Paar wil zijn stal niet uit, help ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:12

[***] schreef:
Ik ben inderdaad wat te lief voor hem, als ik zeg nee dan is het geen nee, want hij is gewoon zoveel sterker dan mij dat kan ik nooit van hem winnen.

Geloof me als een paard wil dan kan een paard alles doen.. Mijn paard is ook heel veel sterker.. maar toch heeft hij te luisteren naar wat ik vraag van hem..
Tuurlijk je moet je paard helemaal af gaan staan raffelen en helemaal kapot slaan dat werkt niet want dan heb je geen band met je paard maar zoals het nu gaat komt het niet goed ;) Hij steekt gewoon zijn denkbeeldige middelvinger naar je op namelijk.
Dus jezelf wel aanleren dat nee nee is.. Niet aan toegeven!
Wees slimmer als hem want sterker als een paard ga je nooit worden ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:16

Sizzle schreef:
Je moet ook niet sterker zijn, maar slimmer en sneller.
Een paard dat niet vast kan staan moet dan maar leren om gewoon stil te staan als je dat zegt, punt uit.
Het is een leerzaam projectje, maar laat het de eigenaar weten!!!!!!!
Zolang ze nog weg is, neem een ervaren persoon mee die weet hoe het werkt.
Mijn paard zou waarschijnlijk precies hetzelfde doen bij je. Maar die laat het niet bij trekken, die gaat op de duur in de aanval als ze de kans gegeven wordt. Laat het ajb niet zover komen!!!

Dat word inderdaad nog een hele klus om hem stil te laten staan :=
Ik laat het de eigenaar zeker weten, ik wil het niet zo ver laten komen dat ik echt niks over hem te zeggen hem, dat wil ik niet.
Maar stel als ik er ben aan hij gaat weer gras eten en houd voet bij stuk om lekker te blijven grazen, wat is volgens jullie het slimste om in dat geval te doen ?

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:19

[***] schreef:
Dat word inderdaad nog een hele klus om hem stil te laten staan :=
Ik laat het de eigenaar zeker weten, ik wil het niet zo ver laten komen dat ik echt niks over hem te zeggen hem, dat wil ik niet.
Maar stel als ik er ben aan hij gaat weer gras eten en houd voet bij stuk om lekker te blijven grazen, wat is volgens jullie het slimste om in dat geval te doen ?

Tja nu krijg ik heel bokt over mij heen :') maar mijn paard had hier ook een handje van..
Eten en ik trekken en trekken en hij gewoon lomp door vreten.
Die van mij krijgt gewoon de schoen tegen zijn kaak hoor.. Niet lomp alsof ik een voetbal trap maar wel dat hij het voelt hoor. Wie niet luisteren wil moet maar voelen..
Nou is het jou paard niet dus dat is anders. Bij andermans paard zou ik het niet zo gauw doen maar mijn eigenpaard laat ik om deze reden bijv ook nooit aan het touwtje grazen. En als ik het laat doen doethij dus ook niet moeilijk als IK besluit dat het over is en we verder lopen.. Dan hoef ik maar een keer 'kom' te zeggen en hij doet zijn hoofd omhoog en loopt vrolijk mee..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:21

De kunst zit hem in het vooruit denken. Je moet al gecorrigeerd hebben op het moment dat het paard bedacht heeft om te gaan eten. Als hij daadwerkelijk de hals al omlaag doet ben je al te laat.
Daarvoor moet je leren om kleine signalen te zien (beweging van het oor, gewichtsverplaatsing etc). Hoe eerder je er bij bent, hoe kleiner de correctie kan zijn. Daarnaast moet je nog op het juiste moment belonen en dat is ook niet altijd eenvoudig. Daar heb je eigenlijk gewoon hulp bij nodig, dat gaat niet over internet.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:24

GamblersCup schreef:
Dapper van de eigenaar/eigenaresse om zo'n onbekwaam iemand alleen bij de paarden te laten. Ik vind dit gevaarlijk. Kun jij niets aan doen, moet je gewoon nog leren. Maar (nog) geen geschikt materiaal als zelfstandige verzorgster!

Ik vind deze reactie eerlijk gezegd wat kort door de bocht. Mijn ex-verzorgpaard wilde het weiland nooit uit, kon alles doen wat ik wilde maar het beest bleef staan. Ging wel achteruit, dus meerdere keren van achterin het weiland achteruit de wei uit gelopen, 2 uur later was het paard zo gestrest dat er geen land meer mee te bezeilen viel. Eigenaar en andere mensen (voor wie hij wel degelijk respect had) kregen het ook niet voor elkaar. Maakt dat ons allemaal ook onbekwaam?

