die paniekaanvallen steeds maar kort trekt en daar door het touw of halster breekt kan ik je deze rek aanraden, te vinden in elke ruitershop denk ik. Afbeelding

Als ze echt aan het touw gaat hangen en blijft trekken moet je eens een trekband proberen. Hiervan vind ik geen afbeelding, maar als je naar een ruitershop gaat kunnen ze je wel verder helpen.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:22

Ik zag dat iemand die tie ring zelf had gemaakt van deze 2 haken/ringen:

Afbeelding

Iemand hier ervaring mee?

Er is inderdaad verschil tussen een paard wat panikeert en in zich in 1 keer los rukt en een paard wat het vast staan zat is en de druk opvoert en zo los komt.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:34

Ik heb er inmiddels verschillende gehad die "niet konden vaststaan". Daarbij wel de aantekening dat deze paarden bij het lostrekken niet in paniek waren maar gewoon los wilden. Eentje maakte trok zich geregeld los om dan los perfect stil op dezelfde plek te blijven stilstaan. Hij wilde gewoon niet vast! Bij hem hebben we het opgelost door het touwtje los door het oog te trekken en hem zo te laten staan. Hij liep nooit weg. Alledrie deden ze het overigens niet als er "iets" achter ze was als ze vast stonden zoals een balk of een muur. Ze trokken alleen als ze in de vrije ruimte vast gebonden stonden zoals op een gang. De oplossing is dan goed opletten en zodra ze beginnen te hangen een tik met de zweep van achter (zodat ze terug vooruit gaan) zodat ze leren dat ook als er geen muur of balk achter ze is ze toch niet naar achter kunnen. Het is dan het handigst als je het hangen net als op het filmpje een paar keer uit lokt. Meestal is het met een paar keer al opgelost.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 22:21

toppony schreef:
Als ze door die paniekaanvallen steeds maar kort trekt en daar door het touw of halster breekt kan ik je deze rek aanraden, te vinden in elke ruitershop denk ik. [ Afbeelding ]

Als ze echt aan het touw gaat hangen en blijft trekken moet je eens een trekband proberen. Hiervan vind ik geen afbeelding, maar als je naar een ruitershop gaat kunnen ze je wel verder helpen.

Ik heb al eerder aangegeven dat deze rubberen trekbanden kunnen breken. Met alle gevolgen van dien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 22:22

LBLGypsyCobs schreef:
Ik zag dat iemand die tie ring zelf had gemaakt van deze 2 haken/ringen:

[ Afbeelding ]

Iemand hier ervaring mee?

Er is inderdaad verschil tussen een paard wat panikeert en in zich in 1 keer los rukt en een paard wat het vast staan zat is en de druk opvoert en zo los komt.

Je kunt de ring idd zelf maken, het enige wat er niet in zit is een magneet die hem dicht houdt als er geen druk op het touw staat. Maar als je handig bent heb je hem zo nagemaakt, en dan werkt hij ook.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 23:08

Els_175 schreef:
Ik heb ook een paard die dat eerst veel deed.
Ben opzoek gegaan naar speciale knopen zodat ze wel vaststaat maar geen opgesloten gevoel krijgt.
http://www.downunderhorsemanship.com/st ... K%20CHROME
Ik zou hier eens naar kijken, werkt super!

Heb er zelf een variant knoop van gemaakt, heeft hetzelfde effect :Y)

Zijn die dingen niet hier te koop?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 23:15

Ik heb een Tie ring gemaakt van een versleten trens. De kortste helft eraf gezaagd, karabijnhaak er aan, werkt perfect

Islien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 19:43

doet mij verzorg pony ook.. niet om zichzelf los te trekken maar hij trekt aan elk touwtje .. :')

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 23:29

Je kan inderdaad een ring kopen waar over word gesproken, maar je kan je paard het ook leren om vast te staan ;) En als hij toch gaat trekken en druk voelt, juist bij druk naar voren te gaan ipv tegen de druk in de komen. Tegen de druk in gaan is namelijk de eerste reactie van een paard en zeker als jou paard zich steeds lostrekt is dat voor hem de oplossing, hij zal dat blijven doen omdat hij zich dat zelf nu al heeft aangeleerd. Het is mijn werk om (gedrags)problemen op te lossen en dit probleem heb ik al eerder gehad. Je moet zo'n paard juist aanleren dat bij druk op het halster (doordat hij schrikt of verstapt en ineens druk voelt) dat als hij een stap naar voren doet, de druk weg is. Er is al eerder in dit topic gesproken over wijken voor druk, dit is precies zo. Als je het opgelost wilt hebben dan kom ik graag te hulp schieten!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:57

Flo123 schreef:
Je kan inderdaad een ring kopen waar over word gesproken, maar je kan je paard het ook leren om vast te staan ;) En als hij toch gaat trekken en druk voelt, juist bij druk naar voren te gaan ipv tegen de druk in de komen. Tegen de druk in gaan is namelijk de eerste reactie van een paard en zeker als jou paard zich steeds lostrekt is dat voor hem de oplossing, hij zal dat blijven doen omdat hij zich dat zelf nu al heeft aangeleerd. Het is mijn werk om (gedrags)problemen op te lossen en dit probleem heb ik al eerder gehad. Je moet zo'n paard juist aanleren dat bij druk op het halster (doordat hij schrikt of verstapt en ineens druk voelt) dat als hij een stap naar voren doet, de druk weg is. Er is al eerder in dit topic gesproken over wijken voor druk, dit is precies zo. Als je het opgelost wilt hebben dan kom ik graag te hulp schieten!

Helemaal mee eens, maar wat ga je doen als je bovenstaande allemaal hebt aangeleerd en het dier toch een keer in paniek gaat trekken en ineens niet meer los kan komen? Dan is alle aangeleerde "wijken voor druk" ineens ver te zoeken.

Dus ook als je je paard van alles hebt aangeleerd, blijven deze tools onmisbaar.

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 11:56

Als je je paard echt leert wijken voor druk dan ga je het paard zo trainen dat hij ook in panieksituaties zo gaat reageren. Want dat zijn nou juist de momenten waar het op aan komt dat hij op de juiste manier gaat reageren. Je kan een paard alles aanleren, ook in panieksituaties ;) Ik heb niet veel kaas gegeten van die ringen, maar dat zal uiteraart ook heel fijn en veilig zijn om te gebruiken!

koetje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 12:01

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 12:07

pillow schreef:
Ik heb een Tie ring gemaakt van een versleten trens. De kortste helft eraf gezaagd, karabijnhaak er aan, werkt perfect

Heb je daar een foto van, vind het wel heel interessant!