Paniek om varkens(stal), geur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Akshay

Re: Paniek om varkens(stal), geur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 07:40

Hij hoeft er niet mee te knuffelen :P
Maar hij moet er maar gewoon langs _O-

Die wasknijper.. Op zíjn neus, dat ie ze niet meer ruikt? :')

@sjolvir; en waar ergens in nederland is ''hier''? :)) Dan weet ik waar ik heen moet verhuizen! bij mijn 'hier' stikt het ervan :=

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 07:46

Die van mij gaat er ook absoluut niet langs. Hij gaat stil staan briesen en als ik hem aanspoor om vooruit te gaan dan gaan we in zijn mooiste achteruit. Gelukkig zijn hier ook geen varkenshouderijen, maar als we een weekend weg gaan dan stikt het ervan.

Hoop dat je een oplossing gaat vinden. Zeker als er zoveel in de buurt zitten.

AnneJa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 07:46

Hmm, ik ben ook benieuwd of mensen een oplossing hebben... Die van mij doet precies hetzelfde, maar dan bij geiten!

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 08:04

Ze zijn bang omdat de geur van nature is ingeprint als geur van wilde zwijnen, en die kun je beter mijden. Ik denk dat gewenning in combinatie met goede associaties de beste oplossing is omdat het een natuurlijke schrikreactie is

je zal dus op het moment dat er een varkensgeur aanwezig is iets leuks moeten doen met je paard. Niet zozeer met snoepjes want je moet ook nog uitkijken dat je het schrikgedrag niet beloond

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 08:06

rooswita schreef:
Ze zijn bang omdat de geur van nature is ingeprint als geur van wilde zwijnen, en die kun je beter mijden. Ik denk dat gewenning in combinatie met goede associaties de beste oplossing is omdat het een natuurlijke schrikreactie is

je zal dus op het moment dat er een varkensgeur aanwezig is iets leuks moeten doen met je paard. Niet zozeer met snoepjes want je moet ook nog uitkijken dat je het schrikgedrag niet beloond

Waarmee dan wel?
''iets leuks'' wat het gaat winnen van die grote paniek wat geen eten mag zijn..

Ik kan echt niks verzinnen..

rooswita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 08:08

hmm even hardop denken hoor. Want je wil dat terwijl het leuke komt de aandacht bij jou is en de geur van de varkens op de achtergrond, maar dat is wel lastig met een paard wat helemaal hotel de botel is. Zou je misschien een hele poos in de geur kunnen zijn, en daarin aan het werk gaan met je paard en gewoon heel erg belonen, dat kan wel met snoepies, zodra zijn aandacht even op jou gericht is?

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 08:13

Zoals de wind nu staat is het helaas op een weg, maar hij is gewoon verkeersmak dus ik kan me gerust een uur op dat stuk weg bevinden :) Moet ik alleen als er verkeer aankomt en hij draait even aan de kant :)

Ik weet niet of hij met voer uit die reactie komt, maar dat wil ik van de week testen door daar gewoon een bak slobber neer te zetten en leeg te laten eten..Voor mijn part moet ik hem de komende 2 maanden voeren bij die stal 1x per week :))

Bij een van de andere stallen ligt een weitje naast.. Maar voor ik daar ben moet ik al langs een stal _O-
Als we verder zijn kan ik altijd eens vragen bij een van de varkenshouders of ik eens over het erf mag. Maar voorlopig mag ik blij zijn als hij gewoon erlangs loopt..

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-13 19:08

In overleg met een goeie vriendin die mijn pony kent tot een aanpak gekomen.

Ik ga van de week een keer een picknicktas inpakken, en een stoel mee, en ik ga gewoon wachten tot hij inziet dat er niks gebeurt daar. Dus de keuze is doorlopen of stilstaan, maar terug naar stal is er niet bij :)

Nu nog een geschikte dag uitzoeken :) mooi weer het liefst, lekker wat wind voor de geur, en dan op tijd gaan :))

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:10

Ik hoop voor je dat het lukt. Ik heb 1,5 jaar op een stal gestaan met varkens en ben uiteindelijk maar verhuisd van stal.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-13 19:31

Misschien is het ook een idee om wat van de geur mee te nemen.
Ik bedoel dus mest of ander afval van de varkens in een afgesloten emmer en meenemen naar stal en dan bv. tijdens het poetsen of iets en dan de emmer open en gewoon lekker je ding doen. Hij weet dat daar geen varkens zijn dus zou zich veilig moeten voelen. Ik zou eerst de emmer ver weg zetten en deze dan langzaam aan dichterbij zodat de geur sterker wordt. Geuren wel steeds verversen. Ik hoop dat het je gaat lukken op welke manier dan ook. Succes
(ik dacht hieraan omdat je met een poepluier ook je hond laat wennen aan een baby in huis)

groetjes Irene

stvieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 18:35

pff verschrikkelijk.. vandaag weer een half uur op het zelfde kruispunt gestaan voor die enge varkenstal!

