Mijn paard valt aan, wat te doen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Happie

Re: Mijn paard valt aan, wat te doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:04

Precies

Tazziexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:06

Wat een kinderachtige reacties zeg!

TS, ik zou er eerst voor de zekerheid een dierenarts bij halen voor het geval je paard misschien ergens pijn heeft.
Ook zou ik eens les nemen van een volwassene in grondwerk.

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:09

Ariebren schreef:
En jij rijdt er gewoon mee.

Andere mensen worden getrapt en jij wordt ook getrapt in stal ??

Dus jij hebt geen probleem om ze uit stal te halen om 6 keer in de week te rijden ?? :7

Zo iets heet doorzetten, weet niet of je dat ken?!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:13

arankeng schreef:
Ariebren schreef:
En jij rijdt er gewoon mee.

Andere mensen worden getrapt en jij wordt ook getrapt in stal ??

Dus jij hebt geen probleem om ze uit stal te halen om 6 keer in de week te rijden ?? :7

Zo iets heet doorzetten, weet niet of je dat ken?!

Dan had ik er al veel weg kunnen brengen :)
Mijn haflinger was precies zo hoor ;)
TS wil gewoon advies, weet niet hoe het bij ts zit maar ook al ben ik ouder.. mijn ouders weten wie mijn paarden zijn en die ik rijd hebben we weleens gezien maar ze weten zeer zeker niet hoe de karakters zijn :')
Dan had ik al moeten stoppen denk ik.
Ik denk wel aan de gevaren maar ik zet ook door en behaal altijd iet svan een resultaat.

Nermal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:18

Jij vindt dus dat een 13jarige dit perfect alleen kan oplossen?
Tot ze dan eens thuiskomt met een verbrijzelde knie of een paardenbeet in haar arm? Dat al eens gezien?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:30

Als je op mij doelt, nee dat zie je mij nergens zeggen.
Bedoel alleen maar te zeggen dat haar ouders misschien paardenleken zijn die nergens vanaf weten en ze misschien niet genoeg hulp krijgt.
Daarom zoekt ze dat, ze zou het alleen in haar naaste omgeving moeten zoeken en niet via internet voor het idd mis gaat :)

Nermal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:33

Het leek alsof je daartoe aanzette door te zeggen dat jij het (vroeger?) ook altijd zelf hebt kunnen oplossen. Voor de rest ben ik het met je eens.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:36

Nee sorry als het zo overkwam.
Ik maak alleen een soort situatieschets zoals het misschien zo over zou kunnen komen voor haar ouders doordat ik vanuit mijn eigen kijk.
Snap je wat ik bedoel?
Zeg ook niet dat ik alles kan oplossen maar ben inmiddels veel gewend dus kom meestal een heel eind en vaak met een goed resultaat :)
Zeg eerlijk dat er bij mij ook weleens eentje naar nieuwe eigenaar stegeman is gegaan ;)

Nermal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:43

Ja, nu begrijp ik het. Maar ouders (en die andere mensen die al getrapt zijn) zouden toch echt wel alarm moeten slaan als het paard van hun dochter slaat & bijt. Ook als leek snap je dat toch.

TS is precies niet meer aanwezig, eens zien of ze nog iets post.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:44

Ts, hoeveel uurtjes komt je paard buiten?
6 x per week rijden, 2 x longeren, kan het niet zijn dat het paard alles gewoon een beetje zat is?
Springen, dressuren, altijd maar werken.
Zou iets verder kijken dan alleen lichamelijk
Zijn de boxdeuren gesloten? of hebben ze contact ?
Hoe is je paard aan de hand? Als je eenmaal de stal uit bent ? en met rijden?

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:47

Ja dat lijkt mij dan ook wel weer... ben benieuwd.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:50

Ik zou ook boos zijn als ik 6 keer in de week in een bak zou moeten lopen, dressuur, springen of longeren. Laat je paard alsjeblieft eens helemaal lichamelijk doorlichten door een dierenarts en ga eens met 'm op buitenrit of ga grondwerken, dat beest word echt niet blijer van steeds hetzelfde uitzicht.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 21:50

ik ben ook benieuwd naar hoe het paard is als je haar eenmaal vasthebt, hoe ze is in de stal en wanneer je op haar rijd?
Ik heb ook een paard dat redelijk nijdig kan doen in de stal, maar zodra je op haar zit is ze kei lief!

Wel fijn om te lezen dat er hier al een aantal mensen zijn die je willen helpen in RL :)

Ik lees even mee, vind het heel interessant.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 22:06

Een paar goede lessen grondwerk nemen van iemand die er verstand van heeft. Kan echt wonderen doen, en veel werken aan vertrouwen tussen jullie. Dus goed gedrag belonen, veel aaien enzo als ze het goed doet.
Maar begin bij de basis, de verhoudingen tussen jullie (leiderschap) eerst even rechtzetten. En vraag hierbij hulp dan is je probleem het snelst opgelost.
Succes en trek je niks aan van die paar vervelende mensen hier die altijd ruzie zoeken en daar blijkbaar jonge meisjes voor uitkiezen.

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:15

Freya6 schreef:
Een paar goede lessen grondwerk nemen van iemand die er verstand van heeft. Kan echt wonderen doen, en veel werken aan vertrouwen tussen jullie. Dus goed gedrag belonen, veel aaien enzo als ze het goed doet.
Maar begin bij de basis, de verhoudingen tussen jullie (leiderschap) eerst even rechtzetten. En vraag hierbij hulp dan is je probleem het snelst opgelost.
Succes en trek je niks aan van die paar vervelende mensen hier die altijd ruzie zoeken en daar blijkbaar jonge meisjes voor uitkiezen.

