paard steigert bij vast gebonden staan, wat hieraan te doen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 21:13

Cassidy schreef:
Er is een heel eenvoudige trainingstool die je gaat helpen om je paard te leren om vast te staan. Een paard raakt in paniek als hij merkt dat hij niet weg kan komen, dus laat hem merken dat hij wel weg kan komen.

Er bestaan trainingtools als de Safe Clip of de Aussie Tie Ring. Is veilig voor het paard omdat hij zich daar niet serieus mee kan bezeren maar weerstanden zijn in te stellen totdat hij leert gewoon stil te staan.
De theorie achter de Tie Ring en de Safe Clip

http://www.youtube.com/watch?v=JMnPufIytiY

Aussie Tie Ring (vanaf 5.30)

http://www.youtube.com/watch?v=XeguCqS4YiY

En een promotiefilmpje.

http://www.youtube.com/watch?v=evul8o7AHyE

Ook al heeft je paard in het verleden nooit problemen gehad met vaststaan, voorkom dat het wel een probleem wordt. Zet IEDER paard vast met een Aussie Tie ring of Safe Clip!

Ik vind dit een goed idee, we hebben enkele plaatsen waar ik deze clip in kan bevestigen echter zijn er ook veel plaatsen waar ik beroep op een paal moet doen dus dan kan ik deze niet gebruiken... Maar waar zou ik deze dan kunnen bestellen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:22

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 11-03-13 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 21:23

Cassidy

Re: paard steigert bij vast gebonden staan, wat hieraan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:24

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 21:26

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:31

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 11-03-13 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 21:31

Cassidy schreef:
De Safe Clip of Aussie Tie ring kunnen aan een paal bevestigd worden.

Adressen om te bestellen:

Safe Clip: http://www.depaardenverzorger.nl/harry- ... -clip.html

Aussie Tie ring: http://www.westernstore.nl

Hoe bevestig je deze dan aan een paal ? Is dit door tether ring? Ik zag in het clipje eventueel ook een stevige ketting enkele malen rond gedraaid. Het zijn natuurlijk wel brede palen met nog een horizontale balk erop dus wel stevig.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:32

anneliesdj schreef:
Dan heb je geen goed halster/touw ;)
Ik heb nog nooit een paard gezien wat eindeloos bleef trekken, dat is een of twee keer flink stennis, een klap onder zijn kont met de zweep en paardlief kiest eieren voor zijn geld.

Mijn paard is toen zo geschrokken dat zij al in paniek raakt als er iemand (onverwacht) achter haar gaat staan of zelfs al als er iemand op enkele meters afstand langs komt lopen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:33

SmartBH schreef:
Cassidy schreef:
De Safe Clip of Aussie Tie ring kunnen aan een paal bevestigd worden.

Hoe bevestig je deze dan aan een paal ? Is dit door tether ring? Ik zag in het clipje eventueel ook een stevige ketting enkele malen rond gedraaid. Het zijn natuurlijk wel brede palen met nog een horizontale balk erop dus wel stevig.

Bevestiging van Aussie Tie ring staat in dit filmpje:

Zorg voor een echt stevige paal waar je dit aan vastmaakt. Treinbiels die je voor de helft ingraaft oid. Paard mag gewoon de paal niet uit de grond trekken, touw mag ook niet meegeven als jij dat niet wilt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:35

Brainless schreef:
anneliesdj schreef:
Dan heb je geen goed halster/touw ;)
Ik heb nog nooit een paard gezien wat eindeloos bleef trekken, dat is een of twee keer flink stennis, een klap onder zijn kont met de zweep en paardlief kiest eieren voor zijn geld.

Mijn paard is toen zo geschrokken dat zij al in paniek raakt als er iemand (onverwacht) achter haar gaat staan of zelfs al als er iemand op enkele meters afstand langs komt lopen.

Dan heb je niet goed getimed :n
Paard moet echt de connectie maken met het trekken en niet met de persoon achter zich.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 21:41

[/quote]

Hoe bevestig je deze dan aan een paal ? Is dit door tether ring? Ik zag in het clipje eventueel ook een stevige ketting enkele malen rond gedraaid. Het zijn natuurlijk wel brede palen met nog een horizontale balk erop dus wel stevig.[/quote]

Bevestiging van Aussie Tie ring staat in dit filmpje:

Zorg voor een echt stevige paal waar je dit aan vastmaakt. Treinbiels die je voor de helft ingraaft oid. Paard mag gewoon de paal niet uit de grond trekken, touw mag ook niet meegeven als jij dat niet wilt.[/quote]

