Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

_Ekenna schreef:Ik zou m lekker hengst houden! Volgende eigenaren kunnen 'm altijd nog castreren, of jij laat dit voor ze doen. Ik zou persoonlijk veel minder interesse hebben in een PRE ruin dan een PRE hengst.

Urielle schreef:_Ekenna schreef:Ik zou m lekker hengst houden! Volgende eigenaren kunnen 'm altijd nog castreren, of jij laat dit voor ze doen. Ik zou persoonlijk veel minder interesse hebben in een PRE ruin dan een PRE hengst.
idd, in de advertentie kun je ook zetten dat je evt. op verzoek wilt laten castreren voor de verkoop.

Hestakuuk schreef:Ik heb ook specifiek een hengst gezocht, en met een stamboek als die van Rauthos zou castreren een zonde zijn.
Cassidy schreef:Hestakuuk schreef:Ik heb ook specifiek een hengst gezocht, en met een stamboek als die van Rauthos zou castreren een zonde zijn.
En hoeveel dekkingen heb je al verkocht? Een hengst met een mooie stamboom kan die niet doorgeven als hij geen dekkingen krijgt. En hem voor die enkeling die eventueel interesse heeft ook hengst te laten (is hij APTO gekeurd en op de foto geweest, hoe oud is hij, wat heeft hij gepresteerd en wat vraag je voor een dekking?), is het je dat waard?

Cassidy schreef:Kunnen leuke combi's uitrollen hoor, met een PRE. En om en dracht af te kunnen breken moet je wel weten dat een merrie gedekt is of drachtig is. Had je iedere keer als een hengst uitbreekt je merrie hengstig willen laten spuiten dan? Zo gezond is dat voor je merrie ook niet. En als je over het stadium van hengstig spuiten heen bent, zal geen DA je gaan adviseren om dat alsnog te doen. Kun je alleen maar wachten tot het veulen geboren is. En ja, de kosten van niet kunnen rijden en alle DA kosten bij bevalling van veulen enz zijn voor de hengsteneigenaar. En bij mij hoef je niet aan te komen met "gratis dekking en het veulen is voor jou". Mijn merrie loopt een risico bij dracht en bevalling, de hengst niet!
Cassidy schreef:Nogmaals, een mooie hengst met een stamboom die klinkt als een klok en dan eerst een band afwachten voordat je laat dekken? Hmmm, klinkt naar het hengst laten om hem hengst te laten, denk niet dat hij veel gaat dekken dan.
Een hengst hebben die op grote schaal kan en mag dekken, daar hoort behalve een goedkeuring ook een heel managment bij. Een stal waar je hengsten mag houden is daar doorgaans toch niet helemaal op ingericht. Of je moet hem op een hengstenstation stallen, kan natuurlijk ook. Had je, als je wilt gaan dekken, KI willen doen? Heb je al gedacht over invriezen van sperma? Heb je het zaad al onderzoeken, straks is hij helemaal niet geschikt voor de fok en heb je hem al die jaren gepest door hem hengst te laten terwijl hij niet kon en mocht dekken voordat jij die band hebt....