PRE hengst laten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

shiroihebi

Re: PRE hengst laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 15:38

Ik heb hier niet verschrikkelijk veel verstand van, maar als hij niet gebruikt zou kunnen worden voor de fok dan zou ik hem ruinen. Hengsten moeten vaak (bijna) alleen staan, je hebt problemen met stallen (veel mensen moeten geen hengsten) en hij kan toch ineens erg gaan veranderen. Ik denk dat hij het misschien beter naar zijn zin zou hebben in een kudde dan alleen in een apart afgezet stukje weide?

Maar wat ik idd vaak zie is dat men over ruinen van PRE of Lusitano toch iets anders denkt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 15:42

Doorgaans over Quarters ook, en over Tinkers, en Shetten.

Character en Libido bij een hengst kunnen heel verschillend uitpakken. Op een pensionstal gaan er meerdere mensen met je paard om, niet iedereen reageert hetzelfde, paarden kunnen gaan uitproberen en moeten grenzen gewezen krijgen. Een hengst kan heel kwaad worden bij een correctie, en de confrontatie aangaan. En doorgaan waar merries of ruinen stoppen. Met soms dodelijke gevolgen voor mens en dier.

jus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 16:11

Lijkt mij dat voor verkoop het niet veel uitmaakt hengst of ruin maar meer dat het paard en zijn opleiding kwalitatief goed zijn , wil je hem hengst laten wel apto laten keuren anders heb je er weinig aan (ongekeurde hengst)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 16:21

Of je een hengst hengst houdt of ruin laat worden zou ik laten afhangen van de levenskwaliteit. Kan de hengst met andere paarden staan en dus echt sociaal contact hebben? Krijgt hij genoeg ruimte of is hij verdoemd tot een klein stukje omdat hij weg moet blijven bij de dames?

Ik zou dus nogal snel kiezen voor ruinen, zeker met het oog op verkopen, want de kans dat hij alleen komt te staan bij een nieuwe eigenaar is levensgroot. Dat vind ik dan persoonlijk geen leven, dan doe je het dier een veel grotere lol met een castratie waardoor hij lekker op het land kan met een maatje of zelfs een kudde.

Alleen als de hengst een erg goede is en dus echt gebruikt gaat worden voor de fok is het zinnig hem hengst te laten, verder zie ik er niet echt veel meerwaarde in, niet voor het dier, niet voor de mensen die wat met dat dier willen doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 17:34

Heb je het nu over jou paard met wobbler? Zo ja, Gelijk castreren.

Met dat paard moet je niet willen dekken, en om ongelukjes te voorkomen ( en nijdige merrie eigenaren). Is er voor mij geen twijfel mogelijk. Ook met het oog op de toekomst is castreren het beste. Hengsten zijn bijna nooit welkom op pension stallen. En je moet er niet aan denken dat iemand het straks niet opvalt dat hij niet helemaal stabiel is en er toch een veulen van fokt..

Kwa waarde maakt het niet uit denk ik, voor een wobbler paard zal niemand de hoofdprijs betalen.
Dus lekker laten ruinen, is voor het paard uiteindelijk waarschijnlijk beter :)

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 17:40

Ik zou m lekker hengst houden! Volgende eigenaren kunnen 'm altijd nog castreren, of jij laat dit voor ze doen. Ik zou persoonlijk veel minder interesse hebben in een PRE ruin dan een PRE hengst. :j

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 17:42

_Ekenna schreef:
Ik zou m lekker hengst houden! Volgende eigenaren kunnen 'm altijd nog castreren, of jij laat dit voor ze doen. Ik zou persoonlijk veel minder interesse hebben in een PRE ruin dan een PRE hengst. :j

idd, in de advertentie kun je ook zetten dat je evt. op verzoek wilt laten castreren voor de verkoop.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 17:47

