Onrust paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 10:42

Denk dat je alles gedaan hebt wat je kunt doen Liljebo...het zal wel weer kalmeren, maar is voor baasje natuurlijk zenuwslopend hé....
Ik zette net mijn 3 op het land en probeerde mij zo'n voorstellingetje te maken...6ha weide onder een dik sneeuwtapijt en dan 2 paarden die " ergens in het nergens " staren en dat nog eng vinden blijkbaar ook |o
Maar goed...wij kunnen natuurlijk niet in hun koppie kijken hé ... er zal daar vast en zeker wel iets geweest zijn, maar wat....daar heeft de mens dan weer het raden naar...
In elk geval is het nu weer licht en kan je ze beter in het oog houden en hopelijk zijn ze tegen vanavond overtuigd van de rust en vrede :j

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 10:45

Ik zou in jouw geval/situatie (niet te vergelijken met nederland lol) denken aan een dier.
Misschien een 'nieuw' dier? De wolven die bijvoorbeeld toch weer in de buurt zijn geweest en onderhand al weer weg of bijvoorbeeld iets van een veelvraat?
Natuurlijk weet ik niet waar je precies in Zweden zit, maar veelvraten ruiken sterk (marterachtigen) en komen maar weinig voor, volgens wiki 750 in scandinavie.
Dat ze regelmatig naar een andere plek kijken kan te maken hebben met de geur die ze ruiken als de wind net even van een iets andere kant komt zullen ze ook naar een andere plek kijken.

Verder zat ik te denken aan houtvuur, de geur daarvan kan ook zeer ver dragen, maar ik neem aan dat ze daar wel aan gewend zijn

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 10:50

Paarden kunnen zo apart reageren op dingen.
Ik weet nog wel toen er op de zorgboerderij 2 varkens kwamen.
Sommige paarden keken even op en bleven gewoon eten, andere paarden waren wekenlang met vlagen over de zeik.
(Nu kunnen varkens ook hele bijzondere geluiden maken moet ik zeggen :D )

Stel dat er wel een nest zwijnen zit, dan kunnen jouw paarden er heftiger op reageren dan die van de buren.

Hebben ze dit niet eerder gehad? Kan je je buren vragen wat hun paarden doen? Of dat zij misschien een idee hebben?

Sterkte, kan me voorstellen dat je je zorgen maakt! :(:)

liljebo

Re: Onrust paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 10:54

Veelvraten zitten hier niet en houtvuur zijn ze idd gewend.
Ik kan de paarden van de buren zien. Die gedragen zich normaal.
Mijn mini overigens ook.

Waar ik ook al aan zit te denken .... tja, je haalt vanalles in je hoofd.... er zal toch geen st jacobskruid in het hooi zitten? heb een leverancier die normaal gesproken toch wel secuur is, eigenlijk, maar goed... ik snap dit dus echt niet...

filmpje komt er zo aan... is aan het verwerken op jou tube

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 10:59

ok hier is hij, om een idee te geven wat ik bedoel
Je ziet ook ergens aan het einde dat trulsa gewoon staat te eten bij de voerplek.
In de stal ligt ook hooi, maar dat eten ze net zo min.
Heb een nieuwe baal erbij gelegd, maar die raken ze ook nauwelijks aan

http://www.youtube.com/watch?v=KBtmCpSM6aI

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 11:26

Heeft nix met het eten te maken hoor denk ik! Die hebben gister waarschijnlijk iets onbekends gehoord/gezien/geroken en zijn nog altijd op zoek naar wat het nu wel zou kunnen zijn....zo lijkt het mij alleszins als ik het filmpje zie. Gewoon afwachten liljebo, die worden vanzelf rustiger en ze gaan zichzelf echt niet uithongeren. Moesten ze van al dat gewandel een beetje invallen/afvallen, dan denk ik altijd bij mezelf...beter een kilootje te weinig dan een kilootje teveel aan een paard!
Wat een mooie omgeving trouwens waar jouw paardjes lopen !
Probeer jezelf niet te druk te maken, je kan hun gedachten toch niet sturen en het is daarbij nog slecht voor de gezondheid ook :) Komt helemaal goed !

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 11:43

Hmmm ik hoop het. Ik heb dit nog nooit eerder meegemaakt, al helemaal niet bij deze dames. En dat ze afvallen is niet erg; wel als ze lange tijd achter elkaar niet eten.
Dat kan wel dergelijk voor problemen zorgen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:08

Allereerst, wat een prachtig gebied en wat een ruimte hebben ze, heerlijk!

