Wilde merrie (naar het weiland)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 01:35

Dit klinkt vooral als een opvoedkundig probleem, hoe heet of druk je paard ook is, hij mag jou niet omver trekken of over je heen rennen als je voor hem staat.
Voorheen had je nooit problemen omdat ze toen minder energie had (en wellicht opgevoed was door de pensionhouder?) en je voert haar duidelijk teveel.
3x daags hooi, 1 kilo basis, 1 kilo daily en ook nog 6 uur op het land, dat is echt wel veel voor een paard wat geen werk verricht.
Hoeveel hooi voer je per keer?
Ik zou het minderen naar 2x daags matig hooi, basisbrok weglaten en alleen een handje dailyplus geven als de anderen ook brok krijgen.
En daarnaast aan je opvoeding werken ;)

LBLGypsyCobs

Re: Wilde merrie (naar het weiland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:25

Ik ben zelf ook best netjes opgevoed door mijn ouders, maar als ik m'n Ritalin vergeet en ook nog eens te veel suikers binnen krijg, heb ik echt wel momenten dat ik me niet kan beheersen.
En dan kan ik nog iets beter redeneren als zo'n paard.

Neemt niet weg dat juist in zo'n periode ongewenst gedrag een gewoonte kan gaan worden.
Dus je hoeft zeker niet alles maar goed te vinden, hou alleen in je achterhoofd dat er verschil is tussen corrigeren en afstraffen.
Merrie weet waarschijnlijk met zichzelf ook geen raad :(:)

Probeer het echt eens een week of 2 zonder die Daily Plus, ik kon toen ook echt niet geloven dat het zoveel uit zou maken, maar kon op den duur ook niks anders meer bedenken.
En het bleek de oorzaak voor haar drukke gedrag.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:32

En als je zelf de stal ingaat en haar daar omdraait, en haar dan achteruit de stal uit laat lopen? En dan heel rustig omdraaien en wanneer ze nog maar enig teken van dit gedrag geeft gelijk hup in zijn achteruit. Desnoods het hele stuk naar het weiland maar achteruit :+ Wie niet luisteren wil..

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:46

goeroe schreef:
mnkortleve schreef:
Een paard met dergelijke reactie op bepaald voer daar is het in principe niet echt eerlijk tegenover om hem of haar hard aan te pakken ze kunnen er immers niets aan doen.

Dat ben ik niet met je eens. Een paard mag best heet zijn of stuiteren, maar als een paard over je heen loopt of met je wegstormt ontbreekt het naar mijn mening toch echt aan een stukje respect en opvoeding. Bij paarden die van nature temperamentvol zijn zeg je toch ook niet dat corrigeren zielig is omdat ze nou eenmaal zo zijn? Misschien ligt het er ook een beetje aan wat je gewend bent. Hoe heter hoe beter zeg ik altijd, naar mijn idee zijn die gemakkelijker op te voeden dan zo'n koele die zo nu en dan eens de kolder in de kop heeft.

Ik zou het ook zeker niet toe staan dat een paard dat doet ik zeg ook niet dat je niet moet corrigeren ik heb het over hard aanpakken.
Ik weet niet of je wel eens met een paard gewerkt heb dat een extreme reactie op het voer heeft gehad, die paarden zijn haast niet te corrigeren vooral niet als je dat hard en grof gaat doen die gaan steeds erger stuiteren, vaak bereik je het tegenover gestelde ermee, een nog drukker paard dat nog harder over je heen loop.
Vooral rustig reageren, niet te veel energie uitstralen.
Eerst uitsluiten of het aan het voer ligt en zo niet dan kun je altijd nog een hardere aanpak toepassen.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:52

Als ik dit zo lees dan zou ik het krachtvoer schrappen. Het paard wordt niet gereden en is gepensioneerd. Stoppen met de Daily Plus en voor de vorm een handje lucerne als het paard naast haar voer krijgt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 13:39

mnkortleve schreef:
Ik zou het ook zeker niet toe staan dat een paard dat doet ik zeg ook niet dat je niet moet corrigeren ik heb het over hard aanpakken.
Ik weet niet of je wel eens met een paard gewerkt heb dat een extreme reactie op het voer heeft gehad, die paarden zijn haast niet te corrigeren vooral niet als je dat hard en grof gaat doen die gaan steeds erger stuiteren, vaak bereik je het tegenover gestelde ermee, een nog drukker paard dat nog harder over je heen loop.
Eerst uitsluiten of het aan het voer ligt en zo niet dan kun je altijd nog een hardere aanpak toepassen.