Het zou inderdaad een een stevig treinbiel zijn hoor, mijn lesgever geeft ook duidelijk aan waar ik hem wel en niet vast aan mag maken. Hij heeft ook een paardje die af en toe het moeilijk heeft om vast gebonden te staan, maar mijn paard is nog wat erger hierin ik denk dat dit een goeie en vooral handig oplossing is. Ik wil namelijk vaak op wandeling gaan.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:43

Nogmaals, schaf een Safe Clip of Blocker/Aussie Tie ring aan, en je problemen om een paard vast te zetten smelten als sneeuw voor de zon. Als je een lange leadrope gebruikt en je paard ruimte heeft om weg te komen, zijn de problemen met vastzetten voorgoed verleden tijd.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 11-03-13 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

estella81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:45

Ik had het zelfde probleem met mijn meisje.. Ik heb de safeclip gekocht en zet haar nu vast aan een leadrope met deze safeclip. Ik kan haar nu zelfs aan de trailer vastzetten en weglopen. Niets meer aan de hand:) HEt is de investering echt waard! Ik heb er zelfs twee met twee leadropes om haar tussen twee touwen te kunnen zetten. Ik ben touw gekocht 4.5 m bij een touwwinkel (zeiltouw) en daar een musketon aan vastgemaakt als goedkoper alternatief dan een leadrope. Als je in omg Rotterdam woond, mag je hm wel eens lenen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:46

anneliesdj schreef:
Dan heb je niet goed getimed :n
Paard moet echt de connectie maken met het trekken en niet met de persoon achter zich.

Was voordat ik eigenaar was geworden. Ze heeft zelfs regelmatig op haar rug gelegen omdat ze zich half opzij liet vallen.

Blubje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:48

anneliesdj schreef:
Hij heeft altijd vast kunnen staan en dat kan hij nog steeds, hij moet alleen inzien dat jij je niet laat manipuleren.

een paard kan niet manipuleren, maar kan botten breken door paniek. vast zetten en maar laten gaan zou ik dus ook niet doen.

Ik zou kijken of die ringen werken.
je kan ook proberen om het paard vast te zetten, met een gewone paardenknoop die dus snel los kan en dan het paard z'n eten geven. dan zal ie niet zo snel gaan hangen en associeert ie het met iets leuks.

zoals amable zei kan ook. volgens mij word het ook zo bij jonge paarden gedaan.

anneliesdj

Re: paard steigert bij vast gebonden staan, wat hieraan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:51

Is het paniek als hij de ene keer wel vast kan staan en de andere keer niet?
En als hij al niet stil kan staan middenin de rijbak?
Dat is imo gewoon een opvoedprobleem.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 21:52

estella81 schreef:
Ik had het zelfde probleem met mijn meisje.. Ik heb de safeclip gekocht en zet haar nu vast aan een leadrope met deze safeclip. Ik kan haar nu zelfs aan de trailer vastzetten en weglopen. Niets meer aan de hand:) HEt is de investering echt waard! Ik heb er zelfs twee met twee leadropes om haar tussen twee touwen te kunnen zetten. Ik ben touw gekocht 4.5 m bij een touwwinkel (zeiltouw) en daar een musketon aan vastgemaakt als goedkoper alternatief dan een leadrope. Als je in omg Rotterdam woond, mag je hm wel eens lenen.

wat lief, jammer maar ik woon in België maar ik ben echt aan het overwegen om het aan te schaffen, ik moet hem op veel verschillende plaatsen vast maken zowel op de trailer als uit de trailer, als aan een paal of boom. Hooinet heb ik ook dus daar kan ik het ook nog voor gebruiken. Als mijn probleem door deze kleine investering is opgelost dan doe ik dit graag, geen stress en pijn meer voor hem en ook niet voor mij :)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 21:54

anneliesdj schreef:

Soms is het paniek denk ik maar andere keren meer protest, zoals de laatste keer geweest hield hem iemand gewoon vast en toen protesteerde hij echt enorm. Hij haalde alles uit de kast. Hij kan wel met mij aan de hand stil staan in de rijbak, ook als ik rij kan hij stil staan dat is geen probleem.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:56

anneliesdj schreef:

Is dit tegen TS of tegen mij?