Ze lopen idd echt onrustig, dit is geen keutelen, maar vooral het voorste paard heeft onrust, de tweede volgt meer heb ik het idee. Als ik zo kijk dan heeft het ene paard wel degelijk ergens geen rust van, ik denk dat de oorzaak er ook nog steeds is, anders leggen paarden zich er op een gegeven moment wel weer bij neer en gaan ze over tot de orde van de dag: eten.

Eten ze nu helemaal niet? Misschien kun je overal wat plukken hooi leggen en niet op 1 plek, zodat ze kunnen eten op een plek waar ze zich misschien net iets safer voelen?

Het voorste paard is echt aan het 'ijsberen', dus lopen om te lopen en niet omdat ze fris is of zo. Ze gunt zich geen rust lijkt het.

Ligt m.i. niet aan het eten, ze kijkt steeds van zich af.

Vervelend joh, ik kan me voorstellen dat je er zelf ook onrust van hebt. :(:)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:41

Ik vind het er eerlijk gezegd niet zo heel erg verontrustend uitzien. Maar ik ken jouw paarden niet, weet niet wat ze normaal doen. Maar op basis van wat je vertelde had ik erger verwacht. Ik vind dat ze nog behoorlijk beheerst zijn in hun gedrag, alleen de voorste is wel wat alert, maar dat lijkt me op zich geen drama. Het is wel belangrijk dat ze weer gaan eten, daar zou ik ook niet blij van worden, maar als ze toch nog af en toe een hap nemen... Tja wat kun je anders doen dan het nog even aankijken? Een dierenarts erbij halen lijkt mij niet zoveel zin hebben, dit ziet er niet uit als iets medisch.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 12:44

Ik heb idd het idee dat de grootste onrust bij Hälga zit (het iets kleinere en bredere paard) en het hooi ligt al op een paar plekken. Komen ze ook steeds langs. (en dat zijn toch echt gewoon plekken waar ze altijd op hun gemak waren.... maar ze lijken nu nergens op hun gemak)
Het is idd echt ijsberen, niet gewoon lekker uitlopen.

Ben het ook met je eens dat je bij een oorzaak mag verwachten dat het op gegeven moment ophoudt. Maar dat gebeurt dus vooralsnog niet
Ik vind dit dan ook echt geen normaal gedrag
(Hälga is nu ook wat vochtig van het zweet door het continue lopen en met haar dikke berenvacht)

Ik zie dus hetzelfde als jij.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 12:46

Nikass schreef:
Ik vind het er eerlijk gezegd niet zo heel erg verontrustend uitzien. Maar ik ken jouw paarden niet, weet niet wat ze normaal doen. Maar op basis van wat je vertelde had ik erger verwacht. Ik vind dat ze nog behoorlijk beheerst zijn in hun gedrag, alleen de voorste is wel wat alert, maar dat lijkt me op zich geen drama. Het is wel belangrijk dat ze weer gaan eten, daar zou ik ook niet blij van worden, maar als ze toch nog af en toe een hap nemen... Tja wat kun je anders doen dan het nog even aankijken? Een dierenarts erbij halen lijkt mij niet zoveel zin hebben, dit ziet er niet uit als iets medisch.

sorry, had je post gemist,
Dit is dus absoluut geen normaal gedrag voor mijn dames. Die zijn normaal gesproken de rust zelve. Ze kunnen wel eens schrikken, maar dan komen ze snel genoeg weer tot rust.
Dit heb ik nooit eerder gezien.

Ze nemen af en toe in het voorbijgaan een muizenhap. Nou ja, silja dan. Hälga zie ik helemaal niet eten en als er tot dusver een paard stabiel, rustig en een vreetzak was, dan is zij dat wel.
Ik nam haar mee op wandelingen met silja omdat ze nergens van onder de indruk was.
Kun je nagaan hoe ver dit gedrag van haar normale gedrag afstaat,.

