Cassidy schreef:Er zit maar bepertke plek tussen die oren. Instinct en Ratio. Als je Ratio traint, gaat er minder ruimte overblijven voor Instinct, dus die vluchtreactie. Ratio train je op momenten dat je hem met van alles confronteerd en je reacties op schrikreacties correct uitvoert, gaat een paard gaandeweg steeds minder van dingen schrikken. Alleen dat moet je wel onderhouden. Een keer een oefening van een uur en daarna de rest van zijn leven niet meer confronteren gaat niet helpen. Politiepaarden ondergaan regelmatige confrontatie met van alles wat ze op straat tegenkomen. Die gaan niet meer schrikken van een betonmolen, een tram of andere dingen en geluiden die ze regelmatig tegenkomen.
Heb je de filmpjes al bekeken? Je reageert te snel op mijn reactie dus ik denk zomaar niet. Het toont duidelijk hoe snel een paard aan dingen gewend raakt als je weet wanneer je door MOET zetten en wanneer je op KUNT houden.
ik denk dat jij mijn reactie een beetje verkeerd begrijpt, maar de zin die ik net van jou las zei mij om een paard af te straffen door te laten werken terwijl een schrikreactie heel natuurlijk is. jou manier is niet de ENIGE manier die werkt.

jou paard is de mijne niet. maargoed maakt ook niet uit, 
Als je met je mini aan het wandelen bent zeg je gewoon HO en je zorgt dat ie je niet voorbij komt. Met een groot paard idem. Om te zorgen dat ie je niet voorbij kan ligt het er maar net aan hoe paardje opgevoed is. Bij een goed opgevoed paard is alleen HO al genoeg, eventueel versterkt met een opgestoken hand voor het hoofd. Bij een minder goed opgevoed paard kan een hengstenketting/bitje en soms een stokje nodig zijn om even heel duidelijk te maken dat de baas voorop loopt en paard volgt. En braaf zeg je pas als ie gewoon simpel met je meeloopt en je allang het enge ding voorbij bent. Een paard wat schrikt is niet braaf maar bang. Daar moet je hem niet in bevestigen.
Ik beleef mijn plezier door bezig te zijn met mijn paard op mijn manier en die manier werkt voor mij uitstekend. Overigens groeit mijn paard ook iedere dag nog en dat door stemhulpen