TS, ik voel helemaal met je mee, wat verschrikkelijk irritant! Reken maar dat zo'n beest doorheeft dat hij véél sterker is, het is inderdaad net een soort gebrek aan respect. Inderdaad proberen trucjes te vinden, slimmer te zijn. Vooral niet schreeuwen of uit je dak gaan, dat maakt zo'n beest echt he-le-maal niets uit.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:25

"Er lag hooi in de stal dus dat wou hij natuurlijk graag , maar ik kan niet wachten tot hij alles op heeft, of is dat onredelijk ?
Moet ik dan wel wachten tot hij alles op heeft of moet hij gewoon naar mij luisteren ?"

Persoonlijk ga ik niet iets van een paard vragen wat aan het eten is. Dat vind ik niet netjes. Jij eet toch ook eerst en gaat daarna pas iets anders doen? Waarom zou dat voor een paard niet gelden?
Dus: wachten, dat is wel zo aardig!

En: waarom alles direct vertalen in een machtsstrijd, nergens voor nodig als je gewoon aandacht schenkt aan de behoeftes van het paard
Laatst bijgewerkt door josien_m_ op 09-05-13 14:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:26

Susyb schreef:
Tja nu krijg ik heel bokt over mij heen :') maar mijn paard had hier ook een handje van..
Eten en ik trekken en trekken en hij gewoon lomp door vreten.
Die van mij krijgt gewoon de schoen tegen zijn kaak hoor.. Niet lomp alsof ik een voetbal trap maar wel dat hij het voelt hoor. Wie niet luisteren wil moet maar voelen..
Nou is het jou paard niet dus dat is anders. Bij andermans paard zou ik het niet zo gauw doen maar mijn eigenpaard laat ik om deze reden bijv ook nooit aan het touwtje grazen. En als ik het laat doen doethij dus ook niet moeilijk als IK besluit dat het over is en we verder lopen.. Dan hoef ik maar een keer 'kom' te zeggen en hij doet zijn hoofd omhoog en loopt vrolijk mee..

Ik denk dat dat geen slim idee voor mij is , als je iets te hard trap heb ik wel een heel groot probleem dus dat doe ik niet :=
Zou het een oplossing zijn om brokjes te gebruiken, dus een emmer met brok meenemen, het werkte vandaag wel goed toen ik en de stalhouder hem daarmee de stal in kregen, of is het toch niet goed omdat hij het dan voor de brokken doet en niet voor mij zeg maar ?

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:26

ja, het is een super leerpaard zo te lezen, pas als dit paard doet wat jij wil dan ben je gegroeid in paardenopvoeding ;-). Niet rot bedoeld maar zoals meerdere aangeven is het idd het geval dat het paard geen overwicht voelt.
Voorbeeld: ik heb een voorbeeldige tinker, ik kan er mee lezen en schrijven.. jaren geleden liep een 14 jarige zaterdaghulp van de manege met hem naar de wei en hij trok haar door de brandnetels en distels de dijk op.. ze heeft er als wapperend vlaggetje achter gehangen, erg genoeg maar ondanks uitdrukkelijke vraag aan manege eigenaresse de vaste en ervaren stalhulp/ groom hem naar de wei te brengen.

Niet bij de pakken neer gaan zitten, ipv rijden zou ik grondwerk gaan doen, probeer ook enorm op je lichaamstaal te letten en blijf altijd koel in je hoofd, niet denken van 'ohjee dit en dat' , nee, 'ik wil dit en we gaan dit doen' :-). Wat je denkt brengt je houding meestal al over.
Ik denk dat wel allemaal zo'n stadia hebben gehad in ons paardenleven, dat is het mooie ook van paarden, het zijn leermeesters ;-).

heel veel succes en.. volhouder wint ;-)

Anoniem

Re: Paar wil zijn stal niet uit, help ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:32

Kirsha,, Bedankt. Ik schreeuw in ieder geval niet, waarschijnlijk trekt hij er zich toch niks van aan hoewel ik wel behoefte had om keihard te schreeuwen want ik werd best een beetje wanhopig. Toch ben ik wel rustig gebleven maar ik denk dat hij wel voelt als ik het niet meer zo zie zitten

josien_m_,, Maar dan kan ik dus eigenlijk nooit iets met hem doen, er is altijd wel iets te eten is stal toch ?