Er is een verschil tussen slecht gedrag corrigeren en een heet paard dwingen stil te staan.
Dat laatste kun je wel vergeten, maar hoeveel energie er ook in zit, ze moeten wel leren bij je te blijven, niet in je persoonlijke ruimte te komen, geen touw uit je handen te rukken enz. Dat ze dan aan het eind van je touwtje staan te dribbelen is geen probleem.
Hoe denk je anders dat dekhengsten en topsportpaarden gehanteerd worden?
Die barsten ook van de energie en de hormonen en toch lopen die keurig mee als ze naar de bak/molen/weide gaan en pas als ze los zijn komt die energie eruit, puur een kwestie van opvoeding.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:45

Dat vind ik dus ook Annelies. Dat beetje voer is niet de oorzaak van het probleem, het brengt slechts een probleem aan het licht dat in de basis al aanwezig was.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 14:56

Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben het kan zijn dat ik er over heen gelezen heb maar wat doe je als het paard daadwerkelijk dus los is en naar de wei toe rent? Laat je het paard dan gelijk de wei in gaan? Want ik zou direct het paard terug pakken en opnieuw beginnen bij de stal.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 15:59

goeroe schreef:
Dat vind ik dus ook Annelies. Dat beetje voer is niet de oorzaak van het probleem, het brengt slechts een probleem aan het licht dat in de basis al aanwezig was.

Precies, het paard is altijd al zo geweest, of werd op de vorige stal beter gecorrigeerd door de pensionhouder. Maar daar heb je gewoon nooit last van gehad omdat het altijd een meegaand, rustig en weinig energiek paard was.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 18:05

anneliesdj schreef:
mnkortleve schreef:

Er is een verschil tussen slecht gedrag corrigeren en een heet paard dwingen stil te staan.
Dat laatste kun je wel vergeten, maar hoeveel energie er ook in zit, ze moeten wel leren bij je te blijven, niet in je persoonlijke ruimte te komen, geen touw uit je handen te rukken enz. Dat ze dan aan het eind van je touwtje staan te dribbelen is geen probleem.
Hoe denk je anders dat dekhengsten en topsportpaarden gehanteerd worden?
Die barsten ook van de energie en de hormonen en toch lopen die keurig mee als ze naar de bak/molen/weide gaan en pas als ze los zijn komt die energie eruit, puur een kwestie van opvoeding.

Ik begrijp jou reactie op die van mij niet helemaal. :o
Slecht gedrag moet je corrigeren en of dat nu een heet paard is of niet alleen gaat het mij om de manier waarop, een paard wat geen raad met zichzelf weet omdat hij voer krijgt waar iets in zit waar hij niet tegen kan daar kun je idd niet van verwachten dat hij stil staat je moet dan genoegen nemen met een paard dat wel braaf is, maar staat te stuiteren.
Mijn jonge hengsten zijn ook gewoon braaf aan een touwtje ook al hebben ze bijvoorbeeld de lente in hun bol dit uitten ze pas echt als ze los zijn en ik weg ben.

TS ik zou gewoon eerst eens naar dat voer gaan kijken en ja misschien is het wel zo dat nu het aard van het beestje boven kom en je niet consequent genoeg ben geweest, maar daar valt gewoon aan te werken.
En misschien ga je dat zelf niet voor elkaar krijgen en moet je er hulp voor inschakelen, helemaal niet erg toch we zijn niet allemaal een Emiel Voest of een Monty Roberts.

RKJ_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 19:08

anneliesdj schreef:
goeroe schreef:

Precies, het paard is altijd al zo geweest, of werd op de vorige stal beter gecorrigeerd door de pensionhouder. Maar daar heb je gewoon nooit last van gehad omdat het altijd een meegaand, rustig en weinig energiek paard was.