Op mijn land heb ik een 7 jarige ruin staan die ook op zijn 7e jaar is geruind. Maar tot nu toe is zijn karakter nog totaal niet veranderd. Is nog steeds een leuke voorwaarste ruin met een behoorlijk groot karakter (is een shet).
Mbt de verkoop, eerlijk gezegd zou ik daar mijn keuze niet vanaf laten hangen. De juiste koper komt evengoed wel, als is ie nou een ruin of hengst. De juiste persoon komt altijd wel op je pad als je gewoon netjes geduld hebt.
Aangezien je zelf ook al aangeeft dat hij straks niet mee het land op kan en dus waarschijnlijk op de paddock moet blijven zou ik persoonlijk kiezen voor castreren. Maakt het leven voor je paardje een stuk makkelijker. Daarnaast zag ik hiet wobbler voorbij komen? Als hij dat heeft dat heeft het in mijn ogen helemaal geen meerwaarde om hem hengst te houden. En inderdaad, nu bij jou staat hij met een ruin, maar als je hem verkoopt als hengst is de kans groot dat hij alleen komt te staan, zou jij dit willen voor hem??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:31

Urielle schreef:
_Ekenna schreef:

idd, in de advertentie kun je ook zetten dat je evt. op verzoek wilt laten castreren voor de verkoop.

Zou ik dan weer niet doen. Ook een castratie is niet zonder risico's en hoe ouder ze worden, hoe meer het zaakje doorbloed is. En meegemaakt dat een dier voor verkoop geruind werd en de koper niet met geld over de brug kwam. Zit je daar met je net voor deze verkoper geruinde hengst.

Ik zou castreren voor mezelf (en dan zo vroeg mogelijk, en als het idd om een wobbler gaat al helemaal) en niet voor een ander. En zo vroeg mogelijk, hebben ze er het minst last van.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 20:59

Nee, maar als koper van een ruin zou ik het risico van het ruinen dus ook graag bij de verkoper laten OF alleen naar ruinen gaan kijken. Alleen gaat mijn voorkeur, zeker bij een PRE, uit naar hengsten. :+
Die streek met het uiteindelijk nog niet kopen is echt wel heel erg l*llig zeg :x

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 21:08

En daarom: als een koper een ruin zoekt maar een hengst vindt die helemaal naar zijn zin is, dan koopt hij hem en ruint hem zelf. Risico van de castratie voor hem, kosten voor de castratie voor hem.
En ik zou er verder zelf ook niet moeilijk over doen: als ik een dier tref die helemaal naar mijn zin is, die toevallig hengst is, dan ga ik niet miepen over "had liever een ruin gehad". Eraan plakken kan niet meer, eraf halen kan altijd, en dat is voor de koper, niet de verkoper.

GlenFiddich

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 18:13

Ik heb ook specifiek een hengst gezocht, en met een stamboek als die van Rauthos zou castreren een zonde zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 18:17

Hestakuuk schreef:
Ik heb ook specifiek een hengst gezocht, en met een stamboek als die van Rauthos zou castreren een zonde zijn.

En hoeveel dekkingen heb je al verkocht? Een hengst met een mooie stamboom kan die niet doorgeven als hij geen dekkingen krijgt. En hem voor die enkeling die eventueel interesse heeft ook hengst te laten (is hij APTO gekeurd en op de foto geweest, hoe oud is hij, wat heeft hij gepresteerd en wat vraag je voor een dekking?), is het je dat waard?

GlenFiddich

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 18:25

Cassidy schreef:
Hestakuuk schreef:

En hoeveel dekkingen heb je al verkocht? Een hengst met een mooie stamboom kan die niet doorgeven als hij geen dekkingen krijgt. En hem voor die enkeling die eventueel interesse heeft ook hengst te laten (is hij APTO gekeurd en op de foto geweest, hoe oud is hij, wat heeft hij gepresteerd en wat vraag je voor een dekking?), is het je dat waard?

Geen enkele dekking verkocht, hij is nu 4 jaar, maar ik hou dekken graag als een optie en ik kan aansluiten bij een goeie stal daarvoor. Hij is gekeurd voor de verkoop en dergelijke. Ik wil eerst een betere band met Rauthos voor ik echt die optie ga bestuderen, ik heb hem nog niet lang.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:01

Nogmaals, een mooie hengst met een stamboom die klinkt als een klok en dan eerst een band afwachten voordat je laat dekken? Hmmm, klinkt naar het hengst laten om hem hengst te laten, denk niet dat hij veel gaat dekken dan.

