what to do? paard denkt dat hij een bulldozer is.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:31

Als alle opties zijn afgewogen, er kan geen beweging gegeven worden, zou ik er nog 1 weten.
Alles van ideaal maar bij gebrek aan beter tot iets droog genoeg is. Longeren grote cirkel op steen. Veel stap in het begin klein beetje draf. De voeten, pezen en spieren moeten harden voor je meer kan draven.

Is er niet een vriendin met een verkeersmak paard? Vraag die mee, jij paard aan de hand, hoofdstel in en longeerlijn eraan vergeet je handschoenen niet aan te doen. Samen naar buiten gaan, desnoods persoon nr 2 aan de andere kant ook je paard vast laten houden met longeerlijn.

Ik hoop dat de grond snel weer droog genoeg is dat de bak gemaakt kan worden. Dit zou voor jullie de beste oplossing zijn. Denken jullie ook aan drainage? Als de grond nu al erg nat is wordt het niet beter met een zandlaag erop. Nadeeltje van kleigrond.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:37

Een paard alleen houden is imo sowieso not done....
En het is duidelijk dat zowel jij als je ouders geen overwicht (meer) op hem hebben, dus hij heeft de leiding overgenomen.

Zou toch naar mogelijkheden zoeken om hem meer te rijden/longeren.
Voor sommige paarden, helemaal als ze gewend zijn om te werken, is weidegang niet genoeg. Mijn Fries wordt ook strontvervelend als hij eens een paar weken stilstaat (lees: niet werkt, wel dagelijks weidegang).

Als je thuis niets kunt, zet hem dan op een manege of pensionstal, totdat je wel weer wat kunt doen thuis.
Ik kan in de winter ook vaak niet thuis rijden, moet ik ook ander mogelijkheden zoeken.

En zorg dat hij verkeersmak wordt, dan kan je lekker buiten rijden. Houdt ze ook fris in de kop. Ik rijd minimaal eens per week buiten. Altijd al gedaan, met al mijn paarden.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 13:58

flappie28 schreef:
Tigra_ schreef:
Ik kan nu uit je OP niet halen of je hem ook van de brok afgehaald hebt?

Er staat in de OP dat hij voor het idee nu nog een klein handje basisbrok krijgt.

Moest hem nog 3 x lezen voordat ik het zag maar staat er inderdaad. Nog niet goed wakker denk ik.

Mungbean

Re: what to do? paard denkt dat hij een bulldozer is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:02

Ik lees steeds dat hij genoeg beweging krijgt omdat hij buiten staat, maar dat is voor veel paarden is dat misschien fysiek wel genoeg, maar mentaal gewoon te weinig. Mijn paard staat dag en nacht buiten in een kudde maar die wordt echt strontvervelend hoor als je die niet aan het werk houdt. Dat gaat dan van met de voorbenen slaan tot stijgeren en naar je bokken en proberen los te rukken.
We hebben momenteel een pony in de groep die door ziekte van de eigenaar niet gereden wordt en die is nu ook een super irritant opdringerig kreng aan het worden.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 14:12

ik heb er ook al aan gedacht om het buurpaard samen te zetten met hem maar ze zijn nogal gemeen tegen elkaar.
buurpaard wordt niks mee gedaan en is 'verwilderd' en trapt richting mensen, hij is ook heel dominant en gemeen naar andere paarden dus samenzetten gaat niet werken. ik heb er ook aan gedacht er misschien een kleine pony bij te zetten maar dat willen mijn ouders niet.
ik heb hem net buiten gezet, om in de wei te komen moet hij de toekomstige bak door, daar staat geen gras. ik heb de draad tussen de bak en de wei dichtgedaan.
hij heeft 3x geprobeert weg te rennen, 2x heb ik hem kunnen houden, de laatste keer ging hij in volle galop de bak in.
nu heb ik de draad dicht gelaten omdat in de bak staan voor hem een straf is en dadelijk haal ik hem binnen en ga ik het opnieuw proberen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:17

Ik bedoel het niet rot, maar waarom heb je 8 maanden geleden een paard gekocht en al wist dat hij alleen kwam te staan.
Soms gaat het goed, maar meestal is het vragen om problemen.
Je paard heeft het nu al een paar keer gewonnen om zich los te trekken en in volle galop de wei in te gaan.
Maar ik denk dat de oorzaak is dat hij zich niet fijn voelt en jullie ook nog de baas is geworden.