liekensancho,, Zo kan ik het natuurlijk ook opvatten, ik kan er inderdaad veel van leren en het is een hele uitdaging om dan toch vol te houden maar ik wil het zo graag ! Ik moet inderdaad proberen koel in me hoofd te blijven, maar dat is best lastig.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:36

Kirsha, wat denk je nou zelf... heb je de op wel gelezen en alles wat erna kwam?
Er zijn natuurlijk uitzonderingen, paarden die wat meegemaakt hebben, er een goede reden voor hebben. Als dat paard wat je beschrijft het "zomaar" deed zonder reden dan zijn jullie ook allemaal "lekker" bezig geweest. Een paard moet luisteren, klaar. De verhouding tussen jou en je paard moeten goed zijn. Als de verhoudingen bij een 600 kilo wegend dier verkeerd liggen, wordt het gevaarlijk, dat moet je niet willen. Als je gelezen had wat TS allemaal verteld en beschrijft, is het natuurlijk overduidelijk wat hier het probleem is. En als jij dat zelf niet goed in kan schatten, dan had er een belletje moeten gaan rinkelen bij het feit dat TS zegt dat paard zich keurig gedraagt bij de eigenaresse. Eigenaresse zou er neem ik aan niet een meisje alleen mee bezig laten zijn als ze weet dat paardlief niet opgevoed is. Kortom, waar ligt het weer eens aan? .....

Josien_m_, ben jij serieus?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:40

Ik vraag me ook echt af wat de eigenaar van het paard dan bezield heeft om op vakantie te gaan en TS met het paard alleen over te laten?
Zonder bijv. een gedegen afspraak met de stalhouder te maken dat die er even bij is om "een handje te helpen" bij uit de stal halen en opzadelen? Dat TS er (blijkbaar naar genoegen van de eigenaar) op rijdt als-ie eenmaal is opgezadeld wil nog niet zeggen dat het paard door TS in haar eentje naar believen te hanteren is. Zoals dus blijkt....

Opzadelen IN de stal ("omdat-ie alleen daar is vast te zetten") vind ik sowieso al een groot risico: het paard kan bij er vervolgens uithalen wel met zadel/beugels achter de stalopening blijven hangen (misschien is dit al eens gebeurd, dan begrijp ik bijvoorbeeld wel dat 't paard hier vervelende associaties bij heeft en dit niet meer wil).

TS zou beter niet meer zonder begeleiding van een ervaren volwassene in haar eentje dit paard moeten hanteren, dat is nu (nog) niet verantwoord, paard veegt de vloer met haar aan.

Bovendien is TS volgens haar profiel 15 jaar dus minderjarig... gaat er iets goed mis, dan is de eigenaar van het paard daarvoor aansprakelijk... wie wil zo'n risisco nou nemen?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 09-05-13 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:41

Ja en geloof me als je deze hindernis overwonnen hebt haalt hij vast nog wel vaker het bloed onder je nagels vandaan (dat doet mijn clown nog steeds bij mij en zijn amazone hoor.. we kunnen hem regelmatig achter het behang plakken :+ )
En blijf altijd rustig inderdaad.. maar dat is bij elk paard belangrijk.. Als jij namelijk rust uitstraalt en je paard word bijv bang gaat hij jou sneller als leider zien.

Ik doe het zelf niet met eten.. Mijn paard is echt geobserdeerd door eten.. word opdringerig gaat steigeren etc. dus heb ik het ook allemaal zonder eten opgelost.
Als hij het met eten wel doet kan je hem daar inderdaad wel mee paaien maar probeer dit dan op ten duur wel af te bouwen. Dat hij het op te duur dus doet omdat jij het vraagt en niet omdat jij eten hebt ;) Anders schiet je nog niks op..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:46

terpentijn schreef:
Ik vraag me ook echt af wat de eigenaar van het paard dan bezield heeft om op vakantie te gaan en TS met het paard alleen over te laten? .

Waarschijnlijk gewoon even niet bij stil gestaan.
Ik vergeet ook regelmatig dat mijn dier bij een mens zonder overwicht een gevaar kan zijn, aangezien ze verder super lief en eerlijk is. Maar bij onbekenden die te te voorzichtig zijn staat ze accuut op hun tenen, krijgt losse benen en walst ze omver.
Als de eigenaar geen problemen heeft, kun je daar soms misschien even bij vergeten stil te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:55

Ik vind zelf dat ik het de eigenares echt niet kwalijk kan nemen, bij haar doet hij dit volgens mij niet, dus ze kan het ook niet weten.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 14:58

De eigenares is meerderjarig, TS, en dat ben jij (voor de Wet) niet, dus zou ze haar verantwoordelijkheden moeten kennen. Zeker als het een levend dier, en dan ook nog van aanzienlijke afmetingen als een paard (of voor mijn part pony) betreft.
Over "kwalijk nemen" heb ik helemaal niet gesproken.
Ik ga van goed bedoeldheden uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 15:00

Mij is verteld dat ik 'alles' met hem mocht doen, maar als er iets met me zou gebeuren is dat eigen risico.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 15:04

Leuk dat ze dat zegt, maar mocht er iets gebeuren zegt de wet wat anders.

