Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Cassidy schreef:Locanda schreef:Maar eh... een pismerrie of erger nog, zelfs een lieve ruin kan voedselagressie vertonen. Dus om nou zo door te gaan over het gegeven 'hengst' adviseer ik de TS om met etenstijd eerst eens aanwezig te zijn. (Losstaande van de discussies: is de TS de juiste persoon voor een hengst? Dit de juiste stal voor een hengst? Is het fair hem hengst te laten? En andere off-topic dwalingen.)
Lelijke gezichten bij het voeren zijn nog tot daar aan toe. Een steigerend paard dat naar je hoofd uithaalt een tweede.
maar op echte, serieuze voernijd + aanvallen.
*en opgelucht een smiley bij je post te zien* ;p
catzkillz schreef:Als het inderdaad voernijd is dan kan dit volgens mij perfect opgelost worden, gewoon laten zien dat jij de baas bent. Had vroeger een hond (oke een hond is geen paard, maar het gaat om het leiderschap) dat ook erge voernijd had, maar met de juiste opvoeding is dit er ook uit geraakt. Kon na verloop van tijd perfect mijn hand mee in de kom leggen zonder dat ik vingers kwijtraakte

jasz schreef:hengsten kun je inderdaad ook prima opvoeden.
wordt er een beetje moe van dat sommige mensen bijna boos worden omdat anderen niet dezelfde mening hebben.
Het is nog altijd ieders eigen keus of je een hengst wel of niet hengst laat, gelukkig is het niet verplicht om een hengst te castreren![]()
het is duidelijk dat veel mensen vinden dat een hengst per definitie gecastreerd moet worden, tenzij hij heel hoog in de sport liep-loopt en later gaat dekken.
anderen vinden dat het onzin is om een hengst gelijk te castreren, en dat het met opvoeding te maken heeft, daar ben ik het ook mee eens.
Maar aan deze discussie heeft ts niets..

bello2005 schreef:koop bij voorhand dan een ruin;)
Briljante reactie. Je gebrek aan intelligentie en beperkte manier van denken slaan echt alles. Wat ga je doen als je een veulen fokt en er tolt een hengstje uit? Terugstoppen kan echt niet meer. Of moet je het dier verkopen en er dan een ruin voor terugkopen?
Cassidy schreef:bello2005 schreef:koop bij voorhand dan een ruin;)Briljante reactie. Je gebrek aan intelligentie en beperkte manier van denken slaan echt alles. Wat ga je doen als je een veulen fokt en er tolt een hengstje uit? Terugstoppen kan echt niet meer. Of moet je het dier verkopen en er dan een ruin voor terugkopen?
Als ik op zoek ben naar een dier, en er staat toevallig een hengst, dan laat ik hem er niet om staan. Om de beslissing te maken om laten castreren heb ik echt geen ander nodig, dat kan ik heel goed zelf
Cassidy schreef:jasz schreef:hengsten kun je inderdaad ook prima opvoeden.
wordt er een beetje moe van dat sommige mensen bijna boos worden omdat anderen niet dezelfde mening hebben.
Het is nog altijd ieders eigen keus of je een hengst wel of niet hengst laat, gelukkig is het niet verplicht om een hengst te castreren![]()
het is duidelijk dat veel mensen vinden dat een hengst per definitie gecastreerd moet worden, tenzij hij heel hoog in de sport liep-loopt en later gaat dekken.
anderen vinden dat het onzin is om een hengst gelijk te castreren, en dat het met opvoeding te maken heeft, daar ben ik het ook mee eens.
Als je de enige zou zijn die last heeft van het feit dat een hengst om kan slaan als een blad aan een boom, is het je eigen plakkie an. Paard aan huis, beperkt aantal mensen die met hem omgaan, heb ik geen probleem mee.
Het wordt pas een probleem als anderen gevaar lopen. Als anderen op moeten passen, uit de weg moeten gaan, omdat jij je eigen grenzen niet kent en meer hebt opgeschept dan je aankunt. Kun je zelf de opvoeding nog zo goed gedaan hebben en zelf geen problemen hebben met je eigen dier, als een ander ermee omgaat en het dier gaat testen en er komen brokken van.
Kijk even diagonaal op Bokt, hoeveel jongvolwassen bokkers kopen een veulen of een jaarlinghengst, hebben de eerste paar jaren er geen problemen mee maar als een dier wat ouder wordt en de hormonen op gaan spelen en hij gaat testen komen de topics. Hengsten opvoeden, houden en als je er mee fokt promoten is een verhaal apart.
Cassidy schreef:jasz schreef:hengsten kun je inderdaad ook prima opvoeden.