Begin ermee om eerst uit te sluiten dat je paard nergens pijn heeft en daarom zo doet! Daarna kun je aan andere dingen gaan denken.

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:20

Ik zou sowieso zeggen verwissel dat 6 x per week rijden
met 4x per week rijden ...En wat grondwerk ook dat is belangrijk.
Werk aan jullie leiderschap je merrie is gewoon dominant :)

Succes :D

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 00:24

Sok schreef:
Freya6 schreef:

Begin ermee om eerst uit te sluiten dat je paard nergens pijn heeft en daarom zo doet! Daarna kun je aan andere dingen gaan denken.

Zou die toch eerst de stal/wei uit moeten :=

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 00:47

Ach, als dat lukt om 6 dagen in de week te rijden, lukt dat ook heus wel om bij de dierenarts op bezoek te gaan.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 00:49

Sok schreef:
Ach, als dat lukt om 6 dagen in de week te rijden, lukt dat ook heus wel om bij de dierenarts op bezoek te gaan.

Oh joh, dat had ik helemaal gemist!

:+

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 00:56

Je rijdt 6 keer in de week, springt 1/2 keer in de week en longeert 2 keer in de week? Ik weet niet hoe veel dagen er in jouw week zitten, maar in die van mij maar 7.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 09:58

Nynke1 schreef:
Je rijdt 6 keer in de week, springt 1/2 keer in de week en longeert 2 keer in de week? Ik weet niet hoe veel dagen er in jouw week zitten, maar in die van mij maar 7.

gelukkig kun je meerdere dingen op één dag doen :')
zo is springen bv ook rijden :p

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 23:58

Ze doet dit waarschijnlijk omdat je in haar persoonlijke ruimte komt en dat accepteert ze niet, je komt in háár stal en dat is haar territorium. Ze moet leren dat jij daar ook mag zijn, ze moet jou dus accepteren. Ik wil je graag helpen om dit op te lossen, als je interesse hebt kan je een kijkje nemen op mijn website. Voor meer info kan je pb-en, mailen, bellen, allemaal prima!
Groetjes, Flo

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:04

Paard zit duidelijk niet lekker in haar vel, dit kan meerdere redenen hebben: lichamelijk ongemak, niet genoeg uitdaging/leuke dingen in haar leven, verkeerde buurman op stal, verkeerde locatie van de stal (bijvoorbeeld te druk of juist achteraf zonder aandacht).
Dit moet je uitzoeken.
Een paard simpelweg gaan slaan en schoppen heeft natuurlijk geen enkele zin. En is ook niet eerlijk tegenover het paard, dat alleen maar banger/bozer/vervelender wordt.
Opvoeden en grenzen stellen kun je ook op een (dier)vriendelijke manier. En als je dat zelf niet kunt moet je er iemand bij halen, dwz iemand die daadwerkelijk verstand heeft van paardengedrag.

Succes!

meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:11

Nikass schreef:
Paard zit duidelijk niet lekker in haar vel, dit kan meerdere redenen hebben: lichamelijk ongemak, niet genoeg uitdaging/leuke dingen in haar leven, verkeerde buurman op stal, verkeerde locatie van de stal (bijvoorbeeld te druk of juist achteraf zonder aandacht).
Dit moet je uitzoeken.
Een paard simpelweg gaan slaan en schoppen heeft natuurlijk geen enkele zin. En is ook niet eerlijk tegenover het paard, dat alleen maar banger/bozer/vervelender wordt.
Opvoeden en grenzen stellen kun je ook op een (dier)vriendelijke manier. En als je dat zelf niet kunt moet je er iemand bij halen, dwz iemand die daadwerkelijk verstand heeft van paardengedrag.

Succes!

Denk ook van schoppen en slaan dit gedrag alleen maar erger word, het kan ook zijn dat angst is dat ze dit gedrag vertoond.
Beste is gewoon iemand die ervaring en geduld heeft te vragen om je te helpen.

arankeng

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:20

Ik geef even antwoord, aangezien ik 5 jaar lang dit paard heb verzorgd en eigenlijk bijna 'eigen' kon noemen.

Ik zelf heb er 3 jaar over gedaan voordat ik 'normaal' bij haar in de buurt kon komen.
Ze komt dreigend op je af als je op 5 meter van haar af staat in de wei. Je mag niet bij haar in de box komen dan legt ze haar oren in de nek en hapt ze in je richting, maar ze gaat wel achter in haar box staan met haar hoofd van je afgericht (ik denk onzekerheid).
Zodra je het halster om hebt is ze hartstikke lief en is er geen probleem. Onder het zadel loopt ze als een zonnetje, ze kan netjes aan de teugel, loopt lekker door, ik merk geen lichamelijke problemen in stap, draf of galop. Ik heb er ook kunnen observeren terwijl TS op haar reedt en daar heb ik geen rare dingen gezien. Sinds ze bij TS staat is ze op rij gebied is ze hartstikke vooruit gegaan en krijgt ze de aandacht die ze verdient die ze daarvoor niet kon krijgen van mij.

Wel is het zo dat ze sinds veulen af aan bij de zelfde pony heeft gestaan en nooit tussen andere paarden heeft gelopen. Zelf denk ik dus dat ze geen manieren heeft geleerd omdat ze niet met andere paarden is opgegroeid en de grenzen niet kent.

Ik kom er nu nog geregeld langs en zie alleen maar vooruitgang bij haar op alle gebieden, behalve het aanvallende gedrag.