Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

' 
Laurahh schreef:Mijn pony heeft het probleem ook gehad.
Wat bij ons dé oplossing was dat was om een binnenband (ja, zo'n fietsband) tussen het touw en het halster te knopen.
Zo kon mijn merrie hangen wat ze wou maar kwam ze niet los.. na 2x hangen zonder los te komen had ze het spelletje door en ging ze niet meer hangen
Ze had namelijk door gekregen dat als je maar hard genoeg trok, je los kwam. Met een binnenband ertussen kon ze trekken wat er wou maar ging er niks kapot, ze stond echt te kijken van; 'huh? dat is niet leuk'
JustMyZtje schreef:je paard gaat dus eigenlijk hangen?
mijn paard heeft dit ook gedaan. we hebben gewoon de zweep erbij gehaalt..

femo schreef:Cassidy schreef:Er zijn paarden die zich daardoor heel erg kunnen bezeren, met name paarden die in paniek raken. Het paard moet leren te wijken voor druk. Een stap naar voren te zetten op die druk. Een paard dat niet vast kan staan en dat nog moet leren, of zich losrukt uit paniek, die gaat deze "wijken voor druk" reactie initieel niet tonen. Hij raakt in paniek omdat hij niet weg kan komen. Een touw achter de oren dat niet meegeeft als het gaat hangen bewijst een paard niet dat hij weg kan komen. De Aussie Tie Ring of de Safe Clip geven altijd mee. Paard leert dat hij weg kan komen. Een paard met nekblessure of dat komt te overlijden omdat hij zich in paniek ophangt hoeft niet meer voor te komen!
En als bewijs hoe dat werkt:
http://www.youtube.com/watch?v=XeguCqS4YiY
vanaf 5.35 min.
jeetje, wat irritant die kerel die dat paard juist gaat opjagen.
xRuitertjeX schreef:JustMyZtje schreef:je paard gaat dus eigenlijk hangen?
mijn paard heeft dit ook gedaan. we hebben gewoon de zweep erbij gehaalt..
ze schrikt vaak ergens van, waarvan weet ik niet maar ze springt naar achter en geeft dan van schrik een ruk aan het halstertouw. soms gaat deze meteen kapot maar soms niet waardoor ze er aan blijft hangen. zweep is geen optie. word ze alleen maar gekker van en ben bang dat het daar juist erger van word. ( het schrikken en trekken)

toppony schreef:Als ze door die paniekaanvallen steeds maar kort trekt en daar door het touw of halster breekt kan ik je deze rek aanraden, te vinden in elke ruitershop denk ik. [ Afbeelding ]
Als ze echt aan het touw gaat hangen en blijft trekken moet je eens een trekband proberen. Hiervan vind ik geen afbeelding, maar als je naar een ruitershop gaat kunnen ze je wel verder helpen.

LBLGypsyCobs schreef:Ik zag dat iemand die tie ring zelf had gemaakt van deze 2 haken/ringen:
[ Afbeelding ]
Iemand hier ervaring mee?
Er is inderdaad verschil tussen een paard wat panikeert en in zich in 1 keer los rukt en een paard wat het vast staan zat is en de druk opvoert en zo los komt.
Els_175 schreef:Ik heb ook een paard die dat eerst veel deed.
Ben opzoek gegaan naar speciale knopen zodat ze wel vaststaat maar geen opgesloten gevoel krijgt.
http://www.downunderhorsemanship.com/st ... K%20CHROME
Ik zou hier eens naar kijken, werkt super!
Heb er zelf een variant knoop van gemaakt, heeft hetzelfde effect
En als hij toch gaat trekken en druk voelt, juist bij druk naar voren te gaan ipv tegen de druk in de komen. Tegen de druk in gaan is namelijk de eerste reactie van een paard en zeker als jou paard zich steeds lostrekt is dat voor hem de oplossing, hij zal dat blijven doen omdat hij zich dat zelf nu al heeft aangeleerd. Het is mijn werk om (gedrags)problemen op te lossen en dit probleem heb ik al eerder gehad. Je moet zo'n paard juist aanleren dat bij druk op het halster (doordat hij schrikt of verstapt en ineens druk voelt) dat als hij een stap naar voren doet, de druk weg is. Er is al eerder in dit topic gesproken over wijken voor druk, dit is precies zo. Als je het opgelost wilt hebben dan kom ik graag te hulp schieten! 
Flo123 schreef:Je kan inderdaad een ring kopen waar over word gesproken, maar je kan je paard het ook leren om vast te staanEn als hij toch gaat trekken en druk voelt, juist bij druk naar voren te gaan ipv tegen de druk in de komen. Tegen de druk in gaan is namelijk de eerste reactie van een paard en zeker als jou paard zich steeds lostrekt is dat voor hem de oplossing, hij zal dat blijven doen omdat hij zich dat zelf nu al heeft aangeleerd. Het is mijn werk om (gedrags)problemen op te lossen en dit probleem heb ik al eerder gehad. Je moet zo'n paard juist aanleren dat bij druk op het halster (doordat hij schrikt of verstapt en ineens druk voelt) dat als hij een stap naar voren doet, de druk weg is. Er is al eerder in dit topic gesproken over wijken voor druk, dit is precies zo. Als je het opgelost wilt hebben dan kom ik graag te hulp schieten!
Ik heb niet veel kaas gegeten van die ringen, maar dat zal uiteraart ook heel fijn en veilig zijn om te gebruiken!