Als je de enige zou zijn die last heeft van het feit dat een hengst om kan slaan als een blad aan een boom, is het je eigen plakkie an. Paard aan huis, beperkt aantal mensen die met hem omgaan, heb ik geen probleem mee.
Het wordt pas een probleem als anderen gevaar lopen. Als anderen op moeten passen, uit de weg moeten gaan, omdat jij je eigen grenzen niet kent en meer hebt opgeschept dan je aankunt. Kun je zelf de opvoeding nog zo goed gedaan hebben en zelf geen problemen hebben met je eigen dier, als een ander ermee omgaat en het dier gaat testen en er komen brokken van.
Kijk even diagonaal op Bokt, hoeveel jongvolwassen bokkers kopen een veulen of een jaarlinghengst, hebben de eerste paar jaren er geen problemen mee maar als een dier wat ouder wordt en de hormonen op gaan spelen en hij gaat testen komen de topics. Hengsten opvoeden, houden en als je er mee fokt promoten is een verhaal apart.

jasz schreef:ik heb trouwens ook gezegd dat ik eerder een ruin en liever nog een merrie zou kopen.
maar dat als ik ooit toch een hengst zou kopen, omdat er de mogelijkheden voor zijn, dus genoeg ruimte, weidemaatje enz. dan ga ik m zeker niet castreren. Ik hoor heel vaak dat hengsten zonder erg goede reden gecastreerd worden, terwijl het ook veel impact op ze heeft.
mensen moeten inderdaad geen hengst kopen als ze niet weten hoe ze ermee om moeten gaan en als ze niet zeker weten dat ze over een jaar ook nog met een hengst om kunnen gaan.
en, ik ga ervan uit dat als mensen een veulen zelf fokken, ze weten dat er een kans is dat er een hengst uit komt.
Briljante reactie. Je gebrek aan intelligentie en beperkte manier van denken slaan echt alles. Wat ga je doen als je een veulen fokt en er tolt een hengstje uit? Terugstoppen kan echt niet meer. Of moet je het dier verkopen en er dan een ruin voor terugkopen?
[/quote]
Cassidy schreef:jasz schreef:ik heb trouwens ook gezegd dat ik eerder een ruin en liever nog een merrie zou kopen.
maar dat als ik ooit toch een hengst zou kopen, omdat er de mogelijkheden voor zijn, dus genoeg ruimte, weidemaatje enz. dan ga ik m zeker niet castreren. Ik hoor heel vaak dat hengsten zonder erg goede reden gecastreerd worden, terwijl het ook veel impact op ze heeft.
mensen moeten inderdaad geen hengst kopen als ze niet weten hoe ze ermee om moeten gaan en als ze niet zeker weten dat ze over een jaar ook nog met een hengst om kunnen gaan.
en, ik ga ervan uit dat als mensen een veulen zelf fokken, ze weten dat er een kans is dat er een hengst uit komt.
Ook in jouw reactie bespeur ik jeugdige onbezonnenheid en gebrek aan ervaring. Hengsten kunnen heel erg verschillend zijn qua character en libido. Wat je als jonge tweejarige misschien nog kunt hanteren, kan op leeftijd van drie jaar en ouder heel anders uitpakken. Een tweejarige is een puppie en makkelijk te overbluffen. Een zesjarige kan veel steviger in zijn ijzers staan en de aanvarig aangaan tot er bloed vloeit of er doden vallen.
Niet iedereen die een paard of een hengst heeft, heeft het geluk om de paarden aan huis te houden, waar het ook veilig gehouden kan worden en er genoeg ruimte is. Sterker nog, ook al heb je die ruimte, kan er zomaar iets gebeuren waardoor je dat niet meer kunt. Je gaat verhuizen, wordt werkeloos, moet je huis verkopen om wat voor reden ook. En waar dan heen met je hengst?
Als ik een veulen fok, en dat is voor mezelf, en er komt een hengst uit, laat ik hem echt geen hengst omdat anderen vinden dat je hengsten niet castreren mag. Als ik een paard zie en dat staat me aan, dan laat ik me er niet van weerhouden om het dier te kopen, simpelweg om dat hij een hengst is en anderen vinden dat ik geen hengst moet kopen als ik er niet mee om kan gaan. Hengsten zijn snel genoeg hengst-af, een castratie zorgt voor rust in hun hoofd, en een stuk meer veiligheid voor de mensen op de grond.
Maar goed, alle reacties in dit topic tonen weer hoe weinig er wordt doorgedacht, hierop reageren kost alleen maar energie die ik voor andere dingen beter gebruiken kan. Laatste reactie in dit topic. Aan ts: veel wijsheid toegewenst bij het maken van je beslissing.