Ineke_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:32

Balen dat je nu weinig kan. En daarbij ook nog afhankelijk bent van de mening van je ouders.
Ik zou een touw halster omdoen, je hebt dan net iets meer te vertellen (en nooit vast zetten aan een touwhalster!!) Kun je op een enig zins droog plekje nog wel aan de hand werken?
Ga wat voltes draaien (hij mag dan niet voor je lopen) en een keer een pasje terug, vraag desnoods wat vd oefeningen die hij niet tegen je kan gaan gebruiken. Op die manier houd je hem wel bezig.
En wees in de basis ook correct. Staan is staan en ga nooit voor hem aan de kant omdat hij jouw kant op komt met zijn kont. Hij moet voor jouw aan de kant. Succes!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:35

Je kunt trouwens natuurlijk ook gewoon 1 of 2x per week een trailer huren voorlopig.
Over 8 weken is het weer voorjaar en dan kun je hopelijk weer thuis rijden.

Hoewel een pony erbij hoe dan ook beter is sociaal gezien ben ik bang dat het niet helpt tegen het buldozergedrag. Dit paard is in het verleden gewend on gereden te worden en mist meest waarschijnlijk de mentale uitdaging. Je zult daar een oplossing voor moeten zoeken.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 14:38

mika11 schreef:
Ik bedoel het niet rot, maar waarom heb je 8 maanden geleden een paard gekocht en al wist dat hij alleen kwam te staan.
Soms gaat het goed, maar meestal is het vragen om problemen.
Je paard heeft het nu al een paar keer gewonnen om zich los te trekken en in volle galop de wei in te gaan.
Maar ik denk dat de oorzaak is dat hij zich niet fijn voelt en jullie ook nog de baas is geworden.

omdat hij naast de pony van de buren staat en zo toch contact heeft met een ander paard.
en ik dacht dat ik er gewoon een shet bij kon kopen als het eenmaal goed ging met wox, maar omdat mijn zusje er ineens niet meer naar omkijkt willen mijn ouders mij niet de verantwoordelijkheid geven voor 2 paarden.
en als de oude eigenaren hadden er ook het vertrouwen in dat het zo goed zou gaan omdat hij daar ook weleens alleen op de wei stond met een ander paard ernaast.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:43

Ik zou er een hoofdstel in doen als je naar de wei loopt,heb je wat meer te vertellen en evt een zweepje.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:47

Toch zou een ander paardje erbij toch wel ideaal zijn.
Heeft hij wel iets om mee te spelen? Een bal ofzo?
Je zou inderdaad wat vrijheidsdressuur kunnen gaan doen, probeer het paard toch iets meer geestelijke uitdaging te geven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:48

kohtje schreef:
Ik zou er een hoofdstel in doen als je naar de wei loopt,heb je wat meer te vertellen en evt een zweepje.

Als hij dan ervantussen gaat dan kun je direct een nieuwe kopen :+
Dan vind ik een ketting handiger, doet hij enkel zichzelf pijn en niet je hoofdstel.

Maar als er met dit paard gewerkt wordt zijn al die opvoedmiddelen waarschijnlijk onnodig.

Kun je niet je spaargeld aan trailerhuur besteden?
Sommige mensen verhuren hem al voor 25 euro.
Al is het maar in iedergeval 1x per week.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 14:52

ja hij heeft zo'n jollybal, en af en toe ga ik weleens in de wei met hem rondjes aan de hand lopen.
dit doet ie wel netjes ( stap als ik loop, draf als ik ren, en gewoon zonder dat ik hem vasthoud blijft hij naast me lopen )

ja, maar ik kan zelf niet rijden met de auto en deze week heb ik ivm school geen tijd om dat te doen en te regelen. ik zal het iniedergeval eens voorstellen aan mijn ouders.
ik ben wel van plan een opknappertrailer te gaan kopen, maar dat doe ik na mn examens want nu heb ik geen tijd er wat aan te doen en mijn opa zou dan helpen en die ligt in het ziekenhuis.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 14:59

Ofwel, je ouders zijn dus gewoon niet bereid om het probleem op te lossen.
Dan kun je dus niets doen behalve machtsmiddelen gebruiken ben ik bang.
Beetje jammer is het wel want dit gedrag gaat hij niet zo maar weer vergeten.