Maar daar gaat het hier niet om, hoeveel mensen (waaroinder zelf kinderen) hebben een minderjarige verzorgster... heel veel. En dat is ook ok, risico is er overal. Maar ik zou geen verzorgster direct alleen laten met het paard tijdens vakantie, als je niet weet hoe paard en meisje samen gaan. Daar neem je toch de tijd voor, dat test je, laat ze elkaar leren kennen onder begeleiding en daarna alleen nog maar toekijken. Dan hadden ze beide geweten hoe paard op meisje alleen reageert en was ze waarschijnlijk niet met een gerust hart op vakantie gegaan.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 15:06

[***] schreef:
Mij is verteld dat ik 'alles' met hem mocht doen, maar als er iets met me zou gebeuren is dat eigen risico.

Dat kan niet. De eigenaar is daarvoor altijd aansprakelijk, uitgezonderd als jij iets heeeel doms zou doen.
Een minderjarige kan sowieso niet de aansprakelijkheid dragen, dat zijn dan de ouders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 15:10

Ik heb een aantal keer met haar samen gepoetst en gereden, maar toen zij op vakantie ging heb ik gevraagd of ik ze dan een aantal keer per week kon verzorgen als zij er niet was, dat was natuurlijk prima.
Het zou natuurlijk handiger zijn geweest als ik eerst een keer alleen kwam terwijl zij er nog was om te kijken hoe dat dat ging, maar helaas kunnen we de tijd niet meer terug draaien.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 19:20

GamblersCup schreef:
Kirsha, wat denk je nou zelf... heb je de op wel gelezen en alles wat erna kwam?
Er zijn natuurlijk uitzonderingen, paarden die wat meegemaakt hebben, er een goede reden voor hebben. Als dat paard wat je beschrijft het "zomaar" deed zonder reden dan zijn jullie ook allemaal "lekker" bezig geweest. Een paard moet luisteren, klaar. De verhouding tussen jou en je paard moeten goed zijn. Als de verhoudingen bij een 600 kilo wegend dier verkeerd liggen, wordt het gevaarlijk, dat moet je niet willen. Als je gelezen had wat TS allemaal verteld en beschrijft, is het natuurlijk overduidelijk wat hier het probleem is. En als jij dat zelf niet goed in kan schatten, dan had er een belletje moeten gaan rinkelen bij het feit dat TS zegt dat paard zich keurig gedraagt bij de eigenaresse. Eigenaresse zou er neem ik aan niet een meisje alleen mee bezig laten zijn als ze weet dat paardlief niet opgevoed is. Kortom, waar ligt het weer eens aan? .....

Josien_m_, ben jij serieus?

Toevallig heb ik inderdaad de OP en alles wat erna kwam gelezen, anders zou ik niet reageren. Dat lijkt me nogal logisch.

Prima dat jij vindt dat we 'lekker' bezig zijn geweest. Natuurlijk moet hij luisteren, maar vertel jij hem dat even? Ik had het over een ex-manegepaard dat jarenlang iedereen in de maling heeft kunnen nemen. Dat paard was niet bepaald klein en wist dondersgoed dat hij de sterkere was, hij maakte daar handig gebruik van. Verder lagen de verhoudingen bij mij en dat paard prima, ik krijg bijna de indruk dat je denkt dat ik niet met een paard om kan gaan, en geloof me, dat kan ik prima. Net als dat ik prima in kan schatten dat dit paard TS uitprobeert, hij flikt dat geintje niet voor niets direct de eerste keer. Dus iets minder kleinerend kan wel, bedankt.

Het enige wat ik heb geprobeerd is TS een hart onder de riem te steken. We schieten er niets mee op als we elkaar gaan afkraken hier. Iedereen moet het leren, met vallen en opstaan. Ieder paard probeert zijn nieuwe verzorgster uit en dat is logisch. Maar laten we elkaar wel helpen en geen opmerkingen maken als 'Waar ligt het WEER EENS aan'.