Ga alsjeblief niet zeggen dat het paard altijd al is geweest is als je werkelijk geen idee hebt wat voor paard het is of was en wat de rol van de pensioenhouder was.
Die rol was namelijk niks. Ze stallen gingen open en ze renden zelf maar naar het weiland. Maar we deden het ook wel is zelf wat prima ging (ze vond het altijd al wel leuk om naar buiten te gaan dat wel)

We hebben namelijk nog een paard, die veel hoger in het voer staat en daar zijn absoluut geen problemen mee.

sowieso het is niks aan een soort van beschuldiging van het slecht opvoeden van het paard, een oplossing zou veel handiger zijn

RKJ_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 19:13

Tigra_ schreef:
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben het kan zijn dat ik er over heen gelezen heb maar wat doe je als het paard daadwerkelijk dus los is en naar de wei toe rent? Laat je het paard dan gelijk de wei in gaan? Want ik zou direct het paard terug pakken en opnieuw beginnen bij de stal.

Ik ga ook weer terug naar stal en ga opnieuw heen, maar hier ben ik al zo'n twee week mee bezig maar ik merk niet echt verschil. Het lastige is dat ze door het weiland van het andere paard heen moet om bij haar eigen te komen. Dus in het weiland van de andere denk ze al in haar/het weiland te zijn.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 08:29

Je stelt hier op bokt een eerlijke vraag, er zijn al heel veel antwoorden geweest, en echt een groot deel ervan zijn ook echt zeker wel waar en heel goed toepasbaar.
Wij hier van achter onze pc kennen jouw paardje niet, we kennen jou ook niet, en hebben ons een beeld gevormd aan de hand van jouw verhaal.
Het is voor iedereen heel duidelijk dat jouw paard net iets te veel krachtvoeding krijgt voor hetgeen het paard moet doen.
Maar zoals ook door anderen al werd gezegd, dit is zeker niet de oorzaak van jouw probleem, mssn versterkt het een beetje het beeld ervan.
Maar het is hier wel heel duidelijk dat er een opvoedkundig probleem is, samen met een dominantie probleem, het paard toont op sommige momenten geen of heel weinig respect naar jou toe, en zoals bij bijna alle problemen moet je niet de fout bij het paard zoeken maar bij de mens die er mee wil werken, dus bij jou dus.
Het is ook heel duidelijk dat je dit niet wil aanvaarden, je wil het niet proberen, je wil jezelf niet veranderen, ..... en toch ligt daar de oplossing.
Neem gericht les , en leer om te gaan met zo'n paard.
Al bij één training zou je een heel duidelijk verschil moeten zien, maar uiteraard moet er dan nog verder getraind worden om dingen te bevestigen, maar het kan heel snel veranderen dat is zeker.
Zoek de fout bij jezelf, dat is de enige mogelijke oplossing.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 08:39

Ik had er ook zo een, maar daar deed ik of een hoofdstel in of ik haalde het halstertouw door de mond. Zo kon ik hem altijd wel handelen. Die kreeg ook weinig tot niets krachtvoer. Ik heb er misschien overheen gelezen, maar gaat ze als eerste naar buiten of als laatste?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 21:33

RKJ_6 schreef:
Ga alsjeblief niet zeggen dat het paard altijd al is geweest is als je werkelijk geen idee hebt wat voor paard het is of was en wat de rol van de pensioenhouder was.
Die rol was namelijk niks. Ze stallen gingen open en ze renden zelf maar naar het weiland. Maar we deden het ook wel is zelf wat prima ging (ze vond het altijd al wel leuk om naar buiten te gaan dat wel)

Zelfs een pensionhouder die niets doet speelt een rol in het verhaal. Je paard hoefde daar dus nooit te wachten en kon altijd op eigen beweging naar buiten rennen. Is niet zo raar dat ze dan nu, met extra krachtvoer, moeite heeft om in jouw tempo naar het weiland te lopen.

