HELP! Hengst springt overal uit (170 cm hekwerk etc!)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 13:36

Ik heb er ook 1 gehad die overal uit sprong ..
En hij stond met andere paarden!!! ( kudde van 17 paarden)
Die van mij sprong ook vaak over een sloot naar de buren (gras aan de overkant zoet er altijd groener uit)
Na een paar weken ging heel me kudde over de sloot heen !

Ik ben er toen bij gaan zitten , wachten tot meneer ging , ben hem gaan pakken en zonder een woord zo zijn stal in gegooid ( alleen) paar uur laten staan, ik heb dit 3 keer gedaan
en toen was het over ..

Het kan geluk zijn geweest, een link leggen tussen ergens eruit springen en dan naar stal te moeten is lasti voor ze om te begrijpen maar het kan blijkbaar wel..

Anders toch de omheining groter maken !

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 14:31

Blubje11 schreef:
Als hij over dingen heen springt om bij andere paarden te komen lijkt het me toch duidelijk dat daar het probleem en de oplossing zit.

Ja klopt maar als er paarden of mensen langs lopen en hij daar heen springt terwijl er paarden om hem heen zijn weet ik niet waar dat voor nodig is?

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 14:34

dots83 schreef:
Kom maar brengen!!!!!!!!!!!!!!! :D 2 weken geleden ook hengst op stal gekregen die bij andere mensen de paddock uit was gesprongen, nu mag hij op concours springen :D

Haha, helaas ben ik geen springer!! Misschien samen oefenen.. Op concours springt hij goed die je op stal had?

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-13 14:35

cocochanel schreef:
Ik heb er ook 1 gehad die overal uit sprong ..
En hij stond met andere paarden!!! ( kudde van 17 paarden)
Die van mij sprong ook vaak over een sloot naar de buren (gras aan de overkant zoet er altijd groener uit)
Na een paar weken ging heel me kudde over de sloot heen !

Ik ben er toen bij gaan zitten , wachten tot meneer ging , ben hem gaan pakken en zonder een woord zo zijn stal in gegooid ( alleen) paar uur laten staan, ik heb dit 3 keer gedaan
en toen was het over ..

Het kan geluk zijn geweest, een link leggen tussen ergens eruit springen en dan naar stal te moeten is lasti voor ze om te begrijpen maar het kan blijkbaar wel..

Anders toch de omheining groter maken !

Wat vervelend! Zeker met de hele kudde en sloot.. Ja het is echt gevaarlijk!
We gaan het hoger maken en zolang staat hij op stal + komt in de hal los

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:35

Gaaf joh, zo'n springer! Omheining hoger zetten en de wedstrijden in. Als je dichtbij woont doe ik het wel :D :D :')

Eline91

Re: HELP! Hengst springt overal uit (170 cm hekwerk etc!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:37

Maatje zoeken voor hem!

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 14:42

Len_Stanley schreef:
Blubje11 schreef:
Als hij over dingen heen springt om bij andere paarden te komen lijkt het me toch duidelijk dat daar het probleem en de oplossing zit.

Ja klopt maar als er paarden of mensen langs lopen en hij daar heen springt terwijl er paarden om hem heen zijn weet ik niet waar dat voor nodig is?

Maar hij staat niet samen met andere paarden. Met een draadje er tussen kan ie toch nog niks?
Probeer eens een paard bij hem in te zetten. Gelijk ook een stuk paardvriendelijker :)

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:06

Len_Stanley schreef:
dots83 schreef:
Kom maar brengen!!!!!!!!!!!!!!! :D 2 weken geleden ook hengst op stal gekregen die bij andere mensen de paddock uit was gesprongen, nu mag hij op concours springen :D

Haha, helaas ben ik geen springer!! Misschien samen oefenen.. Op concours springt hij goed die je op stal had?

Owja! Die springt ruig! HAd hem vorige wek voor het eerst mee en iedereen stond er naar te kijken :D

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:14

dots83 schreef:

Haha Dots, ja net wat voor jou zo'n kanonskogel :)

en on topic: ik kan me niet erg voorstellen dat castratie de enige oplossing is, zoals door meerder gezegd, een maatje erbij gooien zou zomaar kunnen helpen.

Succes!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 15:20

Mijn paard ging ook over alle omheiningen (1.65 was geen probleem). Ik heb aan zijn halster een stroomdraad gehangen van ruim een meter (door de twee ringen aan de kin en dan bij de musketonhaak vastknopen, zodat er flink contact is). Hij had na even uitproberen respect voor het stroomdraad. Nu blijft hij er achter (zolang overal maar stroomdraad loopt). Knock on wood.

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 16:25

Zal als ik thuis ben wel ff foto pben ;) alik jij hebt hem al gezien denk ik?

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 18:55

ik zie al jou foto's dots ;) welke je nu precies bedoelt weet ik niet maar daar kan ik wel makkelijk achterkomen :)

dots83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 19:59

Het is die witte ;) en heb op het moment maar 1 witte dus kan niet missen :P

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:17

Dit tipje is eerlijk gejat van een ander forum :D een vliegenmasker op (evt met lapjes stof aan weerszijden) zodat hij niet goed kan inschatten, en de sprong wellicht niet durft te wagen.
Maar als je een echte bijdehand hebt zou ik het weer niet doen :+ risico dat hij het dan toch doet is er misschien wel.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:29

Veelzijdig paard dus, dressuur en springen.
Lastige, geen idee behalve hogere omheining met naar binnen staand bovenstuk.
En paardenvriendje voor hem zoeken dat er bij in mag?