Ik kan dan nog maar 1 goede oplossing bedenken en dat is om hem voorlopig ergens anders in een groep op het land te zetten tot jullie de situatie thuis op orde hebben.

Nermal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:09

Allereerst zou ik beginnen met hem eens duidelijk te maken dat jij (en je ouders!) de baas zijn. Basis grondwerk zoals volgen, stoppen als jij stopt en achteruit gaan ook in een bemodderde weide... En als je ouders ook buitenzetten, zou ik aanraden dat zij dit ook oefenen.
Als dit goed gaat (en pas dan!), breid dit grondwerk dan uit naar het pad tussen stal en weide, eerst overdag en later op momenten van buitenzetten...

Dan zou ik toch ook zorgen dat er een ander paard bij hem komt te staan, om frustratie bij je paard te vermijden. Ik denk dat dit zeker een deel van de oorzaak van je huidig probleem kan zijn -> argument voor jezelf en je ouders: ander paard erbij = gevaarlijke situaties zoals die er nu zijn (deels) vermijden.

Het paard van de buren staat ook alleen zeker? En je zegt zelf dat die gemeen is, al eens aan gedacht dat dit misschien komt omdat hij al lang alleen staat en te weinig sociaal contact heeft met paarden?
Heb je ze al eens proberen samenzetten (voor iets langere tijd, rangorde bepalen is soms niet op 1-2-3 gedaan)? Is het geen optie van toch ook eens bij de andere buren proberen contact te leggen?

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:15

Mijn merrie heeft ook nogal de neiging om over je heen te willen groeien. Bij haar heeft weidegang met dominanter paardje bij veel geholpen. Ook moet ik vaak nogal streng zijn. In het begin probeerde ze het ook om voor mijn neus te steigeren, maar dan stak ik mijn onzekerheid weg en liep naar haar toe om ze op haar donder te geven. Nu is het nog regelmatig eens nodig om demonstratief te zijn. Stem verheffen en als ze doordramt een emmer of touw richting haar :o Ondertussen kan ik er alles mee, maar met anderen vertrouw ik ze niet zo.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:16

Sizzle schreef:

Ik kan dan nog maar 1 goede oplossing bedenken en dat is om hem voorlopig ergens anders in een groep op het land te zetten tot jullie de situatie thuis op orde hebben.

Dat idee begin ik ook te krijgen. Er is wel een paard aangeschaft, maar eigenlijk is er onvoldoende kennis aanwezig en zijn ook de faciliteiten nog niet klaar voor een paard. Zonde, want het paard is weer eens de dupe.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 15:23

Paard van de buren staat nu alleen omdat zijn maatje is overleden 2 maanden geleden, eerst stonden ze met zijn tweeën. En de pony die nu over is was heel gemeen tegen dat andere paard en zo doet hij ook richting Wox als hij te dicht bij de draad komt. (deed hij ook al toen de andere pony nog samen met hem stond)
Die pony trapt alles om zich heen weg en mijn paard moet er ook niks van hebben omdat hij zo gemeen doet. Hij rende ook regelmatig achter de andere pony aan die nu dus overleden is om hem te bijten en te slaan.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 15:25

fjordnina schreef:
Sizzle schreef:

Dat idee begin ik ook te krijgen. Er is wel een paard aangeschaft, maar eigenlijk is er onvoldoende kennis aanwezig en zijn ook de faciliteiten nog niet klaar voor een paard. Zonde, want het paard is weer eens de dupe.

En hier was ik nou bang voor, daarom wilde ik dit topic niet aanmaken.
Er worden weer conclusies getrokken zonder dat jij de achtergrond weet, heel jammer.
Voortaan zoek ik het zelf maar weer uit, want als het zo gaat dan hoef ik geen advies meer van bokt. :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:28

In de hand houden... Dus al ga je dagelijks 40 rondjes door de wei met m wandelen.