Da. erbij halen is idd erg twijfelachtig. Ik denk niet dat hij er iets mee kan. Anders was het simpel

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:04

paarden of eigenlijk dieren hebben veel meer reuk en gehoor vermogen dan wij ons voor kunnen stellen ook het instinct telt mee.

wie weet hebben de dames wel eens een brand mee gemaakt en ruiken ze de openhaard van de buren van kilometers verderop?

of breekt er ergens een tak af in het bos door de sneeuw en hebben ze aan dat geluid nare herinneringen

geurherkenning is een lastig iets en raak je nooit meer kwijt, ook als dier niet is ons bekend zeker bij de speurhonden is dat al jaren lang een bewezen iets.

een voorbeeld, als je in een nw auto stapt en je reukt dat ie nog nieuw is, dan is iets dat zal je nooit meer vergeten, of bv een keuken inkomen waar spruitjes gekookt worden, of als je wanneer het weer mooi weer gaat worden een bbq ruikt, dan krijg je gelijk trek in bbq.

dus stel dat ze iets meegemaakt hebben waarbij een geur aan te pas is gekomen, en ze ruiken die geur weer, dan maken ze weer mee wat ze toen meegemaakt hebben, dat ga je er nooit meer uit krijgen, als je weet wat het is, zou je er eventueel vertrouw mee kunnen maken, maar aangezien dat in dit geval ws niet is te achterhalen

ik had dat met mijn quarter ook, die stond even buiten het dorp langs een dijkje heel in de verte was een grote kippenfarm waar kippen gehouden werd voor hun eieren, 4 hele grote schuren vol met 10.000 den kippen. ze stond daar toen ze nog niet onder het zadel was, een jaartje later is ze onder het zadel en wil ik buiten gaan rijden, rij op dezelfde weg waar die kippenfarms aan liggen en ik kom in de buurt ervan en ze vertikt het om door te gaan, met geen mogelijkheid kreeg ik haar langs die schuren ook niet aan de hand. later met een wat grote wandeling met de honden zijn wij langs die schuren gewandeld, en ik zag dat er behoorlijk wat containers stonden die vol zaten met dode kippen, een medewerker vertelde dat er vorig jaar een ziekte uitgebroken was, dat het nog veel erger was, dat ze de kippen toen niet eens kwijt konden in de dichte containers, maar dat ze van een buurman van die grote aardappel bakken hadden moeten lenen. de ophaal dienst kon het niet eens aanrijden zo erg was. en er kwam een behoorlijke stank vanaf. was heeft mijn paardje dus vol in die lucht gestaan en wilde ze een jaar later niet eens meer in de buurt komen van die schuren. nu is ze 19 en verhuisd naar brabant vorig jaar zomer wilde ik een buitenritje in de buurt maken van de wei waar ze staat, een paar straten verderop was een boer die hobby matig behoorlijk wat kipjes had lopen een heel weiland vol, maar dat gekke beest van mij kreeg ik er niet langs, met geen mogelijkheid, zelfs van de boer die haar wel aan de hand wilde nemen moest ze niets van hebben, toch al gauw 15 jaar geleden dat ze voor het laatst in de buurt van kippen is geweest, terwijl een enkele losse kip die ergens aan scharrelen is in een tuin totaal geen indruk maakt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 13:12

Lijkt wat ver gezocht, maar theoretisch zou het kunnen, mits nu ergens in de omgeving opeens iets een geur verspreid die ze verbinden met iets naars.
Het kan geen vuur zijn want rondom wordt regelmatig gestookt dat het een aard heeft en wij stoken ook wel eens iets op in de wei en daar geven ze niets om.
Een krakend takje is erg onwaarschijnlijk, gezien ze hier altijd staan en een deel van de wei veel bomen heeft (en ze niet bang zijn in het bos)

Maar goed.... als er ergens iets in het bos zit wat een enorme sterke geur voor hen verspreid en daaraan een nare herinnering zit... ja dan zou het kunnen.

Zoals gezegd,.. het lijkt vergezocht. maar een andere verklaring kan ik ook niet vinden

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 13:29

Ik blijf het net als jij raar vinden dat ze geen enkel moment even tot rust komen. Het ziet er toch uit als dat de dreiging, want zo ervaart in elk geval het voorste paard het, aan blijft houden.

Ik weet ook niet of ze er nu als het ware in blijft hangen. Kun je er niet naar toe gaan en met haar wat doen, dus lange lijn er aan en grondwerk doen, oefeningetjes zoals je volgen halthouden achterwaarts etc, om haar aandacht bij jou te krijgen. Dan wordt de ander misschien ook rustig, omdat ik het idee heb dat zij het eerste paard alleen volgt in gedrag.

Het lijkt me dat je nu iets moet proberen om hun gedrag te doorbreken, en niet blijven afwachten.

Denk ook niet dat een DA er wat mee kan, er is niks lichamelijks aan de hand.
Maar ik denk wel dat je ze uit deze staat moet zien te halen, want zo blijven lopen kost veel te veel energie en is ook niet paard-eigen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 14:03

Ze mag niet meer werken, maar wat oefeningetjes als naast mij lopen e.d. kan geen kwaad. Zou ik wel kunnen doen, ja.
Zal het dadelijk eens proberen.