Oh, ps... Het weiland niet uit willen was snel afgelopen hoor. Na de 2e keer liep hij als een mak lammetje mee.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 19:35

De pot verwijt de ketel... kirsha, als je dezelfde mening bent als ik, moet je niet gaan mekkeren dat mijn opmerking kort door de bocht is. Want dat is ie niet. Het IS een (nog) onbekwaam meisje als je in je eentje een paard niet uit z'n box krijgt en het kan absoluut gevaarlijk worden als je een paard zo'n loopje met je laat nemen.
Er staat bij dat ze het nog moet leren, precies wat jij ook vindt, dus wat zeik je nou?

En tja, ik zal verder geen opmerking meer geven over jouw beschreven situatie...

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 20:38

Het is de toon die de muziek maakt he... Ik verwijt niemand iets, en jou zeker niet. Ik vind alleen de manier waarop je over TS (en nu trouwens ook over mij) sprak niet zo leuk. En mekkeren, dat deed ik niet hoor, nooit gedaan ook. Ik blijf erbij dat ik je opmerking kort door de bocht vond. De strekking ervan klopte, zeker, maar om gelijk te gaan praten over 'onbekwame mensen' vind ik niet zo vriendelijk. Net als het 'wat zeik je nou' gedeelte.

Verder, mijn beschreven situatie was een kanttekening, ook verder niet meer van belang voor dit topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 10:08

Iedereen bedankt voor alle reacties !
Ik ben blij dat ik via bokt hulp kan krijgen, dat doet me ontzettend goed.
En over onbekwaam gesproken, ja ik heb misschien niet super veel ervaring.
Ik heb 4 jaar op een manege gereden, natuurlijk is dat anders, de paarden zijn daar wel wat makkelijker in omgang ,er zijn natuurlijk uitzonderingen maar die paarden zullen niet snel iemand uit gaan proberen.
Ook waren die paarden al wat ouder, en mijn verzorgpaard is net 7.
Natuurlijk heb ik ervaring, maar een verzorgpaard is natuurlijk heel anders, dat weet ik, maar iedereen moet leren en ik ook.
Daarom ben ik ook blij dat ik dit topic direct heb geopend toen hij vervelend begon te doen, en niet een maand later.
Alle reacties hebben me echt wakker geschut : ik moet consequent zijn.
Het gaat moeilijk worden, dat weet ik ook, omdat ik dus geen ervaring heb met niet-manegepaarden en dit paard heeft dus duidelijk iemand nodig die consequent is.
Dat snap ik ook wel, hij heeft de hele winter niet kunnen uitrazen of wat dan ook, de paddock is niet zo groot dus ik denk ook dat hij zich een beetje verveeld heeft.
Hij is in de winter ook nauwelijks gereden.
Ik wil echt gaan werken aan consequent zijn, als ik hem borstel, dat hij dan niet in de stal staat om zijn hooi op te eten, maar buiten de stal zonder hooi zodat hij leert dat als ik iets met hem doe, dat hij dan niet mag doen wat hij wil , maar wat ik wil.
Als ik klaar ben geef ik hem dan nog wel wat hooi, dan kan hij doen wat hij zelf wil.
Mijn doel is nu ook alleen maar dat ik hen de stal uit krijg en normaal iets met hem kan doen (borstelen, wandelen,opzadelen) zonder dat hij doet waar hij zelf zin in heeft, en ik denk dat nog een hele klus word, maar dat heb ik er helemaal voor over.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:07

Fijn dat je de tips goed oppakt :)
Waarschijnlijk heb je er heel veel aan als je iemand kan vinden die je les kan geven in de omgang met paarden. Het maakt niet zoveel uit in welke stroming dat is, zolang diegene het maar goed over kan brengen.
En het allerbelangrijkste: als je het niet vertrouwt, luister naar je gevoel en zoek hulp!
Op het moment dat je het eng vind wordt het pas echt gevaarlijk namelijk.

Veel plezier met je vz paard :)

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-13 11:45

Super dat je er zo mee omgaat +:)+
Het is idd anders dan in de manege, mijn paard heeft nu ook al een paar maand een verzorgster en zij kwam ook recht van de manege.
Ik kan je zeggen dat ze in het begin heel wat moeite had. Maar we hebben het samen opgelost.

Je zult hier echt nog wel in groeien, je moet idd gewoon nog de ervaring op doen. Fijn dat je consequent wil gaan zijn, dat is eigenlijk de basis als je met paarden wil omgaan.

Veel succes en plezier, en bokt is er altijd voor vragen ;)