Zadelmakke pony opnieuw opleren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daenerys

Re: Zadelmakke pony opnieuw opleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 21:53

Gezien het feit dat de pony nu al zadelmak is met 2,5 jaar, zou ik liever nog wat langer wachten. Laat hem lekker groeien, daar heb je er op lange termijn veel meer plezier van :)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 23:41

Zadelmak is niet bij iedereen hetzelfde dus het is helemaal niet zeker dat het dier bereden is. Kan heel goed zijn dat de persoon die hem zadelmak gemaakt heeft dit echt gewoon heel simpel ziet als een paard dat het accepteert dat er een zadel op z'n rug ligt. En het dier dus helemaal niet ruitermak is.
Verder zou ik zeker niet gaan longeren daar zou ik pas mee beginnen als ze 3 of 3,5 zijn. Longeren is best belastend je kunt beter rechtuit gaan wandelen. Constant op de volte is vrij zware belasting.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 13:03

Tigra_ schreef:
Zadelmak is niet bij iedereen hetzelfde dus het is helemaal niet zeker dat het dier bereden is. Kan heel goed zijn dat de persoon die hem zadelmak gemaakt heeft dit echt gewoon heel simpel ziet als een paard dat het accepteert dat er een zadel op z'n rug ligt. En het dier dus helemaal niet ruitermak is.
Verder zou ik zeker niet gaan longeren daar zou ik pas mee beginnen als ze 3 of 3,5 zijn. Longeren is best belastend je kunt beter rechtuit gaan wandelen. Constant op de volte is vrij zware belasting.

Dankjewel voor de tips! Er heeft wel degelijk iemand op Joske's rug gezeten..
Longeren laat ik nu maar achterwege, ik ga fijn wandelen met hem (:

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 14:14

TeckTonie schreef:
Tigra_ schreef:

Graag gedaan,
maar hoe weet je zo zeker dat er iemand opgezeten heeft? Je zegt dat volgens de eigenaar ze volledig zadelmak is.
Als het is van horen zeggen zou ik daar niet te hard van stapel lopen, gaat snel en roddels zijn er zo, bij jantje is het een paard dat het zadel accepteert en voor het goed te wel bij pietje aankomt loopt het dier al wedstrijden bij wijze van.
Zolang je het zelf niet gezien hebt zou ik daar niet zo stellig in zijn.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 14:19

[1 van die pony's is slechts 2,5, maar volgens de eigenaar al volledig zadelmak. Zij, en ik ook, zijn erg tegen het opleren voor volgroeid zijn, dus heeft hij tot gisteren gewoon fijn op de wei gestaan.
We zijn nu rustig bezig met longeren en stemcommando's, dit pakt hij erg goed op.
We longeren met halster en momenteel nog zonder zadel.
Ik vroeg me af, als alles goed loopt en we hem deze zomer met zadel kunnen opleren, kan ik hem dan beter een aantal maanden terug de wei opgooien, of mag ik hem rustig oppakken en elke dag km's maken en verkeersmak maken? Hij is al bereden geweest, in welke gangen weten we niet.

ik zal wel gek zijn , maar hier staat toch echt dat de pony 2.5 jaar oud is ...........misschien moet ts dan iets betere uitleg geven.....

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 14:22

Dan zou hij van de zomer 3 zijn als hij nu 2,5 is en van eind maart is.

Wat ik zelf altijd fijn vind om echt te beleren vanaf 3,5 4 te doen, dus over jaar tot 1,5 jaar. In die tijd kan je een band opbouwen, elkaar leren kennen, lekker wandelen en in wandelen speelsgewijs halthouden en stappen leren en eventueel drafje.

Als die commando's erin zitten is dit ook in die tijd een stuk fijner met leren longeren en beleren.

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 14:59

Tigra_ schreef:
TeckTonie schreef:

Graag gedaan,
maar hoe weet je zo zeker dat er iemand opgezeten heeft? Je zegt dat volgens de eigenaar ze volledig zadelmak is.
Als het is van horen zeggen zou ik daar niet te hard van stapel lopen, gaat snel en roddels zijn er zo, bij jantje is het een paard dat het zadel accepteert en voor het goed te wel bij pietje aankomt loopt het dier al wedstrijden bij wijze van.

Je hebt wel een punt, ik denk echter niet dat de eigenaar van mijn vzpony zou liegen over wat ze gehoord heeft, als de vorige eigenaar loog dan weten we niets natuurlijk..