Een hengst hebben die op grote schaal kan en mag dekken, daar hoort behalve een goedkeuring ook een heel managment bij. Een stal waar je hengsten mag houden is daar doorgaans toch niet helemaal op ingericht. Of je moet hem op een hengstenstation stallen, kan natuurlijk ook. Had je, als je wilt gaan dekken, KI willen doen? Heb je al gedacht over invriezen van sperma? Heb je het zaad al onderzoeken, straks is hij helemaal niet geschikt voor de fok en heb je hem al die jaren gepest door hem hengst te laten terwijl hij niet kon en mocht dekken voordat jij die band hebt....

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:09

Even deze discussie gevolgd, vindt hem super interessant. Misschien ter afweging voor TS dit even meenemen: ik ben de eigenaresse geweest van een merrie. Als een hengst uitbreekt en mijn merrie dekt in dit geval dus ongevraagd, heeft de eigenaar van de hengst een probleem. Een heel groot probleem, die gaat namelijk opdraaien voor alle kosten wbt het afbreken van de eventuele drachtigheid van mijn merrie. Lieve hengst of staatsgevaarlijk dier maakt mij dan geen hout uit, ik zit met een ongewenste drachtigheid.

En al zéér zeker als het om een niet goedgekeurde dekhengst gaat zonder enige noemenswaardige stamboom, anders zou je een evt ongelukje nog af kunnen wachten. Maar met de huidige markt... ik zou het risico niet willen nemen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:14

Kunnen leuke combi's uitrollen hoor, met een PRE. En om en dracht af te kunnen breken moet je wel weten dat een merrie gedekt is of drachtig is. Had je iedere keer als een hengst uitbreekt je merrie hengstig willen laten spuiten dan? Zo gezond is dat voor je merrie ook niet. En als je over het stadium van hengstig spuiten heen bent, zal geen DA je gaan adviseren om dat alsnog te doen. Kun je alleen maar wachten tot het veulen geboren is. En ja, de kosten van niet kunnen rijden en alle DA kosten bij bevalling van veulen enz zijn voor de hengsteneigenaar. En bij mij hoef je niet aan te komen met "gratis dekking en het veulen is voor jou". Mijn merrie loopt een risico bij dracht en bevalling, de hengst niet!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:18

hengst laten als hij braaf is en met een andere ruin kan staan.zo heeft hij gewoon zijn sociale contakten en komt hij buiten.ikzou hem zeker hengst laten als je gaat verkopen,dan kan de volgende eigenaar kiezen wat hij wilt hengst of ruin.ik heb dus absoluut niks met ruinen,en zou hij geruind zijn zou ik er niet heen kijken als ik wat zocht.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:20

Als hij interessant is voor de fokkerij hengst laten, zo niet castreren, ze verliezen niets aan allure en het maakt het geheel toch makkelijker.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:21

Dat is jouw keuze, en misschien loop je daardoor wel hele leuke paarden mis.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:23

Cassidy schreef:
Kunnen leuke combi's uitrollen hoor, met een PRE. En om en dracht af te kunnen breken moet je wel weten dat een merrie gedekt is of drachtig is. Had je iedere keer als een hengst uitbreekt je merrie hengstig willen laten spuiten dan? Zo gezond is dat voor je merrie ook niet. En als je over het stadium van hengstig spuiten heen bent, zal geen DA je gaan adviseren om dat alsnog te doen. Kun je alleen maar wachten tot het veulen geboren is. En ja, de kosten van niet kunnen rijden en alle DA kosten bij bevalling van veulen enz zijn voor de hengsteneigenaar. En bij mij hoef je niet aan te komen met "gratis dekking en het veulen is voor jou". Mijn merrie loopt een risico bij dracht en bevalling, de hengst niet!

