Mijn paard denkt juist teveel voor me. Ze doet haar hoofd naar beneden. Maar echt zowat tot aan de grond en ik ben 1.88 haha. Zelfde probleem maar dan andersom!
Nou mijn paard heeft wel zoiets als die zijn hoofd omlaag heeft zo hard mogelijk proberen te duwen tegen me borst van ' baasje baasje doe dat hoofdstel nou in' in dan zit ik zeg maar vast tussen zijn hoofd en zijn borst. Het is verder niet gemeen wat die doet hoor meer om mij te pesten..
Shenavallie
Geplaatst: 11-03-13 22:44
Ik begreep uit je OP dat hij juist zijn hoofd omhoog doet, of doet hij eerst zijn hoofd naar je toe en vervolgens heel hard omhoog? Als hij tegen je borst duwt, dan is dat ook een manier om te voorkomen dat je het bit indoet, een soort uitweg zoeken. Hou het anders een paar dagen goed in de gaten wat zijn gedrag is en laat hem eens even bekijken door een tandarts (sommige tandartsen hebben gratis controle en rekenen alleen geld voor het uitvoeren van vijlen). Deze kan meteen even kijken hoe hij reageert op druk achter zijn oren.
Hij is denk ik drie maanden geleden naar de tandarts geweest en alles is helemaal weer netjes gemaakt. Hij doet de eerste 10 min zijn hoofd zo hoog mogelijk dat ik er zeg maar niet bij kan dit heb ik proberen op te lossen om hem eerst aan het halster naar beneden te laten komen en hem dan gelijk ond te belonen. Nu doet die nog zo moeilijk met zijn hoofd maar dat is een kwestie van tijd. Hij gaat het langzaam aan zeker veelweter doen na dat ik van jullie tips allemaal wat heb opgestoken.
3112Gizmop
Geplaatst: 22-04-13 21:51
Hoi,
Kamp met hetzelfde probleem, mijn paard wil nu plots niet meer zo gemakkelijk zijn hoofdstel laten omdoen, of zelfs laten aaien aan zijn hoofd (waar hij voorheen geen probleem over maakte), dan stelt hij heel hoog zijn hoofd, wat hij voorheen nooit deed. Begrijp niet waarom hij nu plots van karakter is veranderd en zo heftig reageert? Hij is reeds van karakter zeer schrikachtig, maar toch blijf hij altijd heel rustig tijdens het omdoen van zijn hoofdstel. Echter nu niet meer, waarom weet ik ook niet. Onlangs mocht ik hem niet aanraken aan zijn buik en dacht van oei er scheelt iets, waardoor ik de VET heb laten komen en gelukkig was er helemaal niets aan de hand. Toch stel ik mij de vraag waarom hij zo reageert?
Ja deze heb ik reeds uitgeprobeerd, echter schrikt hij van een opstapje. Maar met veel geduld hem leren wennen aan dit opstapje en steeds beloond!!! Ben denkelijk tot de conclusie gekomen waarom hij zo plots protesteerd tijdens het aandoen van zijn hoofstel, daar het slotje van de bovenste luik los is gekomen en volgens mij met zijn manen erachter is blijven hangen. Is maar een gedacht.
ROMYxTOUBOUL
Geplaatst: 21-05-13 09:46
Omgekeerde psychologie is inderdaad het beste om het probleem mee op te lossen, by veel jonge paarden word dit ook gedaan om o.a. dit storende gedrag te vermijden! doet hy zijn hoofd omhoog? dan duw jij hem gewoon hoger, hy vind het vanzelf niet meer leuk, en stopt er dan wel mee! en wanneer hy het bit niet in wil, is dat weer een probleem apart, dit moet je gewoon met veel rust handelen, vaak werkt een snoepje onder het bit leggen wel!! wanneer hy dit probleem maar blijft vertonen zou ik persoonlijk zelf de DA of TA inschakelen, misschien heeft hy wel pijn ergens, dat is vaak een probleem waardoor paarden hun hoofdstel ook niet omwillen! eet hy wel gewoon goed? en halster, zadel ed. kan wel gewoon om? verder kijken is vaak de beste oplossing, het zouden heel veel dingen kunnen zijn namelijk! VEEL SUCCES!!! greets Romy
Marocje
Geplaatst: 21-05-13 09:58
Heb dat ook gehad bij een paard van 1.74. Bij iedereen deed ie dit, helaas ben ik maar 1.58, dus ik kon er dan ook echt niet bij.. (de anderen wel, dus die maakten het niet zoveel uit..)
Ben toen gewoon rustig te werk gegaan. Halster omlaten, zonder touw. Kwam ik met het hoofstel aan, deed ie zijn hoofd al omhoog. Prima, ik wacht wel ff. Zo lang hield ie het toch niet vol, ik had iig meer geduld. Rustig de teugels over zijn hoofd doen. (eerste keren ging ie weer met zijn hoofd omhoog, maar dan wachtte ik gewoon weer.. ) Als ik de teugels over zijn hoofd had, deed ik het halster af. Dan ging hij weer met zijn hoofd omhoog, en weer ff wachten. Op een gegeven moment vond ie het spelletje zelf niet zo leuk meer leek het, en deed ie rustig zijn hoofd omlaag, en kon ik voorzichtig het bit in de mond doen.. Als ie het bit in de mond heeft, doet ie juist wel altijd zijn hoofd helemaal laag, beetje apart, maar ik kan er dan wel goed bij..
