Hoe mijn merrie probleemloos naar nieuwe thuis leiden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 12:55

lizy29 schreef:
AnaisEnMieke schreef:
Dingen zoals hengstenketting etc, begin ik niet meer aan. Mijn instructrice heeft dat in de tijd bij haar geporbeerd als ze niet wou luisteren en lokt enkel hevigere reacties uit bij haar. Dit is niet het soort paard dat je kan dwingen te luisteren. Het is absoluut geen manegepaardje maar een paard met ontzettend veel bloedvoering waar je enkel iets mee kan bereiken uit wederzijds respect, daarom het grondwerk dat ik met haar doe. Uit de weide gaan is gewoon lang geleden voor haar omdat na haar attackje het ons aanbevolen is niet meer te ver van huis te gaan.

Voer eet ze niet op als ze panikeert.

Wat je hier even vergeet is dat het respect wat zij voor jou moet hebben.

Mijn paard loopt ook wel eens te kloten aan het touwtje. Maar no way dat hij zijn zin krijgt.

Ik vergeet het niet, ik ben er mij bewust van dat ze op dat moment geen respect heeft voor mij.
Daarom vraag ik hier hulp maar sommige reacties hier zijn niet bepaald hulpvol.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:56

Je krijgt prima tips. Hengstenketting en lopen. Niet miepen en mutsen maar gaan.

Je blijft nu alleen maar roepen dat je haar niet kan aanpakken en dat is wat je nu juist moet doen.
Laatst bijgewerkt door lizy29 op 20-03-13 12:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:56

waarom niet gewoon in de trailer?

merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 12:56

Colway schreef:
waarom niet gewoon in de trailer?

hoe bedoel je?

rienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:59

Ik denk dat je eerst moet zorgen dat je merrie respect voor jou krijgt voordat je deze stap gaat ondernemen. Het schiet niet op dat er straks ongelukken gebeuren omdat mevrouw haar zin niet krijgt.

Wij hebben hier 2 groepen met paarden lopen en beide leiders hebben respect voor ieder ander mens.
Heb hier 2 volbloed arabieren lopen en met een consequente manier doen die alles voor je. Maar ik moet keer op keer mij tonen als hun 'leider'. Heb hun niet gedwongen respect te hebben voor mij, ik heb daarnaar toe gewerkt. Vergt wel tijd

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:59

Ik lees ergens overheen zie ik, sorry :+

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:00

Het is nog geen 1 april, denk niet na over hoe je haar dan in die trailer krijgt e.d., begin nu met oefenenen, je bent al rijkelijk laat.
Elke dag oefenen vanaf nu. Er zijn prachtige verhandelingen over trailer laden en hoe je dat netjes doet.

Verder werken aan die binding met de kudde, dat de binding met jou sterker wordt, want het is niet normaal dat als je de leider uit de kudde haalt dat die of de kudde helemaal overstuur is.

Haal er hulp bij evt, maar wacht niet te lang daarmee, zoveel tijd heb je niet meer, kijken hoe het gaat op die dag terwijl je al weet dat er problemen zijn is vragen om ellende.
Neem je tijd, die je nog hebt en neem op die dag zelf ook echt heel ruim de tijd. Niet dat je maar een half uurtje hebt om haar op de trailer te krijgen ofzo, dat gaat geheid mis.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:01

Je geeft aan dat zij dit doet omdat ze al leider uit de kudde gehaald wordt en flipt als de rest haar dan roept.

Punt is alleen, als zij de groep uit is ben jij de leider en niet zij! Dat mag je af en toe best afdwingen en doorpakken. Alleen met lieve woordjes en klopjes kom je er niet.
Situatie in dit geval is blijkbaar dat het lieve niet werkt en dus dan maar wat strenger en harder. Hengstenketting er aan, geen gelul, doorlopen, trailer op en klep dicht. Denk je haar zelf niet te kunnen houden dan maar een sterke kerel mee. Ze trekken je echt niet door de ketting heen.

Natuurlijk op het moment dat ze ophoudt meteen belonen en ontspannen. Druk er op houden werkt alleen maar averechts.

Denk toch echt dat je te soft bent in de omgang en ze een loopje met je neemt.

merries

Re: Hoe mijn merrie probleemloos naar nieuwe thuis leiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 13:05

Ja, zal best wel te soft zijn. Paard heeft veel meegemaakt in haar leven en wil haar niet nog meer pijn doen. Maar zal idd op zo'n momenten consequenter moeten zijn. Er komt een vriendin van me mee om te helpen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:05

Inderdaad gewoon een pony van iemand lenen . Hoe lang is ze nu al drachtig?

merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 13:06

Dinopino schreef:
Inderdaad gewoon een pony van iemand lenen . Hoe lang is ze nu al drachtig?

ze word pas gedekt op haar nieuwe stal :)

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:07

AnaisEnMieke schreef:
Uit de weide gaan is gewoon lang geleden voor haar .