Na verloop van tijd kan je da opvoelen/echo maken of ze evt drachtig is als ze niet meer hengstig wordt, doen fokkers ook als ze twijfelen gust of drachtig en daar zit niet heel veel risico aan. Geloof dat dat één of twee maanden is na de dekdatum is, weet ik niet meer zo uit mijn hoofd, in elk geval nog ruim op tijd om het af te spuiten. En of het een leukerdje zou worden of niet, het eet, het moet stalling hebben mocht het al zonder problemen geboren worden, en zie het maar eens te verkopen met deze markt.

Met het dikgedrukte heeeeeeelemaal eens!!!
Laatst bijgewerkt door Breghje op 09-04-13 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

GlenFiddich

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:23

Cassidy schreef:
Nogmaals, een mooie hengst met een stamboom die klinkt als een klok en dan eerst een band afwachten voordat je laat dekken? Hmmm, klinkt naar het hengst laten om hem hengst te laten, denk niet dat hij veel gaat dekken dan.

Een hengst hebben die op grote schaal kan en mag dekken, daar hoort behalve een goedkeuring ook een heel managment bij. Een stal waar je hengsten mag houden is daar doorgaans toch niet helemaal op ingericht. Of je moet hem op een hengstenstation stallen, kan natuurlijk ook. Had je, als je wilt gaan dekken, KI willen doen? Heb je al gedacht over invriezen van sperma? Heb je het zaad al onderzoeken, straks is hij helemaal niet geschikt voor de fok en heb je hem al die jaren gepest door hem hengst te laten terwijl hij niet kon en mocht dekken voordat jij die band hebt....

Met alle respect, maar dat zijn opties die ik dus nog allemaal moet uitzoeken gezien het paard nog maar letterlijk een week officieel en redelijk onverwacht mijn eigendom is. Maar daarom moet je mijn keuze niet onmiddellijk afschrijven. Ik wil me eerst goed laten informeren voor ik zo'n keuze maak, je zegt zelf dat daar een hele organisatie bij hoort en dat is een investering die ik niet zo maar ga doen. Daarnaast zijn er nog een aantal factoren die meespelen. Ik vind het straf dat jij na een paar regels van mij al helemaal zeker lijkt te weten dat ik hem "hengst laat om hengst te laten". Ik ben lid geworden van bokt om informatie op te zoeken. Ik wil een gefundeerde keuze maken. Ik weet alvast wel dat hij geschikt is om te dekken, maar dat is maar 1 deel van het plaatje. Het lijkt MIJ vooral dat jij een idee hebt, en dat je dat nu iedereen wil opleggen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:27

Dan ben je een van de weinigen die doordenkt. Maar dan vind ik het ook voorbarig om - zoals je in de eerst reactie insinueerde - je paard sowieso met een dergelijke stamboom niet gecastreerd gaat worden.

De laatste keer dat ik bij mezelf te rade ging heb ik nog geen telepathische gave bij me kunnen ontdekken. Ik moet uitgaan van wat jij deelt. En dat is bar weinig. In geval van weinig tot geen informatie, komt bij mij het advies om het vooral dan NIET te doen. Zie te vaak gevallen op Bokt langskomen van mensen die zich alleen op hengsten blindstaren en dat ze als veulen/jaarling/tweejarige zo zoet zijn. Allemaal woeste plannen voor hengstenkeuringen en veulentjes fokken. Tot de hengst ineens gaan ontdekken dat hij hengst is. Van dergelijk aspirant dekhengsten hoor je nooit meer wat....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:28

Als je nu al weet dat hij over een jaar de deur uitgaat en je moet kiezen tussen eventueel nu castreren of nog één a twee jaar stallingskosten betalen en je praat nu al over de waarde als hengst/ruin en eventueel tijdgebrek door de studie, doe jezelf een plezier en verkoop hem nu.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 19:30

Zou ik dan ook weer niet doen, wie dan leeft, dan zorgt. Misschien is het paard er volgend jaar niet meer of misschien ben jij er volgend jaar niet meer. We zijn allemaal mensen van de dag, als je teveel in de toekomst kijkt en daardoor dingen niet gaat doen kun je netzogoed meteen achter de geraniums gaan zitten.