star_hutch schreef:Gewoon meenemen uit de kudde naar een plek waar ze de kudde niet ziet (box of ergens anders). Vastzetten en haar gang laten gaan. Ga ondertussen gewoon iets anders doen. Ze moet de zinloosheid in leren zien van het stressgedrag. Op het moment dat ze rustig staat, Dus: hoofd naar beneden en ontspannen, neem je haar weer mee naar de kudde.
De eerste keer kan dit wel een uurtje of wat duren, maar op een gegeven moment gaat ze het weggaan uit de kudde associëren met ontspanning.
Op het moment dat je haar op d'r kop geeft (zoals hier veel mensen adviseren) leer je haar dat uit de kudde gaan heeeeeel erg naar is (je vriendjes niet meer zien en vervolgens geslagen worden).
Succes! En veel geduld toegewenst!
Dit raad ik je persoonlijk niet aan als jou merrie een klein beetje op de mijne lijkt. Als ik dat zou doen breekt ze of de stal of haar benen
Alleen als ik er zelf bij blijf gaat dat goed.Geslagen worden is wel een beetje overdreven he
Een tik waar nodig, wie niet luisteren wil moet voelen
Stilstaan is niet iets wat mijn paard moet willen (want dat wil ze toch nooit
) maar iets wat ik van haar eis. Een stapje hier of daar, prima. Maar gaan draaien en mij voor mn sokken lopen? Ja dan kan ze inderdaad een goede tik verwachten.
Ga hier volledig in mee
(en ja, dit kan de eerste keer enorm lang duren, dus zorg dat je tijd hebt).