jong paard mak maken in stalgedrag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:11

Doubtless schreef:
ManonVegas schreef:
Meestal als ze eten krijgt. Schoppen wordt al steeds minder, als ze staat te eten gaan we langzaam bij haar in de stal, praten we tegen haar en proberen we langzaam haar te aaien.

A. Je stelt je niet op als een leider en dus doet zij dat
B. Waarom wil je een paard aaien terwijl het staat te eten
C. Waarom wil je in de stal van je paard terwijl het staat te eten?

Ik zou je vooral niet onderdanig opstellen als ik jou was, dan kan je klappen gaan vangen.
Geen getut en getrut in de stal. Als je haar eruit wil halen dan loop je gewoon de stal in, touwtje om de hals gooien, halstertje om en paard eruit. Dat is de enige reden die ik kan vinden om de stal in te moeten... ?

Dat zijn heel belangrijke punten waar je aan moet werken idd }>

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:26

ManonVegas schreef:
simongek schreef:
in jouw opening noem je van alles op tijdens het eten vandaar de reakties denk ik.

als ze geen eten krijgt en je wilt haar pakken of wat dan ook moet je gewoon wat daadkrachtiger zijn denk ik. niet twijfelen of dralen of zo maar gewoon
halster omdoen en vastzetten of meenemen uit de stal.

ongewenst gedrag zoals happen/dreigen/slaan gewoon meteen afstraffen en als ze braaf blijft staan belonen.

Ok, eindelijk weer eens een reactie die me begrijpt. En ik geef toe, via een forum een reactie sturen is moeilijker dan in t echt dat je oog en oog tegen elkaar praat... Maar bedankt voor je reactie en ik ga t proberen... want zo willen wij t allang doen, maar we wisten niet zeker of t een perfecte keuze zou zijn om mak te maken...

Als je de vraag duidelijker had omschreven dan had je dit advies al veel eerder gekregen, jij beschijft in je opening een dier met voernijd die voor de rest braaf is, door je aanvulling begrijp ik dat het om een ander probleem gaat en dan moet je idd handelen zoals hier beschreven. Maar als ze eet gewoon even rustig laten eten. En deze dieren nooit belonen met snoepjes of ander eetbaar spul, klopje is genoeg.

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:29

Doubtless schreef:
Als je dat goed doet heb je helemaal geen problemen.
Jij hebt ook klappen gevangen :D :Y) :j
Omdat je ten aller tijden gewoon veilig bij je paard wil kunnen zijn.
Omdat je je paard nodig hebt en je neit gaat wachten tot ie zijn hooi op heeft.

En als laatste... Kom kom kom kom kom.... Is geen manier je paard zijn stal uit te halen omdat je niet naar binnen kan lopen....
Dan moet je eerst terug naar punt 1 :D

ManonVegas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-13 12:31

Wafel schreef:
Doubtless schreef:
Als je dat goed doet heb je helemaal geen problemen.
Jij hebt ook klappen gevangen :D :Y) :j
Omdat je ten aller tijden gewoon veilig bij je paard wil kunnen zijn.
Omdat je je paard nodig hebt en je neit gaat wachten tot ie zijn hooi op heeft.

En als laatste... Kom kom kom kom kom.... Is geen manier je paard zijn stal uit te halen omdat je niet naar binnen kan lopen....
Dan moet je eerst terug naar punt 1 :D

Ben het helemaal met je eens! :) Bedankt voor je reactie! :)

cissy

Re: jong paard mak maken in stalgedrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-13 21:23

Paarden geven elkaar ook geen klopjes als beloning dus dat hoef je niet te doen om haar te laten zien dat ze het goed gedaan heeft. Haar rust geven is de beste beloning en als je dan toch aan je menselijke behoefte om te belonen wilt toegeven kriebel haar dan gewoon met je vingers in de manen, dat doen ze nl wel bij elkaar om genegenheid te uiten.

Wat het vervelende stalgedrag betreft daar kwam ik toevallig vandaag een leuk filmpje over tegen, hoop dat je engels goed is? http://www.youtube.com/watch?v=AtYnq8BZJU4