Maar eigenlijk moet er een paard bij waar hij mee kan spelen. Hij heeft nauwlijks contact met mensen of dieren, zou je zelf ook gek van worden!

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 15:29

Met mensen heeft hij heel de dag door contact, ook met koeien en honden en het paard dat naast hem staat dan, maar daar moet hij niet veel van hebben.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:35

Maar in welke richting had je dan gehoopt advies te krijgen?
Je geeft toch zelf al aan dat de problemen begonnen zijn na een lange 'vakantie'?

Waarom kun je hem niet voorlopig ergens anders zetten tot de wei weer droog is?
Die vraag heb je nog niet beantwoord.

In de tussentijd is in stap aan het werk houden het enige wat je kan doen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:38

annnepannne schreef:
Er worden weer conclusies getrokken zonder dat jij de achtergrond weet, heel jammer.
Voortaan zoek ik het zelf maar weer uit, want als het zo gaat dan hoef ik geen advies meer van bokt. :n

Als jij geen achtergrond verteld, kan ik daarover inderdaad niets concluderen, ik kan wel concluderen dat alle mogelijke oplossingen hier inmiddels aangedragen zijn en dat er geen een tussen zit waar jij/je ouders wat mee willen.

Verder vraag ik me af wat het weten van een bepaalde achtergrond voor verschil maakt voor jouw paard?
Dat dier heeft immers nog hetzelfde gedrag en dat veranderd niet door het vertellen van een achtergrond. Het veranderd wel door er actie op te ondernemen.

Wat ik heel jammer vind is dat er goede adviezen en oplossingen gegeven worden, maar dat die vervolgens allemaal van de hand gewezen worden. Want als het zo gaat hebben de adviezen van bokt toch geen zin.

Annenas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 15:41

fjordnina schreef:
annnepannne schreef:

Als jij geen achtergrond verteld, kan ik daarover inderdaad niets concluderen, ik kan wel concluderen dat alle mogelijke oplossingen hier inmiddels aangedragen zijn en dat er geen een tussen zit waar jij/je ouders wat mee willen.

Verder vraag ik me af wat het weten van een bepaalde achtergrond voor verschil maakt voor jouw paard?
Dat dier heeft immers nog hetzelfde gedrag en dat veranderd niet door het vertellen van een achtergrond. Het veranderd wel door er actie op te ondernemen.

Wat ik heel jammer vind is dat er goede adviezen en oplossingen gegeven worden, maar dat die vervolgens allemaal van de hand gewezen worden. Want als het zo gaat hebben de adviezen van bokt toch geen zin.

Jij zegt dat ik onvoldoende kennis heb, maar hoe waaruit concludeer jij dat?
En misschien moet je het topic maar eens doorlezen want er zijn een hoop adviezen waar ik wel wat mee wil gaan doen.
Het enige advies waar ik niks mee kan doen is een maatje erbij zetten, en dat heb ik ook al uitgelegd waarom.

Verder wil ik hier geen reltopic van maken, en als jij dat wel wilt, zoek dan alsjeblieft een ander topic.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:46

annnepannne schreef:
ja hij heeft zo'n jollybal, en af en toe ga ik weleens in de wei met hem rondjes aan de hand lopen.
dit doet ie wel netjes ( stap als ik loop, draf als ik ren, en gewoon zonder dat ik hem vasthoud blijft hij naast me lopen )

ja, maar ik kan zelf niet rijden met de auto en deze week heb ik ivm school geen tijd om dat te doen en te regelen. ik zal het iniedergeval eens voorstellen aan mijn ouders.
ik ben wel van plan een opknappertrailer te gaan kopen, maar dat doe ik na mn examens want nu heb ik geen tijd er wat aan te doen en mijn opa zou dan helpen en die ligt in het ziekenhuis.

Tja, en zo is er nog veel meer te verzinnen om niet serieus met je paard bezig te zijn.
Sorry hoor, maar waar een wil is is een weg. Als je geen tijd hebt, dan moet je geen paard nemen.
Laatst bijgewerkt door nadita op 03-02-13 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt