Wat is een "eerlijk paard" ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

balin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 01:02

paulinebes schreef:
Als ik zo de reacties lees, denk ik eigenlijk dat er dus geen oneerlijke paarden bestaan (en is ieder paard dus een eerlijk paard..:)). Ieder paard reageert vanuit instinct en niet uit "kwaadaardigheid" of met de bedoeling ons bewust te misleiden of een loer te draaien. Daarnaast blijft het een paard en wij zijn mensen: miscommunicatie ligt natuurlijk voortdurend op de loer....

Dat ben ik helaas niet met je eens. Er zijn wél paarden die bewust 'gemeen' zijn. Paarden die niet betrouwbaar zijn, of paarden die expres naar je trappen of bijten.
Ik denk dat er geen paarden zijn die oneerlijk worden geboren, maar ze kunnen wel oneerlijk worden gemaakt (al speelt natuurlijk karakter van het paard ook een rol). Ik kan me ook voorstellen dat iemand die een paard koopt liever een 'onbeschadigt' dus 'eerlijk' paard koopt, dat een paard met slechte ervaringen en slecht gedrag.

(hiermee zeg ik dus niet dat ieder beschadigt paard nooit meer kan genezen, of dat mensen met een oneerlijk paard hun paarden slecht behandelenen. Het kan natuurljk ook dat iemand een onbewuste fout heeft gemaakt, die gewoon echt verkeerd is gevallen bij het paard waardoor hij 'zus en zo' niet meer vertrouwt.)

0000

Re: Wat is een "eerlijk paard" ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 01:08

Imo heeft eerlijk helemaal niets te maken met opvoeding, training of africhting. Het gaat (zoals het hier gebruikt wordt tenminste) juist om de manier waarop een paard vanuit zichzelf reageert op mensen. Trek bijvoorbeeld een jong paard uit de wei, de ene begint meteen om zich heen te slaan (of dreigen tot) als je gaat poetsen. De ander vindt het ook wel spannend, maar begint niet te slaan of te dreigen. Het eerste paard kun je uiteraard nog prima leren dat dat niet mag hoor, maar de basisreactie daarvan is imo minder eerlijk dan van het tweede dier. Paarden die wij eerlijk noemen kun je ook corrigeren zonder dat ze kwaad of link worden (kan je bv eens een tik geven als ze echt te ver gaan zonder dat ze terugslaan). Ook een eerlijk paard mag uitproberen, maar bij zo'n dier zal een correctie niet te groot hoeven zijn en zal het gedrag al helemaal niet verergeren na corrigeren. Nogmaals, dit is hoe het in mijn omgeving gebruikt wordt. Puur gericht op de instinctieve reactie van het paard, dus hoe het reageert wanneer het schrikt, niet OF het dier schrikt. Hoe het reageert als je het eens corrigeert, niet of het nodig is te corrigeren.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 01:58

Nog niet langs zien komen, er zijn er ook bij die je redelijk bewust vertrappelen mocht je er afvallen (dus niet per ongeluk op je gaan staan) is ook een oneerlijk paard.
Dat soort dingen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 08:11

Een Eerlijk Paard is een paard dat op zijn weg 'eerlijke' mensen is tegen gekomen en met respect is behandeld.

Een 'oneerlijk' paard is een paard dat zich door de jaren heen heeft gewapend tegen onvoorspelbaar en oneerlijk gedrag van de mens.

hooiberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 09:17

Met 'eerlijk' in advertenties bedoelen ze dat ze geen onredelijke prijs voor het dier vragen en dat er geen verborgen problemen/gebreken zijn. Het is een term om kopers te lokken. je ziet dit ook terugkomen bij auto's, bijvoorbeeld. En of het waar is... je weet dat nooit helemaal zeker van te vore, natuurlijk.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 09:18

Maar een eerlijk paard wil niet zeggen dat het geen onredelijke prijs heeft.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 09:28

hooiberg schreef:
Met 'eerlijk' in advertenties bedoelen ze dat ze geen onredelijke prijs voor het dier vragen en dat er geen verborgen problemen/gebreken zijn. Het is een term om kopers te lokken. je ziet dit ook terugkomen bij auto's, bijvoorbeeld. En of het waar is... je weet dat nooit helemaal zeker van te vore, natuurlijk.