Mijn paard kan los super stil staan, geen probleem.
Ook op en afstijgen is geen probleem.
Alleen als ze vast staat en ze doet bv even een stapje opzij met haar hoofd laag.
Als ze daarna haar hoofd omhoog doet, zit ze aan het einde van het touw en voelt ze druk achter haar oren (halster), dan raakt ze in paniek. En ze blijft achteruit gaan totdat de druk weg is.
Ik kan haar (buiten wel) vastzetten, maar moet dan constant opletten en kan niet zomaar weglopen.

estella81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:58

SmartBH schreef:
estella81 schreef:

wat lief, jammer maar ik woon in België maar ik ben echt aan het overwegen om het aan te schaffen, ik moet hem op veel verschillende plaatsen vast maken zowel op de trailer als uit de trailer, als aan een paal of boom. Hooinet heb ik ook dus daar kan ik het ook nog voor gebruiken. Als mijn probleem door deze kleine investering is opgelost dan doe ik dit graag, geen stress en pijn meer voor hem en ook niet voor mij :)

Helemaal goed! Je kan ook nog een touwtje (dun zeiltouwtje gebruiken om om een boom heen te doen zodat je daar je clip aan vast kan maken. Ik zelf gebruik een strotouwtje aan mijn oog van de trailer om daar de haak aan vast te maken omdat mijn traileroog de dik is voor de haak. Maar zo werkt t ook prima.. O ja, strotouwtjes (plastic) breken niet, das ook niet de bedoeling natuurlijk. Osteopaatkosten zijn vele malen hoger haha.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 21:59

Blubje11 schreef:
je kan ook proberen om het paard vast te zetten, met een gewone paardenknoop die dus snel los kan en dan het paard z'n eten geven. dan zal ie niet zo snel gaan hangen en associeert ie het met iets leuks.

Een paardenknoop geeft niet mee. Als een paard in paniek raakt ga jij nooit je timing zo goed kunnen krijgen als dat de Tie Ring of de Safe Clip kan doen, want stopt het paard met trekken geeft die clip mee. Zelfs met een paardenknoop en een paard dat echt gaat hangen ga je problemen krijgen om hem los te krijgen. Met een lange lead rope in combinatie Blocker/Aussie Tie ring of de Safe Clip heb je de timing altijd goed want het paard doet het zelf. Zo snel kun jij niet reageren als het paard dat doet.

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 22:00

Helemaal goed! Je kan ook nog een touwtje (dun zeiltouwtje gebruiken om om een boom heen te doen zodat je daar je clip aan vast kan maken. Ik zelf gebruik een strotouwtje aan mijn oog van de trailer om daar de haak aan vast te maken omdat mijn traileroog de dik is voor de haak. Maar zo werkt t ook prima.. O ja, strotouwtjes (plastic) breken niet, das ook niet de bedoeling natuurlijk. Osteopaatkosten zijn vele malen hoger haha.
[/quote][/quote]

Super idee ! Bedankt daar hebben we er genoeg van liggen :D

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-13 22:01

Cassidy schreef:
Blubje11 schreef:

Een paardenknoop geeft niet mee. Als een paard in paniek raakt ga jij nooit je timing zo goed kunnen krijgen als dat de Tie Ring of de Safe Clip kan doen, want stopt het paard met trekken geeft die clip mee. Zelfs met een paardenknoop en een paard dat echt gaat hangen ga je problemen krijgen om hem los te krijgen. Met een lange lead rope in combinatie Blocker/Aussie Tie ring of de Safe Clip heb je de timing altijd goed want het paard doet het zelf. Zo snel kun jij niet reageren als het paard dat doet.

Inderdaad, hij trekt deze gewoon dan kapot...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:02

SmartBH schreef:
Het is ook zeer inconsequent, de ene keer in het bij zijn van een paard staat hij stil zoals voordien. Nu een andere keer weer in het bij zijn van andere paarden lukte dit ook niet, na wat hulp is het toch gelukt. Alleen in de piste is het mij ook eens gelukt met veel steigeren, maar ik gaf niet op. Andere keren blijft hij ook gewoon stil staan als ik het touw rond de paal leg en dus niet vast bind.

Ik werd hier heel triestig om en vooral ook bang, het intimideerde me wel zo steigeren en doen. Vooral omdat hij nu eens niet vast gebonden stond maar gewoon vast werd gehouden door iemand...ik heb het gevoel dat het van kwaad naar erger gaat.

We hebben met behulp van mijn lesgever en nog twee andere personen hem kunnen opzadelen.

Kwestie van opvoeden.

En nooit vastzetten aan een lang touw, als het hoofd er onderdoor gaat is het drama.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 22:04

Maak het touw vast in ooghoogte, en het mag gerust een lang touw zijn, als hij maar in eerste instantie er niet onderdoor kan met zijn hoofd. Doet hij dat wel na initieel trekken is er nog geen paard overboord, want touw geeft mee en hij kan wegkomen.

Voorbeeld

http://www.youtube.com/watch?v=ia-BiAMgras