Koetjesreep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 15:00

parador schreef:
[1 van die pony's is slechts 2,5, maar volgens de eigenaar al volledig zadelmak. Zij, en ik ook, zijn erg tegen het opleren voor volgroeid zijn, dus heeft hij tot gisteren gewoon fijn op de wei gestaan.
We zijn nu rustig bezig met longeren en stemcommando's, dit pakt hij erg goed op.
We longeren met halster en momenteel nog zonder zadel.
Ik vroeg me af, als alles goed loopt en we hem deze zomer met zadel kunnen opleren, kan ik hem dan beter een aantal maanden terug de wei opgooien, of mag ik hem rustig oppakken en elke dag km's maken en verkeersmak maken? Hij is al bereden geweest, in welke gangen weten we niet.

ik zal wel gek zijn , maar hier staat toch echt dat de pony 2.5 jaar oud is ...........misschien moet ts dan iets betere uitleg geven.....

Zeg ik ergens dat hij NU geen 2,5 is? Ik zeg dat hij deze zomer 3j 4 m zal zijn :roll:

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:13

TeckTonie schreef:
Tigra_ schreef:

Graag gedaan,

Je hebt wel een punt, ik denk echter niet dat de eigenaar van mijn vzpony zou liegen over wat ze gehoord heeft, als de vorige eigenaar loog dan weten we niets natuurlijk..

Ik zeg ook niet dat de eigenaar liegt maar als deze het ook alleen maar van horen zeggen heeft weet je niet waar dat vandaan kwam, misschien toch verkeerd begrepen, als je een verhaal 1x verteld gaat het goed hoe vaker het door verteld wordt des te meer het verdraait raakt. Dat bedoel ik ermee. Het zal vast gebeuren hoor maar als het beestje nu pas 2,5 half is en ik weet hoelang de huidige eigenaar het dier heeft maar dan zou ik niet vanuit gaan dat het dier echt mensen gedragen heeft misschien een klein kindje er eens opgezet.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:23

In je OP zeg je dat de pony nu 2,5 is, dan is hij aankomende zomer nog geen 3,5 hoor...
Of maak ik nu een rekenfout?

Hoe lang heeft de eigenaar deze pony al? Want als hij bij de vorige eigenaar al bereden is, en nu pas 2,5 is, dan is dat echt belachelijk vroeg geweest.
Het zou best kunnen dat dat schade heeft toegebracht.

Ik zou daarom zeker wachten met berijden tot hij minstens 4 is.
Ook zou ik hem nu nog niet te veel aan het werk zetten door bijv. te longeren.
Hij is nog zo jong.
Gewoon leuke dingen doen, een wandelingetje of VD, zoiets.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 18:11

Lees eens allemaal even goed.
Pony is nu 2½ jaar en word eind maart 3.
Van de zomer is hij dan 3 jaar en 4 maanden (en ik denk dat ts hier de zomervakantie mee bedoeld)

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:19

kiki1976 schreef:
Pony is nu 2½ jaar en word eind maart 3.Van de zomer is hij dan 3 jaar en 4 maanden (en ik denk dat ts hier de zomervakantie mee bedoeld)

dus in 1,5 maand word hij een half jaar ouder, ben blij dat mensen niet zo snel oud worden
(half feb - eind maart)

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:30

Mioux schreef:
Dan zou hij van de zomer 3 zijn als hij nu 2,5 is en van eind maart is.

Wat ik zelf altijd fijn vind om echt te beleren vanaf 3,5 4 te doen, dus over jaar tot 1,5 jaar. In die tijd kan je een band opbouwen, elkaar leren kennen, lekker wandelen en in wandelen speelsgewijs halthouden en stappen leren en eventueel drafje.

Als die commando's erin zitten is dit ook in die tijd een stuk fijner met leren longeren en beleren.

Dit is een heel goed advies en als ik de TS zou zijn dan ging ik deze raad opvolgen. :j
Wij doen het zelf al bijna 25 jaar zo en hebben eigenlijk nooit geen problemen gehad.
Paarden zijn dan ook wat wijzer tussen de oren !
Heel veel succes en plezier met je pony ! ;)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:35

Zo doe ik t inderdaad ook altijd silvia, en nog nooit problemen gehad. Plus speelsgewijs leren vind een jong paardje ook veel leuker en zo leren ze ook sneller.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:40

Mijn pony is 2, en daar maak ik al aardig kilometers mee :=

Lekker richting het bos, kan zo een uurtje wegblijven hoor.

Je hoeft ze echt niet op de wei te zetten, dat is onnodig en heb je straks alleen maar last van :)
Ik ben voor dat je ze van jongs af aan in de hand hebt en ook houdt.