Een eerlijke auto? :')

Jij hebt het over een eerlijke prijs? Dat kan bij elk product en dier voorkomen ja. Maar een eerlijk paard heeft niets met de redelijkheid van de prijs te maken. Maar gaat over het karakter van het paard.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 09:51

Het hangt er maar net vanaf waar dat eerlijk op slaat, staat er een eerlijk paard, of een eerlijke prijs?
En laten we nou geen gedragskenmerken aan materiële dingen zoals auto's toe gaan kennen. ;)

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 12:57

janouk schreef:
Een Eerlijk Paard is een paard dat op zijn weg 'eerlijke' mensen is tegen gekomen en met respect is behandeld.

Een 'oneerlijk' paard is een paard dat zich door de jaren heen heeft gewapend tegen onvoorspelbaar en oneerlijk gedrag van de mens.

Hier kan ik me zeker in vinden. :j Daarom heb ik denk ik wat moeite met het woord "eerlijk". Ik vind het echt een "mensen" woord wat eigenlijk vooral betrekking kan hebben op andere mensen. Ik zou een paard niet snel oneerlijk noemen, maar eerder " beschadigd" of "getraumatiseerd". En natuurlijk zijn er paarden met een steekje los/hersenbeschadiging, die dingen doen die een normaal paard nooit zou doen. Die heb je er altijd tussen zitten bij dieren en bij mensen, maar dat is een volstrekt andere groep.

En wat ik al eerder zei mensen en paarden komen van twee verschillende planeten: miscommunicatie ligt op de loer. Als een paard reageert op een andere manier dan wij eigenlijk verwachten, betekent dat nog niet dat hij/zij "oneerlijk" is. Het kan zijn dat wij het gewoon niet zien of begrijpen, maar dat de reactie volstrekt normaal is vanuit paardenperspectief, gezien de situatie. Er zijn vaak al diverse signalen afgegeven die wij niet goed hebben herkent.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 09:46

Vjestagirl schreef:
Naar mijn mening zijn dat paarden die niet bewust op je tenen gaan staan, die niet bewust proberen je ervan af te werken etc.

Een paard doet dat nooit bewust :P
En elk paard is eerlijk naar mijn idee.

Maar in een advertentie bedoelen ze vast een paard dat braaf is, opgevoed, en respect heeft voor mensen. Gewoon goed opgevoed naar mijn inziens.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 10:23

Een eerlijk paard is een paard die eerlijk reageert op een gebeurtenis. Eerlijk is in die zin de reactie die hij zou vertonen in het wild. Dus zijn instinct. Een voorbeeld: Als de ruiter bij het rijden naar rechts wil inbuigen, maar toch teveel linkerteugel gebruikt, dan laat het paard dat snel weten door bijv. zijn hoofd omhoog te doen. Een ander voorbeeld is dat als je een hulp geeft, en het paard niet volgt omdat hij het niet snapt en daarvoor straf je hem door bijv. heel hard met je hielen erin te gaan; dan voelt hij zich zeer beledigd en onzeker, dan wil die volgende keer waarschijnlijk minder hard voor je werken.

Klinkt ingewikkeld maar echt eerlijke paarden zullen dus hun natuurlijke reactie laten zien op een gebeurtenis.
Je hebt ook paarden die snel vergevend zijn. Als je dus iets fout doet bij het rijden (een hulp verkeerd geeft) dan vind hij het niet erg. Zulke ponies zijn goed voor kinderen/mensen die onzeker zijn. In nature zijn die paarden minder 'eerlijk' tegenover zijn instinct. (IK ZEG NIET DAT DEZE PAARDEN NIET GOED ZIJN!).

Voor mij vind ik het fijnst als ik een paard heb die ertussen in zit. Eentje die eerlijk tegen zijn instinct is (dan leer je veel sneller als je iets fout doet. Je weet het meestal meteen als je het verkeerde hulp geeft en dan kan je het verbeteren. Maar een vergevend paard is ook heel belangrijk zodat hij je vertrouwd om jezelf te verbeteren. Een te eerlijk paard is snel beledigd en geeft je geen kans meer totdat je jezelf 'verontschuldigd' (door heel lief te doen). Iets ertussenin is dus in mijn ogen perfect. Maar dat is voor iedereen verschillend.

