Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Nikass schreef:Ik lees even mee, ik heb het probleem gedeeltelijk:
Ik kan mijn paard meenemen om te rijden, wandelen, wat dan ook, geen probleem. Maar als zij de achterblijver is, terwijl haar vriendje weggaat, dan breekt de hel wel los. Ze wordt dan heel erg nerveus.
Ik moet erbij zeggen dat er dan ook geen andere paarden zijn, dus dan staat ze helemaal alleen.
Als er andere paarden zijn dan is ze wel rustiger, maar niet helemaal relaxed.
Ik oefen nu met haar poetsen en zadelen op stal terwijl haar vriendje op het land staat en er dus geen paard in zicht is. Dit accepteert ze nu redelijk maar ik moet haar wel steeds geruststellen en mag nog geen twee meter bij haar vandaan lopen. Het wordt dus een probleem als ik er niet ben en mijn stalgenootje iets met haar paard wil gaan doen, waarbij die van mij op stal achterblijft.
Op stal is dan wel de enige optie, want op het land/paddock breekt ze uit of gaat als een dolle rond racen en fokt zichzelf daarmee nog veel meer op.
De paarden kennen elkaar overigens pas een maand, maar ze staan wel elke dag samen en hebben wel twee buren maar die staan niet bij hun. Dus ze zijn ook wel een beetje tot elkaar veroordeeld zeg maar.
Nikass schreef:Mijn paarden zet ik juist expres 1 voor 1 op de wei zodat ze gewend blijven even uit elkaar te zijn.Ik neem de paarden samen mee naar het land en zet ze samen weer binnen. De ruin kan wel even alleen staan zonder de boel af te breken (hinnikt wel), maar mijn merrie dus niet.
Wij staan met 4 paarden op stal, maar twee ervan zijn regelmatig weken weg (die staan deeltijd zeg maar), als zij er wel staan is het voor ons wat makkelijker, maar als zij weg zijn moeten we goed regelen dat er niet 1 paard alleen kom te staan. Vooralsnog lukt het omdat de ruin nu even niet gereden wordt, maar zodra dat weer gaat gebeuren heb ik ene probleem met mijn merrie. (en nog geen oplossing)
jjustangela schreef:ik heb dit probleem ook en ik denk niet dat je er makkelijk van af komt. Ik heb zelf 2 paarden en een shetlander, je zou dus denken als de 1 weg is, blijft ze rustig, maar nee, ze is al meerdere malen door de draden gevlogen. En niks houd haar tegen, zelfs over het hek springt ze. Heb dus besloten om haar hooi te geven als ik weg ga, dit gaat tot nu toe nog goed,maar ik ben ook opzoek naar een andere oplossing.
MirandaFuego schreef:Nikass schreef:Mijn paarden zet ik juist expres 1 voor 1 op de wei zodat ze gewend blijven even uit elkaar te zijn.Ik neem de paarden samen mee naar het land en zet ze samen weer binnen. De ruin kan wel even alleen staan zonder de boel af te breken (hinnikt wel), maar mijn merrie dus niet.
Wij staan met 4 paarden op stal, maar twee ervan zijn regelmatig weken weg (die staan deeltijd zeg maar), als zij er wel staan is het voor ons wat makkelijker, maar als zij weg zijn moeten we goed regelen dat er niet 1 paard alleen kom te staan. Vooralsnog lukt het omdat de ruin nu even niet gereden wordt, maar zodra dat weer gaat gebeuren heb ik ene probleem met mijn merrie. (en nog geen oplossing)
De ene kan wel even alleen op de wei dus die breng ik eerst, op de terugweg blijft hij dan weer laatst.
De kleine gaat zo door de draad dus hem zet ik altijd thuis veilig in de paddock als ik de ander meeneem om te gaan rijden.
Als ze een tijdje niet apart zijn geweest moeten ze weer even wennen, maar het wordt steeds makkelijker des te vaker ik het doe.
Maar wat doet jouw merrie precies dat ze de boel afbreekt?
Nikass schreef:Ik weet dat als ze buiten staat dat ze uitbreekt, over hekken/ stroomdraad enz springt nadat ze eerst als een gek heen en weer heeft gecrossed en zichzelf volledig opgefokt heeft.