Waar doe je dat grondwerk dan met haar?
In de wei bij de kudde?

merries

Re: Hoe mijn merrie probleemloos naar nieuwe thuis leiden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 13:09

Op onze vorige stalling in de piste. Op deze gewoon in de weide op een apart stukje.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:10

Zoals ik al eerder opperde, gewoon een ander paard meenemen naar de trailer..
Maar daar reageer je niet eens op.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:14

AnaisEnMieke schreef:
Op onze vorige stalling in de piste. Op deze gewoon in de weide op een apart stukje.

Even serieus he, dat werkt toch niet?
Als die kudde echt zo hecht is als jij zegt.
Want dan ben jij aan het werk met je paard, en dan staat de rest er bovenop omdat ze niet zonder je paard kunnen.

Of zie ik dit verkeerd voor me?

Maar zoals eerde gezegd, aanpakken.
En als je geen hengstenketting wil doen.
Pak een dun, maar stevig touwhalster, doe deze niet te los om, en ga lopen met je paard.
Na 1 keer trekken weet ze dat dat niet slim is.

Vind je dat zielig, neem dan een dun nylon halster, dus geen fleece onderlegd of iets.
Als je daaraan trekt voelt je paard dit namelijk beter dan bij een dik halster wat zacht onderlegd is.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:14

Ik ben ook voor een ander paard meenemen op de trailer.
Op stal hebben we ook een merrie die steigerd zelfs tegen je op als je van huis gaat bv om te wandelen ook puur dominantie.
Ze maait echt met haar benen naar je toe hetis altijd opletten met haar.
Op de trailer op wedstrijd bijvoorbeeld gaan is geen probleem.
In jou geval misschien nog een vriendje mee.
Trailers kan je ook huren.

Kan je paard eigenlijk wel een veulen dragen als je er niet meer op kan rijden?
Of heb ik dat verkeerd begrepen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:16

Waarom wil je deze merrie laten denken? Het lijkt mij (zo uit je berichten af te lezen) wél een dominant paard, en niet een van de 99% die dominant lijkt door een slechte opvoeding. Waarom dit karakter doorfokken?

Ik heb zelf zo'n merrie gehad, mijn huidige paard heeft er ook wat van weg en het paard dat ik reed (en dat ooit in mijn bezit zal komen) is ook erg dominant. Ik kies ze er dus zelfs op uit. Wat is nou mooier dan iets bereiken met zo'n paard? :D Al was de merrie wel echt zo moeilijk dat ik het plezier een beetje verloor.

Werken met hengstenkettingen etc. maakt het alleen maar erger. Je moet de leider niet willen zijn. Compromissen sluiten! Duidelijk en consequent zijn, goede grenzen aangeven. Als je enkel dingen doet waar zij het niet mee eens zijn, zullen ze niets voor je doen en alleen maar de ruimte nemen die je ze eigenlijk geeft (en dus gaan klieren). Enkel straffen als het gevaarlijk wordt, als ze bijv. tegen je steigert. Ze mag best aangeven dat ze het er niet mee eens is, maar wel op een andere manier!

Oefenen. Begin klein. Zo klein dat ze amper wat fout kán doen. En belonen is heel erg belangrijk.

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:17

Ik las in je profiel dat je merrie 1.30 gesprongen heeft, dus is bekend met de trailer? Anders gewoon trailer in de weide. Wanneer je haar er niet uit wilt halen? Klep dicht en rijden.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:22

Iets door de dierenarts laten geven dat ze wat rustiger is.
Voer bedoel ik vanaf nu elke dag aan het eind van het pad.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:24

moonfish13 schreef:

Op mij ook niet, dus laat maar ... -O-

merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-13 13:25

_coquette_ schreef:
Ik las in je profiel dat je merrie 1.30 gesprongen heeft, dus is bekend met de trailer? Anders gewoon trailer in de weide. Wanneer je haar er niet uit wilt halen? Klep dicht en rijden.

Klopt maar het wegje naar de weide is in te slechte staat om met de trailer of vrachtwagen tot aan de weide te kunnen rijden.

Geryon schreef:
Waarom wil je deze merrie laten denken?

Omdat als ik er wel nog dagelijks mee trainde, het een geweldig paard is en ze wel alles voor je doet. Overigens heb ik een hengst gekozen met een niet te gecompliceerd karakter.
moonfish13 schreef:

Een ander paard dan de paarden uit de kudde bedoel jij he? Had ik nog niet aan gedacht. Een vriendin van me heeft haar paard daar in de buurt staan. Kan eens vragen aan haar of ze dat wil doen.

HTM schreef:
Even serieus he, dat werkt toch niet?
Als die kudde echt zo hecht is als jij zegt.
Want dan ben jij aan het werk met je paard, en dan staat de rest er bovenop omdat ze niet zonder je paard kunnen.

Of zie ik dit verkeerd voor me?