Ik hoop dat het te volgen was!
Als iemand iets niet goed begrijpt dan hoor ik het graag! Ook als je iets tegenkomt waardoor je beledigd bent, laat het me weten omdat ik niks schrijf om iemand te beledigen dus dan leg ik het in andere woorden uit ;). Hou het dan wel netjes. ;)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 10:33

Onder eerlijk versta ik

actie - (normale) reactie

Dus een paard dat zich niet op z'n kop laat zitten, maar ook geen paard dat bij kleine aanleidingen (acties) te fel reageert.

Een normaal paard dus :)

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 14:32

Bij de meeste advertenties gaat "eerlijk" gepaard met alleen voor gevorderde ruiter met vaste hand, kortom, niet het makkelijkste paard. Soms gewoon door een hoge spirit, of groenheid, maar te vaak ook gewoon omdat ze helemaal niet zo heel braaf zijn, een beetje een gebruiksaanwijzing hebben ;)

Als er eerlijk staat denk ik vaak, maar even goed kijken wat het probleem dan is ;)

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-13 15:36

Bowen schreef:
Bij de meeste advertenties gaat "eerlijk" gepaard met alleen voor gevorderde ruiter met vaste hand, kortom, niet het makkelijkste paard. Soms gewoon door een hoge spirit, of groenheid, maar te vaak ook gewoon omdat ze helemaal niet zo heel braaf zijn, een beetje een gebruiksaanwijzing hebben ;)

Als er eerlijk staat denk ik vaak, maar even goed kijken wat het probleem dan is ;)

Ja := dan staat er "paard met karakter (hij bokt je de tent uit..), maar wel een heel eerlijk paard..". O:)

Merleayslinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 16:15

Ik denk dat elk paard eerlijk is. Slecht gedrag is vaak aangeleerd door oneerlijk gedrag (vorige) eigenaar.

xnaomivdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:25

Dit werd ook een keer gezegd over mn bijrijpaard maar ik snap ook niet echt wat ze er mee bedoelen :')

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 11:47

Mijn mening: Ik vind dat er geen oneerlijke paarden bestaan. Paarden worden eerlijk geboren en kunnen door nare of eentonige ervaringen misschien wel vervelend worden, want natuurlijk zijn er paarden die je er af willen bokken waarvan jij de reden misschien niet weet, maar die paarden hebben daar vast een reden voor en dat kan iets uit het verleden zijn.
Paarden kunnen immers niet praten, misschien zit het zadel van dat bokkende paard niet goed.

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 13:08

ik wil graag even reageren op wat hier gezegd wordt dat paarden je niet bewust van hen af willen bokken, steigeren oid. ik reed ooit op een paard die 1 à 2 x per jaar een paar weken lang echt bijna niet te rijden was. gewoon omdat hij dan gemeen deed. verder was er niks mis met het zadel en de rug etc. hij werd ook gereden zoals hij normaal gereden werd. en tja hij ging door tot ik er af lag hoor..

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 15:12

Kwam het niet omdat het toen vroor ofzo?

beauty1love

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 16:47

x_Kimberlyxx schreef:
Kwam het niet omdat het toen vroor ofzo?

hahaha nee was gewoon random in het jaar dan een x in de winter andere x in de herfst dus ja

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:04

janouk schreef:

Heel mooi gezegd!

(al zijn voor mij alle paarden eerlijk, want ze kunnen niet liegen).

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:08

een mens is in basis ook goed en eerlijk, ik denk dat dit bij dieren in zijn algemeenheid ook zo is.....

anoukyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:09

er bestaan geen oneerlijke paarden, alleen oneerlijke ruiters

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:15

Een eerlijk paard is een paard wat hard voor je werkt als je hem op een correcte manier vraagt. Maar die ook jou vergeeft als je bv perongeluk een keer in z n mnd trekt of als je m op de rug stuitert. Wij hebben vele jonge paarden op stal gehad en die zijn allemaal als eerlijke paarden de wijde wereld in gegaan. Waarom? Omdat zij zijn opgevoed met respect voor het paard en met oog voor de behoeften van het individuele paard. Rust, regelmaat en respect + gezond verstand = eerlijk paard.

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-13 17:18

Geryon schreef:
Een eerlijk paard. Een paard dat op een goede manier dingen aangeeft, zoals het moeite hebben bij een bepaalde oefenen. Een paard dat de ruiter perfect spiegelt.

Ik had het niet beter kunnen zeggen ;)
Ben het hier helemaal mee eens :j