Op stal kan ze niet echt wat aanrichten denk ik, dus als het niet anders zou kunnen zou ik dat doen, maar ik probeer te vermijden dat ze zo op tilt gaat, gaat staan steigeren op stal enzo, daar ben ik bang voor, maar ik weet niet hoever ze zou gaan op stal, dat heb ik niet uitgeprobeerd. Ze gaat rondjes draaien en veel mesten en hinniken en verder heb ik het (nog) niet laten gaan. Eten kan ze altijd maar doet ze echt niet als ze zo nerveus is. Ik weet wel dat als mijn hoog in het bloed staande paardje eenmaal op tilt is, dat je dat niet 1,2,3 weer kalm heb, al haal je er op dat moment tien paarden bij.
Mirandafuego; ik had niet verwacht dat ze zich door mij liet kalmeren, maar dat deed ze dus wel en uiteindelijk ging ze zelfs een beetje eten. Dan dacht ik dat het goed ging en liep even een stukje bij haar weg en dan werd ze meteen weer onrustig. Dus ik moet dat denk ik opbouwen. Ik zie het in mijn geval niet als bevestiging van het gedrag; wat zij wilde was uit de stalunit weg, haar maatje achterna, hier heb ik niet aan toe gegeven, ik heb net zo lang gewacht tot hij weer terug kwam, in de hoop dat ze leert dat hij vanzelf terugkomt na een tijdje. Ik zou haar gedrag bevestigd hebben als ik toch op een gegeven moment naar buiten was gegaan want dan blijft zij denken dat het de oplossing is om achter hem aan te gaan en dan blijft ze drammen tot ze dat voor elkaar krijgt.
MirandaFuego schreef:Nikass schreef:Ik weet dat als ze buiten staat dat ze uitbreekt, over hekken/ stroomdraad enz springt nadat ze eerst als een gek heen en weer heeft gecrossed en zichzelf volledig opgefokt heeft.
Op stal kan ze niet echt wat aanrichten denk ik, dus als het niet anders zou kunnen zou ik dat doen, maar ik probeer te vermijden dat ze zo op tilt gaat, gaat staan steigeren op stal enzo, daar ben ik bang voor, maar ik weet niet hoever ze zou gaan op stal, dat heb ik niet uitgeprobeerd. Ze gaat rondjes draaien en veel mesten en hinniken en verder heb ik het (nog) niet laten gaan. Eten kan ze altijd maar doet ze echt niet als ze zo nerveus is. Ik weet wel dat als mijn hoog in het bloed staande paardje eenmaal op tilt is, dat je dat niet 1,2,3 weer kalm heb, al haal je er op dat moment tien paarden bij.
Mirandafuego; ik had niet verwacht dat ze zich door mij liet kalmeren, maar dat deed ze dus wel en uiteindelijk ging ze zelfs een beetje eten. Dan dacht ik dat het goed ging en liep even een stukje bij haar weg en dan werd ze meteen weer onrustig. Dus ik moet dat denk ik opbouwen. Ik zie het in mijn geval niet als bevestiging van het gedrag; wat zij wilde was uit de stalunit weg, haar maatje achterna, hier heb ik niet aan toe gegeven, ik heb net zo lang gewacht tot hij weer terug kwam, in de hoop dat ze leert dat hij vanzelf terugkomt na een tijdje. Ik zou haar gedrag bevestigd hebben als ik toch op een gegeven moment naar buiten was gegaan want dan blijft zij denken dat het de oplossing is om achter hem aan te gaan en dan blijft ze drammen tot ze dat voor elkaar krijgt.
Wat ik bedoel met het bevestigen als je haar kalmeert, (ik weer niet op welke manier jij haar kalmeert) hetzelfde idee als dat een hond bang is voor onweer, je hem bij je roept en gaat aaien, zo beloon je hem voor het zenuwachtige gedrag, daarmee moet je dus oppassen.
Je kunt hem dan wel gewoon af laten liggen en verder negeren.
Bij een paard hetzelfde, je zou het halster aan kunnen doen en vasthouden(als het echt heel gevaarlijk is)maar verder zoveel mogelijk met rust laten.
En het is meestal zo dat een paard in het begin even heel heftig doet maar dat al snel afzakt.
Hoe lang had je haar alleen gelaten?
En het is beter te wachten tot ze in ieder geval een beetje rustig is voordat je het andere paard weer terug haalt, de beloning is dan: ik ben rustig=paard komt terug.
Tuurlijk kun je dit ook oefenen met jezelf (dat je steeds wat langer weg gaat) dat is ook gewoon een kwestie van opbouwen.
Op de wei doe ik ook niet hoor, ik vind het te gevaarlijk, ze rennen zo overal doorheen.
MirandaFuego schreef:@Nikass, ik denk dat het met jouw paard best goed komt na wat langer gewend te zijn.
desensibiliseren werkt bij paarden hetzelfde als bij honden.