Nermal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:18

Eens met simodi, doe iets om haar aandacht af te leiden. Ze zijn niet in paniek zoals ik eerst dacht met de omschrijving, maar wel onrustig.

Doe wat grondwerk met haar om haar aandacht op jou te richten en werk misschien met voedselbeloningen, dan krijgt ze ook wat binnen. Probeer de onrustwekkende geur/omstandigheid te associëren met iets positiefs in haar ogen.

Super leuke weide trouwens :D !

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 15:17

Nou, met hälga bezig geweest en ze doet prima wat ik vraag, maar alles gaat gepaard met spanning en glazige blik en onrust. Krijg haar daar ook niet uit. Veel hoofd laag gevraagd, achterwaarts, wending voorhand, achterhand, targetting... ze doet het allemaal maar er komt totaal geen ontspanning en stilstaan kan ze niet
Silja ontspant wel als ik haar kont krabbel. Hälga ontspant nergens op.
Ze ziet er nu beroerd uit. De buik is helemaal ingetrokken en de flank ingevallen,. Ik denk dat ze nu 24 uur nauwelijks heeft gegeten. Niemand maakt mij wijs dat dit normaal gedrag is.
Ga toch maar eens met d.a. overleggen... kijken of hij ideeen heeft
Denk dat zeker hälga morgen anders dood in de wei ligt.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 16:09

tja, ik weet het ook niet. ik hoop dat het vanzelf overgaat
maar wat een prachtige wei heb je!

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 16:25

Hoe gaat het ondertussen met de 2 dames?
Heb de DA nog wat nuttige ideeen kunnen aanbrengen?
Misschien een emmertje lekkere warme slobber geven...hebben ze tenminste iets binnen...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 17:32

Nog steeds hetzelfde. Hälga gaat er steeds slechter uitzien met ingetrokken maag omdat ze niet eet. Heb overlegd met de d.a. en nu een filmpje en foto's gestuurd.
Zo in een eerste gesprek wisten ze ook niet wat er mis kon zijn. Wel dat het niet normaal was.
Ze gaan onderling overleggen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:00

Misschien kan de DA haar iets kalmerends inspuiten, wat ook meteen werkt. Dat werkt vaak ook gelijk spierontspannend. Daar zou ik dan niet te lang meer mee wachten nu ...

Zou ze pijn kunnen hebben, en dat zij in plaats van gaan liggen of heel stil staan wat de meeste paarden doen, blijft lopen in een poging om van de pijn af te komen?

Wat een nare situatie. Ik heb er net als jij geen goed gevoel bij .... :(:)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 18:27

Pijn kan... maar het is wel typisch. Ik heb de filmpjes en foto doorgestuurd naar de d.a. Ze zouden daar onderling overleggen. De d.a. met wie ik praatte kon het ook niet plaatsen, maar was het ermee eens dat het niet normaal was.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:40

Ik moest eigenlijk ook aan pijn denken, maar leek me wat vergezocht. Maarja als het gedrag zo lang aan houdt, het moet toch iets zijn. Mijn kat, nierpatiënt, normaal heel rustig, was laatst beetje onrustig en begon door het huis te sjezen, zoals normale katten wel eens hun gekke vijf minuutjes hebben. Veel mauwen. toen ze met veel bombarie op de bak ging maar er niks uit kwam, wist ik genoeg, blaas ontsteking, en dat bleek ook uit de urine. Het sjezen en de onrust daarvoor waren waarschijnlijk ook uitingen van pijn, pogingen er vanaf te komen. Heb je filmpje niet gezien want batterij van telefoon bijna op dus weet niet of het er op lijkt en het zou voor paarden ook wel wat uitzonderlijker zijn zo pi jn te uiten denk ik, maarja je weet het nooit... Heel raar in elk geval en ik hoop dat ze snel beide weer eten en tot rust komen...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 19:51

Hopelijk hoor je gauw wat van de DA en kan er voor het donker nog niets gedaan worden.
(Of is het bij jou nu al donker omdat je noordelijker woont?)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-13 19:57

Het wordt nu donker. Heb nog niets van d.a. gehoord. Ze lijken nu wel rustiger. Ze eten nog nauwelijks en zijn gespannen, maar lopen niet meer doorlopend. Zal het dadelijk een emmertje pulp geven. Hebben ze dat iig in de buik