De paarden kunnen op dat moment niet bij haar maar ze kunnen elkaar wel zien idd.

linnie050 schreef:
Kan je paard eigenlijk wel een veulen dragen als je er niet meer op kan rijden?
Of heb ik dat verkeerd begrepen.

ja hoor, is uitgebreid besproken met de veearts :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:50

Wat zijn jullie allemaal negatief naar TS, ook als je heel veel tijd en training in je paard hebt gestoken kan het zijn dat je paard op bepaalde punten nog moeilijk gedrag vertoont.
Ik zie het wel voor me, zij is mogelijk de leidende merrie van de kudde en zij wil voor geen goud haar kudde in de steek laten.
Dat is dan ook het enige dat ik het een beetje sneu vindt dat ze verhuisd wordt... maar daar zal je een reden voor hebben ts, en dat is ook verder de discussie niet.
Ik vind het heel goed dat je je voorbereidt op wat je gaat doen en dat je er rekening mee houdt dat het uit de wei halen problemen kan gaan geven.
Ik zou je aanraden om je paard van te voren STREZZ druppels van Phytonics te geven. Dit zijn druppels op homeopatische basis, maar werken zeer sterk (let goed op de dosis). Je paard wordt er wat gelatener van; ze laat alles wat makkelijker over zich heen komen.
Verder vind ik de tip om vanaf nu elke dag even te oefenen ook een goeie. Elke dag een metertje verder en daarvoor belonen!

Strezz druppels kun je verkrijgen via Eric Laarakker www.holistischdierenarts.nl Bel wel even met één van de artsen om de situatie uit te leggen anders krijg je ze niet zomaar voorgeschreven.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:56

Geryon schreef:
Waarom wil je deze merrie laten denken? Het lijkt mij (zo uit je berichten af te lezen) wél een dominant paard, en niet een van de 99% die dominant lijkt door een slechte opvoeding. Waarom dit karakter doorfokken?

Ik heb zelf zo'n merrie gehad, mijn huidige paard heeft er ook wat van weg en het paard dat ik reed (en dat ooit in mijn bezit zal komen) is ook erg dominant. Ik kies ze er dus zelfs op uit. Wat is nou mooier dan iets bereiken met zo'n paard? :D Al was de merrie wel echt zo moeilijk dat ik het plezier een beetje verloor.

Werken met hengstenkettingen etc. maakt het alleen maar erger. Je moet de leider niet willen zijn. Compromissen sluiten! Duidelijk en consequent zijn, goede grenzen aangeven. Als je enkel dingen doet waar zij het niet mee eens zijn, zullen ze niets voor je doen en alleen maar de ruimte nemen die je ze eigenlijk geeft (en dus gaan klieren). Enkel straffen als het gevaarlijk wordt, als ze bijv. tegen je steigert. Ze mag best aangeven dat ze het er niet mee eens is, maar wel op een andere manier!

Oefenen. Begin klein. Zo klein dat ze amper wat fout kán doen. En belonen is heel erg belangrijk.

Hier ben ik het wèl mee eens!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:05

Nikass schreef:
Wat zijn jullie allemaal negatief naar TS, ook als je heel veel tijd en training in je paard hebt gestoken kan het zijn dat je paard op bepaalde punten nog moeilijk gedrag vertoont.
Ik zie het wel voor me, zij is mogelijk de leidende merrie van de kudde en zij wil voor geen goud haar kudde in de steek laten.
Dat is dan ook het enige dat ik het een beetje sneu vindt dat ze verhuisd wordt... maar daar zal je een reden voor hebben ts, en dat is ook verder de discussie niet.
Ik vind het heel goed dat je je voorbereidt op wat je gaat doen en dat je er rekening mee houdt dat het uit de wei halen problemen kan gaan geven.
Ik zou je aanraden om je paard van te voren STREZZ druppels van Phytonics te geven. Dit zijn druppels op homeopatische basis, maar werken zeer sterk (let goed op de dosis). Je paard wordt er wat gelatener van; ze laat alles wat makkelijker over zich heen komen.
Verder vind ik de tip om vanaf nu elke dag even te oefenen ook een goeie. Elke dag een metertje verder en daarvoor belonen!

Strezz druppels kun je verkrijgen via Eric Laarakker http://www.holistischdierenarts.nl Bel wel even met één van de artsen om de situatie uit te leggen anders krijg je ze niet zomaar voorgeschreven.

Ook precies mijn gedachte. Wat een gevit zeg op TS. Sommige paarden zijn nou eenmaal niet de makkelijkste, en niet alles is met opvoeding recht te trekken. Dit is gewoon een lastig stukje karakter aan die merrie, en TS weet dit en vraagt op voorhand tips, wat is daar nou slecht aan?

Kan me voorstellen dat je als dame alleen een wegtrekkende/rennende merrie niet 1-2-3 weer in het gareel krijgt en dat je daar van tevoren over na wilt denken.

TS: is het geen optie om de merrie tussen twee touwen mee te nemen? Aan elke kant van het halster iemand laten lopen. En élke seconde blijven opletten op de kleinste tekenen van omdraaien en gelijk ingrijpen. Dan krijgt ze wellicht de kans niet om om te draaien.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 14:08

Hengstenketting of niet, paard gaat er zó met je vandoor. Heel goed dat je dat zo inschat! Kijk ook es even om je heen op stal of er iemand loopt die veel ervaring heeft en je wellicht kan helpen. (sterke kerel misschien...) maar spreek wel van te voren goed af hoe je het gaat aanpakken!