Ik uit geen beschuldiging, het is meer inzicht geven het hoe en waarom. Je kunt er wel aan gaan werken maar dat kan altijd beter als je de echte oorzaak weet. En een dergelijk probleem ontstaat niet over een nachtje slapen, dit is al wel langer aanwezig geweest maar is gewoon nooit zo opgevallen als het nu doet.
En het is helemaal niet nodig om dat persoonlijk op te vatten, ik ken jou en je situatie niet dus dat is helemaal niet aan de orde.
Tips heb ik al genoemd, misschien heb je er overheen gelezen?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 07:04

Ten eerste: even stoppen met al het krachtvoer. Geef maar wat lucerne als het andere paard kv krijgt.
Ten tweede: als jouw vader haar ook blijft buitenzetten en haar gedrag hierbij maar accepteert dan zou ik haar voortaan maar lekker zelf naar het weiland laten lopen. Effectief doet ze dat nu toch al. Laat haar er maar naartoe denderen met enkel het halster om. Dan loop je er achteraan en zet je haar zelf nog even een weitje verder.
Ten derde: ik vraag me af waarom ze eigenlijk een eigen weiland heeft? Kunnen ze niet samen? Stond ze op de vorige stal ook al apart?

Ten vierde: ik denk dat je zelf niet helemaal duidelijk hebt wat er gebeurt, je verandert je verhaal namelijk en haalt er irrelevante dingen bij:
Citaat:
Nadat ik twee meter bij de stal vandaan ben en ze het weiland in zicht heeft stormt ze er keer op keer als een wilde vandoor met touw en al...

...aangezien ze uit het niets met volledige tunnel/gras visie in rengalop richtig het weiland dendert. Dus ik haar ook niet kan corrigeren, omdat ze dan allang vertrokken is...

...dat ze van het van een op het andere moment er als een gek van door stormt en daarvoor gewoon langzaam meeloopt.
Het gebeurt elke keer, dus het is voorspelbaar! Je zegt eerst dat ze er vandoor stormt zodra het weiland in zicht komt (na twee meter gelopen te hebben), dan weet je dus precies wanneer dat is en moet je daar op inspelen. Later zeg je dat ze eerst rustig meeloopt en het uit het niets gebeurt :? . Nou goed, laten we zeggen dat het toch telkens op een ander punt is: dat maakt niet uit. Het blíjft voorspelbaar want je weet dat ze het gaat doen. Jij moet het paard gaan leren lezen, opletten op de kleine signalen en daar corrigeren, niet wachten totdat ze weg is.

Citaat:
Het lastige is dat ze door het weiland van het andere paard heen moet om bij haar eigen te komen. Dus in het weiland van de andere denk ze al in haar/het weiland te zijn.
Dat heeft er echt niets mee te maken, dat zorgt er alleen maar voor dat ze eerder stopt omdat ze dan al bij het gras is. Als het eerste weiland het hare zou zijn zou ze er net zo goed naartoe stormen.
Citaat:
ik heb haar ook wel is achterste voren in het land gezet, dit ging goed, maar was geen doen een paard ong. 50 á 100 meter achteruit meenemen.
Tja, het is maar net waar je meer belang aan hecht: snel maar gevaarlijk, of er tijd in steken zodat het veilig kan. :7

Citaat:
Dit paard is helemaal op gaan leven en waar je haar vroeger mee moest sleuren, stormt ze er nu als een wilde vandoor (ze dendert zo over je heen als je in haar weg staat). Als ik haar halster om het gedaan en een touwtje eraan klik... ...gaat ze al wild met haar hoofd slaan.
En hier heb je je oplossing. Wat ik opmaak uit je verhaal is dat je dit accepteert en haar vervolgens gewoon meeneemt naar de wei. Dan kun je erop wachten dat ze haar eigen plan trekt. Rustig en gehoorzaam naar de wei lopen begint namelijk al vóórdat je de stal uitgaat, sterker nog: al voordat je de stal íngaat. Ze moet leren wachten (wachten totdat jij de stal inkomt, wachten totdat jij het halster rustig om kunt doen, wachten totdat jij het touw aanklikt, wachten als je de deur opendoet, etc.) en mag niet eerder mee dan dat ze zich gedraagt. En dat geldt voor elke verdere stap.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 12:30

Precies wat Nifalor zegt.
Denk dat je nu al ruim genoeg tips hebt om mee aan de slag te kunnen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 15:20

Omdat dit topic is aangemaakt door een schaduwaccount gaat het op slot.