Paard draait zich om in de stal

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nimue2010

Re: Paard draait zich om in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:18

Ik heb dit opgelost met klickertraining. Een stap in de goede richting - klik en belonen. Was in drie dagen voor elkaar. Nu ziet ze me graag komen...

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 16:57

Als ik blijf staan dan kijkt die op heel ondeugend mijn kant op.
Als ik dan met mijn handen friemel of iets lekkers pak dan komt hij meestal wel ...

Ik heb verschillende manieren geprobeerd, en ik krijg hem ook wel te pakken...
Ook al duurt het soms even.
Maar ik wil graag weten hoe ik het op kan lossen dat hij zich meteen laat pakken.
Das voor hem ook fijner denk ik.

Nimue2010, hoe heb je dat gedaan precies?
Ik heb namelijk wel een klicker.

kortom: ik wil gewoon ook het beste voor het paard.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:03

Je paard moet het leuk vinden om met je aan de slag te gaan, dan zal hij vanzelf naar je toe komen als de stal open gaat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:05

xMyrth schreef:
Maar ik wil graag weten hoe ik het op kan lossen dat hij zich meteen laat pakken.

Ja dat denk ik ook. Ik denk dat hij er veel aan zal hebben als jij in één keer duidelijk bent. Niet gaan staan bedenken wat je gaat doen, niet met je handen of met zakjes of met snoepjes staan friemelen. Gewoon hup stal in, paard pakken en 'm borstelen. Neem initiatief, dat biedt een paard duidelijkheid en veiligheid.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 17:07

Koper schreef:
xMyrth schreef:

Ja dat denk ik ook. Ik denk dat hij er veel aan zal hebben als jij in één keer duidelijk bent. Niet gaan staan bedenken wat je gaat doen, niet met je handen of met zakjes of met snoepjes staan friemelen. Gewoon hup stal in, paard pakken en 'm borstelen. Neem initiatief, dat biedt een paard duidelijkheid en veiligheid.

Soms kan dit ook wel, maar soms ziet hij iemand naar zijn stal toelopen en dan draait hij zich al om.
Hij heeft er gewoon plezier in...
Hij doet dit namelijk niet alleen bij mij ;)

Heb nu al een hele tijd niet meer kunnen rijden, dus de volgende keer dat ik daar ben zal ik eens wat resoluter zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:10

Ja, nou en dat 'ie zich omdraait? Ik ben uitgegaan van de situatie die jij in paint hebt getekend. Stal in, stap stap stap langs de rechterkant van het paard, halster pakken.

En klaar. Niet gaan staan mutsen. Als hij de kop van je wegdraait: kont van je af sturen. Als hij achteruit loopt: komt 'ie vanzelf een muur tegen. Beetje resoluut doen, is voor het paard ook veel prettiger.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 17:14

Het is ook niet echt een groot probleem dat hij zich omdraait. Echt geen ramp ofzo.
Vroeg me alleen af of jullie misschien nog "tips en tricks" hadden om het beter te laten verlopen.

Net zoals het voorbeeld van klickertraining. Daar had ik nog niet aan gedacht.

Gewoon: Heeft iemand ervaring, hoe kun je er het best mee omgaan?
Er zijn namelijk zoveel verschillende manieren, maar lang niet allemaal goed voor het paard.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:15

Ik heb het altijd zo gedaan, dat als het paard komt hij een beloning krijgt, in de vorm van een goed woordje of een aai over de hals. En een vast ritueel aanhouden. Mijn eerste paard was altijd heel makkelijk. Hoewel hij altijd in een grote wei liep, was hij altijd heel makkelijk te krijgen.
Mijn huidige paard heeft het heel snel doorgekregen. Ik 'vraag' als het ware ook een 'werkje' van het paard. Hij moet naar mij toedraaien, het halster gaat om, touwtje er aan, en dan krijgt hij positieve aandacht. We gaan naar de poetsplaats om te poetsen, en dan wandel ik rustig langs de andere paarden. Ik kijk wat om me heen of er nog andere paarden gepoetst worden, of de kruiwagen er nog langs moet. Ik wil er mee werken, geen oorlog voeren (zo denk ik dan maar). En soms, in het begin, moet je wat geduld hebben, want dan duurt het even voor het 'kwartje valt'. Of er even iemand van stal bij halen zodat je met zijn twee het paard wat makkelijker omzet, de goede kant op.

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 20:23

Nou, als je paard de klicker kent - dan is het makkelijk :-)
Je gaat voor de box staan en zodra je ook maar enig teken van belangstelling voor jou ziet, klick en beloon je. In eerste instantie is dus het draaien van een oor al voldoende! Daarna gaat het heel snel. Wel af en toe blijven belonen hé