Duim voor je dat iets werkt.

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 21:44

Len_Stanley schreef:
Blubje11 schreef:

Maar hij kan in een stal of alleen in een uitloop geen contact hebben.

Alik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:46

dots83 schreef:
Het is die witte ;) en heb op het moment maar 1 witte dus kan niet missen :P

witten zijn sowieso geweldig :D maar die van jou doet het wel leuk :j

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-13 22:59

Len_Stanley schreef:
....Stond bij een boer tussen de haflingers, shetlanders en co -....

Citeer je even uit je foto-topic, als dat dier gewend is om tussen een kudde soortgenoten te staan niksen, en hij wordt uit die vertrouwde omgeving geplukt om vervolgens ineens in een volslagen nieuwe omgeving te moeten werken en ook nog voortaan alleen moet staan, geeft bij mij de oorzaak geen vraagtekens eigenlijk... Ik zou zeggen gooi er een leuke forse shetlandhengst/ruin of andere ruin bij die niet al te dominant is, dan zal dat vast een heleboel oplossen. En ze slaan ze echt niet volledig aan puin, de rangorde moet even bepaald worden en dan is het vaak klaar, ook bij hengsten. Maar hoe langer je ze apart houdt, hoe meer ze vervreemd raken van normaal kuddegedrag en dan kan je wel van die idioten krijgen die overal op los gaan. Tis geen wildwoeste gorilla die je met kromme hoge dierentuinhekken binnen moet houden, het is een paard, ook wel bekend als kuddedier ;)

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 10:39

SANEX schreef:
Len_Stanley schreef:

Citeer je even uit je foto-topic, als dat dier gewend is om tussen een kudde soortgenoten te staan niksen, en hij wordt uit die vertrouwde omgeving geplukt om vervolgens ineens in een volslagen nieuwe omgeving te moeten werken en ook nog voortaan alleen moet staan, geeft bij mij de oorzaak geen vraagtekens eigenlijk... Ik zou zeggen gooi er een leuke forse shetlandhengst/ruin of andere ruin bij die niet al te dominant is, dan zal dat vast een heleboel oplossen. En ze slaan ze echt niet volledig aan puin, de rangorde moet even bepaald worden en dan is het vaak klaar, ook bij hengsten. Maar hoe langer je ze apart houdt, hoe meer ze vervreemd raken van normaal kuddegedrag en dan kan je wel van die idioten krijgen die overal op los gaan. Tis geen wildwoeste gorilla die je met kromme hoge dierentuinhekken binnen moet houden, het is een paard, ook wel bekend als kuddedier ;)

En dat is meestal de main reason waarom mensen hun paarden niet meer bij elkaar zetten, omdat die rangorde even bepaald moet worden. Als ze maar de ruimte hebben om weg te kunnen dan kan alles bij elkaar vind ik. Misschien is het een dag raak, of misschien een week, maar uiteindelijk is de rangorde bepaalt en kan t allemaal met elkaar.

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 12:00

Jammer om te vernemen dat je paard nooit buiten kwam bij de vorige eigenaar, heb je gevraagd wat de reden hier van was?
Is de verhoging al geplaatst, en gaat alles inmiddels goed?

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 12:57

missverynice schreef:
Jammer om te vernemen dat je paard nooit buiten kwam bij de vorige eigenaar, heb je gevraagd wat de reden hier van was?
Is de verhoging al geplaatst, en gaat alles inmiddels goed?

Oh sorry heb ik verkeerd uitgelegd (me nederlands is niet meer zo lekker)
Hij kwam bij de stal waar hij werd aangereden niet buiten, waar hij 2-3 weken stond.. Bij de vorige eigenaar stond hij alleen maar op de wei 5 jaar :-)
Alsnog jammer dat hij laatste tijd weinig buiten was.
Hij staat in de box af en toe gooit hij nog is zijn kont omhoog maar verder is het goed.
Ze gaan nu een nieuwe omheinig extra voor hem bouwen, gaat 400€ kosten -O-

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-13 13:01

Ts, mag ik vragen waarom je niet op de berichten reageert van mensen die voorstellen het paard samen te zetten met een ander paard?
Is een stuk goedkoper dan €400 :)

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 13:02

SANEX schreef:
Len_Stanley schreef:

Klopt.. Alleen is dat geen optie heb ik gevraagd past ook niet qua ruimte hij heeft zijn box en stukje paddock waar hij heen en weer kan lopen en daar past geen shet bij

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 13:05

Sjolvir schreef:
Veelzijdig paard dus, dressuur en springen.
Lastige, geen idee behalve hogere omheining met naar binnen staand bovenstuk.
En paardenvriendje voor hem zoeken dat er bij in mag?

Duim voor je dat iets werkt.

Bedankt, we gaan bouwen ja.. Ookal zou de optie bestaan denk ik dat hij alanog naar weer andere mensen of paarden springt

Len_Stanley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-13 13:05

Monster_tos schreef:
Ts, mag ik vragen waarom je niet op de berichten reageert van mensen die voorstellen het paard samen te zetten met een ander paard?
Is een stuk goedkoper dan €400 :)

Had ik net gedaan, staat even hier onder :-)