meestal komt dan een man die daar op de hoek woont me effe helpen door er langs te lopen, dan is er geen probleem. Maar oweeee als ik d'r op zit en dan langs die stal wil! _-:(

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 14:55

@stvieee; krijg jij zelf je paard er aan de hand ook gewoon langs? :)

Ik ben nog niet aan de slag geweest. Ik heb deze week een belangrijke toets voor school, en bijbehorende stress. Ik gun het paardlief niet dat ik mezelf ga opfokken :))

Wel heeft hij inmiddels weer 2x voor het wagentje gestaan. 2x fijn gewerkt en vandaag ook gewoon een ronde door het bos gemaakt :) Maar wel een ''gegarandeerd varkensvrij'' route :')

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 14:58

mijn verzorgpony staat op een boerderij met een varkensstal dus ik heb gelukkig nergens last van :)
succes verder!

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 15:01

*keek spontaan naar de woonplaats* :))

Is te ver om 'm een paar weken te brengen :+ ;) Weet hier in de buurt geen stallen die varkens en paarden hebben, anders mocht hij wel op vakantie ;)

EllaBellaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:10

Pff ik zou het ook écht niet weten hoor := Die van mij staat al jaren op een stal waar ook varkens zijn en hij heeft er geen problemen mee. Alleen als we echt tussen die twee schuren inlopen en ze beginnen ineens allemaal te gillen, vindt hij het wel spannend.
Misschien moet je hem inderdaad maar een weekje op vakantie sturen naar een stal met varkens :')

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:23

Herkenbaar, mijn paard waar je een kanon naast kan afknallen is ook bang voor varkens. Ik heb wat slootjes van heeeeeel dichtbij gezien omdat mevrouw in paniek was. Ik ben op een gegeven moment verhuisd, niet vanwege de varkens overigens, bleken de buren daar ook 3 hobby varkens te hebben :+ Dat werd weer dus met engelen geduld erlangs praten. Weer verhuisd en ik geloof dat we nu varkensvrij zijn.

Ik had er ook geen oplossing voor, ben er wel langere tijd serieus mee bezig geweest omdat de varkens op weg naar het buitenrij gebied stonden maar het werd niet minder. Omdat mn paard verder zo braaf is heb ik er ook nooit verder een punt van gemaakt, hoogstens weer eens zuchtend af gesprongen omdat als ik 'de varkens tegenhield' :Y) ze er wel soort van voorbij wilde lopen/rennen. (met de staart in de lucht, oortjes er op en een beenbeweging waar Anky jaloers op zou zijn) Succes!

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 15:29

Same problem here.. Paard van me vader is echt nergens bang voor maar de geur of/en geluid van varkens vind ie vreselijk.. Me vader vind dat maar al te grappig als hij in de wei staat dan maakt hij een knor geluid en paardje lief kijk verschrikt om hem heen waar het vandaan kan komen.. :') En als we uit rijden gaan komt hij ook vaak langs een stel hangbuikzwijnen maar het liefst rent hij er langs..Maar er valt weinig aan te doen vrees ik.. ach en als dat het enigst is waar hij bang voor is..

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:33

meestal is het geluid dat de beestjes maken eng voor paarden niet de geur.

ik heb hier zelf nog nooit last van gehad, altijd varkens op ons bedrijf gehad, en welk paard dan ook bij mij gestaan heeft. geen enkele had angst!!!

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 18:36

wilmatj schreef:
meestal is het geluid dat de beestjes maken eng voor paarden niet de geur.

ik heb hier zelf nog nooit last van gehad, altijd varkens op ons bedrijf gehad, en welk paard dan ook bij mij gestaan heeft. geen enkele had angst!!!

Helaas weet ik vrij zeker dat dat niet het geval is..
Of die varkens moeten ook geluiden produceren die mensen niet kunnen horen? :=

Ik heb namelijk nog nooit geluid uit zo'n wagen/stal horen komen.. En juist het 3tal wat we op een zorgboerderij ontmoetten maakte wel geluid (en daarbij kwam hij wel in de buurt..)

Maar mijn paard zou mijn paard niet zijn als hij niet iets anders zou doen dan de meeste paarden ^) :+

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:38

varkens kunnen idd een geluid maken die wij niet horen :P en geluiden van ver weg die wij nog niet horen horen paarden al wel.. hun gehoor is gewoon veel beter als ons.

tja er zijn altijd uitzonderingen he :P

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:40

Hier ook een pony die erg bang is voor varkens.

Ik had naast een buitenbak hele kleine varkentjes, dus heb daar eens hooi neergelegd, zodat ie vlakbij ze zou eten in alle rust.
Hij is topsporter met eten, maar dat dede ie echt niet.

Met rijden alles geprobeert. Hij vindt normaal echt niks eng, maar varkens zijn echt een ''ding''.

