Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MarZarascha schreef:En als je iets te eten meebrengt als je hem gaat pakken na het losgooien? Als je niet linea recta op hem afloopt maar hem naar jou laat komen en zelf het eten laat pakken uit bijvoorbeeld je hand. Als hij niet komt, langzaam op hem aflopen, niet te veel in zijn ogen kijken. ( is wat roofdieren doen )
Geen ervaring met dit soort acties, maar het is misschien een poging waard.
Ondanks dat hij zo mishandeld is, is hij nog wel een paard, en een van de belangrijkste dingen die een paard doet is eten. Als je iets neemt als (paarden)muesli (voorbeeld) met een sterke geur, misschien komt het dan op hem over als vredesgebaar. Een andere tip; misschien iets meer verdiepen in het gedrag van paarden en de lichaamstaal. Als jij met hem kunt spreken in zijn eigen taal en hem kunt laten weten dat je geen bedreigen voor je bent, geeft hem dat een veilig gevoel. Sommige mensen hebben de neiging om te doen wat voor hen zelfsprekend is. Zoals je bijvoorbeeld iemand je handen laat zien om aan te tonen dat je niks in je handen hebt, als diegene bang is. Voor een paard kan dat een heel andere betekenis hebben.
Dik respect voor wat je doet! En voor het feit dat je naar tips en ervaringen vraagt. Soms kun je hier echt veel uit leren!
Ik kan me voorstellen dat je zelf ook niet veel plezier in hebt in de manier waarop hij jóú behandelt. Voor sommige mensen is dit een reden om hem weg te doen of zelfs in te laten slapen. Super dat je het niet opgaf, je hebt waarschijnlijk zijn leven gered. Want niemand wilt een onhandelbaar paard. Er zouden meer mensen zoals jij moeten zijn, mensen met een écht hart voor paarden. Niet voor het rijden of voor de wedstrijden! Nogmaals; respect!
play_coy schreef:MarZarascha schreef:En als je iets te eten meebrengt als je hem gaat pakken na het losgooien? Als je niet linea recta op hem afloopt maar hem naar jou laat komen en zelf het eten laat pakken uit bijvoorbeeld je hand. Als hij niet komt, langzaam op hem aflopen, niet te veel in zijn ogen kijken. ( is wat roofdieren doen )
Geen ervaring met dit soort acties, maar het is misschien een poging waard.
Ondanks dat hij zo mishandeld is, is hij nog wel een paard, en een van de belangrijkste dingen die een paard doet is eten. Als je iets neemt als (paarden)muesli (voorbeeld) met een sterke geur, misschien komt het dan op hem over als vredesgebaar. Een andere tip; misschien iets meer verdiepen in het gedrag van paarden en de lichaamstaal. Als jij met hem kunt spreken in zijn eigen taal en hem kunt laten weten dat je geen bedreigen voor je bent, geeft hem dat een veilig gevoel. Sommige mensen hebben de neiging om te doen wat voor hen zelfsprekend is. Zoals je bijvoorbeeld iemand je handen laat zien om aan te tonen dat je niks in je handen hebt, als diegene bang is. Voor een paard kan dat een heel andere betekenis hebben.
Dik respect voor wat je doet! En voor het feit dat je naar tips en ervaringen vraagt. Soms kun je hier echt veel uit leren!
Ik kan me voorstellen dat je zelf ook niet veel plezier in hebt in de manier waarop hij jóú behandelt. Voor sommige mensen is dit een reden om hem weg te doen of zelfs in te laten slapen. Super dat je het niet opgaf, je hebt waarschijnlijk zijn leven gered. Want niemand wilt een onhandelbaar paard. Er zouden meer mensen zoals jij moeten zijn, mensen met een écht hart voor paarden. Niet voor het rijden of voor de wedstrijden! Nogmaals; respect!
vind dit heel tof! en doet me super goed! ik kan hem inderdaad niet recht aan kijken, wat ik wel eens onbewust deed, en hij mij recht in mijn ogen bleef aankijken, gelukkig werden we gestoort door iemand die ging voeren, dus werd hij afgeleid, maar bedacht me toen meteen dat dat niet kan. inderdaad wat je zegt ook met handen laten zien, ik hoef niet te lang naar hem te wijzen ook, alles moet op gevoel. ik weet dat paarden alles begrijpen, wat wij willen en wat wij denken, alleen hebben wij moeite met ontvangen wat zij willen. dus ik denk vaak hardop, en praat gewoon tegen hem, als ik iets niet fijn vind, bijv als hij bijterig is, zeg ik gewoon van, ik wil niet dat je me bijt, en dat was best geinig, want hij stopte ook, keek me even aan, en ging toen eigenwijs weer door, maar moest er wel om lachen, of het nou toeval was weet ik niet, maar was best grappig. probeer dit soort gedrag vaak te negeren, zachtjes wegduwen ipv grote gebaren.
broadway schreef:Met een beeld erbij zijn woorden vaak niet meer nodig...deze beelden zijn al zovéélzeggend ,zowel positief als negatief !
Ik snap waarom je er voor hem wilt zijn...hij oogt pienter en leuk !
Toch denk ik dat hij veel van zijn angst kwijtraakt als de ontspanning terugkomt in zijn lijf en hij de overtollige spanning vóór los kan laten en het áchter kan vasthouden, dat hij gedragener gaat lopen...
Hij oogt zo 2-delig...ik zou de achterkant niet bij de voorkant denken als ik zo paarden bijelkaar zou moeten zoeken...
Ik zie ook een aantal dingen waardoor op een kleine wending draaien wat moeilijker is...
De verhouding voorhand/achterhand soms ver uit balans is (niet dragend achter ) en duidelijk een onderhals !
Dus ook vanuit de stand van zijn achterbenen is er een kleine afwijking wat gevolgen met zich mee brengt in het bewegen/dragen/draaien/wendbaarheid...dat gaat via zijn onderhals als het abrupt moet!
Mijn complimenten dat je,ondanks je ervaringen,ofwel aanvaringen met hem toch doorgaat...maar dit paard kan pas terug op retour gezet worden zodra er echte ontspanning komt...en dan pas opnieuw werken naar gedragen lopen, want dat is duidelijk nog niet bevestigd naar wat de foto's laten zien !
Misschien verbloemd de spanning nu wel een dieper liggend probleem...Hoe loopt hij op het harde of juist in mulle zand ?
Je moet zijn vertrouwen terug winnen maar hem ook spelenderwijs her-opleiden...voor ont-spannen en achter aan-spannen !
play_coy schreef:ik begin het bijna komisch te vinden, want als ik het vehaal verder niet zou kennen, lijkt het erop dat ik een verwende shetlander niet de baas kan!