Cassidy schreef:Ik heb een aanval gezien van een hengst naar de andere hengst toe. Beide onder het zadel, een hengst kwam een beetje te dichtbij. Waren beide Quarter Horses, afdrukken van de tanden van de hengst staan nog in de Neopreen pad. Even met de ogen knipperen en het is gebeurt....
Nogmaals, hengsten kunnen omslaan als een blad aan een boom. Ook Quarters hebben de naam meegaand en zoet te zijn maar kunnen ook heel onverwacht uit de hoek komen.
Hoewel ik de link al tot in den treure op Bokt heb neergezet:
http://www.parellinaturalhorsetraining. ... -behavior/
En er zijn meer topics geweest over hengsten en casteren, ga de links even opzoeken. Hoewel het allemaal wat oudere topics zijn, het doorlezen meer dan waard.
[VN] Amerikaanse man sterft na bizarre aanval van eigen hengst
[OPG] Dominante hengst
[TI] Omgang met hengsten
[OPG] Hengsten in omgang.
[OPG] wie heeft een hengst?
[PP] Stelling: Castreren tegen de natuur of niet?
[PP] waarom zon heisa om een hengst?
jasz schreef:Ik wordt zo geïrriteerd van jou reacties. waarom doe je zo beledigd? en niet alleen in dit topic.
er is toch geen regel waarin staat dat alleen mensen boven een bepaalde leeftijd of met een bepaald aantal jaren ervaring mogen reageren?
jasz schreef:Cassidy schreef:ik heb trouwens ook gezegd dat ik eerder een ruin en liever nog een merrie zou kopen.
Ook in jouw reactie bespeur ik jeugdige onbezonnenheid en gebrek aan ervaring. Hengsten kunnen heel erg verschillend zijn qua character en libido. Wat je als jonge tweejarige misschien nog kunt hanteren, kan op leeftijd van drie jaar en ouder heel anders uitpakken. Een tweejarige is een puppie en makkelijk te overbluffen. Een zesjarige kan veel steviger in zijn ijzers staan en de aanvarig aangaan tot er bloed vloeit of er doden vallen.
Niet iedereen die een paard of een hengst heeft, heeft het geluk om de paarden aan huis te houden, waar het ook veilig gehouden kan worden en er genoeg ruimte is. Sterker nog, ook al heb je die ruimte, kan er zomaar iets gebeuren waardoor je dat niet meer kunt. Je gaat verhuizen, wordt werkeloos, moet je huis verkopen om wat voor reden ook. En waar dan heen met je hengst?
Als ik een veulen fok, en dat is voor mezelf, en er komt een hengst uit, laat ik hem echt geen hengst omdat anderen vinden dat je hengsten niet castreren mag. Als ik een paard zie en dat staat me aan, dan laat ik me er niet van weerhouden om het dier te kopen, simpelweg om dat hij een hengst is en anderen vinden dat ik geen hengst moet kopen als ik er niet mee om kan gaan. Hengsten zijn snel genoeg hengst-af, een castratie zorgt voor rust in hun hoofd, en een stuk meer veiligheid voor de mensen op de grond.
Maar goed, alle reacties in dit topic tonen weer hoe weinig er wordt doorgedacht, hierop reageren kost alleen maar energie die ik voor andere dingen beter gebruiken kan. Laatste reactie in dit topic. Aan ts: veel wijsheid toegewenst bij het maken van je beslissing.
Casidy, ik snap dat je vast meer ervaring hebt dan ik, ik heb inderdaad nog maar 10 jaar ervaring. maar ik snap niet waarom je zo onaardig tegen iedereen doet? Het gaat er eerder om dat ik en anderen je geen gelijk geven, ja, dat gebeurt wel eens op een internetforum![]()
ooh, ik vind ook niet dat je geen hengsten mag castreren hoor, ik zeg dat IK, als ik er bewust voor kies een hengst te kopen, hem daarna niet meer zou castreren. Dan kan ik net zo goed op zoek naar een leuke ruin. Daar hoef je het niet mee eens te zijn, maar dat is wat ik ervan vind.
Ik wordt zo geïrriteerd van jou reacties. waarom doe je zo beledigd? en niet alleen in dit topic.
er is toch geen regel waarin staat dat alleen mensen boven een bepaalde leeftijd of met een bepaald aantal jaren ervaring mogen reageren?
in dit topic mag iedereen zeggen wat ze vindt, of jij het daarmee eens bent, maakt niet uit.
reageer dan maar niet meer inderdaad, beter voor iedereen denk ik.