Hij werd steeds makkelijker, tot ik gewoon aan kon komen lopen, halster af, en hij zelf al naar het bit 'hapte' om het hoofstel om te doen..
Leffroi
Geplaatst: 21-05-13 10:08
De fries die ik rijd deed dat ook, en als ik het hoofdstel dan eindelijk achter de oren had en mn handen weer naar beneden deed, vloog ze als schrik achteruit. Heb wat dingen getest en ze was vreselijk bang als mijn hand richting haar oog kwam. Was het zat om mezelf steeds zo uit te moeten rekken en alle vriendelijke woordjes hielpen niet.
Wel kwam ze beneden op druk. Links van het paard staan, met je rechterhand om het hoofd en je hand op de neus. Flink naar achter drukken (gewoon je hand drukken), geen reactie, hand steeds lager. Op een gegeven moment moeten ze wel wijken voor die druk en dat betekend hoofd omlaag. Zodra ze hun hoofd ook maar iets omlaag doen, direct alle druk loslaten en rustig belonen (gewoon met rustige woorden, want als je dan ook nog eerst weer een snoepje oid moet pakken, staat je paard alweer met zijn hoofd omhoog). Daarna heb ik het nog zo gedaan, zodra ik het hoofdstel achter dr oren had, mijn hand rustig langs de wang naar beneden doen, omdat ze anders alsnog verschiet omdat mijn hand te dicht bij haar oog komt (geen idee wat er vroeger gebeurd is). De laatste tijd doet ze haar hoofd helemaal niet meer omhoog en neemt het bit makkelijk in. Mocht ze nog wel weer even omhoog schieten, gewoon naar beneden vragen voor die druk.
@RomyxTouboul, eerst dank voor je antwoord. Zijn tot de conclusie gekomen dat hij met zijn manen is blijven hangen achter een slotje van de bovenste luikdeur. En volgens VET zou dit eventueel de mogelijke oorzaak kunnen zijn waardoor hij momenteel zijn hoofdstel met moeite laat aandoen. En ja met veel geduld oefenen oefenen en blijven oefenen totdat hij terug wendt aan het rustig omdoen van zijn hoofdstel. Men zegt altijd oefening baart kunst.
Colien
Geplaatst: 21-05-13 19:40
Mijne heeft dat ook maar door het bit een keer door de brok te halen kom ik vaak al een heel eind en anders is het geduld hebben. Paardlief heeft uiteindelijk wel door dat ze er niet onderuit komt.
Ja onze lieve edel dieren zijn zeer intelligent en niet bij de neus te nemen.... Volgens sommige zou je eventueel ook het bit kunnen insmeren met een lekkers zodat hij het langere tijd in mond heeft en van geniet zonder zich pijn te doen tijdens knabbelen van eventueel een wortel of dergelijke. Probeer het eens uit, veel succes.
ik heb een soort van zelfde probleem, ik krijg het bit er makkelijk in maar dan de rest... ik krijg het hoofdstel echt amper over de oren, ik moet echt op een kruk staan zodat ik er net bij kan en dan krijg ik het er met moeite overheen omdat mevrouw alle kanten met haar hoofd op zwaait. ik weet niet zo goed wat ik hier aan kan doen, ze is altijd al wel gevoelig bij de oren/hoofd geweest. Heeft iemand tips?
franka75
Geplaatst: 21-05-13 22:20
Je kan ook eens kijken of een bontje prettig is voor hemachter zn oren en verder in een hand links in mijn geval hoofdstel al opzn neus houden zodat je met de andere hand hem erin kan schuiven en met diezelfde linkerhand houd je zn hoofd laag, en daarna wat lekkers.
Past je hoofdstel goed? Gespen die te hoog zitten en op het bot (en zenuwbanen) drukken, te krappe frontriem, snijdend kopstuk etc. kan zo oncomfortabel zijn, dat jouw paard je op deze manier duidelijk probeert te maken, dat 'ie het niet fijn vindt.
vind het uit eigen ervaring prettig om een suikerklontje te geven zodra mijn merrie haar bit in heeft. ze doet zelf haar mond open als ik het bit aanbied. vind het wel leuk om te lezen dat iedereen zijn eigen trucje heeft.
Mijn hoofdstel past prima. Ik heb onder al mijn hoofdstellen bontjes zitten omdat die onder het zadel ook heel erg gaat schudden met zijn hoofd... Het gaat nu al wel wat beter. Ik had hier boven ook gelezen dat iemand het hoofd omhoog duwen. Dit doe ik nu tegen woordig en helpt erg goed.