Hoeven optillen, borstelen, stapmolen, wandelen, 1x per week of 2 weken leren longeren, schriktraining naast het paard, cavaletti lopen..
Ik doe het allemaal met mijn 2-jarige.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:49

Liever jij dan ik :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:27

MirandaDvG schreef:
kiki1976 schreef:
Pony is nu 2½ jaar en word eind maart 3.Van de zomer is hij dan 3 jaar en 4 maanden (en ik denk dat ts hier de zomervakantie mee bedoeld)

dus in 1,5 maand word hij een half jaar ouder, ben blij dat mensen niet zo snel oud worden
(half feb - eind maart)

Ja wist je niet dat het kon dan :P

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 12:42

Laat paardje maar lekker op de wei. en beetje wandelen en tutten, misschien 1keer in de week 15 min longeren.
pas volgende zomerpas beginnen, paard vergeet niet wat die geleerd heeft.
of wacht dat die 4 jaar is last lekker paard wezen en uitgroeien

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:37

Mioux schreef:
Liever jij dan ik :)

:')

Mijn pony komt wel iedere dag de hele dag buiten in de kudde :=
Het is niet zo dat ze allemaal binnen 4 muren staat, had het wat verkeerd verwoord, hehe.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:41

MirandaDvG schreef:
kiki1976 schreef:

(half feb - eind maart)

Haha, ik moest even heel hard lachen :') Het klopt niet helemaal zoals TS het zegt, ze bedoelt waarschijnlijk dat de pony aanstaande zomer (eind juli is het dan) 3 jaar en 4 maand is. Ik zou ook lekker even wachten, pak de pony gewoon volgend voorjaar op. Is 'ie net 4, das een mooie leeftijd vind ik zelf.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:49

_Nancy schreef:

Je hoeft ze echt niet op de wei te zetten, dat is onnodig en heb je straks alleen maar last van :)

Hoeven optillen, borstelen, stapmolen, wandelen, 1x per week of 2 weken leren longeren, schriktraining naast het paard, cavaletti lopen..

Niet gaan huilen als hij met de 10 kapot is aan de benen.

Longeren en stapmolen zijn kleine cirkels en veel te belastend voor een jong paard.
Cavaletti ook.
Wandelen aan de hand, rechtdoor prima, maar de rest niet doen bij een 2 jarige.
Wil je wel meer, dan koop je een 4 jarige.

Dit dus ook voor de TS.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:53

little_king schreef:

Longeren en stapmolen zijn kleine cirkels en veel te belastend voor een jong paard.
Cavaletti ook.

Dit dus ook voor de TS.

Ik geloof niet dat ze kapot gaat als ze een paar keer per week in de stapmolen staat :=
Longeren heb ik uberhaupt nog niet gedaan, maar ga ik van de week wel voor het eerst proberen :j

Cavaletti slechts 1 keer geprobeerd, alleen in stap, wat is het probleem?? :+
Wandelen alleen rechtdoor?? Wat een klets,, bochten maken is geen probleem.
Je loopt toch in stap, zo belastend is dat helemaal niet hoor..

Maar goed, het is mijn pony en ik doe het zo.
Jij hebt jouw paard en jij doet ze zo, prima :)

Ik zal jouw ook niet beoordelen over wat jij wel of niet doet, dus doe jij dat ook niet over mij.
Het gaat hier over TS, ik beschrijf wat ik doe met mijn pony, als je dat niet aanstaat, lekker laten gaan ;)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:57

Dat je een cavalitti pas 1 keer in stap hebt gedaan schrijf je niet.
En van 1 keer stap is vaak al snel een tig keer draf.

Bochten maken als een bocht in de weg is natuurlijk gewoon, maar op voltes is slecht.
Net als de stapmolen en longeren bij een 2 jarige.

Dan kun jij het wiel wel opnieuw gaan uitvinden, andere weten al lang dat het te belastend is.
En wil jij geen commentaar op je bericht, dan zou ik het niet neer schrijven als ik jou was.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 18:25

little_king schreef:
_Nancy schreef:

Cavaletti ook.

Dit dus ook voor de TS.

Ik vind dit zo raar.
Dus little-king als een veulen van 2 jaar zelf rondjes loopt in de wei, wat dan?
Loop jij er dan achteraan van dat die het niet mag? Dat het slecht is voor zijn benen?
Oke als je hem elke dag longeert en/ of in de stap molen zet is iets anders.
Maar zo 1x in de zoveel tijd maakt niks uit.
Dan kan je hem maar beter vast binden in een stal dan weet je zeker dat die geen rondjes loopt.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 18:56

little_king schreef:
Dat je een cavalitti pas 1 keer in stap hebt gedaan schrijf je niet.
En van 1 keer stap is vaak al snel een tig keer draf.

Bochten maken als een bocht in de weg is natuurlijk gewoon, maar op voltes is slecht.
Net als de stapmolen en longeren bij een 2 jarige.

Dan kun jij het wiel wel opnieuw gaan uitvinden, andere weten al lang dat het te belastend is.
En wil jij geen commentaar op je bericht, dan zou ik het niet neer schrijven als ik jou was.

Jij zegt 'Wandelen aan de hand, prima, maar alleen rechtdoor' :') Spreek je nu wel een beetje tegen..

Stapmolen en longeren gaan ze niet kapot aan als je dit met mate doet, ik heb er ook niet bij gezegd hoevaak ik dat doe, dus daar weet je helemaal niks van.