Ik hoor van iedereen dat het vrij normaal is.

We hebben een tijd op de veluwe gereden en hij kon daar vrij spastisch doen bij bepaald weer en als er gejaagd werd. Zelfs een auto van een jager moesten we moeilijk langs.

Onze shet heeft het niet zo erg, maar we staan nu vlakbij varkensboeren en als mijn man en zoon gaan rijden met de sulky, doet ie ook iets moeilijk bij de groene deksels waar de varkens onder liggen.

@Wilmatj, nee hoor, het is echt de geur. Iemand zei een keer dat als een varken eenmaal in een trailer heeft gestaan, de meeste paarden het ook ruiken en eng vinden om er in te gaan. Op de veluwe hoor je ze niet altijd, maar je paard ruikt ze omdat ze overal hebben gelopen, geschuurd en staan eten. We zijn er ook veel tegengekomen. Dat is 100x erger dan een ree of edelhert etc.

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 18:45

wilmatj schreef:
varkens kunnen idd een geluid maken die wij niet horen :P en geluiden van ver weg die wij nog niet horen horen paarden al wel.. hun gehoor is gewoon veel beter als ons.

tja er zijn altijd uitzonderingen he :P

Als het op geluid zou zijn zou de windrichting ook niet zoveel uitmaken (op een kilometer afstand)
Ik wil paardlief graag een goed gehoor toekennen, maar ik blijf bij de geur :)

En ik kan hem begrijpen hoor, is ook een heel indringend odeurtje := (met school wel eens wat opdrachten bij varkenshouderijen moeten doen, en dan heb je heeeeeel veel plek in de trein als je terug moet :') )

Nogmaals ik vind het niet erg als hij erop blijft reageren :) Ik vind het prima als hij ergens spanning op ontwikkelt. Als hij maar te handelen blijft. En alsik ergens langs wil en hij besluit op geur dat dat niet gebeurt (en doet dat dus ook op een kilometer afstand op een totaal andere weg als de wind fout staat....)

Dan zou ik alle varkensstallen in kaart moeten brengen. Onderzoeken hoe ver die geur draagt bij bepaalde windkrachten, en de windrichting en kracht mee nemen. Vervolgens m'n rit plannen en hopen dat de wind niet draait :)) Mij teveel werk :)) Dan probeer ik eerst wat anders ;)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 18:50

ankehoix schreef:
Paarden zijn bang voor varkens omdat in hun hele vroegere jaren (toen je het nog niet eens echt 'paarden' kon noemen) hun vijand de wilde zwijnen waren. Dit zit dus gewoon in hun instinct.
Ik denk inderdaad dat de enige oplossing is, hem te laten wennen!

dat is het goede antwoord!

Laten wennen, of desensibiliseren is de truuk.
Het duurt nooit langer dan 2 dagen, zegt Pat Parelli altijd en zo is het.
Geduld... geduld... geduld.... de eerste dag duurt het misschien 2 uur, de 2e dag 1 uur, de 3e dag een half uur enz. tot je er zo langs kan.

Ik heb mijn paard op deze manier voor zo'n beetje alles mak gemaakt, varkens (levende en dode onder de koepel) waren het eerste. Waar we nu wonen, komen we die nooit meer tegen, maar zijn er weer andere dingen :)

Akshay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-13 18:59

Morrie, mag ik vragen hoe je het hebt aangepakt?

Mijn plan in mijn hoofd is nu namelijk net zover te lopen tot hij gaat reageren, en daar net zo lang te verblijven tot hij niet meer reageert/ontspant?

Maar ik heb niet zoveel ervaring met actief desensibiliseren bij mijn pony omdat hij eigenlijk vrij gemakkelijk is met allerlei ''enge'' dingen :)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 19:04

Akshay schreef:
Morrie, mag ik vragen hoe je het hebt aangepakt?

Mijn plan in mijn hoofd is nu namelijk net zover te lopen tot hij gaat reageren, en daar net zo lang te verblijven tot hij niet meer reageert/ontspant?

Maar ik heb niet zoveel ervaring met actief desensibiliseren bij mijn pony omdat hij eigenlijk vrij gemakkelijk is met allerlei ''enge'' dingen :)

precies, wachten,wachten, wachten......evt. een stukje terugtrekken en daar wachten en dan stapje voor stapje verder (en je niets aantrekken van mensen die je "gratis advies" geven in de trant van: sla hem erlangs enzo :+ ) Ik heb wel eens koffie van iemand gehad, zo lang stonden we voor zijn deur en dat allemaal vanwege een boompje dat in een raar model geknipt was 8)7

en.. ik heb een ezel.... daar krijg je vanzelf geduld van.... alleen gaat het bij een ezel nergens over, want als ie het zat is en z'n truukendoos is leeg, trippelt ie er gewoon langs met zo'n kop van: kom je nog es mee of.....